سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمربند گمشده سیاره مشتری پیدا شد

ارسال شده توسط رضا در 89/8/27:: 11:7 صبح

سطح آرام و صاف دریا را تصور کنید که ناگهان زیردریایی عظیمی از اعماق آب سربرآورد و آن را بشکافد. اتفاق مشابهی در سطح مشتری به وقوع پیوسته و ستونی پرتلاطم، مسیر خود را به جو فوقانی باز کرده است.

سطح آرام و صاف دریا را تصور کنید که ناگهان زیردریایی عظیمی از اعماق آب سربرآورد و آن را بشکافد. اتفاق مشابهی نیز در سطح مشتری به وقوع پیوسته و ستونی پرتلاطم در ناحیه استوای جنوبی مشتری، مسیر خود را به جو فوقانی این سیاره باز کرده تا ظهور دوباره کمربند گمشده مشتری را نوید دهد. در این تصویر، قمر گانیمید و سایه آن روی مشتری نیز مشخص است. 

سیاره مشتری به نوارهای رنگی موازی سطح آن مشهور است. نوارهای تیره‌رنگ که کمربند نامیده می‌شوند، دمای بالاتری دارند و مربوط به جو داخلی مشتری هستند؛ درحالی‌که نوارهای روشن که ناحیه خوانده می‌شوند، ابرهای بسیار مرتفعی هستند که به خاطر فاصله زیاد از مشتری، دمایشان پایین است.

طی چهارصدسالی که از نخستین رصد سیاره مشتری با تلسکوپ (توسط گالیله) می‌گذرد، تغییر فاحشی در ترتیب این کمربندها و ناحیه‌ها اتفاق نیفتاده بود؛ اما در اردیبهشت امسال بود که کمربند استوای جنوبی مشتری ناگهان ناپدید شد! برخی کارشناسان حدس زدند ابرهای مرتفع سرد، این کمربند را پوشانده‌اند و پس از مدتی، دوباره از مقابل آن کنار می‌روند.

نخستین نشانه‌های بازگشت کمربند گمشده هفته گذشته آشکار شد، وقتی منجمان توانستند با تلسکوپ‌های بزرگ، لکه‌ای کوچک را در منطقه کمربند استوای جنوبی تشخیص دهند. پس از گذشت 5 روز، این لکه به قدری بزرگ شد که حتی با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری نیز می‌توان آن را تشخیص داد. حال باید منتظر ماند و دید کمربند گمشده چه‌وقت به حالت قبلی خود باز خواهد گشت.


تصاویری نزدیک از بزرگترین ستارگان کهکشان راه شیری

ارسال شده توسط رضا در 89/8/11:: 4:36 عصر
تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از دوربینهای پیشرفته موفق به ثبت تصاویری جدید و با جزئیات بیشتر از دو ستاره بزرگ در کهکشان زمین شد.

تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصاویری جدید از یک جفت ستاره که از عظیم ترین ستاره های کهکشان راه شیری به شمار می روند، شده است.ادامه مطلب...

برخورد احتمالی کهکشان آندرومدا با یک کهکشان مجاور

ارسال شده توسط رضا در 89/8/11:: 4:34 عصر
جام جم آنلاین : نتایج تحقیقات اخیر ساختار عجیب کهکشان آندرومدا که به نظر می رسد از محور خود منحرف شده است، به علت برخورد با یک کهکشان مجاورش در 210 میلیون سال پیش بوجود آمده است.

کهکشان مارپیچ آندرومدا نزدیکترین کهکشان بهکهکشان راه شیری است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، به کمک تصاویری که تلسکوپ فضایی اسپایتزر سازمان فضایی آمریکا ناسا آنها را ارسال کرده است، یک گروه از اختر فیزیکدان های افریقای جنوبی،فرانسه و آمریکا کلید رازی که 20 سال ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود یافتند.
چگونه می توان علت سوراخ شدن حلقه خارجی کهکشان آندرومدا را توضیح داد، زیرا مرکز این کهکشان کمی بیش از 3 هزار سال نوری نسبت به بزرگترین کهکشان مارپیچی این بخش از کیهان جا به جا شده است.
تصاویری مادون قرمز که تلسکوپ فضایی اسپایتزر ارسال کرده است مواردی را که نور مرئی نشان نمی دهد ، آشکار می کنند.
ادامه مطلب...

واقعیت شگفت انگیز درمورد کهکشان راه شیری

ارسال شده توسط رضا در 89/8/11:: 1:9 عصر

 

همه عمرتان اینجا زندگی کرده اید اما واقعاً درمورد کهکشان راه شیری چه می دانید؟ احتمالاً می دانید که مارپیچی است که 100،000 سال نوری امتداد دارد. تصمیم گرفته ایم شما را با حقایق بیشتری درمورد این کهکشان آشنا کنیم.

1) مارپیچی مسدود شده است.


احتمالاً می دانید که راه شیری کهکشانی مارپیچ و احتمالاً زیباترین نوع کهکشان است. آنها بازوهای بسیار بزرگ و باعظمتی دارند که از یک قطب مرکزی یا توده ای ستاره درخشان بیرون می آید. مارپیچ های آن ظاهری خارق العاده دارند: یک سد مستطیل شکل از ستاره ها در مرکز به جای یک کره و بازوها از دو انتهای سد پرتو می افکنند. ستاره شناسان به این سد، حائل می گویند و ما یکی از اینها را داریم.

درواقع، سد ما واقعاً بزرگ است. این سد با طولی برابر با 27،000 سال نوری از اکثر  سدها بزرگتر است.

ادامه مطلب...

جهان پر از دنیاهای زمینمانند است؟!

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 6:21 عصر

جهان پر از دنیاهای زمین‌مانند است؟!پس از گذشت 15 سال از کشف نخستین سیاره فراخورشیدی، دانشمندان در اولین تلاش برای تخمین فراوانی سیارات در کهکشان حدس می‌زنند که 25درصد از ستارگان خورشیدمانند دارای سیاراتی هم‌اندازه زمین باشند.

در حالی‌که تا همین 15 سال پیش خورشید تنها ستاره شناخته‌شده‌ای در جهان بود که چند سیاره به دورش می‌چرخیدند؛ دانشمندان هم‌اکنون بیش از 400 سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده‌اند و به‌تازگی برای نخستین‌بار تخمین زده‌اند که نزدیک به یک‌چهارم از ستارگان خورشیدمانند دارای سیاراتی هم‌اندازه زمین هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروهی از اخترشناسان آمریکایی متوجه شده‌اند سیاره‌های سنگی کوچک در مدارهای نزدیک به ستارگان مادر، معمول‌تر و تعداد آن‌ها بیش‌تر از سیارات غول‌پیکر مشتری‌مانند است. این تخمین‌ها بر اساس مشاهدات ستارگان نزدیک به زمین بدست آمده که با استفاده از تلسکو‌پ‌های دوقلوی 10متری کک واقع در هاوایی انجام شده است. این مشاهدات نشان داد که 22 عدد از این ستاره‌ها دارای سیارات قابل شناسایی هستند.

محققان تخمین می‌زنند نزدیک به 1.6 درصد از ستارگان خورشیدمانند دارای سیاراتی مشابه با مشتری (هزار برابر حجیم‌تر و 300 برابر سنگین‌تر از زمین) و 11 درصد دارای سیاراتی بزرگ‌تر از زمین موسوم به اَبَرزمین هستند که بین 3 تا 10 برابر از زمین سنگین‌ترند.

البته تلسکوپ‌های کک علیرغم آن‌که جزو بزرگ‌ترین رصدخانه‌های زمینی به شمار می‌روند، آن‌قدر قدرتمند نیستند که بتوانند سیاره‌های کوچک را شناسایی کنند، بنابراین دانشمندان معتقدند تعداد بسیار بیشتری از سیاره‌های کوچک‌تر در اطراف ستارگان نزدیک وجود دارند؛ طوری‌که حداقل 23 عدد از این ستاره‌ها دارای سیاره‌هایی در اندازه زمین هستند.ادامه مطلب...

نمایی نزدیک از دورترین جسمی که میتوان با چشم دید

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 5:26 عصر

تلسکوپ‌های فضایی با رصد اجرام آسمانی در نورهای مختلف، جزئیات فراوانی را آشکار می‌کنند. مجموعه تصاویر هابل، سویفت و اسپیتزر از کهکشان آندرومدا، ستارگان و غبار این کهکشان را به وضوح مشخص کرده است.

اگر در شبی صاف به آسمان نگاه کنید، می‌توانید لکه‌ای مه‌آلود را در صورت‌فلکی زن‌درزنجیر (آندرومدا) تشخیص دهید.این لکه مه‌آلود که عبدالرحمن صوفی برای نخستین‌بار آن را به‌صورت جسمی آسمانی و غیرستاره‌ای ثبت کرد، چیزی نیست جز کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین همسایه کیهانی کهکشان راه‌شیری که 2.5 میلیون سال‌نوری با ما فاصله دارد. به عبارت دیگر، پرتوهای نور 2.5 میلیون سال در راهند تا از این کهکشان به چشمان ما برسند. 

این کهکشان عظیم 220هزار سال‌نوری قطر دارد که بیش‌از 2 برابر قطر کهکشان راه‌شیری است. البته در مورد سنگینی این کهکشان اختلاف‌نظر وجود دارد؛ درحالی‌که پیش‌از این تخمین زده می‌شد این کهکشان میزبان 200میلیارد ستاره باشد؛ تازه‌ترین تخمین‌ها تعداد ستارگان آن را به هزار میلیارد عدد افزایش داده‌اند! جالب اینجاست که این کهکشان با سرعت 1000 کیلومتر بر ثانیه (!) به کهکشان ما نزدیک می‌شود و اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، تا چند میلیارد سال آینده با کهکشان ما برخورد خواهد کرد. البته این برخورد همانند تصادف دو خودرو نیست و حاصل آن، تشکیل کهکشانی بزرگ‌تر خواهد بود. 

 

ادامه مطلب...

بیابانهای زمین از سطح ماه هم خشکترند

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 3:6 عصر

در سطح ماه که تا همین اواخر جزو خشک‌ترین مناطق منظومه شمسی شناخته می‌شد، مکان‌هایی سرشار از یخ آب وجود دارد که می‌تواند نیاز فضانوردان و انسان‌هایی را که در آینده به این قمر سفر می‌کنند، تامین کند.

سال گذشته، دانشمندان ناسا راکتی را به سمت یکی از گودال‌های ماه شلیک و غبار برخاسته از این برخورد را بررسی کردند. بر اثر این برخورد، مقادیر زیادی از سنگ و گردوغبار جابه‌جا شد و ترکیبات شیمیایی جالب و مقادیر زیادی از منابع آبی در زیر سطح ماه کشف شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تیم تحقیقاتی ناسا اعلام کرده است که از حفره حاصل از این برخورد، نزدیک به 155 کیلوگرم بخار آب و ترکیب آب و یخ خارج شده است. به این ترتیب تحلیل‌های دانشمندان نشان می‌‌دهد در برخی نواحی ماه، 5.6 درصد از وزن خاک را ترکیب آب و یخ تشکیل می‌دهد.


 

آنتونی کلاپریت از مرکز فضایی ایمز ناسا در این باره گفت: «این منابع آبی بسیار قابل توجه‌اند. کار کردن با ترکیب آب و یخ بسیار ساده‌تر است، چرا که شما مجبور نیستید آن‌ را خیلی گرم کنید؛ بلکه کافی است آن را به دمای اتاق برسانید تا به راحتی آلودگی‌هایش را جدا کنید. به این ترتیب می‌شود انتظار داشت در محدوده‌ای به طول 10 کیلومتر در اطراف این گودال برخوردی بتوان نزدیک به 4 میلیارد لیتر آب استخراج کرد».ادامه مطلب...

برای اولین بار، سیاره ای درست شبیه به زمین کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 3:2 عصر
سرانجام انتظارها به پایان رسید. امروز درست همان روزی است که بسیاری از ستاره شناسان و دوستداران فضا در انتظار آن بودند. پس از سال ها تحقیق و جستجو پیرامون سیارات فراخورشیدی، ستاره شناسان بالاخره موفق به یافتن سیاره ای شدند که دارای شرایطی کاملاً شبیه به کره زمین می باشد. این سیاره از لحاظ علمی "منطقه گولدیلاکس برای زندگی" ادامه مطلب...

شفقی که مهتاب را محو کرد

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 1:20 عصر

شب گذشته که تنها یک شب از ماه بدر گذشته بود، طوفانی از ذرات خورشیدی به نواحی قطب شمال زمین برخورد کرد و شفق قطبی درخشانی را در کشورهای اسکاندیناوی پدیدی آورد.

درخشندگی این شفق به‌قدری زیاد بود که حتی مهتاب را نیز تحت تاثیر قرار داد. این تصویر زیبا را تیلو بوبک از نروژ ثبت کرده و نور مهتاب به کمکش آمده تا چشم‌انداز طبیعی زیبایی را در شبانگاه به تصویر بکشد. ناسا پیش‌بینی کرده است این شفق‌های قطبی تا 2 شب دیگر ادامه خواهند داشت.

شفق قطبی


شکوهمندترین طلوع خورشید در زمین

ارسال شده توسط رضا در 89/8/10:: 1:18 عصر

مردم فنلاند صبح دیروز شاهد یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های زندگی خود بودند. طلوع آفتاب در برابر ابرهای زمستانی افق شرقی و بازی نور با بلورهای یخ، 13 اثر اپتیکی متفاوت را در اطراف خورشید پدید آورد.

ابرهایی که صبح دیروز برفراز فنلاند تشکیل شده بود، حاوی بلورهای شش‌ضلعی بلندی از یخ (شبیه به مدادی بلند) بودند که در جهت‌های مختلفی پراکنده شده بودند. زاویه تابش خورشید نسبت به این بلورها طوری بود که از بعضی از آنها بازتاب می‌شد و در بعضی دیگر دچار شکست یا پراش شده و تجزیه می‌شد.(برای مشاهده عکس توضیح‌دار بزرگ، اینجا را کلیک کنید) .

بدین‌ترتیب، 13 تجمع مختلف از پرتوهای خورشید (چه طیف رنگین‌کمانی و چه تمرکز نور) ایجاد شده که در فاصله‌های مختلف از خورشید قرار گرفته‌اند. برای تشکیل چنین پدیده‌ای، دما و رطوبت هوا باید مقدار خاصی باشد تا این بلورهای شش‌ضلعی شکل بگیرند.(برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید). 

چنین شرایطی در مناطق قطبی فراوان‌تر از دیگر نقاط زمین اتفاق می‌افتد؛ اما حتی در عرض‌های میانی مانند کشور خودمان هم می‌توان چنین منظره‌هایی را (البته نه به این شلوغی) مشاهده کرد. کافی است در روزهای ابری نگاهی به دور و بر خورشید و حتی ماه بیاندازید تا این چشم‌اندازهای زیبا را از دست ندهید.

شایان ذکر است که به دلیل ارتفاع بسیار پایین خورشید، این بازی‌های اپتیکی به‌صورت نصفه به نمایش درآمده‌اند و اگر ارتفاع خورشید به‌اندازه کافی بالا باشد، این کمان‌ها به‌شکل حلقه‌ای کامل در اطراف خورشید دیده خواهند شد.


   1   2      >



بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 39 ، کل بازدیدها: 329421
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ