سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیروز نادری، رییس اکتشافات منظومه شمسی ناسا شد

ارسال شده توسط رضا در 90/4/31:: 9:38 عصر

دکتر فیروز نادری، دانشمند و مدیر ایرانی آژانس فضایی امریکا(ناسا) به مدیریت اکتشافات منظومه شمسی مرکز اکتشافات روباتیک ناسا (JPL) منصوب شد.

ادامه مطلب...

پایان عصر شاتلهای فضایی

ارسال شده توسط رضا در 90/4/31:: 3:9 عصر

حدود 6 ماه قبل از قدم گذاشتن تاریخی نیل آرمسترانگ بر سطح خاکستری رنگ ماه، ناسا طرحی را در دستور کار خود قرار داده بود که آن روزها فازA نامیده می‌شد و هدف آن ساخت وسیله نقلیه‌ فضایی ارزان قیمتی بود که بتواند چندین بار مورد استفاده قرار گیرد.

 


 اگر به یاد بیاوریم که آن زمان جنگ سرد در داغ‌ترین لحظات تاریخی خود قرار داشت، حضور نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در کنار ناسا برای طراحی چنین فضاپیمایی که بتواند بارها به فضا سفر کند و تعداد زیادی خدمه را نیز با خود به فضا ببرد، عجیب به نظرمان نخواهد رسید، چرا که در آن زمان ارتش آمریکا در فکر ایجاد نیروی فضایی خود بود؛ طرحی که بعدها با توافق‌نامه‌های متعدد بین‌المللی منتفی شد.

ادامه مطلب...

آتلانتیس به موزه رفت

ارسال شده توسط رضا در 90/4/31:: 3:5 عصر

برنامه شاتل ناسا پس از 30 سال افتخار و شکست، امروز پنجشنبه با فرود موفق شاتل آتلانتیس در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، آتلانتیس پس از ماموریتی 13 روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی که به انتقال تدارکات یک سال آینده این مدارگرد اختصاص داشت، در ساعت 09:57 به وقت گرینویچ در میان استقبال هزاران تماشاگر به زمین فرود آمد.

سی و سومین و آخرین ماموریت آتلانتیس که صد و سی و پنجمین پرتاب برنامه شاتل محسوب می‌شود، به انتقال 4.300 کیلوگرم محموله آذوقه و لوازم یدکی لازم برای یک سال آینده ایستگاه فضایی پرداخته و همچنین زباله‌ها و تجهیزات معیوب مدارگرد را به زمین منتقل کرد.

آتلانتیس اکنون دیگر باید خود را برای انتقال به مرکز بازدیدکنندگان مرکز فضایی کندی آماده کند. این در حالی است که شاتل دیسکاوری به موزه اسمیتسون و اندوور به مرکز علوم کالیفرنیا در لس‌آنجلس فرستاده خواهند شد.


کشف ردپای انرژی تاریک در باستانیترین تابش جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/4/28:: 10:23 عصر

کشف ردپای انرژی تاریک در باستانی‌ترین تابش جهان

جهان ما با شتابی تند شونده در حال انبساط است که برای توجیه آن، مفهومی به نام انرژی تاریک خلق شد. اکنون محققان آثار این انرژی مرموز را در قدیمی‌ترین تابش کیهان ردیابی کرده‌اند.

ادامه مطلب...

ماه هم صاحب ماه شد!

ارسال شده توسط رضا در 90/4/28:: 10:13 عصر

ماه هم صاحب ماه شد!

ماه، تنها قمر زمین، بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی در قیاس با سیاره مادری‌اش است. اکنون با قرار گرفتن دو کاوشگر زمینی در مدار ماه، این قمر زمین نیز خود صاحب ماه شده است.

یک جفت کاوشگر فضایی که برای مطالعه شفق‌های قطبی زمین به فضا پرتاب شده بودند، اکنون در حال گردش به دور ماه هستند.

ادامه مطلب...

جذابترین و زیباترین تصاویر در عالم هستی + عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/4/26:: 4:53 عصر

هر چند مناظر زیبا در عالم هستی فراوان است، اما هیچ منظره‌ای مانند آسمان، جذاب و دلپذیر نیست.
 

همه اقوام و ملل، شرقی و غربی از دید مناظر زیبا لذت می‌برند، چرا که حب جمال، یکی از تمایلات فطری انسانهاست .


تعامل دو کهکشان-ARP 273 و UGC 1810

ادامه مطلب...

شاتلهای ناسا چطور کار میکنند؟

ارسال شده توسط رضا در 90/4/22:: 12:42 عصر

با آغاز ماموریت 12 روزه آتلانتیس، پرونده 30 سال پرواز شاتل آتلانتیس به آرامی بسته می‌شود. آیا می‌دانید این سفینه‌های رفت‌وبرگشت چطور به مدار زمین می‌روند و ماموریت خود را به انجام می‌رسانند؟

  شاتل‌های فضایی، فضاپیماهای رفت‌وبرگشتی هستند که بیش از 30 سال است بین زمین و مدار آن در حرکتند. این فضاپیماها مخزن بار بزرگی دارند که به کمک آن بتوانند محموله‌های بزرگ و ارزشمندی مانند قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی یا تلسکوپ فضایی هابل را در مدار زمین مستقر کنند.

.برای مشاهده اینفوگراف شماره 1 در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

 

انترپرایز، کلمبیا، چلنجر، دیسکاوری، آتلانتیس و اندیور، نام شش شاتل فضایی است که غیر از انترپرایز بقیه به فضا سفر کرده‌اند. از آن میان، چلنجر و کلمبیا از بین رفته‌اند، دیسکاوری و اندیور بازنشسته شده‌اند و آتلانتیس نیز تا چند روز دیگر بازنشست خواهد شد

ادامه مطلب...

سفیدکننده مو، عامل پیدایش آب در منظومه شمسی؟! /عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/4/21:: 11:29 عصر

منطقه رو-مارافسای یکی از زیباترین مناظر آسمان شب است؛ اما این‌بار سحابی‌های رنگارنگ این منطقه نشانه‌هایی از وجود آب‌اکسیژنه در خود آشکار کرده‌اند که می‌تواند راز پیدایش مولکول آب را برملا کنند.

رو-مارافسای منطقه‌ای مملو از سحابی‌های غنی از هیدروژن و هلیوم است که 400 سال‌نوری با زمین فاصله دارد. انقباض‌های موضعی در این سحابی‌ها منجر به تشکیل پیش‌ستارگانی شده که در آینده نه‌چندان دور روشن می‌شوند. اما آ‌ن‌چه در روزهای اخیر این منطقه را به صدر اخبار علمی جهان بازگردانده، کشف مولکول‌های آب اکسیژنه(H2O2) در این منطقه است که برای نخستین‌بار در تاریخ اخترشناسی انجام می‌شود.

این ماده میان‌ستاره‌ای را تلسکوپ اپکس APEX در منطقه مشخص‌شده با دایره قرمز کشف کرده و دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا از کشف آن بسیار شگفت‌زده شده‌اند. هرچند ساکنان زمین از آب اکسیژنه برای سفیدکردن مو و زدودن آلودگی‌ها استفاده می‌شود، اما این ماده تحت شرایط خاصی می‌تواند با هیدروژن واکنش داده و آب تولید کند. شاید این مکانیسم بتواند چگونگی پیدایش آب در منظومه شمسی را که 4.5 میلیارد سال پیش اتفاق افتاد، توضیح دهد.

در این تصویر که با رنگ‌های غیرواقعی به نمایش درآمده، ستاره پرنور قلب‌العقرب را به رنگ زرد-نارنجی در پایین تصویر می‌بینید و در سمت راست آن، خوشه ستاره‌ای کروی M4 را مشاهده می‌کنید که 12.7 میلیارد سال از عمر آن می‌گذرد.

خبر انلاین


پایان دوره شاتلهای فضایی

ارسال شده توسط رضا در 90/4/20:: 11:5 عصر

بروس مک‌اندلس، فضانورد پیشین ناسا، یکی از معروف‌ترین فضانوردان دوره شاتل‌هاست. آزمایش معروف وی با صندلی موتوردار فضایی به تصویری فراموش نشدنی از آزمایش‌های انسان در مدار زمین تبدیل شده است. بروس مک‌اندلس متولد 1937 است. او سال 1984 اولین سفر فضایی‌اش را به همراه شاتل فضایی چلنجر انجام داد و در همین پرواز بود که سامانه مستقل پروازی فضانوردان را به آزمایش گذاشت. او دوباره و در سال 1990 با شاتل فضایی دیسکاوری به مدار زمین رفت؛ ماموریتی که به دلیل انتقال تلسکوپ فضایی هابل به مدار زمین در تاریخ ماندگار شد.

جمعه گذشته شاتل فضایی آتلانتیس برای آخرین بار محوطه پرتاب مرکز فضایی کندی را به لرزه در آورد تا کتاب شاتل های فضایی برای همیشه بسته شود. به‌همین‌مناسبت از بروس مک‌اندلس خواستیم تا برای خوانندگان جام‌جم، یادداشتی درباره پایان دوره شاتل‌ها بنویسد. توجه شما را به این یادداشت جلب می‌کنیم.

ادامه مطلب...

جهان بر روی یک محور میچرخد

ارسال شده توسط رضا در 90/4/20:: 7:18 عصر

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه میشیگان نشان داده که شکل مهبانگ (انفجار بزرگ) احتمالا بسیار پیچیده‌تر از تصورات پیشین بوده و این که جهان بر روی یک محور می‌چرخد.

 

 فیزیکدانان و ستاره‌شناسان از مدت ها پیش می‌دانستند که جهان از یک تقارن آینه‌ای مانند یک توپ بسکتبال برخوردار است.

محققان برای آزمایش این تقارن فرضی، مسیر چرخش ده ها هزار کهکشان مارپیچ را که توسط تلسکوپ نقشه برداری دیجیتال آسمان اسلون ثبت شده بود، فهرست کردند.

محققان موفق به کشف شواهدی از تمایل کهکشان ها به چرخش در یک جهت ارجح شده‌اند. آنها مازاد کهکشان های چپ‌دست یا متمایل به چرخش در خلاف ساعتگرد را در بخشی از آسمان به سمت قطب شمال کهکشان راه‌شیری شناسایی کردند. این اثر تا آن سوی 600 میلیون سال نوری کشیده شده بود.

این نتایج بسیار اهمیت دارد ؛ چرا که با مفهوم پذیرفته شده قبلی در مورد همگرا بودن جهان در مقیاس های بسیار بزرگ، بدون داشتن جهت خاص تناقض دارد.

این کار باعث به وجود آمدن بینش‌های جدید در مورد شکل مهبانگ شده ‌است.یک جهان تقارنی و همگرا ممکن است با یک انفجار کروی‌شکل متقارن شبیه به یک توپ بسکتبال به وجود آمده باشد.

به گفته دانشمندان، اگر جهان در حال چرخش به وجود آمده باشد، ممکن است از یک محور ارجح برخوردار بوده و کهکشان ها احتمالا آن مفهوم اولیه را حفظ کرده‌اند. آنها بر این باور هستند که با توجه به شواهد موجود احتمالا جهان هنوز در حال چرخش است.  ایسنا


   1   2      >



بازدید امروز: 3 ، بازدید دیروز: 4 ، کل بازدیدها: 329002
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ