سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوشه ستارهای کروی NGC7006

ارسال شده توسط رضا در 90/7/10:: 8:35 عصر

تلسکوپ فضایی هابل در تازه‌ترین دستاورد خود، نمایی جالب از صدهاهزار ستاره نزدیک به یکدیگر را در خوشه ستاره‌ای کروی ان.جی.سی7006 ثبت کرده که 135هزار سال‌نوری از زمین فاصله دارد.

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، خوشه‌های ستاره‌ای کروی در هاله اطراف کهکشان واقع شده‌اند و همزمان با اولین بخش‌های کهکشان شکل گرفته‌اند. هم‌اکنون پیرترین ستارگان کهکشان را می‌توان در این خوشه‌های ستاره‌ای پیدا کرد.

خوشه ستاره‌ای ان.جی.سی 7006 در صورت فلکی دلفین واقع شده و 135هزار سال‌نوری از زمین فاصله دارد. این فاصله 5 برابر فاصله خورشید تا مرکز کهکشان راه شیری است. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


این رشته، بند ناف جهان است

ارسال شده توسط رضا در 90/7/10:: 9:12 صبح

ستاره‌شناسان دانشگاه ملی استرالیایی توانسته‌اند شواهدی از وجود یک رشته را پیدا کنند که اساس جهان را شکل داده است.

 در این یافته‌ها که در مجله Astrophysical Journal منتشر شده، محققان موفق به شناسایی شاهدی از یک رشته گسترده از ماده شدند که کهکشان راه شیری را به خوشه‌های کهکشانی دیگر متصل کرده و آنها نیز به شکل مشابهی با بقیه جهان متصل هستند.

ادامه مطلب...

نخستین آزمایشگاه فضایی چین به مدار زمین پرتاب شد

ارسال شده توسط رضا در 90/7/8:: 11:38 صبح

چین، نخستین آزمایشگاه فضایی خود موسوم به «تیانگونگ 1» را به فضا پرتاب کرد.

 موشک حامل تیانگاین آزمایشگاه فضایی قرار است در ارتفاع 350 کیلومتری در مدار زمین قرار گیرد.

آزمایشگاه فضایی «تیانگونگ 1» که یک استوانه به ارتفاع 10 و نیم متر است، در حال حاضر خالی از سکنه است ولی قرار است سال آینده چند فضانورد به این آزمایشگاه فرستاده شود.

تیانگونگ به زبان چینی به معنی «قصر آسمانی» است.

این آزمایشگاه به طور خودکار و از یک ایستگاه زمینی هدایت می شود.

چین قرار است تا چند هفته آینده، قطعه دوم این ایستگاه فضایی را که «شنزو 8» نام دارد، به فضا پرتاب کند تا در مدار زمین به «تیانگونگ 1» وصل شود.

به گفته یانک هونگ، رییس طراحان برنامه فضایی چین، اتصال این دو بخش از آزمایشگاه فضایی یک فناوری پیچیده است و برای تاسیس ایستگاه فضایی این کشور در آینده ضرورت دارد.

ادامه مطلب...

با حضور فضانورد نام آور روسی در اصفهان /کلنگ احداث نخستین موزه ف

ارسال شده توسط رضا در 90/7/8:: 11:36 صبح

ویکتور گارباتکو، فضانورد و رییس دانشگاه فنی هوایی مسکو
 
 

همزمان با برپایی نمایشگاه «انسان و فضا» که هفته آینده با حضور یک فضانورد برجسته روسی در اصفهان آغاز می‌شود، مسابقه‌ای با عنوان «ایران‌شناسی فضایی» براساس تصاویر فضایی تهیه شده از ایران برگزار می شود.

حمیدرضا کریم پور، صاحب‌امتیاز و سردبیر ماهنامه آسمان شب در گفت‌و‌گو اعلام کرد: در جریان نمایشگاه انسان و فضا که از 15 تا 20 مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود، 20 قطعه عکس که توسط فضانوردان از مدار زمین و از فراز ایران گرفته شده است، در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. این تصاویر بدون شرح خواهند بود و بازدیدکنندگان محل‌ها را شناسایی کرده و برای شرکت در مسابقه، نام آنها را به پیامک 30002009 ارسال می‌کنند. اسامی برندگان این مسابقه همزمان با روز فناوری فضایی ایران (14 بهمن ماه) اعلام خواهد شد و به 10 تن از کسانی که پاسخ صحیح را ارسال کنند، از طرف ماهنامه آسمان شب جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

ادامه مطلب...

آیا ماموریت سرنشیندار به مقصد مریخ به تعویق میافتد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/7/8:: 10:24 صبح

 خورشید ما اخیرا خیلی فعال بوده. اما در واقع یکی از ضعیف‌ترین بیشینه‌های خورشیدی اخیر را تجربه می‌کند. خورشیدشناسان معتقدند که ستاره ما در حال ورود به خواب زمستانی طولانی است و اثرات جدی روی فعالیت های فضایی خواهد داشت.

ادامه مطلب...

نخستین نقشه جهانی ناسا از «میزان نمک اقیانوسها» ارائه شد

ارسال شده توسط رضا در 90/7/6:: 10:44 صبح

یک ابزار ساخت ناسا بر روی ماهواره بین‌المللی، تنها پس از گذشت سه ماه ورود به مدار، اولین نقشه جهانی از شوری سطح اقیانوس‌ها را ارائه کرد.

بر روی این نقشه رنگارنگ، رنگهای زرد و قرمز، نماد مناطق شوری بالا یا محتوی نمک، آبی و بنفش، نشانگر مناطق کم نمک و رنگ سیاه، نشانگر شکاف در داده‌هاست.

این ابزار که آکواریوس نام دارد، برای اولین بار به رصد تغییرات در نمک سطح اقیانوس‌ها به عنوان یک عنصر مهم در آب‌وهوای زمین پرداخته که بر گردش اقیانوسی تاثیر گذاشته و با چرخه آب تازه در سراسر سیاره نیز مرتبط است.

ادامه مطلب...

برخورد دومین ماهواره با زمین؟!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/6:: 10:40 صبح

در آستانه سقوط ماهواره تحقیقاتی جو فوقانی ناسا در اقیانوس آرام، یکی از گزارشگران روزنامه تلگراف در مورد ماهواره دومی که در حال ورود به جو زمین در ماه آینده است، هشدار داد.

 ماهواره روسات، یک تلسکوپ فضایی 2.4 تنی است که توسط مرکز هوافضای آلمان ساخته شده و پس از نقص در سیستم هدایت در سال 1999 غیر فعال شد.

به گفته اندی بلوکسهام، گزارشگر روزنامه تلگراف،‌ مقامات ابتدا براین باور بودند که این ماهواره احتمالا به طور کامل در جو زمین خواهد سوخت، اما اکنون معتقدند که قطعات این ماهواره با وزن نزدیک به 360 کیلوگرم ممکن است تا اواخر ماه اکتبر روی سطح زمین فرود بیایند.

ادامه مطلب...

سومین محموله ایرانی در راه فضا، پس از قرآن مجید و مینیاتورهای اس

ارسال شده توسط رضا در 90/7/6:: 10:34 صبح

سیروس برزو، پژوهشگر تاریخ کیهانوردی مقیم روسیه که پیش از این با همکاری فضانوردان روسی موفق به انتقال مجموعه‌ای از کارت پستال‌های منقش به آثار استاد فرشچیان و یک جلد کلام الله مجید به ایستگاه فضایی بین‌المللی شده، انتخاب محموله فضایی ایرانی بعدی را به فراخوان عمومی گذاشت.

 

برزو که چند سال پیش با انتقال مجموعه‌ای از کارت پستال‌های منقش به مینیاتورهای استاد فرشچیان توسط یک فضانورد روسیه، مبتکر برپایی نخستین نمایشگاه هنری در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بوده به خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: چند سال پیش نخستین محموله ایرانی را که شامل کارت پستال هایی از کارهای استاد فرشچیان و کتاب تالیفی‌ام بود از طریق پاول وینوگرادوف، کیهان‌نورد سایوزتی.ام.آ-8 به فضا فرستادم.

ادامه مطلب...

تصاویر یک سفر رؤیایی دوره کره زمین!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/5:: 7:56 صبح

شفاف ترین و واضح ترین تصاویر گرفته شده از خورشید

ارسال شده توسط رضا در 90/7/5:: 7:25 صبح

یک منجم آماتور با همکاری یک عکاس آمریکایی به نام آلن فریدمن با استفاده از فیلترهای مخصوص جهت حذف نورهای شدید خورشید توانسته اند این عکس های فوق العاده زیبا و شفاف را از این ستاره آتشین ثبت نمایند. فیلتر استفاده شده فقط در اختیار متخصصان است و قیمت آن در حدود 5000 دلار میباشد. مرژانو - شفاف ترین و واضح ترین تصاویر گرفته شده از خورشید (5 عکس)

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 36 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330137
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ