سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستارهای با هسته الماس در کهکشان راه شیری!

ارسال شده توسط رضا در 90/5/30:: 10:0 عصر

ستاره‌ای به نام «لوسی»،50 سال نوری آن‌طرفتر از کره زمین وجود دارد که هسته‌اش به الماس تبدیل شده است.

 هسته‌ این ستاره در واقع بزرگترین الماس در کهکشان است.

وزن این الماس 10 میلیارد تریلیون تریلیون قیراط است که مسلما حتی تصور چنین چیزی برای بشر دشوار است.

سنگین‌ترین الماسی که بر روی زمین وجود دارد، الماسی به وزن حدودا 500 قیراط است.

زمانی که سوخت ستاره‌ای، معمولا هیدروژن، به پایان می‌رسد منجر به ایجاد هسته‌ای بلوری و داغ می‌شود. برای سال‌ها محققان بر این عقیده بودند که هسته ساخته شده از کربن به الماس تبدیل می‌شود، اما این یک فرض است و مدرکی برای دفاع از آن وجود ندارد.

اما در سال 2004، منجمان مشخص کردند که «لوسی» حقیقتا هسته‌ بسیار بزرگی از الماس دارد و مدلی از آن را ارایه کردند.

(ایسنا)


«دون کیشوت» ماموریتی برای حمله به سیارک در مسیر زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/5/29:: 9:0 صبح

شاید به نظر کمی داستانی و غیرواقعی برسد، اما سازمان فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک ماموریت انهدامی با هدف از بین بردن یک سیارک بزرگ در حال حرکت به سمت زمین است.

 در همین راستا، این ماموریت قرار است در سال 2015 یک ماهواره را با سرعت زیاد به سوی یک سیارک آزمایشی پرتاب کرده تا میزان تغییر مدار احتمالی سیارک را اندازه بگیرند.

ادامه مطلب...

مقصد اول نخستین فضاپیمای خصوصی جهان کجاست؟

ارسال شده توسط رضا در 90/5/29:: 3:56 صبح

شرکت «اسپیس‌ایکس» اخیرا برنامه خود را برای پرتاب یک فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه نوامبر اعلام کرده‌ است.

 این شرکت اعلام کرده که قرار است کپسول فضایی «اوریون» در تاریخ 30 نوامبر در یک آزمایش حمل بار به سوی ایستگاه فضایی پرتاب شود.

به گفته این شرکت، یک هفته پس از پرتاب، این فضاپیما در ایستگاه وارد خواهد شد.

ادامه مطلب...

ثبت تصویری مهیج از برخورد دو کهکشان

ارسال شده توسط رضا در 90/5/23:: 4:6 صبح

ستاره شناسان آمریکایی موفق به ثبت تصویری مهیج از حرکت دو کهکشان شدند که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند. این رویداد در فاصله 450 میلیون سال نوری از زمین در حال شکل گیری است.

 ناسا اعلام کرد: این عکس را هابل از دو کهکشان گرفته است که فاصله بین آن‌ها در حدود 285 هزار سال نوری است.

کهکشان فوقانی حامل حفره سیاهی است که در حال بزرگ شدن است.

دو کهکشان حلزونی طی چند میلیون سال نوری با هم ترکیب خواهند شد، درست مانند کهکشان راه شیری و کهشکان همسایه موسوم به «آنرومدا» که چند میلیارد سال دیگر با هم ممزوج می‌شوند.

(ایسنا)


آخرین تصویر از مریخنورد بازنشسته ناسا / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/5/19:: 8:59 صبح

در این نما که به‌تازگی توسط مدارگرد شناسایی مریخ، ام.آر.او از دهانه گوساو گرفته شده، مریخ‌نورد اسپیریت را می‌بینید که همچون مرواریدی در میان غبار سرخ‌رنگ سطح مریخ می‌درخشد.

اسپیریت که از آوریل 2009 / اردیبهشت 1388 در شن‌های نرم این منطقه به دام افتاده بود و پس از تلاش‌های زیاد دانشمندان ناسا نتوانست از این تله شنی آزاد شود، آخرین بار در مارس 2010 / فروردین 1389 با زمین ارتباط برقرار کرد؛ اما پس از آن‌که نتوانست برخلاف سالیان قبل از سرمای سخت سیاره سرخ جان سالم به‌در ببرد و به تماس‌های مکرر مهندسان ناسا پاسخ دهد، هفته گذشته رسما بازنشست شد.

اگر دوست دارید بدانید دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی جی.پی.ال ناسا و مدیر وقت برنامه‌های مریخ‌نورد اسپیریت و آپورتونیتی در مورد بازنشستگی این مریخ‌نورد چه نظری دارد، اینجا را کلیک کنید.


وقتی زمین در برابر مریخ کم میآورد!

ارسال شده توسط رضا در 90/5/19:: 8:57 صبح

وقتی زمین در برابر مریخ کم می‌آورد!

علی‌رغم آب‌وهوای به شدت خشک مریخ، بوران‌هایی شدیدتر از آن‌چه تا کنون در زمین مشاهده شده است سطح این سیاره را درنوردیده‌اند؛ اتفاقی که احتمال دارد در آینده هم گاه و بی‌گاه رخ بدهد.

ادامه مطلب...

آنتنهایی برای شنیدن آوای کیهان

ارسال شده توسط رضا در 90/5/19:: 8:53 صبح

آنتن‌هایی برای شنیدن آوای کیهان

برای بهبود درک بشر از جهان، دانشمندان آزمایش‌های بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. آرایه بسیار بزرگ با شبیه‌سازی آنتنی چند ده کیلومتری در تلاش است امواج رادیویی موجودات هوشمند فرازمینی را ردیابی کند.

ادامه مطلب...

شاید این آینده خورشید ما باشد / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/5/19:: 8:49 صبح

سحابی سیاره‌نمای ساعت‌شنی که در صورت‌فلکی جنوبی مگس واقع شده، آخرین مراحل زندگی ستاره‌ای هم‌اندازه خورشید را نشان می‌دهد که شاید 5 میلیارد سال دیگر شبیه به چشم‌انداز منظومه شمسی باشد.

سحابی سیاره‌نما وقتی تشکیل می‌شود که ستارگان سبک‌تر از 1.4 برابر خورشید در پایان عمر خود، سوخت هیدروژنی را به پایان رسانده و وارد مرحله گداخت هسته‌ای هلیوم و تولید کربن شوند. انرژی زیاد تولیدشده در این مرحله موجب انبساط ستاره تا شعاع هزار برابر و تبدیل شدن آن به یک غول سرخ می‌شود. فاصله زیاد لایه‌های دورتر از هسته ستاره سبب می‌شود گازهای داغ از کمند گرانش ستاره گریخته و ساختار سحابی را تشکیل دهند. درخشش هسته برهنه برجامانده که با اندازه زمین و دمای سطح 10هزار کلوین، کوتوله سفید خوانده می‌شود، این لایه‌های گاز را به درخشش وا می‌دارد و یک سحابی سیاره‌نما را به‌وجود می‌آورد.

سحابی سیاره‌نمای ساعت‌شنی یا MyCn18 نیز به چنین شکلی ایجاد شده است، هرچند که دانشمندان می‌گویند ساختار ساعت‌شنی آن به دلیل انبساط بادهای ستاره‌ای بسیار پرسرعت درون ابری با سرعت گسترس کمتر ایجاد شده که چگالی آن در نواحی میانی بیشتر از قطب‌هایش است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


تصویر دیدنی ناسا از ثبت لبخند «خورشید»

ارسال شده توسط رضا در 90/5/19:: 5:19 صبح

در فیلمی که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی به ثبت رسیده، می‌توان الگوهایی از لکه‌های خورشیدی را مشاهده کرد که به خورشید چهره‌ای خندان بخشیده است.

طبق آخرین تصاویر ثبت شده رصدخانه ناسا از خورشید باید آن را یک ستاره شاد خواند؛ چرا که در این تصاویر می‌توان لبخندی را در چهره خورشید مشاهده کرد!

در فیلمی که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی به ثبت رسیده، می‌توان الگوهایی از لکه‌های خورشیدی را مشاهده کرد که به خورشید چهره‌ای خندان بخشیده است.

لکه‌های خورشیدی بخش‌های تاریک‌تر و سردتر روی خورشید هستند که در اثر توقف انتقال گرما در اثر فعالیت شدید مغناطیسی به وجود می‌آیند.

این لکه‌ها یک مساله عادی در این ستاره بوده اما معمولا باعث ایجاد چنین صحنه‌های جالبی در سطح آن نمی‌شوند.


چهره خندان خورشید در میان 11 تصویر رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا مشخص بوده که از مدار زمین به ثبت رسیده است. این تصاویر در یک زمان اما با فیلترها و در دماهای مختلف به ثبت رسیده‌اند.

این دماهای مختلف با لایه‌های مختلف جو خورشید مرتبط بوده که از سطح خورشید شروع شده و به تدریج تا تاج خورشید پیش می‌رود.

فعالیت مغناطیسی بر روی خورشید یک دوره 11 ساله را می‌گذراند که در حال حاضر به تازگی از خواب بیدار شده و در سال 2013 به اوج خود خواهد رسید

مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/5/10:: 4:50 عصر

 

 از اتفاق روز 5 شهریور مطلع باشید و به دیگران هم خبر دهید. امسال را به خاطر بسپارید ...

روز 5 شهریور تمام دنیا در انتظار ……
کره مریخ به بالاترین درجه درخشش دراسمان شب در 5 شهریور خواهد رسید
اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیر مسلح به نظر خواهد رسید
این وقتی است که در روز 5 شهریور کره مریخ به فاصله 634 هزارمایلی خود به زمین میرسد.
حتما در راس ساعت 12:30 بعد از ظهر ( نیمه شب) آسمان را تماشا کنید .
به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد !!!
این امر 1200 سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد
این لحظه را با دوستان خود شریک شوید زیرا هیچکس زنده ای دوباره این اتفاق را نخواهد دید.


   1   2      >



بازدید امروز: 8 ، بازدید دیروز: 4 ، کل بازدیدها: 329007
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ