سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حباب 57,000,000,000,000 کیلومتری در فاصله 67,450,000,000,000,000

ارسال شده توسط رضا در 90/7/30:: 12:44 عصر

این تصویر که توسط منجم آماتور ساکن کالیفرنیا آمریکا، لری فن‌ولیت گرفته شده، حباب عظیم از گازهای درخشان را در سحابی NGC 7635 مشهور به سحابی حباب نشان می‌دهد که 6 سال نوری قطر دارد.

 
به گزارش پاپ‌ساینس، این حباب گازی که جایی در فاصله 7100 سال نوری از زمین ( هر سال نوری حدود 9.5 هزار میلیارد کیلومتر است) و در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد، محصول بادهای شدید ستاره‌ای و تابش یک ستاره مجاور است؛ ستاره‌ای که 10 تا 20 بار پرجرم‌تر از خورشید ما است. اتم‌های موجود در این ابر گازی توسط تابش فرابنفش انرژی می‌گیرند که باعث درخشش آنها می‌شود. این اتم‌ها سپس از خود تابشی ساطع می‌کنند تا الکترون‌های تابنده مجددا به ترازهای انرژی پایین‌تر بازگردند.
نتیجه این فرایند، تابش صورتی کم‌رنگی است که در این عکس مشاهده می‌شود. قطر حباب موجود در تصویر شش سال نوری است، اندازه‌ای که حتی در مقیاس کیهانی نیز بسیار بزرگ است. ستاره تغذیه‌کننده حباب قادر است تا چنین فاصله عظیمی را پوشش دهد، چرا که نزدیک به انفجار ابرنواختری است. دمای سطح این ستاره داغ‌تر از 45 هزار درجه سانتی‌گراد است (و حتی می‌تواند 2 برابر داغ‌تر باشد) و تمام تابش خود را به درون این ابر می‌ریزد. برای مشاهده جزئیات بیشتر در خصوص نحوه تهیه این تصویر، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.


نخستین تصاویر از تولد یک سیاره / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/7/30:: 12:43 عصر

اخترشناسان موفق شدند با استفاده از آینه‌های 10 متری تلسکوپ دوقلوی کک و با استفاده از تکنیک های تلسکوپی منحصر به فرد، شکل‌گیری یک سیاره جدید را برای نخستین بار مستقیما مشاهده کنند.

ادامه مطلب...

10 تصویر بسیار زیبا و هنرمندانه از آسمان و زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/7/30:: 11:44 صبح

آیا ماموریت سرنشیندار به مقصد مریخ به تعویق میافتد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/7/28:: 10:56 صبح

خورشید ما اخیرا خیلی فعال بوده. اما در واقع یکی از ضعیف‌ترین بیشینه‌های خورشیدی اخیر را تجربه می‌کند. خورشیدشناسان معتقدند که ستاره ما در حال ورود به خواب زمستانی طولانی است و اثرات جدی روی فعالیت های فضایی خواهد داشت.

ادامه مطلب...

فضانوردان گم شده را با لیزر شکار کنید!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/28:: 10:53 صبح

برای کمک به فضانوردانی که در فضا از سفینه خود دور می‌افتند، کار زیادی نمی‌توان انجام داد. اکنون دو مهندس راهی یافته‌اند تا با تاباندن لیزر به فضانوردان گمشده، آنها را به سوی سفینه بازگردانند.

 آیا می‌دانید بدترین کابوس برای یک فضانورد چیست؟ اینکه درمانده و تنها و بدون کمک، دور از فضاپیمای خود در فضا شناور شود و هیچ امیدی برای نجات نداشته باشد. اما اکنون می‌توان با استفاده از پرتوهای کِشنده که از هیچ فیزیک عجیب و غریب و خارق‌العاده‌ای نیز استفاده نمی‌کند، بر این مشکل غلبه کرد. پرتوهای کِشنده یا Tractor Beam، همان پرتو نوری است که در فیلم‌های علمی-تخیلی از سفینه به بیرون می‌تابد و اجسام را به درون سفینه می‌کشد. اما بر خلاف فیلم‌های علمی-تخیلی، این مجرای نوری تنها یک لیزر است که پیشرانه‌های کوچکی را که بر روی لباس فضایی تعبیه شده، تبخیر می‌کند تا فضانورد آواره را به سمت امنیت و آرامش هل بدهد.

ادامه مطلب...

حفر چاه در ماه!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/27:: 6:23 عصر

در پی اعلام ناسا برای خصوصی کردن پروازهای فضایی، یکی از رؤسای شرکتهای خصوصی طرف قرارداد با این سازمان تصمیم به حفر یک چاه در سطح ماه دارد.

شرکت «مون اکسپرس (Moon Express)» قصد دارد تا با استفاده از پروازهای فضاپیماهای خصوصی، به حمل کاوشگرهای ماه و بسترهای حفاری خود به این قمر بپردازد.

در حقیقت مقامات این شرکت قصد دارند با حفر چاه در این قمر، اقدام به حفاری مواد معدنی نادر در زمین کنند.

به گفته ناوین جین، از موسسان و رییس شرکت مون اکسپرس که با شبکه خبری فاکس نیوز گفت‌و‌گو می‌کرد، ماه به عنوان نزدیکترین همسایه فضایی زمین در حقیقت منبعی غنی از مواد معدنی گرانبها بوده و حاوی 20 برابر تیتانیوم و پلاتین بیشتر از هر منطقه زمینی است. همچنین این قمر از ماده هلیوم سه سرشار است که به نظر بسیاری از محققان، آینده سوخت در زمین و فضا را در دست دارد.

ادامه مطلب...

تصاویر شگفت انگیز یک عکاس نجومی آماتور از مشتری و مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/7/25:: 6:59 عصر
تصاویر شگفت انگیز یک عکاس نجومی آماتور از مشتری و مریخ
اخترشناس آماتور انگلیسی طی 10 سال رصد سامانه خورشیدی و نظارت بر تغییرات آن، تصاویر زیبایی از رویدادهای مختلف کیهانی به ثبت رسانده است.

به گزارش مهر، این اخترشناس آماتور از پدیده های جذابی از قبیل مشتری به همراه دو قمرش و شعله های خورشیدی تصویربرداری کرده است.

ادامه مطلب...

کشف شهاب سنگی غول آسا در شمال چین

ارسال شده توسط رضا در 90/7/25:: 6:19 عصر

یک تخته سنگ عظیم فضایی که یکی از بزرگترین شهاب سنگ‌های شناخته شده تا به امروز به شمار می‌رود، در یکی از مناطق دوردست و کوهستانی واقع در شمال غرب چین کشف شد.

به گزارش ایسنا، این صخره بزرگ و عجیب که در کوه‌های آلتای استان سین کیانگ چین یافت شده است، شهاب سنگی آهنی است.

ادامه مطلب...

کشف نخستین سیارک پرخطر در چند قدمی زمین

ارسال شده توسط رضا در 90/7/24:: 3:8 صبح

ستاره‌شناسان آماتور توانسته‌اند برای اولین بار یک سیارک را در فاصله بسیار نزدیک زمین شناسایی کنند که ممکن است تهدیدی برای زمین نیز محسوب شود.

 ستاره‌شناسان آماتور، ماه گذشته در رصدخانه‌ای در جزایر قناری، این سنگ آسمانی موسوم به سیارک 2011 SF108 را شناسایی کردند.

این اکتشاف موفقیت‌آمیز در پی پیشرفته‌تر شدن تجهیزات منجمان آماتور می‌تواند نشانگر اولین سیارک از تعداد بسیار بیشتری از آنها در اطراف زمین باشد.

به گفته کارشناسان فضایی، این رصد، نشانگر ارزش منبع‌یابی جمعی، برای دفاع علمی و سیاره‌ای است.

ادامه مطلب...

بالنهای فضایی، جایگزین ارزان شاتلها برای سفر به سیارات

ارسال شده توسط رضا در 90/7/21:: 12:33 عصر

ناسا در پی پایان کار پروژه شاتل این سازمان و یافتن شکل کم‌هزینه‌تری از سفر به فضا، قصد دارد از بالن برای سفر به سیارات و قمرهای آن‌ها استفاده کند.

این سازمان اکنون 10 میلیون دلار برای ساخت مجموعه‌ای از بالن‌های کوچک جهت استفاده در ماموریت‌های آینده، هزینه کرده است.

از این بالن‌ها برای انتقال تجهیزات در ماموریت‌های بدون سرنشین استفاده خواهد شد و از اولین مقاصد این بالن‌ها در مدار، تایتان، بزرگترین قمر زحل خواهد بود.

ادامه مطلب...

   1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 4 ، بازدید دیروز: 7 ، کل بازدیدها: 329376
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ