سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخورد زمین با مریخ

ارسال شده توسط رضا در 89/6/31:: 1:20 عصر

چقدر احتمال برخورد مریخ با زمین وجود دارد؟ در اثر ادامه بی نظمی های مدارهای سیاره ای در منظومه شمسی، زمین و مریخ به یکدیگر بسیار نزدیک می شوند و حتی احتمال برخورد آنها نیز وجود دارد.

حتماً شما نیز خبرهای گوناگونی در رابطه با سال 2012 شنیده اید. البته اکثر رسانه ها و مراکز فضایی جهان با دلایل قاطع امکان وقوع آنرا رد کرده اند. اما نظریه خروج سیارات از مدار خود و احتمال برخورد آنها با یکدیگر داستان دیگریست. برخلاف سال 2012 این نظریه کاملاً علمی و تایید شده بوده و در حقیقت نتیجه تحقیقات خود این مراکز فضایی است. تنها سوالی که پیش می آید این است : چه زمانی این حادثه به وقوع خواهد پیوست؟

آینده دردناکی در انتظار منظومه شمسی است.

شبیه سازی های کامپیوتری جدید نشان داده شانس کمی وجود دارد که در اثر تداخلات مداری سیارات طی چند میلیارد سال آینده یک برخورد بین زمین با عطارد، مریخ یا زهره به وقوع بپیوندد. عطارد علی رغم اندازه کوچکش در منظومه شمسی بیشترین ریسک را داراست.

نتایج کامپیوتری نشان می دهد یک درصد این شانس وجود دارد که بزرگ شدن مدار عطارد به حدی برسد که این سیاره در طی مسیر خود به دور خورشید مدار زهره را قطع نماید.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته "دوزخ سیاره ای" به وقوع خواهد پیوست و عطارد یا از منظومه شمسی به بیرون رانده خواهد شد و یا با خورشید یا سیاره همسایه اش (مثل سیاره زمین) برخورد خواهد کرد.

 

تصویری گرافیکی از برخورد زهره با زمین

 

گرگوری لافلین (Gregory Laughlin) از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: "نتایج را درست مثل لیوان آبی که 99 درصد آن پر و یک درصد آن خالی است می بینیم. در حالی که احتمال وقوع یک برخورد در طی میلیاردها سال آینده وجود دارد اما در واقع این برخورد بسیار غیر محتمل است."

 

 

سردرگمی منظومه شمسی

محققین جیک لاسکار (Jacques Laskar) و مایکل گاستین (Mickael Gastineau) از رصدخانه پاریس تعداد 2501 سناریو را برای مدارهای سیاره ای مختلف با شبیه سازهای کامپیوتری بررسی نمودند. اغلب نتایج به دست آمده هیچ برخوردی را به همراه نداشت و این درحالی است که 25 مورد از آنها منتهی به قطع مدار عطارد می شد.

بر طبق شبیه سازی های انجام گرفته اگر افزایش طول مدار عطارد منجر به برخورد این سیاره با خورشید یا سیاره زهره گردد مابقی منظومه شمسی زیاد تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

اما اگر تغییرات مداری عطارد باعث حرکت آن به سوی یکی دیگر از سیارات داخلی منظومه شمسی گردد احتمالا منجر به برخورد زهره یا مریخ با زمین خواهد شد.

در ابتدا احتیاج است که عطارد با نیروی گرانشی مشتری ناپایدار و بی ثبات گردد و بعد خود منجر به ناپایداری مریخ شده که در نهایت باعث می شود به زمین بسیار نزدیک گردد. تنها در این صورت است که مدار زهره ناپایدار شده و باعث برخورد آن با زمین می گردد.

دانشمندان در زمان بررسی داده ها متوجه شدند که تنها در 5 مورد احتمال دارد که مریخ از منظومه شمسی به بیرون پرتاب شود و در 200 مورد دیگر با اجرام آسمانی دیگری برخورد خواهد کرد ( که 48 مورد آن مربوط به زمین بود )

لافلین در مطالعه ای در سال 2001 احتمال پرتاب زمین به بیرون را یک در 100000 تعیین نمود.

همانطور که سیارات به اطراف حرکت می کنند تراژدی های مختلفی در انتظارشان است. شواهدی از چنین برخوردهایی در منظومه های سیارات خاراجی دیده شده است، از جمله اینکه احتمالا 2M1207B از برخورد و ترکیب دو سیاره به وجود آمده است.

و ماه حدوداً 4 میلیارد سال قبل زمانی شکل گرفت که یک سیاره به اندازه مریخ با زمین برخورد کرد.

 

 

دلایل بسیار محکم

نتایج مدل جدی جدید شواهد و مدارک بسیار محکمی برای آینده منظومه شمسی فراهم آورده.

لافلین در SPACE.com گفت: "اینها اولین محاسباتی هستند که به درستی و با قطعیت به سوالات همیشگی درباره منظومه شمسی پاسخ گفته است." چرا که مدل لاسکار و گاستین بر پایه معادلات نابرابری میانگین (non-averaged equations) بوده و نسبیت عمومی را نیز محاسبه می کند. در مدل های قبلی حرکات سیاره ای بر پایه معادلات برابری میانگین بود و اثرات نسبیت عمومی را شامل نمی شد.

زمانی که سیارات مورد نظر به نزدیکی برخورد می رسند برای پیش بینی های دقیق و درست چنین معادلاتی خوب جواب نمی دهد. در واقع نسبیت عمومی اثر گرانش بر زمان و فضا را نادیده می گیرد. که این دو نقش مهمی در سناریوی برخورد بازی می کنند.

 

 

لافلین می گوید: "مدار عطارد کمی بیضی شکل است و خورشید به جای اینکه در مرکز قرار داشته باشد در یک سمت این بیضی قرار گرفته. پس از یک مدت زمان طولانی (مثلا 100000 سال) جهت گیری مدار عطارد تغییر می یاید. نسبیت عمومی به این تغییر سرعت می بخشد و خود باعث می شود تا احتمال اینکه مشتری بتواند اثرات عظیمی بر روی مدار عطارد داشته باشد کاهش یابد.

 


نشانه هایی از حیات در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 89/6/31:: 1:18 عصر

سنگ هایی که توسط مریخ نورد روح مورد آزمایش قرار گرفته اند مدارکی دال بر محیطی مرطوب، غیراسیدی و مناسب برای حیات در گذشته مریخ را نشان می دهند. این موضوع پس از چهار سال تحقیق، آنالیز و تجزیه تحلیل سنگ ها و مواد معدنی مریخ توسط گروهی از دانشمندان تایید شد.

در اواخر سال 2005 ، در یکی از آزمایشات صورت گرفته توسط مریخ نورد روح، غلظت بالایی از کربنات نشان داده شد که ناشی از شرایط مرطوب و نزدیک به خنثی اما ترکیب شده با اسید بود. اما  مطالعات و یافته های جدید نشان از آب خالص و غیراسیدی می دهند. پیش از این نیز مریخ نوردهای ناسا نشانه های دیگری از شرایط حیات و آب در مریخ را یافته بودند. ولی با این حال داده های بدست آمده از این تحقیقات شرایطی را نشان می داد که دال بر محیط هایی اسیدی بود. به بیان دیگر، شرایط حیات در مریخ در محیطی قطعاً اسیدی تصور میشد که از این رو مریخ سیاره ای با شرایط سخت و نادر برای حیات در نظر گرفته میشد.


 

مطالعات و آزمون های مختلف آزمایشگاهی شناسایی کربنات را تایید کرد. این کشف در 3 ژوئن در ژورنال علوم به چاپ رسید.

به گفته استیو اسکوایرز از دانشگاه کرنل در ایتاکا، این یکی از با ارزشترین یافته های علمی توسط مریخ نوردها بوده است. اسکوایرز محقق اصلی مریخ نوردهای روح و فرصت ، و از نویسندگان این گزارش جدید است. او ادامه می دهد : " برون زد میزان قابل توجهی از رسوب کربنات خود نشان دهنده و گویای شرایطی کاملاً مناسب برای حیات است که روزگاری در این سیاره وجود داشته است. "

 

مریخ نورد ناسا ملقب به روح (Spirit) ماموریت خود را در ژانویه 2004 آغاز نمود. (اعتبار تصویر: ناسا / موزه علوم طبیعی)

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک نمایید

 

بر اساس تحقیقات مریخ نورد روح بر روی سنگ های مریخی، و همچنین یکی از نمونه هایی که دانشمندان آنرا Comanche نامیدند ، در طی مسیر مریخ نورد از Husband Hill تا مجاورت Plate plateau ،میزان کربنات آهن منیزیم اندازه گیری شده در حدود 4/1 مواد بوده، که این مقدار 10 برابر بیشتر از تمام کربنات شناسی شده از مطالعات قبلی در سنگ های مریخ می باشد.

دیک موریس، مولف ارشد این گزارش و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی مریخ نوردها در مرکز فضایی هیوستن میگوید: "ما برای تایید قطعی و رسیدن به این نتایج ازترکیب نتایج بدست آمده از 3 اسپکترومتر و کار بسیار حساس و دقیق تیم استفاده نمودیم. " او ادامه میدهد : "تجهیزات روش هایی ترکیبی بسیار خوب و چندگانه ای در تایید کربنات آهن منیزیم و تشخیص میزان آن در اختیار ما قرار می دهند. "

نشست کربنات در حجمی عظیم برای سالها در مریخ مورد جستجو قرار گرفته بود اما موفقیت چندانی در کشف این ماده کسب نشده بود. کانال های بیشماری که در اثر جریانات آب در سطح مریخ ایجاد شده است ، و با توجه به گرمای گلخانه ای ناشی از جوی ضخیم تر، نشان می دهد که سیاره در گذشته گرمتر بوده است. چنان حدس میزنیم که اتمسفر مریخ در گذشته دارای درصد بالا و غنی از دی اکسید کرین بوده چرا که این گاز تقریباً تمامی اتمسفر بسیار نازک و جدید مریخ را نیز تشکیل میدهد. (در حدود 95%).

 

کار طولانی و چندین ساله یک تیم تحقیقاتی بر روی داده های بدست آمده و جمع آوری شده از مریخ نورد روح ( داده های بدست آمده در اواخر سال 2005 ) نشان داد برون زدگی که کمانچی (Comanche) خوانده میشود حاوی مواد معدنی است که وجود رطوبت و آب ، محیط غیر اسیدی و مناسب برای زندگی را در گذشته های سیاره مریخ تایید می کند. (اعتبار تصویر: ناسا/دانشگاه کرنل)

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک نماییدادامه مطلب...

رازهای 40 ساله کلاهک یخی مریخ

ارسال شده توسط رضا در 89/6/31:: 1:16 عصر

دانشمندان نحوه تشکیل کلاهک یخی شمال مریخ را مجدداً بررسی نمودند. این بررسی یک شکاف عظیم، بزرگتر از Grand Canyon و یکسری مسیرهای مارپیچی را شامل می شود. جک هالت و ایساک اسمیت از دانشگاه تگزاس با استفاده از داده های راداری به دست آمده از مدارپیمای MRO ناسا، ژئولوژی کلاهک یخی شمال این سیاره سرخ را مورد کاووش قرار دادند.

صفحات بزرگ یخی بر روی زمین اساسا به وسیله جریان یخ شکل می گیرد.اما در مریخ نیروهای دیگری دخیل بوده و در نهایت منجر به تشکیل کلاهک های یخی قطبی شده. کلاهک یخی شمال کوهی از لایه های یخ و خاک به عمق بیش از 3 کیلومتر است و مساعت آن اندکی بزرگتر از تگزاس می باشد. دانشمندان با استفاده از آنالیز داده های راداری قادرند لایه ها را کنار زده و چگونگی تشکیل این کلاهک یخی در طول زمان را آشکار سازند.

یکی از بارزترین جلوه های کلاهک یخی شمال، تنگه عمیق یا Chasma Boreale است؛ شکاف عمیقی بزرگتر از تنگه بزرگ Grand Canyon. برخی دانشمندان پیشنهاد نموده اند که Chasma Boreale زمانی تشکیل شده که حرارت آتشفشانی قسمت های زیرین صفحه یخی را ذوب کرده و باعث بالا آمدن این قسمت شده. برخی دیگر بادهای قوی قطبی به نام بادهای کاتاباتیک (katabatic) را مسئول می دانند.ادامه مطلب...

5 پرسش مهم در رابطه با مریخ نورد جدید ناسا

ارسال شده توسط رضا در 89/6/31:: 1:13 عصر

آزمایشگاه علمی مریخ یا همان Curiosity که به عنوان جدیدترین مریخ نورد ناسا در حال سخت و آماده سازی می باشد به عنوان یکی از بخش های اصلی برنامه های بلند مدت ناسا و اکتشافات ربوتیک سیاره مریخ به شمار می آید. بر طبق برنامه ریزی ها این ماموریت برای اواخر سال 2011 برنامه ریزی شده و مریخ نورد از کیپ کاناورال فلوریدا به سوی مریخ پرتاب می شود. همچنین بر اساس محاسبات در آگوست سال 2012 در یکی از جذاب ترین نقاط مریخ فرود خواهد آمد.

از جمله اهداف اصلی Curiosity که در واقع یک آزمایشگاه متحرک و بسیار مجهز است ارزیابی شرایط مریخ می باشد به گونه ای که تمامی تردیدها و ابهامات را در رابطه با شرایط حیات در این سیاره برطرف نماید. این مریخ نورد به ما خواهد گفت که آیا محیط مریخ قادر به پشتیبانی حیات میکروبی بوده و در صورت پاسخ مثبت آیا هنوز هم امکان حیات در این سیاره وجود دارد یا خیر. درواقع این ماموریت به ما کمک خواهد نمود تا به درک بهتری نسبت به شرایط حیات در سیاره مریخ دست یابیم.

 

 

 

1- این مریخ نورد در چه اندازه ای ساخته شده است؟

Curiosity در اندازه ای بسیار بزرگتر از مریخ نوردهای پیشین یعنی Spirit ، Opportunity و Pathfinder طراحی شده است. این مریخ نورد دارای طولی درحدود 2 برابر (در حدود 2.8 متر) و وزنی معادل 4 برابر مریخ نوردهای روح و فرصت می باشد که در سال 2004 در مریخ فرود آمدند. Pathfinder نیز از لحاظ اندازه در حدود یک اجاق مایکروویو بود و در سال 1997 در مریخ فرود آمد.

 

 

 

2- curiosity دقیقاً در چه نقطه ای از مریخ و چطور فرود خواهد آمد؟

در نوامبر سال 2008 ، پس از برسی ها، بهترین نقاط برای فرود مریخ نورد به 4 نقطه در سیاره سرخ محدود گردید . تمامی این نقاط دارای یک وجه مشترک و بسیار مهم بودند. نقاط باستانی که در گذشته مریخ احتمال وجود آب در این اماکن وجود داشته است. از بین این 4 مکان، ناسا نقطه ای که بر اساس شواهد جغرافیایی دارای مناسب ترین و بالاترین احتمال شرایط حیات است را برخواهد گزید. البته این مکان بایستی دارای شرایط مناسبی برای فرود مریخ نورد نیز باشد.ادامه مطلب...

آماده سازی Juno جهت سفر به سیاره مشتری

ارسال شده توسط رضا در 89/6/31:: 1:11 عصر

آیا تاکنون راجع به نقل مکان و سفر به محیطی بسیار بزرگتر و متفاوت از مکان فعلی که در آن زندگی می کنید فکر کرده اید؟! زمین سیاره ای زیبا و شگفت انگیز است اما رشد چشمگیر جمعیت و تغییرات عظیم ناشی از فعالیت ها و تخریب انسان ها می تواند شرایط حیات را در این سیاره بسیار مشکل نماید. پس چطور است به مشتری برویم!!!؟

سیاره مشتری دارای جرمی حدود 318 برابر زمین بوده به طوری که قادر است 1300 زمین را در خود جای دهد. اما دانش ما در رابطه با این سیاره تا چه حدی است؟ آیا با توجه میدان های مغناطیسی و تشعشعات قدرتمند این سیاره امکان حیات در آن وجود دارد؟ به زودی به شکل دقیق تری خواهیم فهمید چرا که جونو (juno) در حال آماده سازی برای سفر به این سیاره و ارسال اطلاعات دقیقی پیرامون مشتری برای ما خواهد بود.

 

سفینه فضایی ناسا بنام Juno در محیط مجازی مشابه ژوپیتر (مشتری) با میزان اشعه ای بسیار بالاتر از هر محیطی که تا کنون ناسا به آنجا سفینه فرستاده ( به استثناء خورشید ) آزمایش خواهد شد.

 

 

 

در یک اتاق بسیار ویژه و استریل در Denver که Juno در آنجا مونتاژ می شود? متخصصین اخیراً یک سپر محافظتی منحصر به فرد را اطراف تجهیزات الکترونیکی حساس آن اضافه کرده اند. امروزه تصاویر جدیدی از مونتاژ آن منتشر شده است.

Scott Bolton مخترع اصلی Juno درمرکز تحقیقات جنوب غربی San Antonio چنین اظهار کرد: Juno اساساً یک تانک کاملاً مجهز جهت سفربه ژوپیتر می باشد و در ادامه افزود: مغز Juno بدون سپر محافظتی اش و یا جهش تشعشعی اش در اولین دقایق هنگام نزدیک شدن به ژوپیتر ذوب خواهد شد.

یک میدان مغناطیسی قدرتمند که مشابه ضعیف تر آن در اطراف زمین وجود دارد ژوپیتر را از ذرات باردار خورشیدی محافطت می کند.الکترونها? پروتونها و یونهای اطراف ژوپیتر بر اثر چرخش فوق العاده سریع سیاره انرژی می گیرند و با سرعتی تقریباً برابر با نور حرکت می کنند.

 ادامه مطلب...

وقتی از روی کره مریخ به زمین نگاه کنیم

ارسال شده توسط رضا در 89/6/30:: 4:39 عصر

این تصویر جدید نیست و در واقع در هشتم مارس سال ???? گرفته شده است. اما به احتمال زیاد تا به حال آن را ندیده اید، چرا که به نظر می رسد همین چند روز پیش توسط ناسا منتشر شده است. این نخستین عکس از کره زمین است که از روی سیاره‌ای دورتر از ماه گرفته شده. این عکس را مریخ نورد اسپیریت یک ساعت قبل از طلوع خورشید از روی سطح مریخ گرفته تا پیشرفت‌هایمان به ما نشان بدهد که چقدر کوچک هستیم. ‏

آن نقطه‌ی کم رنگ در وسط تصویر ما هستیم. همه ما!


هلال رویایی

ارسال شده توسط رضا در 89/6/30:: 7:37 صبح
سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی که در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین هر 90 دقیقه یک‌بار به دور سیاره مادری‌شان گردش می‌کنند، چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه فردی را مشاهده می‌کنند.

این تصویر نیز چشم‌انداز ماه را از مدار زمین (در چند شب گذشته) نشان می‌دهد. به وضوح می‌توانید لایه‌های مختلف جو و چگونگی پدید آمدن رنگ آبی آسمان را در لایه‌های مختلف ببینید. جالب اینجاست که اقیانوس‌های زمین با بازتاب نور آبی تابیده‌شده از آسمان به رنگ آبی دیده می‌شوند.
برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.


کلیسای کاتولیک به موجودات فضایی خوشامد گفت/ فضاییها را غسل تعمید

ارسال شده توسط رضا در 89/6/29:: 11:12 صبح

"گای کنسولمانگنو" یکی از دانشمندان ارشد واتیکان اعلام کرد امکان وجود شکلهای ماورایی حیات در فضا وجود دارد و کلیسا بدون توجه به تعداد دست و پاهای آنها به این موجودات خوشامد خواهد گفت.

 گای کنسولمانگنو طی اظهاراتی شگفت انگیز اظهار داشت از رویارویی با بیگانگان هوشمند فضایی خوشحال شده و آنها را در صورتی که بخواهند غسل تعمید خواهد داد. اظهارات جدی و رسمی حتی می تواند احتمالاتی را برای ارسال مبلغان مذهبی به فضا برای دعوت از فضاییان به منظور گرویدن به دین مسیحیت ایجاد کند.

کنسولمانگنو در فستیوال علوم انگلستان اعلام کرد: هیچ مشکلی با حضور مسالمت آمیز دانش و مذهب در کنار یکدیگر ندارد. وی به عنوان یکی از 12 اخترشناسی که در واتیکان فعالیت دارد می گوید کلیسای کاتولیک برای قرنها است که از دانش حمایت کرده و برای پیشبرد آن سرمایه گذاری کرده است.

کنسولمانگنو ادامه داد: با ایده وجود بیگانگان فضایی کاملا موافق است و در صورتی که آنها تقاضا کنند حاضر است آنها را غسل تعمید دهد. به گفته وی بسیار خوشحال کننده است در صورتی که بتوان در جایی دیگر به جز زمین حیاتی هوشمند پیدا کرد. از نظر وی ویژگی هایی مشابه خصوصیات انسانها از قبیل داشتن روح، هوشمندی، آزادی، آزادی برای عشق ورزیدن و آزادی برای تصمیم گیری نمی تواند تنها مختص انسانها باشد.

بر اساس گزارش تلگراف، وی معتقد است هر موجودیتی، بدون توجه به تعداد شاخک و دست و پا هایش دارای روح است.

کنسولمانگنو موزه دار مجموعه شهاب سنگهای پاپ، اخترشناسی کارآزموده و دانشمند سیاره ای در رصد خانه واتیکان است. وی پیش از بازگشت به واتیکان به مدت 15 سال در کالیفرنیا مشغول به کار بوده است.


سیاره مشتری به نزدیکترین فاصله خود به زمین می رسد

ارسال شده توسط رضا در 89/6/29:: 11:10 صبح
مشتری امشب پس از 50 سال به نزدیکترین فاصله به زمین می رسد و از 592 میلیون کیلومتری سیاره ما عبور می کند.

امشب 20 سپتامبر (29 شهریور) بزرگترین سیاره منظومه شمسی تنها در فاصله 592 میلیون کیلومتری از زمین قرار می گیرد این سیاره غول پیکر که ابعاد آن می تواند به هزار و 300 برابر زمین برسد از 50 سال قبل هرگز به این فاصله نزدیک به زمین نرسیده بود.

به گفته دانشمندان ناسا امشب سیاره مشتری با قطر 143 هزار کیلومتر در فاصله ای قرار خواهد گرفت که حدود 75 میلیون کیلومتر نزدیکتر از ملاقاتهای گذشته اش با زمین است به این ترتیب امکان رصد آن با چشم غیرمسلح نیز وجود دارد.

آخرین عبور نزدیک مشتری به زمین در سال 1963 اتفاق افتاد. اکنون مشتری همانند یک ستاره درخشان می درخشد و نور آن سه برابر درخشان تر از "ستاره کاروان کش"، نورانی ترین ستاره آسمان شب است.

مشتری اولین بار در سال 1973 توسط کاوشگر پایونر 10 رصد شد و درحال حاضر کاوشگر گالیله در مدار این سیاره قرار دارد و تا دو سال آینده به ارسال اطلاعات مربوط به آن ادامه می دهد.

براساس گزارش ساینس نیوز، در این خصوص تونی فیلیپس، ستاره شناس ناسا توضیح داد: "مشتری درحال حاضر به حدی درخشان شده است که برای پیدا کردن آن در آسمان نیازی به نقشه نیست و یک رصدگر ماهر به راحتی می تواند آن را تشخیص دهد."

امشب همچنین سیاره اورانوس نیز به زمین نزدیک می شود اما رصد آن با چشم غیرمسلح بسیار دشوار است با وجود این با استفاده از یک تلسکوپ معمولی می توان آن را رصد کرد.

این دانشمند ناسا افزود: "این دو حادثه همزمان تنها یکبار در زندگی هر فردی می تواند رصد شود مشتری تا پایان ماه سپتامبر درخشان باقی می ماند."



در خارج از منظومه شمسی 10سیاره جدید کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 89/6/27:: 11:9 صبح
یک گروه بین‌المللی متشکل از ستاره شناسان، 10 سیاره جدید کشف کرده‌اند که حول محور ستاره‌هایی غیر از خورشید ما می‌گردند. این گروه بین‌المللی، تحقیق منطقه‌ای گسترده در مورد سیارات یا سوپر وسپSuper WASP خوانده می‌شود.

گروه سوپر وسپ در شش ماه گذشته برای کشف این 10 سیاره جدید خورشیدی از دو مجموعه دوربین در جزایر قناری اسپانیا و آفریقای جنوبی استفاده کرده است. تیم لیستر ستاره‌شناس آمریکایی و یکی از محققان این پروژه می‌گوید اکتشافات جدید توسط سوپر وسپ می‌تواند شناخت دانشمندان از چگونگی شکل‌گیری سیارات را به کل دگرگون کند. ستاره‌شناسان برای کشف این سیارات به دنبال زمان‌های ترانزیت گشتند. منظور از زمان ترانزیت زمانی است که سیارات از مقابل ستاره عبور می‌کنند و صحنه‌ای مانند خسوفی که از روی زمین مشاهده می‌شود به‌وجود می‌آورند. استفاده از این روش برای یافتن سیاره‌ها، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تشکیل و سیر تکامل سیاره‌ها اطلاعات به دست می‌دهد.

دانشمندان با استفاده از روش گرانشی از دهه 1990 تاکنون حدود 270 سیاره  که گرد یک ستاره می‌گردند یا به عبارت دیگر سیاره‌های خورشیدی را کشف کرده‌اند.  آنها کشش گرانشی بر روی ستاره که توسط سیاره‌ای که دور آنها می‌گردد اعمال می‌شود، اندازه‌گیری کردند.

سیاره حین حرکت ستاره را به عقب و جلو می‌کشد با این حال این اکتشافات به بررسی هر ستاره در طول دوره زمانی هفته‌ها و یا ماه‌ها بستگی دارد، از این رو روند این اکتشافات کند است.

روش سوپر وسپ شامل دو مجموعه دوربین برای بررسی رویدادهایی موسوم به عبور نصف‌النهاری می‌شود. دوربین‌های سوپر وسپ مانند روبات کار می‌کنند و بدون درنگ منطقه وسیعی از آسمان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ستاره‌شناسان هر شب اطلاعاتی را از میلیون‌ها ستاره دریافت می‌کنند و می‌توانند آنها را برای عبور نصف النهاری (ترانزیت) و از این رو برای سیارات تجزیه و تحلیل کنند. همچنین روش عبور نصف‌النهاری به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اندازه و جرم هر سیاره را نیز دریابند.

گروهی از ستاره‌شناسان در سراسر جهان هر ستاره احتمالی کشف شده توسط سوپر وسپ را با مشاهدات دقیق بیشتری برای تایید یا رد این کشف پیگیری می‌کنند.

دوربین‌های سوپر وسپ از زمان آغاز فعالیت خود در سال 2004 تاکنون 15 سیاره را از روی عبور نصف‌النهاری‌شان شناسایی و استفاده از این شیوه را در جهان موفقیت‌آمیزترین شیوه معرفی کرده است.



   1   2   3   4   5      >



بازدید امروز: 0 ، بازدید دیروز: 6 ، کل بازدیدها: 329352
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ