سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویری متفاوت از خورشید

ارسال شده توسط رضا در 90/6/31:: 9:42 عصر
توفان بزرگی بر روی خورشید ایجاد شده که حباب هایی از پلاسما را به فضا پرتاب می کند


ادامه مطلب...

ناسا شکارچی دنبالهدارهایش را نابود کرد

ارسال شده توسط رضا در 90/6/31:: 9:0 عصر

هفته قبل ناسا فضاپیمای استارداست، یکی از فضاپیماهای خود را به عمد نابود کرد تا از تجربیات به دست آمده طی این مانور، برای بهبود طراحی ماموریت های فضایی آینده استفاده کند.

 پنج‌شنبه هفته قبل، ناسا طی آزمایشی که برای کمک به مهندسان برای طرح‌ریزی ماموریت‌های فضایی آینده برنامه‌ریزی شده بود، فضاپیمای استاداست را با سوزاندن آخرین ذخیره سوخت آن عمدا نابود کرد.

ناسا شکارچی دنباله‌دارهایش را نابود کرد

ادامه مطلب...

سال 2030 انسان نیازمند یک سیاره دوم است

ارسال شده توسط رضا در 90/6/31:: 10:58 صبح

 هفته آینده نوع بشر وارد مرحله بدهکاری زیستی خود خواهد شد. بر اساس مطالعات، بشر در 9 ماه گذشته منابع طبیعی زیادی را بیشتر از آنچه که زمین در یک سال بتواند تولید کند، مصرف کرده است.

خبرگزاری فارس: سال 2030 انسان نیازمند یک سیاره دوم است

 به عبارت دیگر غالب ترین گونه تاریخ زمین در حال زندگی فراتر از مرزهای تحمل زمین است، در حال نابودی خانه ای که در آن زندگی می کند.

با توجه به سرعت کنونی مصرف، نوع بشر تا سال 2030 نیازمند سیاره دومی برای تأمین نیازها و جذب زباله هایش است.

ادامه مطلب...

پرتاب ماهواره ارتباطاتی چین به فضا

ارسال شده توسط رضا در 90/6/30:: 10:11 عصر

پرتاب ماهواره ارتباطاتی چین به فضا

ماهواره ارتباطاتی


سفرهای میانستارهای، شاید 200 سال دیگر

ارسال شده توسط رضا در 90/6/30:: 9:0 عصر

 آخرین محاسبات دانشمندان برای آینده سفرهای میان‌ستاره‌ای حاکی از آن است که فرستادن فضاپیمایی بی‌سرنشین به نزدیک‌ترین ستاره یعنی آلفاقنطورس، در بهترین حالت نیازمند 10 برابر انرژی مصرفی یک سال زمین است.
سفرهای میان‌ستاره‌ای، شاید 200 سال دیگر

ادامه مطلب...

زیباترین تصاویر نجومی هفته

ارسال شده توسط رضا در 90/6/30:: 8:14 عصر
در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جئوگرافی طبقه بندی کرده است تصاویری از تلسکوپهای فضای هابل، اسپیتزر و هرشل دیده می شوند.
مجله نشنال جئوگرافی همانند هفته های گذشته گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که از جمله آنها می توان به تصویر زیبای 5 قمر زحل و مرداب تابناک در سحابی NGC 6523 اشاره کرد.

 در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جئوگرافی طبقه بندی کرده است تصاویری از تلسکوپهای فضای هابل، اسپیتزر و هرشل دیده می شوند.

ادامه مطلب...

چشمانداز اختر شناسی در سال 2020 / 1409

ارسال شده توسط رضا در 90/6/29:: 9:0 عصر

استاد دانشگاه پرینستون و نایب‌رئیس کمیته فیزیک و اخترشناسی شورای ملی پژوهش ایالات متحده از اهمیت اخترشناسی و لزوم تخصیص بودجه کلان به این حوزه علی‌رغم دستاوردهای نه چندان ملموسش برای جامعه سخن می‌گوید.

 سوالات کلیدی برای دهه آتی قطعا شامل تعیین طبیعت ماده تاریک هم خواهد بود که در همه جای جهان وجود دارد؛ شرمندگی بزرگی خواهد بود اگر وجود ماده تاریک در عرض 40 سال بعد از مطرح شدن آن به اثبات نرسد.

برخی از مردم طبیعت انرژی تاریک را به عنوان بزرگ‌ترین معمای بنیادین پیش روی اخترشناسی می‌دانند. دیگران می‌خواهند بدانند که چگونه گاز و غبار رقیق به ستارگان و سیارات پرچگال تبدیل می‌شود و چه تعداد از سیارات زمین‌مانند (و قابل سکونت) در کهکشان وجود دارد. شاید بتوان پاسخ‌ به تمام این پرسش‌ها را تا سال 2020 یافت، ولی جامعه اخترشناسی باید تصمیم بگیرد که اولویت با کدام است.

اولویت‌بندی کار ساده‌ای نخواهد بود. فناوری‌های آینده ناچار پیچیده‌تر و گران‌تر خواهند بود. اخترشناسی زمینی به یک علم بزرگ تبدیل شده و اخترشناسی فضایی نیز سخت تلاش می‌کند تا بین خلاقیت و هزینه‌ها تعادل برقرار کند. در نتیجه بودجه عملیاتی برای تلسکوپ‌های فعلیریال پروژه‌های ساخت تلسکوپ‌های آتی را محدود کرده است. علاوه بر آن، هزینه‌های چرخه عمر تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است در سال 2014 / 1393 به فضا پرتاب شود، سبب شده و می‌شود که بودجه ماموریت‌های اخترفیزیکی چالاک‌تر و ارزان‌تر باز هم کمتر شود.

برای این که ایالات متحده به یک استراتژی جذاب و جامع برسد تا در یک دهه آینده آن چه را که در دهه گذشته وعده‌اش را داده است، به دست بیاورد، ممیزی ده ساله خود را در اخترشناسی آغاز کرده است که پیش از پایان سال 2010 تکمیل خواهد شد. اخترشناسان کوهی از کاغذهای سفید عمومی را پر کردند که به موارد علمی و مهندسی برای ماموریت‌ها و تسهیلاتی در آن پرداخته شده که هزینه آن‌ها در مجموع شاید بیش از 70 میلیارد دلار امریکا باشد.

این حداقل چهار یا پنج برابر بیشتر از بودجه محتمل برای ابتکارهای جدید در یک دهه آینده است. از این رو، کمیته ممیزی مسئولیت یافتن تعادل صحیح بین پروژه‌های بزرگ و کوچک و ترکیب مناسب رصدخانه‌های زمینی و مداری را نیز بر عهده دارد. این هم‌چنین باید هماهنگی بین تلسکوپ‌های عمومی و خصوصی را نیز برقرار کند که یک ویژگی انحصاری اخترشناسی امریکایی است و به علاوه ترکیب بهینه ابزارهای این تلسکوپ‌ها را نیز باید تعیین کند.

این دوران طلایی اخترشناسی است. ظرفیت برای آغاز کشفیات جدید خیلی زیاد است، ولی حتی برای واقعیت بخشیدن به بخشی از آن، پول و مهارت قابل توجهی مورد نیاز خواهد بود. آیا نوع بشر در آستانه درکی جامع از جهان متوقف خواهد شد؟ تصمیم‌سازی‌های یک یا دو سال آینده جواب این پرسش را خواهند داد.

نایب‌رئیس کمیته فیزیک و اخترشناسی شورای ملی پژوهش ایالات متحده

نیچر، شماره 7276 - ترجمه: مجید جویا


غروب خورشید در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/6/29:: 5:53 عصر
این عکس، غروب خورشید در مریخ را نمایش می‌دهد که به‌وسیله فضاپیمای اسپریت عکسبرداری شده است.

 به نقل از ویکیپدیا، بَهرام یا مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که در مداری بلند‌تر از زمین و با سرعتی کمتر از آن حرکت می‌کند. هر یک بار چرخش این سیاره به‌دور خورشید، معادل 687 روز زمینی طول می‌کشد و شب و روز نیز در آنجا کمی طولانی‌تر از کره زمین است. بزرگی مریخ تقریبا نصف زمین است و قطری معادل 6790 کیلومتر دارد. (مقایسه کنید با قطر زمین: 12756 کیلومتر)

روزهای مریخ 24 ساعت و 37 دقیقه طول می‌کشد. از آن‌جا که محور سیاره مریخ همانند زمین 24 درجه کج است؛ در این سیاره نیز فصل‌های سال وجود دارند. اما هر سال مریخ تقریباً دو برابر سال زمینی یعنی 678 روز به‌درازا می‌کشد.



سفر به آمریکا در 60 ثانیه!

ارسال شده توسط رضا در 90/6/29:: 5:29 عصر

یک معلم علوم با کنار هم قرار دادن تصاویر ثبت شده ایستگاه فضایی بین‌المللی، تور زمین‌گردی60 ثانیه‌ای از زیبایی‌های بخشهایی از زمین را از منظر این مدارگرد ترتیب داده ‌است.

 «جیمز دریک» با در کنار هم قرار دادن تصاویری که ایستگاه فضایی از ارتفاع 354 کیلومتری زمین به ثبت رسانده، فیلم یک دقیقه‌ای ساخته و در اینترنت قرار داده است.

این ویدئو، از 600 تصویر قابل دسترس فضانوردان عکاس به وجود آمده و همگان را به دیدن مناظر زیبایی از زمین شامل آمریکای شمالی و جنوبی دعوت می‌کند.

ادامه مطلب...

تصاویر کاسینی از بشقابپرندهها در اطراف زحل

ارسال شده توسط رضا در 90/6/28:: 9:0 عصر

به غیر از قمرهای بزرگ که شکلی کروی دارند؛ اغلب قمرها شکل مشخصی ندارند؛ اما شکل و مدار چند قمر عجیب، شباهت بسیار زیادی به بشقاب‌پرنده‌های خیالی دارد و پدید آمدن آن‌ها جزو عجایب منظومه خورشیدی است

ادامه مطلب...

   1   2   3      >



بازدید امروز: 9 ، بازدید دیروز: 7 ، کل بازدیدها: 329326
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ