سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولین تصویر از برخورد دو اخترواره ثبت شد

ارسال شده توسط رضا در 89/7/28:: 8:27 صبح
اخترشناسان برای اولین بار به اولین تصویر تایید شده از یک برخورد اخترواره ای در فضا دست پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که دانشمندان برای اولین بار در ماه ژانویه این جرم به نام P/2010 A2 را با استفاده از فضاپیمای روزتا در کمربند اخترواره ای مشاهده کردند، ساختار و ادامه دم مانند آن باعث شد دانشمندان این جرم را یک ستاره دنباله دار ببینند با این همه نگاهی دقیق تر نشان داد این جرم چیزی بسیار عجیب تر است و تصاویر به ثبت رسیده توسط هابل پرده از ساختار هسته X شکل ماننده این جرم برداشت.

با دیدن تصویر هابل اخترشناسان آژانس فضایی اروپا دریافتند موفق به کشف پدیده ای نادر شده اند، آنها گمان بردند سنگی به وسعت سه تا پنج متر با سرعتی برابر 18 هزار کیلومتر بر ساعت و با قدرتی برابر قدرت یک بمب اتم کوچک به اخترواره ای بزرگتر برخورد کرده است.

طی این رویداد اخترشناسان توانسته اند به جای گمانه زنی در رابطه با وقوع چنین رویدادی در چند میلیون سال گذشته،  برای اولین بار برخورد میان دو اخترواره را به صورت نسبتا مستقیم مشاهده کنند. اخترواره کوچکتر در این برخورد تبخیر شده و باریکه ای از مواد از اخترواره بزرگتر به جا ماند. سپس فشار ناشی از تابشهای خورشیدی ذرات به جا مانده را در ادامه بقایای اخترواره بزرگتر قرار داده و دنباله ای مشابه دم یک ستاره دنباله دار به وجود آورده است.ادامه مطلب...

سرقت متان از مریخ

ارسال شده توسط رضا در 89/7/28:: 8:22 صبح
مریخ مملو از رمز و راز است و گرچه دانشمندان با استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های اکتشافاتی برخی از آنها را رمزگشایی می‌کنند، اما از آن سو و با گسترش همین اکتشافات بر صف راز و رمزهای آن افزوده می‌شود.

یکی از عجیب‌ترین نکاتی که ذهن دانشمندان را در سال‌های اخیر به خود مشغول کرده است، چرخه تناوبی تولید و ناپدیدشدن گاز متان در سطح این سیاره در طول سال است به طوری‌که در مریخ به طرز عجیبی گاز متان تولید و ناپدید می‌شود.

دانشمندانی که مریخ و تغییرات جوی آن را به عنوان یک حرفه زیرنظر دارند، متوجه شده‌اند که تمرکز گاز متان نه تنها در نقاط مختلف آن متفاوت است بلکه در فصول گوناگون سال نیز در نوسان است. مطالعه‌ای که گروهی از دانشمندان در ایتالیا روی این چرخه به ظاهر عجیب داشته‌اند، نشان از آن دارد که در طول یک سال مریخی، متانی که در سطح این سیاره بزرگ تولید شده است از بین می‌رود. این بررسی که نتایج آن شگفتی دانشمندان را به همراه داشته است، با استفاده از فناوری‌های نوینی از جمله مدارگرد اکتشافی مریخ متعلق به ناسا صورت گرفته است.

انتشار نتایج این مطالعه جدید بر مباحث داغ و عمدتا متناقضی که درخصوص متان یا همان CH4 که در سطح مریخ دیده می‌شود، دامن زده است. دانشمندان طی 5 سال به این نتایج رسیده‌اند.

بر اساس این نتایج در طول فصل پاییز، گاز متان از 3 نقطه مشخص در سطح مریخ منتشر می‌شود. این نقاط عبارتند از Tharsis، Elysium و Arabia Terrae. دو نقطه نخست از این مجموعه در حقیقت بزرگ‌ترین مناطق آتشفشانی در سطح مریخ هستند. در عین حال حجم قابل توجهی از یخ آب در زیر شن‌های منطقه Arabia Terrae وجود دارد. دانشمندان متوجه شده‌اند در طول زمستان تمرکز گاز متان در مریخ کاهش می‌یابد اما در تابستان آنچنان افزایش می‌یابد که براحتی و از اتمسفر نازک مریخ منتشر می‌شود. دانشمندان با دقت زیادی این چرخه را زیرنظر گرفته‌اند، چون فکر می‌کنند در لابه‌لای آن سرنخ‌های زیادی درباره گذشته حیات در مریخ وجود خواهد داشت.ادامه مطلب...

رصد بزرگترین خوشه کهکشانی

ارسال شده توسط رضا در 89/7/28:: 8:4 صبح
اخترشناسانی که در جستجوی بزرگترین و دور افتاده ترین گروه کهکشانی بودند موفق به کشف خوشه ای غول پیکر با ابعادی 800 تریلیون بزرگتر از خورشید در محدوده زمانی شده اند که در آن جهان نیمی از سن کنونی خود را داشته است.

این خوشه کهکشانی با نام SPT-CL J0546-5345 به اندازه ای از زمین دور است که درخشش آن پس از هفت میلیارد سال به سیاره زمین می رسد.

اخترشناسان از این رو مجذوب چنین ساختارهای کیهانی غول پیکری هستند که این ساختارها می توانند آنچه در جرمگین ترین بخش های جهان رخ می دهد را نمایان کنند. کیهان شناسان کنجکاو در جستجوی اطلاعاتی هستند که به آنها کمک کند چگونگی متولد شدن جهان هستی را دریابند و نقش انرژی تاریک را در روند سرعت گرفتن رشد جهان درک کنند. همچنین چنین اطلاعاتی می تواند به اخترشناسان در درک نحوه شکل گیری کهکشان ها نیز کمک کند.

از این رو زمانی که گروهی از محققان در حال بررسی محتوی و ابعاد SPT-CL J0546-5345 هستند، دیگر محققان هنوز در حال شکار به سر می برند ، به ویژه از زمانی که کاربردی بودن تکنیک جدیدی که خوشه کهکشانی «اوبر» را کشف کرده ، به اثبات رسیده است.ادامه مطلب...

اقیانوسی مایع در سطح زیرین بزرگترین قمر زحل کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 89/7/22:: 12:30 عصر
ستاره‌شناسان ایتالیایی و امریکایی در تحقیقات مستقلی با کمک تصاویر ارسالی کاوشگر "کاسینی" کشف کردند که زیر سطح تیتان ، بزرگترین قمر زحل ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد.

 به گزارش مهر، محققان دانشگاه ساپینزای رم و لابراتوار Jet Propulsion ناسا که نتایج یافت‌ های خود را در تازه‌ترین شماره مجله "ساینس" منتشر کرده‌اند، در تحقیقات مستقلی با کمک اطلاعات دریافتی از کاوشگر "کاسینی" در زیر سطح یخی تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل، موفق به کشف اقیانوسی شدند.

این اقیانوس در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در عمق بین 100 تا 200 کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته است.

تینان بزرگترین قمر طبیعی زحل (دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی) است که در فاصله یک میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده است. ادامه مطلب...

کشف مه در بزرگترین قمر زحل

ارسال شده توسط رضا در 89/7/22:: 12:26 عصر
دانشمندان آمریکایی در قطب جنوب بزرگترین قمر سیاره زحل، تایتان موفق به کشف توده ای از بخار در حرکت شده اند.

این قمر در منظومه خورشیدی تنها مکانی به شمار می رود که از مقادیر زیادی مایعات به ویژه متان مایع برخوردار است. کشف جدید نشان می دهد زمین و تایتان ویژگی مشترک دیگری نیز دارند که با وجود مایعات در سطح این دو جرم در ارتباط نزدیک است. مه گرفتگی ویژگی است که در زمین رایج بوده و به تازگی در تایتان نیز کشف شده است.

حضور مه و بخار اولین نشانه های مستقیم از تبادل ماده میان سطح و اتمسفر را در این قمر نمایان کرده است. به گفته محققان قطب جنوب تایتان به دلیل حضور دریاچه های بزرگی از متان تقریبا از همه جا قابل مشاهده است و گاه و بی گاه لایه هایی از مه را می توان بر فراز آن مشاهده کردادامه مطلب...

قمری که میتواند سیاره باشد

ارسال شده توسط رضا در 89/7/22:: 11:43 صبح
تیتان، بزرگ‌ترین قمر طبیعی زحل به عنوان نسخه یخ‌زده زمین در نظر گرفته می‌شود، جایی که متان جایگزین آب و آب جایگزین صخره شده و با برقراری چرخه‌های آب و هوایی که پایداری چند صد ساله دارند مجموعه‌ای از شگفتی‌ها را در خود جمع کرده است. شاید نتوان تیتان را صرفا یک قمر طبیعی در نظر گرفت. این جرم آسمانی اتمسفری ضخیم‌تر از زمین و در عین حال سطحی همچون سیاره مادر متنوع و گوناگون دارد. پس آیا می‌توان به آن به عنوان یک سیاره نگاه کرد؟

اگر تصاویری از تیتان را پیش روی شما قرار دهند و ندانید که متعلق به این جرم آسمانی هستند، ممکن است تصور کنید تصاویری از مریخ یا زمین را به شما نشان داده‌اند. اتفاقا تصاویری از این قمر طبیعی به افراد مختلف نشان داده شد و آنها به تصور این‌که مربوط به قسمت‌های مختلفی از زمین هستند نظرات خود را بیان کردند. یکی از سوال‌شوندگان تصویر مورد نظر را شبیه بخشی از سواحل کالیفرنیا می‌دانست. شخص دیگری تصویر پیش رویش را به طرز شگفت‌انگیزی مشابه یکی از مناطقی می‌دانست که در کودکی در آنجا حضور داشته است.ادامه مطلب...

زمان پایان عمر جهان اعلام شد

ارسال شده توسط رضا در 89/7/21:: 1:7 عصر

شمارش معکوس را آغاز کنید، از هم اکنون تا کمتر از 3.7 میلیارد سال دیگر عمر جهان به پایان خواهد رسید، تاریخی که به واسطه مطالعه ای جدید منتشر شده است.

بر اساس گزارشی از یک مطالعه جدید، جهان و هر آنچه در آن وجود دارد با پایان یافتن طول عمر زمین یعنی کمتر از 3.7 میلیارد سال دیگر از بین خواهد رفت اما هنوز معلوم نیست چنین رویدادی چه زمانی رخ خواهد داد.

بر اساس فرضیه ای جهان در حدود 13.7 میلیارد سال پیش در پی پدیده انفجار بزرگ به وجود آمده و از آن پس با سرعتی فزاینده رو به گسترش گذاشته است. همچنین بر اساس مدلهای استاندارد کیهان شناسی، ممکن ترین سرنوشت برای جهان هستی این است که تا ابد گسترش پیدا کند.

اما تیمی از فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا برکلی اعلام کردند محاسبات آنها نشان می دهد جهان روزی به پایان عمرش خواهد رسید. به گفته آنها در نظریه کیهان شناسی تورم کیهانی، مشکل محاسباتی وجود دارد.

تورم کیهانی مدل کوانتومی کیهانی است که در آن حبابهای متورم شونده ای به وجود می آیند، برخی از این حباب ها متورم تر شده و برای همیشه به این بزرگتر شدن ادامه می دهند و بقیه آنها متلاشی شده و ناپدید می شوند.

در واقع این حبابها که هر یک جهانی را به وجود می آورند، مانند حبابهای آب جوشان به سرعت به وجود آمده و متلاشی می شوند. محققان در بحث خود بر سر جهان متورم شونده ابدی معتقدند در چنین جهانی هر رویداد ممکنی تنها یک بار رخ نداده و در دفعات نامحدودی رخ دهد. چنین رفتاری پیش بینی وقوع هر یک از پدیده ها از قبیل احتمال وجود جهانی مانند جهان انسانها را غیرممکن خواهد کرد.

به گفته آنها در صورتی که تعداد بی نهایتی از ناظران در سرتاسر جهان در مسابقه بخت آزمایی برنده شوند بر چه اساسی می توان ادعا کرد احتمال برنده شدن در بخت آزمایی وجود ندارد؟

"رافائل بوسو" از دانشگاه کالیفرنیا به همراه تیمش تلاش کرد تعداد حباب هایی را که در زمانی تعیین شده به وجود آمده را به همراه تعداد ناظرانی که در هر یک از این حبابها وجود دارند تعیین کند اما مشکل محاسباتی اعلام شده، محاسبه این مقدار را غیر ممکن ساخت.

به گفته بوسو تنها راه جلوگیری از به وجود آمدن این معما ایجاد نقطه توقفی است که می تواند در معنی دار کردن این رویداد پیچیده کمک کند. با معرفی کردن این نقطه توقف که برای جهان همان نقطه پایان است، محققان احتمال پایان یافتن عمر جهان را طی 3.7 میلیارد سال دیگر 50 درصد اعلام کردند.

از سویی دیگر محققان دانشگاه ملی استرالیا معتقدند بوسو و تیمش با استدلالهای آماری به سادگی فاجعه ای خلق کرده اند. به گفته آنها بوسو در مطالعاتش مشکلات ساده محاسباتی را بسیار جدی گرفته است و به دلیل ناتوانی در حل آنها به این نتیجه رسیده که جهان باید به پایان برسد.


کشف سیاره ای جدید با امکان حتمی حیات

ارسال شده توسط رضا در 89/7/21:: 1:4 عصر

خبر قطعیت امکان حیات در سیاره ای که به تازگی کشف شده، بشر را به تحقق رویای دیرینه یک قدم نزیک تر کرده است.

به گزارش شبکه ایران به نقل از تلگراف، انتشار خبر کشف سیاره " Gliese 581" شبیه زمین، که در منطقه ای قابل سکونت از فضا قرار دارد و احتمال وجود آب مایع در سطح آن وجود دارد، سر و صدای زیادی را برانگیخته است.

یک زمین دیگر! سیاره ای که بشر مدت ها به دنبال آن بوده و از یافتن آن و حتی موجوداتی که روی آن زندگی می کنند، کتاب ها نوشته و فیلم ها ساخته! این سیاره در میان 500 سیاره ای که تاکنون اخترشناسان موفق به کشف آن شده اند، تنها سیاره ای است که قابل سکونت به نظر می رسد.

استیون ووت که ریاست تیم پژوهشی کاشف این سیاره را برعهده دارد در این باره می گوید: این سیاره اندازه ای برابر با زمین دارد و احتمالا سطح آن صخره ای است و نیروی جاذبه کافی برای نگهداری اتمسفر در آن وجود دارد.ادامه مطلب...

فضاپیمای تحقیقاتی «محمد1» مسلمانان، ماهنشین میشود

ارسال شده توسط رضا در 89/7/7:: 3:6 عصر
دکتر «رضوان الفقیر» کیهان‌شناس و دانشمند فضایی کانادایی - مراکشی تبار، از ارسال یک ایستگاه فضایی تحقیقاتی بدون‌سرنشین به سطح کره ماه در سال 2013 توسط موسسه علوم فضایی «محمد» خبر داد.

این مرکز یک مؤسسه خیریه آموزشی - تحقیقاتی واقع در ونکوور کاناداست که در زمینه توسعه علوم ستاره‌شناسی، اختر فیزیک، کیهان‌شناسی و اکتشافات فضایی در دنیای اسلام فعالیت می‌کند. این موسسه با بسیاری از مراکز تحقیقاتی جهان همکاری کرده و تخصص دانشمندان مختلف از فرهنگ‌ها و ادیان گوناگون را در این زمینه به خدمت می‌گیرد. از میان همکاران حمایت‌کنندگان اصلی این موسسه می‌توان به دکتر چارلز الاچی لبنانی‌الاصل- که از سال 2001 تا کنون مدیریت آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) واقع در یاسادنا را به عهده داشته است- اشاره کرد.

دکتر رضوان‌الفقیر، مدیر موسسه «محمد (ص)» در معرفی پروژه‌های فضایی این مرکز عنوان کرد: «در دنیای امروز سرمایه‌گذاری بر روی برنامه‌های فضایی برای تمامی کشورها ضرورتی انکارناپذیر است. برنامه‌های فضایی می‌توانند صدای ملت‌ها را به گوش جهان رسانده و سرمایه‌های دیگر کشورها را نیز جذب کنند. زیرا کشورهایی مانند هند با میلیون‌ها نفر فقیر، به نحوی گسترده بر روی برنامه‌های فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما متاسفانه امروز کشورهای مسلمان، که زمانی در بسیاری از علوم و فنون پیشرو بودند، از قافله برنامه‌های فضایی عقب مانده‌اند».

دکتر رضوان‌الفقیر مدیر موسسه «محمد (ص)» با معرفی پروژه ارسال ایستگاه تحقیقاتی به ماه، در پاسخ به توهین‌هایی که در چند سال اخیر نسبت به پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است، ادامه داد: «در ابتدا قصد داشتیم تا سال 2015 یک تلسکوپ فضایی را در مدار زمین قرار دهیم، اما پس از اهانت‌هایی که به پیامبر اکرم(ص) انجام شد، تصمیم گرفتیم به جهان نشان دهیم که هدف اصلی تلاش‌های ایشان مبارزه با جهل بوده است. بنابراین، پروژه‌ای بزرگ‌تر به نام "ایستگاه تحقیقاتی ماه‌نشین محمد 1" را آغاز کردیم.» ادامه مطلب...

همه چیز از وجود حیات در مریخ حکایت دارد

ارسال شده توسط رضا در 89/7/7:: 11:38 صبح
   1   2   3      >



بازدید امروز: 2 ، بازدید دیروز: 41 ، کل بازدیدها: 329485
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ