سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرواز آزمایشی تاکسی فضایی ناسا؛ تابستان آینده

ارسال شده توسط رضا در 90/7/20:: 11:58 صبح

مقامات ناسا اخیرا از برنامه این سازمان برای انجام اولین پرواز آزمایشی یک تاکسی فضایی دارای هفت سرنشین تحت حمایت ناسا برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تابستان آینده خبر داده‌اند.

هواپیمای فضایی «دریم چیسر (Dream Chaser) شرکت «سیرا نوادا» که شبیه یک شاتل فضایی کوچک است، یکی از چهار تاکسی فضایی بوده که توسط شرکتهای خصوصی با پشتیبانی آمریکا در حال ساخت هستند.

برای این پرواز آزمایشی که بدون سرنشین انجام خواهد شد، این فضاپیما بر روی فضاپیمای ناقل «وایت نایت دو »(WhiteKnightTwo)» به آسمان پرتاب خواهد شد که قرار است فضاپیمای مسافربری «اسپیس‌شیپ دو»، متعلق به شرکت «اسپیس گالکتیک» را حمل کند.

ادامه مطلب...

روزها در نپتون چند ساعت است؟

ارسال شده توسط رضا در 90/7/19:: 11:3 عصر

دانشمندان مدتی پس از اینکه سیاره نپتون اولین دور کامل‌اش را از سال 1846 تاکنون در مدار خورشید به پایان رساند، طی مطالعه‌ای طول یک روز کامل را در این سیاره دورافتاده گازی محاسبه کردند

 بر خلاف سیاره‌های سنگی، محاسبه چرخش سیاره‌های گازی برای اخترشناسان مشکلی بزرگ به شمار می‌رود. عطارد، ناهید و مریخ در اصل صخره‌هایی در گردش هستند اما سیاره‌های گازی بیشتر به مایعی شباهت دارند که به دور هسته‌ای کوچک و سنگی در چرخش هستند. در حالی که ویژگی‌های سیاره‌های سنگی و خاکی در دل سنگ‌ها حک شده است، سیاره‌های فراتر از این کره‌های سنگی از ویژگی‌های بسیار خاصی برخوردارند که نشانه‌های آن در ابرهای گازی در حرکت بر فراز آنها پنهان شده است.

ادامه مطلب...

یک جسم سه تنی دیگر، در راه زمین!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/19:: 10:25 عصر

دانشمندان در مورد احتمال برخورد تلسکوپ فضایی سه ‌تنی خارج از کنترل که با سرعت به سوی زمین روانه است، هشدار دادند.

 تلسکوپ پرتو ایکس آلمانی «روسات (ROSAT)» که با فناوری انگلیسی و آمریکایی ساخته شده، از سال 1990 در مدار زمین حاضر بوده و اطلاعات ذی‌قیمتی را در مورد ستارگان ارائه کرده است؛ اما دانشمندان از سال 1999 ارتباط خود را با این ماهواره از دست دادند.

ادامه مطلب...

عکس: کامل ترین تصویر جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/19:: 12:7 عصر
این کامل ترین تصویری است که بشر تا حال حاضر از جهان هستی به دست آورده است. حاصل 10 سال جمع آوری اطلاعات یک تصویر سه بعدی است که شامل 43 هزار کهکشان است و تا 380 میلیون سال نوری گسترش دارد. ‏


این تصویر کامل ترین تصویر جهان با 43 هزار کهکشان می باشد. این کامل ترین تصویری است که بشر تا حال حاضر از جهان هستی به دست آورده است. حاصل 10 سال جمع آوری اطلاعات یک تصویر سه بعدی است که شامل 43 هزار کهکشان است و تا 380 میلیون سال نوری گسترش دارد. ‏

‏به گزارش قاصد، جهت گیری سه بعدی کهکشان ها و اجرام آسمانی نیز در این نقشه مشخص شده بنابراین با اطلاعات خام موجود می توانید یک نسخه سه بعدی از جهان را هم تولید کنید. هر چند شاید نقشه ده سال دیگر چندین برابر شده باشد. چرا که احتمالا هنوز اطلاعات ما از جهان هستی بسیار ناکامل است. اما فعلا تا 43 هزار کهکشان بعدی را بلدیم! ‏

‏اگر می خواهید بدانید ما کجا هستیم باید بدانید که کهکشان راه شیری تقریبا یک نقطه کوچک در وسط های نقشه محسوب میشود. فکر منظومه شمسی را هم نکنید چون که خیلی کوچک تر از آن است که در این تصویر قابل دیدن باشد!
 
نسخه با کیفیت بالای این تصویر که توسط محققان دانشگاه هاروارد تهیه شده را می توانید
اینجا ببینید.

تصاویر نجومی: قمر سفید پوش زحل

ارسال شده توسط رضا در 90/7/19:: 11:28 صبح
به گفته «پائول شنک» دانشمند علوم سیاره ای در موسسه سیاره ای و قمری هیوستون، ابعاد این دانه های برفی کسری از میلیمتر است و در نتیجه برف ایجاد شده لطیف ترین برفی خواهد بود که شاید انسانها انتظار تجربه یا دیدن آن را داشته باشند.
دانشمندان طی هفته جاری اعلام کردند قمر انسلادوس سیاره زحل در پوششی از پودر سفید رنگ برف به ضخامت 100 متر پوشیده شده است، برفی که به اعتقاد دانشمندان از فوران آبفشانها در قلب شکافهای طولانی نیمکره جنوبی قمر که به ردهای ببر شهرت دارند، سرچشمه می گیرند.

ادامه مطلب...

تعیین سن ستارگان قدیمی به روش حلقه های درختان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/18:: 7:34 عصر

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان برپایه اطلاعات رصدخانه فضایی هرشل و با کشف یک سری از پوسته های گرد و غبار در مجاورت یک ستاره درحال مرگ دریافتند که این پوسته ها همانند حلقه های رشد ساقه درختان می توانند سن ستاره را تعیین کنند.

به گزارش مهر، این تیم بین المللی به سرپرستی "لین دسین"، ستاره شناس بلژیکی نشان دادند که ستارگان در طول دوره زندگی خود همانند درختان حلقه هایی را تولید می کنند که می توان از آنها برای تعیین سن ستاره استفاده کرد.


 

ادامه مطلب...

هفت حقیقت جالب درباره جهان پیر!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/18:: 2:16 عصر

از انبساط و شتاب جهان گرفته تا ماده و انرژی تاریک آن، ستاره‌شناسان هر روز با عجایب و شگفت‌های بیشتری از این منبع ناشناخته‌ها روبه‌رو می‌شوند.

 سایت اسپیس در مقاله‌ای، به معرفی برخی از عجیب‌ترین و در عین حال جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، پرداخته است.

 جهان، بسیار پیراست

 جهان در پس واقعه مهبانگ (انفجار بزرگ) در حدود 13.7 میلیارد سال پیش با اختلاف حدود 130 میلیون سال بوجود آمده است.

ستاره‌شناسان این رقم را با اندازه‌گیری ترکیبات چگال ماده و انرژی در جهان محاسبه کرده‌اند که آنها را قادر به تعیین میزان سرعت گسترش جهان در گذشته می‌کند. در نتیجه، این محققان توانسته‌اند محدوده زمانی وقوع مهبانگ را تعیین کنند. زمان میان آن انفجار و اکنون می‌تواند سن جهان را رقم بزند.

ادامه مطلب...

ثبت اولین تصویر از آشفتگی بین ستارهای ماری شکل!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/17:: 2:46 عصر

محققان با استفاده از مجموعه فشرده تلسکوپ استرالیا موفق شده‌اند تا برای اولین بار به ثبت تصویری از آشفتگی بین‌ستاره‌ای بپردازند.

 این تصویر آشفته که در مجله علمی «نیچر» منتشر و با عنوان «گودالی از مارهای پر پیچ و تاب» توصیف شده، از فضاهای بین‌ستاره‌ای در کهکشان گونیا در فاصله 10 هزار سال نوری گرفته شده است.

این تصویر که در نوع خود اولین محسوب می‌شود، نشانگر آن است که فضای بین ستارگان در حقیقت مملو از گازهای دنباله‌دار در حال حرکت است

ادامه مطلب...

نظریه جنجالبرانگیز یک دانشمند روسی در مورد امکان وجود حیات در یک

ارسال شده توسط رضا در 90/7/17:: 2:40 عصر

یک کیهان‌شناس روسی با وجود آگاهی از نیروی تخریب‌گر و شرایط غیر قابل سکونت ابرسیاه‌چاله‌ها، مدعی امکان وجود شرایط حیات برای انسان در این محیط‌های سخت فضایی شده‌ است.

 «ویاچسلاو دوکوچائف» همچنین اظهار کرده در صورت وجود امکان حیات در این ابرسیاه‌چاله‌ها، ممکن است با تمدن بسیار پیشرفته‌ای در کهکشان تکامل پیدا کرده باشد.

ابرسیاه‌چاله‌ها چنان نیروهای گرانشی پرقدرتی هستند که که هر چیز در اطراف خود را از جمله نور بلعیده و آن جسم بلعیده شده دیگر مشاهده نخواهد شد.

ادامه مطلب...

کشف لایه ازن در اتمسفر زهره!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/16:: 12:49 عصر

 

ماهواره‌ای که در اطراف سیاره زهره قرار دارد، موفق به ردیابی ازن در اتمسفر این سیاره شده است.

ستاره شناسان اروپایی می‌گویند: این کشف به تحقیق در خصوص حیات بر روی دیگر سیاره‌ها کمک می‌کند، زیرا ازن که مولکولی حاوی سه اتم اکسیژن است، قبلا تنها در اتمسفر مریخ و زمین ردیابی شده بود.

ازن از اهمیت حیاتی برای زمین برخوردار است، زیرا بسیاری از تشعشعات مضر ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند.

 

تولید اکسیژن و در نتیجه ازن در اتمسفر زمین در حدود 2.4 میلیارد سال پیش آغاز شد.

هر چند بر روی زهره حیات وجود ندارد، اما کشف ازن در اطراف این سیاره نشان داد که شباهت این سیاره به زمین و مریخ زیاد است.


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 24 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330125
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ