سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف سیاره فراخورشیدی که در حال بخار شدن است

ارسال شده توسط رضا در 91/2/31:: 9:24 عصر

getty0-91.jpg

محققان دانشگاه فنی ماساچوست، ناسا و دیگر سازمانها موفق به شناسایی بک سیاره در فاصله 1500 سال نوری شدند که به نظر در اثر حرارت بسیار بالای ستاره میزبان خود در حال بخار شدن است.

به گزارش ایسنا دانشمندان این گونه استنباط کرده‌اند که یک دنباله طولانی از غبار و ضایعات که بسیار شبیه دنباله یک دنباله‌دار است، در پشت این سیاره وجود داشته و می‌تواند گویای داستان تجزیه این سیاره باشد.

ادامه مطلب...

عبور خرده سیاره و اختلال در ماهوارهها/ احتمال برخورد خرده سیاره

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:44 عصر

پل چوداس ستاره شناس آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اظهارداشت: ارتباط عبور این خرده سیاره از کنار زمین و اختلال در ارتباطات ماهواره ای بعید به نظر می رسد اما ما نمی توانیم آن را تکذیب کنیم.

استیو چسلی از دیگر ستاره شناس های این آزمایشگاه ناسا اظهار داشت: این خرده سیاره چند هفته پیش از سوی ستاره شناس های آزمایشگاه آلساگرا در اسپانیا کشف شده و درحال حاضر از طریق تلسکوپ یک قطره کوچک به نظر می رسد.

ستاره شناسان تخمین زده اند که این سنگ فضایی حدود 45 متر عرض دارد اما مدار آن شبیه مدار زمین است به این معنا که در حرکت خود به زمین بسیار نزدیک خواهد بود.

براساس پیش بینی های کنونی این خرده سیاره روز 15 فوریه سال 2013 به قدری به زمین نزدیک می شود که در برخی از ماهواره های درحال حرکت در مدار زمین صدمه ایجاد می کند.

براساس اظهارات پل چوداس ایستگاه بین المللی فضایی در مدار پایین حدود 2 هزار کیلومتری زمین حرکت می کند و هیچ خطری آن را تهدید نمی کند.

 

ادامه مطلب...

احتمال اختلال در ماهوارههای مداری با توفان تابشی پرقدرت اخیر

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:22 عصر

اواخر هفته گذشته، یک لکه خورشیدی عظیم، جرقه‌ای پرقدرت را منتشر کرد که توفان تابشی بسیار شدید آن می‌تواند در برخی از ماهواره‌های مداری زمین اختلال ایجاد کند.

بهاین جرقه، چهارشنبه شب، از مجموعه لکه عظیم خورشیدی AR 1476 پرتاب شد که از مساحت حدود 100 هزار کیلومار برخوردار است.

به گفته مرکز پیش‌بینی آب‌وهوای فضا، این جرقه به ارسال یک توفان تابشی خورشید گروه S2 به زمین پرداخته است.

این گروه توفانها در رده متوسط قرار گرفته که از پتانسیل ایجاد اختلالات نادر در ماهواره‌های مداری زمین برخوردارند. همچنین فضانوردان حاضر در ارتفاعات بالا نیز ممکن است در معرض سطوح بالای تابشی در چنین رویدادهایی قرار بگیرند.

این جرقه همچنین باعث خاموشی‌های رادیویی محدودی در سمت رو به خورشید زمین شد. این توفان اکنون به گفته کارشناسان فروکش کرده است.

دانشمندان انفجار چهارشنبه شب را در گروه جرقه‌های خورشیدی M5 قرار داده‌اند که قادر به ایجاد خاموشی‌های مختصر رادیویی در مناطق قطبی می‌شوند.

لکه خورشیدی AR 1476 در اوائل ماه مه توسط تلسکوپهای فضایی مورد شناسایی قرار گرفت و از آن زمان به انتشار جرقه‌های گروه C و M بسیاری پرداخته است.


تصویر درخشان مهد کودک ستارگان در صورت فلکی ماکیان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:21 عصر

ابرهای عظیم و درخشان گاز و غبار که روزی از هم پاشیده و به شکل‌گیری ستاره‌های غول‌پیکر جدید می‌انجامند،‌ جایگاه مرکزی تصاویر جدید تلسکوپ فضایی اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا این تصویر که توسط رصدخانه فضایی «هرشل» سازمان فضایی اروپا به ثبت رسیده، ‌به نمایش سحابی «ماکیان X»، یکی از فعالترین نواحی تولید ستاره پرداخته که در فاصله 4500 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان قرار دارد.

رصدخانه «هرشل» در طول موجهای دور از مادون قرمز بخوبی به مشاهده اجسام آسمانی پرداخته و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به بررسی مهدکودکهای ستاره‌ای مانند این سحابی بپردازند که جایگاه توده‌های متراکم گاز داغ شده توسط ستارگان هستند.

ادامه مطلب...

شمارش معکوس برای پرتاب نخستین فضاپیمای خصوصی آغاز شد

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:18 عصر

همه چیز برای پرتاب نخستین کپسول فضایی باری جهان تا کمتر از یک ساعت دیگر مهیاست.

، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، «دراگون» به عنوان نخستین فضاپیمای خصوصی روز شنبه ساعت 8:55 دقیقه به وقت گرینویچ (4:55 دقیقه بامداد به وقت محلی در آمریکا) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب خواهد شد.

کپسول فضایی باری «دراگون» که توسط محققان شرکت SpaceX‌طراحی و ساخته شده است، مراحل تست های نهایی نرم افزاری را زیر نظر کارشناسان ناسا طی کرده است.

نخستین مأموریت «دراگون» حمل 640 کیلوگرم تجهیزات شامل 360 کیلوگرم غذا و لباس شش خدمه ایستگاه بین المللی است؛ همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و قطعات سخت افزاری به ISS‌ منتقل می شود.

ادامه مطلب...

ده کشوری که در معرض تهدید سیارکی قرار دارند

ارسال شده توسط رضا در 91/2/30:: 1:14 عصر

سیارکها می‌توانند تهدید بزرگی برای زمین محسوب شوند؛ از همین رو، محققان دانشگاه ساوث‌هامپتون، دست به شناسایی 10 کشوری زده‌اند که از بالاترین نرخ خطر مواجهه با برخورد سیارکی برخوردارند.

این محققان برای اولین بار به تحلیل مناطقی پرداخته‌اند که در صورت برخورد احتمالی سیارکها، با تلفات جانی فاجعه‌بار روبه‌رو بوده، یا به شدت تخریب شده و قابل بازیابی نخواهند بود.

نمونه‌برداری کاوشگر نقشه‌بردار مادون قرمز میدان وسیع ناسا (وایز) از 107 سیارک نزدیک زمین و بالقوه خطرناک، که از قطر بیش از 100 متر برخوردارند، نزدیک به 47 هزار مورد را گزارش کرده است.

بر اساس بررسی‌های محققان که توسط نرم‌افزار «NEOimpactor» یا برنامه اجسام نزدیک به زمین ناسا انجام شده، 10 کشور احتمالی به این شرح هستند: چین،‌ اندونزی، هند، ژاپن، آمریکا، فیلیپین، ایتالیا،‌ انگلیس، برزیل و نیجریه.

ادامه مطلب...

آسانسور فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/29:: 9:53 عصر

ژاپنی‌ها در حال ساخت یک آسانسور فضایی هستند و امیدوارند بتوانند تا سال 2050 آن را افتتاح کنند.

 

شرکت ساختمانی «اوبایاشی» قول داده است نیمه قرن جاری، بهره‌برداری از آسانسوری به ارتفاع 36هزار کیلومتر (36 برابر ارتفاع جو زمین) را آغاز کند.

این شرکت قصد دارد از لوله‌های نانوکربنی که 20 برابر محکم‌تر از فولاد است، برای ساخت کابل این آسانسور استفاده کند

ادامه مطلب...

تاملی کوتاه در باب دعاوی الحادی هاوکینگ

ارسال شده توسط رضا در 91/2/29:: 9:51 عصر
استفان هاوکینگ، که چند ماهی است از چاپ کتاب جنجالی‌اش (طرح عظیم) می‌گذرد، بتازگی در گفت‌وگویی با گاردین، بار دیگر موضعی الحادی را اختیار کرده است. وی در این گفت‌وگو زندگی پس از مرگ و اعتقاد به خدا را منکر و آنها را داستانی زیبا برای کسانی خوانده که از مرگ و تاریکی می‌ترسند. او مغز انسان را به رایانه تشبیه کرده و مرگ آدمی را به خاموش شدن رایانه بر اثر فرسودگی. هاوکینگ در این مصاحبه بر نفی آخرت تاکید دارد ولی حمله اصلی او به عقاید دینی در همان کتاب طرح عظیم ارائه شد، چرا که او در این اثر مدعی شد که خداوند، خالق جهان نیست بلکه همه کهکشان‌ها، معلول قوانین فیزیکی هستند؛ قوانین فیزیکی، قوانینی دقیق‌اند که جهان با وجود آنها، نیازی به خدای خالق ندارد.

ادامه مطلب...

ماه شبیه یک سکه سیاه می شود

ارسال شده توسط رضا در 91/2/29:: 6:19 عصر

در ساعات اولیه عصرگاه روز یکشنبه 20 می (31 اردیبهشت ماه) کسوف خورشیدی منظره جالب توجهی از یک حلقه آتش را در آسمان پدید می آورد.

به گزارش مهر، کسوف خورشیدی زمانی رخ می دهد که ماه مستقیم میان زمین و خورشید قرار می گیرد از این رو روز یکشنبه کسوف خورشیدی در قسمت اعظم آمریکا و کانادا قابل مشاهده خواهد بود.

طی این کسوف سالانه، ماه شبیه یک سکه سیاه در مقابل خورشید به عنوان یک سکه درخشان قرار می گیرد و حلقه ای از آتش را در آسمان ایجاد می کند.

این کسوف سالانه زمانی رخ می دهد که ماه در نزدیکترین یا دورترین فاصله خود از زمین در مدار غیر مدور خود قرار دارد.

کسوفهای سالانه می تواند بسیار جالب توجه باشند اما از آنجا که کسوف کامل نیستند باید آنها را از طریق فیلترهای امنیتی تماشا کرد چرا که نگاه کردن مستقیم در این حالت به نور خورشید می تواند به چشمانتان آسیب بزند.

ادامه مطلب...

ایدههای فضایی میلیاردرهای کارآفرین!

ارسال شده توسط رضا در 91/2/29:: 2:24 عصر

با انتشار تصمیم گروهی از کارافرینان میلیاردر برای تاسیس پلانتری‌رسورسز، حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی از گردشگری فضایی و ارسال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد اقتصاد بین‌المللی شد.

ادامه مطلب...

   1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 23 ، بازدید دیروز: 31 ، کل بازدیدها: 329465
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ