سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازگشت سیارک عبوری به مدار نزدیکتر زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/12/28:: 7:45 عصر

پیش‌بینی‌های جدید ستاره‌شناسان نشان داده که سیارکی که در اواخر ماه فوریه از فاصله‌ای برابر با هفت برابر فاصله ماه با زمین از کنار سیاره ما عبور کرده، دوباره در اواسط فوریه سال 2013 و این‌بار در فاصله بسیار نزدیکتری از زمین عبور خواهد کرد.

 سیارک غیرمعمول DA14 2012 که ابتدا توسط یک تیم آماتور مشاهده شده بود، به قدری کوچک است که تنها پس از عبور آن از کنار زمین مورد شناسایی قرار گرفته بود؛ اما گذر بعدی این جسم از فاصله نزدیک‌تر در حدود 24 هزار کیلومتری زمین بوده که از بسیاری از ماهواره‌های زمینی به سیاره نزدیکتر خواهد بود.

به گفته دتلف کوچنی، مسوول پروژه اجسام نزدیک به زمین در اداره آگاهی موقعیتی فضا در سازمان فضایی اروپا، فاصله این سیارک با زمین بی‌خطر است اما می‌تواند فرصت مناسبی را برای رصد در اختیار ستاره شناسان و علاقه‌مندان نجوم قرار دهد.

سیارک DA14 2012 در رصدخانه بررسی آسمان La Sagra در اسپانیا مورد شناسایی قرار گرفت.

اگرچه احتمال برخورد این سیارک با زمین در دور بعدی عبور آن کاملا منتقی تلقی شده‌، اما ستاره‌شناسان از این فاصله عبوری نزدیک برای بررسی‌ها و محاسبات بیشتر در مورد تاثیر گرانشی زمین و ماه بر روی آن استفاده خواهند کرد.


در پی آزمایش جدید سرعت نوترینوها /انشتین، آسوده بخواب!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/28:: 7:43 عصر

پژوهش جدید دانشمندان مرکز هسته یی اروپا (سرن) نشان داده که نوترینوهایی که به نظر می‌رسید یکی از بنیادی‌ترین نظریات انشتین را با حرکت در سرعت بیشتر نور به خطر انداخته‌اند، در حقیقا در محدوده سرعت نور قرار دارند.

سنجش‌های اخیر سرعت پرواز ذرات زیراتمی در مرکز تحقیقاتی سرن در ژنو به آزمایشگاه گران ساسو در ایتالیا نشانگر تضاد با ادعای پیشین دانشمندان در ماه سپتامبر در مورد خوانش اولیه سرعت بسیار بالا بوده که منجر به یک جنجال علمی شد.

از آن زمان به خصوص پس از انتشار اخباری در ماه گذشته مبنی بر امکان بروز اشکال در تجربه اوپرا که نتایج اولیه را به دست آورده، تردیدهای بیشتری در مورد این ادعا به وجود آمد.

ادامه مطلب...

رونمایی ناسا از اطلس جدید جهانی

ارسال شده توسط رضا در 90/12/28:: 7:40 عصر

سازمان ناسا به تازگی به انتشار یک اطلس جدید از بیش از 560 میلیون ستاره، کهکشان و سیارک پرداخته که بیشتر آنها تاکنون مشاهده نشده بودند.

 بیش از 18 هزار تصویر توسط تلسکوپ فضایی مادون قرمز وایز ناسا ثبت شده‌اند.

دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ موفق به کشف ستاره‌های کوتوله Y شدند که تارترین ستاره‌های خانواده‌های کوتوله‌های قهوه‌ای هستند. طبق استانداردهای خورشیدی، این ستاره‌ها، فوق‌العاده سرد محسوب می‌شوند. یکی از این ستاره‌ها که در سال 2011 کشف شده از دمای 26 درجه سانتیگراد برخوردار است. در مقابل، دمای سطحی خورشید بیش از 5500 درجه سانتیگراد است.

ادامه مطلب...

اگر این عظمت نیست پس چیست!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/26:: 9:3 عصر

سفر ارزان به فضا با قطار مغناطیسی!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/26:: 3:9 صبح

با طراحی و ساخت قطار فضایی مغناطیسی تا سال 2030 میلادی امکان سفر کم هزینه و آسان به مدار زمین محقق خواهد شد.

 ایده طراحی قطار فضایی مغناطیسی Startram توسط یکی از مخترعان قطار مغناطیسی ارائه شده است.

خطوط ریلی با کابل های ابررسانا توسط نیری مغناطیسی در هوا معلق می شوند و قطار فضایی ظرف چند ثانیه از درون یک تونل با سرعت 80 مایل (128 کیلومتر) به مدار زمین پرتاب می شود.

طراحی و ساخت قطار فضایی بر پایه فناوری ماگلو و فیزیک پایه استوار است و ظرفیت ترابری این سیستم فضایی انتقال 300 هزار تن اعلام شده است.

همچنین امکان پرتاب کپسول های باری با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه با استفاده از سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد.

به گفته دکتر «جیمز پاول» یکی از مخترعان سیستم قطار مغناطیسی،‌ هزینه طراحی قطار فضایی باری 20 میلیارد دلار است که در صورت تکمیل طرح تا 10 سال آینده اجرایی خواهد شد و ساخت قطار فضایی مسافربری نیز با هزینه 60 میلیارد دلار ظرف 20 سال آینده قابل اجرا خواهد بود.

طراحان قطار فضایی معتقدند می توان از این سیستم در زمان وقوع جنگ یا حوادث طبیعی بر روی زمین به عنوان یک شبکه ایمن استفاده کرد.

محققان ناسا پروژه ساخت قطار فضایی مغناطیسی را قابل اجرا عنوان کرده اند.

ایسنا


احتمال حضور فضانورد زن در نخستین فضاپیمای سرنشیندار چین

ارسال شده توسط رضا در 90/12/26:: 3:7 صبح

مقامات آژانس فضایی چین اعلام کرده اند در بین خدمه پروازی نخستین فضاپیمای سرنشین دار این کشور احتمالا یک فضانورد زن نیز حضور خواهد داشت.

 «نیو هونگ گوآنگ» معاون برنامه فضایی چین اعلام کرد: نخستین فضاپیمای سرنشین دار چین به نام «شنژو-9» تابستان سال 2012 به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ-1 پرتاب خواهد شد.

خدمه نهایی این فضاپیما به زودی اعلام می شوند و در حال حاضر دو زن و پنج مرد برای انجام مراحل تکمیلی آزمایش‌ها انتخاب شده اند. زنان برگزیده از بین نخستین گروه واجد شرایط پرواز با جت های جنگنده انتخاب می شوند.

مدیرکل بیمارستان نظامی چین ابراز عقیده کرد که زنان فضانورد از مزیت بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند، چراکه از ثبات ذهنی بیشتر و مهارت های ارتباطی بهتری برخوردارند و راحت تر می توانند با تنهایی در فضا کنار بیایند.

آزمایشگاه فضایی تیاگونگ-1 در سپتامبر گذشته به فضا پرتاب شد و نخستین اتصال موفقیت آمیز فضاپیمای بدون سرنشین «شنژو-8» در ماه نوامبر صورت گرفت. با توجه به اتصال موفقیت آمیز این فضاپیما، پرتاب فضاپیمای سرنشین دار در سال 2012 نیز در دستور کار قرار گرفته است و فضانوردان در حال انجام تمرینات فشرده هستند.


«دارپا» خواستار ساخت ماهوارههای یک بار مصرف شد

ارسال شده توسط رضا در 90/12/26:: 3:6 صبح

سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) از کارشناسان خواستار کمک برای ساخته مجموعه‌ای از ماهواره‌ها شده که به سربازان خارج از کشور، اجازه دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای تقریبا زنده را از موقعیت خود خواهد داد.

ادامه مطلب...

کشف شهاب سنگ نادر در یک خانه روستایی!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/26:: 2:58 صبح

یک شهاب سنگ نادر به وزن 585 گرم بر روی سقف یک خانه روستایی در نروژ کشف شد.

 «یورگن اودگارد» متخصص فیزیک نجومی دانشگاه اسلو نروژ معتقد است که این شهاب سنگ همزمان با بارش شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرده است.

شهاب سنگ کشف شده یک نمونه نادر از شهاب سنگ breccias است که حدود 585 گرم وزن دارد و فرود آن، خسارت زیادی بر جای نگذاشته است.

«سرژ کوچمی» محقق موسسه فیزیک نجومی پاریس تأکید می کند: سنگ های فضایی به ندرت در مناطق پرجمعیت سقوط می کنند و کشف چنین نمونه نادر شهاب سنگی در این منطقه از نروژ تاکنون مشاهده نشده بود.


شیء اسرار آمیز در نزدیکی سطح خورشید!

ارسال شده توسط رضا در 90/12/25:: 8:59 عصر

حضور «ستاره مرگ» در فاصله بسیار نزدیک با سطح خورشید باعث حیرت محققان نجوم شده است.
 در تصاویر تلسکوپ مدارگرد ناسا یک شیء تاریک و در اندازه یک سیاره دیده می‌شود که در فاصله‌ای بسیار نزدیک از سطح خورشید در حال حرکت است و مانند آن به نظر می‌رسد که توسط یک لوله در حال سوخت‌گیری از خورشید است.

این ستاره اسرارآمیز تاریک که شبیه «ستاره مرگ» در فیلم علمی- تخیلی جنگ ستارگان است، پس از نزدیک شدن به سطح خورشید و سوخت گیری در فضا ناپدید شد.

ادامه مطلب...

از کوچک ترین تا بزرگترین سیاره

ارسال شده توسط رضا در 90/12/25:: 12:33 عصر


   1   2   3   4      >



بازدید امروز: 30 ، بازدید دیروز: 39 ، کل بازدیدها: 329441
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ