سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر: زیباترین مناظر از آسمان شب

ارسال شده توسط رضا در 90/2/31:: 11:40 صبح



انوار درخشان شهر اصفهان در انتهای رنگین کمان راه شیری تبدیل به طلا می‌شوند.

ادامه مطلب...

کشف 400 میلیارد سیاره سرگردان در کهکشان راهشیری

ارسال شده توسط رضا در 90/2/30:: 9:4 عصر

کشف 400 میلیارد سیاره سرگردان در کهکشان راه‌شیری

اگرچه نظریه تشکیل سیارات، وجود سیارات سرگردان در کهکشان را پیش‌بینی کرده بود، اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد 400 میلیارد سیاره در اطراف ما سرگردان باشند که بسیاری از آنها بتوانند میزبان حیات باشند!

در کهکشان راه‌شیری، اجرامی به اندازه سیاره مشتری پراکنده‌اند که به نظر می‌رسد به جای یک ستاره، به دور هسته کهکشان می‌چرخند. این سیارات سرگردان، نادر و کم‌یاب هم نیستند و تعداد آنها در دریای میان‌ستاره‌ای کهکشان راه‌شیری دو برابر تعدادستارگان معمول است. 

ادامه مطلب...

ستارهشناسان سیارههایی بدون مدار کشف کردند

ارسال شده توسط رضا در 90/2/29:: 10:22 صبح

منجمان ژاپنی ادعا می‌کنند "سیارات" شناوری را یافته‌اند که به نظر نمی‌رسد دور هیچ ستاره‌ای بگردند. 

آنها طی مقاله‌ای در نشریه "نیچر" نوشتند که 10 شیء آسمانی به اندازه سیاره مشتری را یافته‌اند که نمی‌توان آنها را مرتبط با هیچ منظومه‌ای دانست.

به علاوه به اعتقاد آنها اینگونه اجرام می‌توانند مثل ستارگان در کهکشان راه شیری فراوان باشند. 

وجود این ستارگان با توجه به خمیدگی نور ستارگانی که پشت آنها در فاصله‌ای دورتر قرار دارند آشکار شد. 

براساس نظریه آلبرت آینشتین اجرام آسمانی اگر به اندازه کافی بزرگ باشند می‌توانند نور را خم کنند. اگر یک شیء بزرگ از برابر یک ستاره دوردست‌تر رد شود، ممکن است نقش یک عدسی را بازی کند، به طوری که آن ستاره خیلی درخشان‌تر به نظر برسد. 

محققان داده‌های جمع‌آوری شده از مطالعات انجام شده با این شیوه از برجستگی مرکز کهکشان راه شیری را بررسی کردند. 

آنها شواهد وجود 10 شیء به بزرگی مشتری را که ظاهرا هیچ ستاره‌ای در فاصله 10 واحد نجومی از آنها دیده می‌شود پیدا کردند. 

یک واحد نجومی فاصله زمین از خورشید است. تحلیل‌های بعدی آنها را به این نتیجه رساند که بیشتر این اجرام هیچ ستاره مرکزی ندارند. 

با توجه به شمار اجرامی از این نوع که محققان در ناحیه مورد مطالعه یافته‌اند، استنباط آنها این است که این اجرام می‌توانند بسیار فراوان باشند. 

به تخمین آنها شمار این اجرام می‌تواند دو برابر ستارگانی مثل خورشید باشد که هنوز در مرحله سوزاندن ذخیره سوخت هیدروژن خود هستند.


چه تعداد تمدن فضایی هوشمند در فضا وجود دارد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 11:21 عصر

چه تعداد تمدن فضایی هوشمند در فضا وجود دارد؟

مارک تامپسون، عضو انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی و مجری برنامه نجومی بی‌بی‌سی، تلاش کرده تا بر اساس معادله مشهور دریک نشان دهد که چه تعداد تمدن فضایی با قابلیت برقراری ارتباط در کهکشان ما وجود دارد.

 «دیگر کافی است! من 20 سال است که به آسمان شب خیره شده‌ام و حتی یکبار نیز چیزی ندیده‌ام که در من سوءظنی ایجاد کند که شاید یک گردشگر فضایی آمده تا به زمین نگاهی بیاندازد.» این سخنان مارک تامپسون، عضو انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی انگلستان و مجری برنامه نجومی بی‌بی‌سی است.

ادامه مطلب...

پایان عصر شاتلهای فضایی

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 9:18 صبح

سرانجام پایان عصر شاتل‌های فضایی فرا رسید، چراکه پرواز شاتل فضایی ایندیور مطابق برنامه آخرین گام در تاریخ پرفراز و نشیب شاتل‌های فضایی خواهد بود.

 


پروژه شاتل‌های فضایی مهم‌ترین پروژه سازمان فضایی ناسا پس از پایان رقابت‌های فضایی و فتح ماه در بخش پرواز‌های سرنشین‌دار بود. در حالی که پس از فتح ماه و اثبات امکان سفر به ماه، برنامه‌ریزان ناسا به دنبال گام بعدی بودند.

گروهی معتقد به ادامه روند پرشتاب اکتشافات سرنشین‌دار بودند و سفر به مریخ را مهم‌ترین گام بعدی می‌دانستند و این در حالی بود که بسیاری دیگر ضمن تاکید بر بالا بودن هزینه سفرهای سرنشین‌دار تاکید داشتند که بیشترین سرمایه‌گذاری باید روی اکتشافات رباتیک صورت پذیرد تا بتوانیم درک بهتری نسبت به آنچه در جهان می‌گذرد پیدا کنیم.

ادامه مطلب...

حل تدریجی معماهای مریخ اولیه در گذر زمان

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 9:9 صبح

همه برنامه‌های اکتشافی که تاکنون در سطح سیاره مریخ صورت گرفته در مقایسه با کل این سیاره و ناشناخته‌های آن همچون خراشیدگی است که در یک سطح عظیم ایجاد شده است. درخصوص دوران‌ اولیه پیدایش مریخ نظریه‌های متعددی مطرح شده است که البته هر یک در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار است.

با این حال نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که مریخ اولیه دارای محیط بسیار اسیدی بوده و به جهت شوری بیش از حد امکان حیات روی آن وجود نداشته است. عقیده کلی بر این است که به احتمال فراوان مریخ در دوران‌های ابتدایی پیدایش دارای آب بوده است، اما این آب آنقدر اسیدی و اکسیدی بوده است که عملا امکان ادامه حیات روی آن وجود نداشته است.

ادامه مطلب...

جزئیات 11پروژه فضایی کشور

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 9:5 صبح

رئیس گروه صنایع هوافضای صاایران با بیان اینکه تاکنون 11 پروژه ماهواره ای در کشور تعریف شده که در حال اجرا است گفت: ماهواره سیمرغ با ماموریت جمع آوری اطلاعات جوی و اطلاعات محیطی لوله های نفت و گاز توسط ماهواره بر سیمرغ تا سال 1392 آماده پرتاب می شود.

دکتر اصغر ابراهیمی دوشنبه در نشست بررسی برنامه های فضایی کشور و دستاوردهای فضایی در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه برنامه های فضایی کشور در سال 86 به تصویب هیئت دولت رسید، افزود: با تصویب این برنامه دو وزارتخانه دفاع و ارتباطات و فناوری اطلاعات مامور اجرای این برنامه ها حول سه محور شدند.

ادامه مطلب...

سفر شبیهسازی شده به یک اخترواره

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 9:1 صبح

تیمی از فضانوردان ناسا به منظور آغاز اولین سفر شبیه سازی شده این آژانس به یک اخترواره به عمق 18 متری آب می روند تا تکنیکها، ابزارها و راهکارهای مورد نیاز برای سفر به یک اخترواره را تعیین کنند.

 فرستادن فضانوردان به اخترواره ها یکی از برترین اهداف ناسا در برنامه تغییر یافته اکتشافات فضایی ناسا است باراک اوباما سال گذشته به ناسا اعلام کرد تا سال 2025 خود را برای انجام چنین ماموریتی آماده کند. تا آن زمان ناسا بر روی بازگشتن به ماه تمرکز کرده بود و سخنان اوباما به این مفهوم بود که ناسا باید برنامه های فضایی خود را تغییر داده و به شکلی متفاوت تجهیز کند.

ادامه مطلب...

پرواز هواپیماهای آینده با چربی مرغ

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 8:58 صبح

دانشمندان ناسا آزمایشی را انجام دادند که تائید می کند هواپیماها قادرند با مصرف چربی مرغ به عنوان سوخت پرواز کنند.

 تاکنون به شباهت مرغ و هواپیما فکر کرده اید؟ مرغ بال دارد اما پرواز نمی کند درحالیکه هواپیماها هم بال دارند و هم پرواز می کنند.

به تازگی دانشمندان ناسا آزمایشی را انجام داده اند که به یک موتور هواپیمای Dc-8 اجازه داد با چربی مرغ حرکت کند.در این آزمایش که در «مرکز تحقیقات پرواز درایدن» در کالیفرنیا انجام شد ناسا سوخت به دست آمده از چربی مرغ و گوساله را امتحان کرد.

ادامه مطلب...

هجوم ستاره دنباله دار به خورشید

ارسال شده توسط رضا در 90/2/28:: 8:42 صبح

رصدخانه خورشیدی ناسا تصاویر شگفت انگیز دیگری از حمله یک ستاره دنباله دار به سمت خورشید و برخورد آن با سطح ستاره خورشید به ثبت رساند، برخوردی که نتیجه آن ایجاد توده ای بزرگ از پلاسمای خورشیدی بود.

این تصاویر ویدیویی توسط ماهواره SOHO به ثبت رسیده و گلوله آتشینی را نشان می دهد که در نهایت با خورشید برخورد می کند البته این رویداد به همین جا ختم نمی شود و در پی آن توده ای از پلاسمای خورشیدی از سطح خورشید به بیرون فوران می کند.

ادامه مطلب...

   1   2   3      >



بازدید امروز: 6 ، بازدید دیروز: 7 ، کل بازدیدها: 329378
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ