سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بروز تغییرات چشمگیر در جو مشتری

ارسال شده توسط رضا در 91/7/29:: 1:33 عصر

ستاره شناسان می گویند جو مشتری با تغییرات چشمگیری رو به رو شده و از سوی دیگر هدف برخورد سنگ های آسمانی نیز قرار گرفته است.

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در کالیفرنیا گزارش کرد: کمربندهای وسیعی از جو مشتری در حال تغییر رنگ هستند، نقاط داغ در حال از بین رفتن و دوباره ظاهر شدن هستند و ابرها بر بالای یک بخش از مشتری جمع می شوند در حالی که از روی بخش دیگری از این سیاره عظیم الجثه می پراکنند.

گلن اورتون از محققان این آزمایشگاه می گوید: این تغییرات که در مشتری مشاهده می شود در واقع در مقیاس جهانی این سیاره است.

ما برخی از این تغییرات را پیش از این دیده بودیم اما هرگز با تجهیزات مدرن آنچه را که در این سیاره گازی شکل روی می دهد ندیده بودیم.

این در حالی است که طی چند دهه اخیر تغییرات دیگری دیده نشده بود و برخی مناطق هرگز در وضعیت کنونی نبوده اند.

وی افزود: در همین زمان هرگز ندیده بودیم این همه اتفاق روی مشتری بیفتد. درست در حال حاضر تلاش می کنیم دلیل این امر را بیابیم.

در حالی که اتسمفر خود مشتری توسط این تغییرات متحول شده است تعدادی جرم آسمانی نیز به این سیاره عظیم برخورد کرده است این برخوردها با تلسکوپ های آماتور از روی زمین قابل مشاهده بوده است.

سه مورد از چنین تاثیراتی از سال 2010 تا کنون مشاهده شده است که آخرین مورد آن در سپتامبر بود.


مشاهده کره ی زمین از روی مریخ + عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/7/28:: 12:28 عصر
مشاهده کره ی زمین از روی مریخ + عکس

 

عکس جدیدی که جستجوگر مریخ به تازگی ثبت کرده است را تماشا می کنید. در تصویر زیر کره زمین از روی مریخ قابل مشاهده است.


کشف شواهد تازه از منشأ شکلگیری ماه

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 4:35 عصر
305-9.jpg

مطالعه جدید صورت گرفته توسط محققان آمریکایی، شواهد بیشتری از فرضیه شکل گیری ماه در اثر یک برخورد عظیم را ارائه می‌کند.

 بر اساس فرضیه برخورد بزرگ (Giant Impact)‌ که در سال 1975 مطرح شده است، ماه در اثر برخورد سیاره‌ای در اندازه مریخ به نام «تیا» با زمین شکل گرفته است.

 محققان دانشگاه واشنگتن با همکاری موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس، نمونه سنگ های جمع آوری شده در مأموریت آپولو ناسا، همچنین شهاب سنگ های متعلق به ماه را برای یافتن نشانه هایی از عنصر روی مورد بررسی قرار داده و دریافتند که نسبت ایزوتوپ های سنگین به سبک بسیار بیشتر از نمونه های زمین است.

ادامه مطلب...

نخستین راهپیمایی فضایی انسان

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 1:45 عصر

در آخرین روزهای سال 1343 رادیو مسکو ناگهان برنامه عادی خود را قطع کرد و پس از پخش یک مارش نظامی با هیجان گفت: «توجه! توجه! انسان وارد فضای آزاد کیهانی شد و در حال شنا در فضاست!» این گفتار به فاصله چند دقیقه به چند دقیقه باز هم تکرار شد.

 

در حالی که مردم شوروی با شور و حال مشغول کف زدن بودند، دو فضانورد وسخد ـ2 در مدار زمین لحظات مرگ‌آوری را می‌گذراندند که رادیوی مسکو هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کرد.

الکسی لئونف، فضانوردی که اولین راهپیمایی در فضا را انجام داد درباره این سفر و عملیات خطرناک آن می‌گوید:بعد از آن‌که ناو ما در مدار قرار گرفت، مشکلات متعددی بروز کرد. ارتفاع مداری ناو بسیار بالاتر از ارتفاع تعیین شده بود. میزان سوخت سفینه کم شده و موتور محرکه تا مدتی منظم کار نمی‌کرد. پنج دقیقه به زمان خروج من مانده بود. فشار هوا از وضعیت معمول خارج شد. من و پاشا (پاول ایوانویچ بلیایف) باید خودمان شرایط را درک می‌کردیم و تصمیم می‌گرفتیم. سرعت عمل لازم بود و کسی هم برای مشورت وجود نداشت. من فشار هوای داخل لباس فضایی را از 0.45 فشار جو زمین که ما معمولا در ناو داشتیم به 0.27 تقلیل دادم. خوب می‌فهمیدم که الان در داخل لباس، اکسیژن خالص جریان دارد، دیگر ازتی وارد بدن نمی شد و اگر اتفاقی می‌افتاد که مجبور می‌شدیم فشار هوا را ناگهانی افزایش دهیم خون من به جوش می‌آمد و آن وقت دیگر از هیچ کس کاری بر نمی‌آید.

ادامه مطلب...

محافظت از فضانوردان در برابر پرتوهای کیهانی

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 1:42 عصر

ماجراجویی فضانوردان در آن‌سوی جو زمین، باعث رویا‌رویی پرتوهای کیهانی می‌شود. به همین دلیل سازمان فضایی اروپا ـ اِسا ـ با تشکیل گروهی با همکاری شتاب‌دهنده ذرات GSI در آلمان، با آزمایش خاک ماه و مریخ به ‌بررسی امکان محافظت از فضانوردان در برابر پرتوها پرداختند.

 

در این پروژه دو ساله، مناسب‌ترین مواد برای محافظت از فضانوردان آینده، که به ماه، سیارک‌ها و مریخ اعزام می‌شوند، آزمایش شدند.

آلساندریا منیکوچی سرپرست این پروژه اظهارداشت: «ما در حال کار با مرکز مطالعات یون‌های سنگین هلمولتز در آلمان هستیم؛ این مرکز تنها مکان در اروپاست که ما را قادر به شبیه‌سازی انرژی بالای هسته اتم‌های سنگین موجود در تابش‌های کیهانی درون کهکشانی می‌سازد. ما موادی شامل آلومینیوم، آب، پلاستیک پلی‌اتیلن، ساختارهای چند لایه و شبیه‌سازی مواد ماه و مریخ را ارزیابی کردیم.»

فضا سرشار از ذرات باردار است، به این معنی که فضانوردان رسماً به‌عنوان افرادی طبقه‌بندی می‌شوند که در مواجهه با پرتوها در ردیف اول قرار می‌گیرند! فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به این دلیل که درون میدان مغناطیسی زمین در حرکت هستند، در برابر بخش عمده‌ای از پرتوهای فضایی محافظت می‌شوند. همان‌طور که از میدان مغناطیسی زمین بیرون می‌رویم، ضرورت استفاده از حفاظ‌های ضد پرتو، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب...

تلألؤ سرخرنگ گرداب زمان

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 1:0 عصر

این منظومه ستاره‌ای مارپیچی که به رنگ سرخ زیبایی می‌درخشد، چیزی نیست ستاره R حجار، یک غول سرخ پیر که هر 10هزار تا 50هزار سال یک‌بار توده‌ای از گاز و غبار را به بیرون فوران کرده است.پیش از این اخترشناسان توانسته بودند پوسته‌های کروی از گاز و غبار را در اطراف ستارگان غول سرخ مشاهده کنند، اما این ساختار مارپیچی تاکنون دیده نشده بود. واضح است که در شکل‌گیری این ساختار، ستاره همدم دیگری که تاکنون آشکار نشده، نقش داشته و با گردش درون این توده و جذب گرد و غبار، فضاهای خالی را ایجاد کرده است.
اخترشناسان این تصویر را با استفاده از آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما، آلما ثبت کرده‌اند. هرچند تاکنون فقط نیمی از آنتن‌های آلما نصب شده است، اما این مجموعه که قرار است قوی‌ترین توان تفکیک را در محدوده امواج فروسرخ تا ریزموج فراهم کند، همین الان هم به کیفیت تصویربرداری خوبی دست پیدا کرده است. قرار است آلما تا اسفندماه سال جاری تکمیل شود.


غروب خورشید را چهار بار در روز تماشا کنید

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 12:58 عصر

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از تماشای غروب خورشید لذت می‌برید، مطمئنا از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد: سیاره تازه کشف شده PH1 نخستین دنیایی است که به یک منظومه ستاره‌ای چهارتایی تعلق دارد. این سیاره منحصر به فرد در مداری به دور یک جفت ستاره دوتایی (ستاره‌هایی که به دور مرکز جرم مشترک خود می‌گردند) در حال چرخش است؛ یک دوگانه ستاره‌ای که یک منظومه ستاره‌ای دوتایی دیگر نیز در فاصله‌ای دور در حال گردش به دور آن است. این موضوع باعث می‌شود که PH1 در مقایسه با تاتوئین، دنیای افسانه‌ای مجموعه جنگ ستارگان، دو خورشید بیشتر داشته باشد

ادامه مطلب...

حراجی سنگهای آسمانی

ارسال شده توسط رضا در 91/7/27:: 11:25 صبح

شهاب سنگهایی از مریخ و بزرگترین تکه از ماه قطعات سنگی بودند که هفته گذشته در بزرگترین حراج شهاب سنگی در تاریخ به حراج گذاشته شدند، شرکت کنندگان در این حراجی به طور کلی بیش از یک میلیون دلار بابت این سنگهای فضایی پرداخت کردند.

بیش از 125 قطعه شهاب سنگ با طرحها و اشکال و وزنهای مختلف به فروش گذاشته شدند اما برخی از این قطعات که 50 هزار دلار یا بیشتر قیمت گذاری شده بود به فروش نرسید.گرانقیمت ترین سنگی که در این حراجی ارائه شده بود سنگی از ماه به وزن 1.8 کیلوگرم بود که زمانی به طرف پنهان ماه چسبیده بود و یک خرده سیاره آن را به فضا پرتاب کرد. این سنگ به قیمت 330 هزار دلار در این حراجی به فروش رسید.


حفاری «کنجکاوی» و کشف اشیاء درخشان در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/7/26:: 3:32 عصر
296.JPG

دستورات برای جمع‌آوری سومین نمونه از خاک سیاره سرخ بزودی برای مریخ نورد «کنجکاوی» ارسال می‌شود.

 به گزارش ایسنا مریخ نورد «کنجکاوی» در حال حاضر در منطقه «راکنست» (Rocknest) حضور دارد و در تصاویر ارسالی چندین شیء درخشان مشاهده شده است.

 بر اساس اعلام ناسا، اشیاء درخشانی که در این منطقه مشاهده شده اند، احتمالا بخش‌هایی از بدنه مریخ نورد رباتیک هستند و محققان قصد ندارند نمونه اضافی را به همراه خاک مریخ وارد ابزار تجزیه و تحلیل «کنجکاوی» کنند.

ادامه مطلب...

کشف نزدیکترین سیاره زمینمانند فراخورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/7/26:: 3:23 عصر
getty-649.jpg

ستاره‌شناسان اروپایی در دستاورد جدید خود از کشف نزدیکترین سیاره شبیه به زمین در اطراف منظومه شمسی خبر داده‌اند.

سیاره «آلفا قنطورس Bb» در نزدیکترین سیستم ستاره‌یی به منظومه شمسی موسوم به آلفا قنطورس قرار داشته که فاصله آن با ما 3.4 سال نوری است.

اگرچه سطح این سیاره با 2200 درجه به قدری داغ است که احتمالا سطح آن شبیه به گدازه مذاب باشد چرا که در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود قرار داشته و مدار کامل آن تنها چند روز به طول می‌انجامد.

 ستاره‌شناسان همچنین کشف کرده‌اند که احتمالا سیارات دیگری در اطراف این ستاره موسوم به آلفا قنطورس B وجود داشته که به دلیل فاصله بیشتر ممکن است از آب و دیگر شرایط برای حیات برخوردار باشند.

ادامه مطلب...

   1   2   3   4   5      >



بازدید امروز: 0 ، بازدید دیروز: 41 ، کل بازدیدها: 329483
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ