سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«انفجار بزرگ ستارهای قرن 19» رصد شد

ارسال شده توسط رضا در 90/11/30:: 12:16 عصر

تیمی از دانشمندان با استفاده از شیوه جدید پژواک نوری، موفق به ثبت نوری از یک انفجار فضایی شده‌اند که در اواسط دهه 1800 روی زمین مشاهده شده است.

به گزارش ایسنا دانشمندان مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی توانسته‌اند پژواک‌های یک موج شوک نور را که از ابرهای فضایی منعکس شده، ثبت کنند تا انسان امروزی بتواند مانند افراد حاضر در 170 سال قبل این لحظه را شاهد باشد.

شیوه پزشکی قانونی فضایی به گشایش اسرار یک رویداد ستاره‌ای موسوم به «انفجار عظیم» در قرن نوزدهم کمک کرده که در آن ستاره «اتا کارینا» ناگهان به دومین جسم درخشان در فضا تبدیل شده بود.

ادامه مطلب...

بزرگترین جهش علمی بشر پس از گالیله رقم میخورد!

ارسال شده توسط رضا در 90/11/30:: 12:2 عصر

مجموعه تلسکوپ‌های 1.3 میلیارد دلاری آلما در رشته‌ کوه «آند» شیلی، با همکاری تلسکوپ رادیویی عظیم مجموعه بسیار بزرگ (VLA) با 27 آنتن در نیومکزیکو قرار است به بررسی چگونگی شکل‌گیری سیارات از دیسک‌های گاز و غبار اطراف ستاره‌های جهان بپردازد.

دانشمندان مجموعه «آلما» این طرح را بزرگترین جهش در دنیای فناوری از زمان گالیله خوانده‌اند

ادامه مطلب...

رابطه جالب پایان جهان و قطب?نما

ارسال شده توسط رضا در 90/11/29:: 1:8 عصر

دانشمدان می گویند معکوس شدن قطب های زمین اتفاقات ناگواری ایجاد می کند که اگر...


رابطه جالب پایان جهان و قطب?نما

 اگر از هر کسی درباره پایان جهان سوال کنید هر کسی بر اساس اعتقاد خود جواب متفاوتی خواهد داد. بعضی افراد اعتقاد دارند پایان جهان زمانی اتفاق می افتد که قطب های شمال و جنوب زمین برعکس شود و قطب نماها دیگر نتوانند جهت صحیح را نشان دهند.

به اعتقاد دانشمندان ژئوفیزیک آلمانی وقتی شمال به جنوب رود زلزله ای عظیم اتفاق می افتد که هیچ چیز نمی تواند در مقابل این زمین لرزه مقاومت کند.

به گفته مونیکا کورت رئیس علمی مرکز ژئوفیزیک موسسه تحقیقات GFZ آلمان ثبت رویدادهای زمین شناسی نشان می دهد صدها بار در طول عمر زمین این وارونگی قطب های زمین روی داده است ولی به طور کاملاً لحظه ای بوده است که آخرین آنها مربوط به 780هزار سال پیش در دوران عصر حجر بوده است.

وی می گوید لحظه های تغییر قطب های زمین هر هزار تا ده هزار سال یکبار اتفاق می افتد که قبل از اتفاق خاصی به جای خود برمی گردد.


عکس/ زیباترین تصاویر نجومی هفته

ارسال شده توسط رضا در 90/11/29:: 1:43 صبح

مجله نشنال جغرافی این هفته نیز به معرفی زیباترین تصاویر نجومی که در طول هفته از سوی ستاره شناسان منتشر شده پرداخته است که در میان آنها می توان به گهواره ستارگان و فوران خورشیدی اشاره کرد.

به گزارش مهر، در گزیده عکسهای برتر نجومی این هفته از دیدگاه نشنال جغرافی عکسهایی از سحابی زورق، حفره روی مریخ، تازه ترین فوران خورشیدی و گهواره ستارگان دیده می شوند.
گهواره ستارگان

این عکس را تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی در طیف مادون قرمز گرفته است. این عکس به دانشمندان چشم اندازی دقیقتر از سحابی زورق را نشان می دهد.

این سحابی در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین واقع شده و میزبان بسیاری از بزرگترین و نورانی ترین ستارگانی است که می شناسیم.

 

ادامه مطلب...

دریاچه «وستوک» آزمایشگاهی زمینی برای بررسی قمر مرموز «مشتری»

ارسال شده توسط رضا در 90/11/26:: 12:18 عصر

موفقیت دانشمندان روس در دستیابی به دریاچه «وستوک» در زیر لایه‌های عظیم یخ قطب جنوب، محققان امیدوارند بتوانند از این آزمایشگاه زمینی برای بررسی «اروپا» به عنوان قمر مرموز «مشتری» استفاده کنند.

ادامه مطلب...

زیباترین و منحصربهفردترین نگین آبی جهان / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/23:: 6:56 عصر

ناسا به‌تازگی پرکیفیت‌ترین تصویر از سیاره زمین را با عنوان «تیله آی‌رنگ» منتشر کرده است که از ترکیب تصاویر پرکیفیت ماهواره‌ای بدست آمده و جزئیات به مراتب بیشتری نسبت به نسخه چهل سال پیش در بر دارد.

تصویر زیر، نیمکره شرقی زمین را نشان می‌دهد. برای مشاهده نسخه پرکیفیت به ابعاد 4هزار در 4هزار پیکسل وحجم 1.7 مگابایت، اینجا را کلیک کنید.


ماهواره ملی نوید برفراز هلند / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/23:: 6:53 عصر

مارکو لانگ‌بروک، رصدگر هلندی که به عکاسی از ماهواره‌ها علاقه دارد، جمعه‌شب گذشته توانست ماهواره نوید را که سومین ماهواره جمهوری اسلامی است، از دریچه دوربین عکاسی بر فراز لیدن هلند مشاهده کند.

ادامه مطلب...

سنگی که دهها میلیون سال پیش روی ماه غلطید / عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/23:: 6:49 عصر

مدارگرد شناسایی ماه، ام.آر.او که متعلق به ناساست، در تازه‌ترین تصویر ارسالی خود، ردی از قِل‌خوردن سنگی 9متری را در سطحی شیب‌دار درون گودال شیلر ماه ثبت کرده که ده‌ها میلیون سال پیش غلطیده است.

از آن‌جا که در ماه فعالیت زمین‌شناختی، تغییرات جوی و فرسایش وجود ندارد، دلیلی وجود ندارد که عوارض سطحی تغییر کنند، مگر آن‌که جسمی آسمانی با آنها برخورد کند. به همین دلیل در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رد برجامانده از غلطیدن سنگ بسیار تازه و مربوط به همین اواخر باشد، اما اگر با توجه به دهانه‌های برخوردی روی مسیر که در اثر اصابت سیارک‌ها و شهاب‌واره‌های کوچک ایجاد شده‌اند، می‌توان عمر این رد را تخمین زد. به گفته اخترشناسان، این تخته سنگ 9متری ده‌ها میلیون سال پیش درون دهانه شیلر ماه غلطیده و این رد را برجا گذاشته است.

ادامه مطلب...

شکارچی سیاهچاله +عکس

ارسال شده توسط رضا در 90/11/20:: 8:42 عصر

اخترشناسان برنامه تلسکوپ افق رویداد قصد دارند تا برای نخستین بار از یک سیاهچاله عکس بگیرند. عکس‌هایی که می‌تواند علاوه بر آزمایش نسبیت عام، وجود سیاه‌چاله‌ها را نیز اثبات کند!




به گزارش خبرآنلاین، دان مارون، اخترشناس رصدخانه استووارد دانشگاه آریزونا و عضوی از برنامه تلسکوپ افق رویداد است. این پروژه ماه قبل افتتاح شد و هدفش این است که تا سال 2015 / 1394، نخستین تصاویر را از یک سیاه‌چاله تهیه کند. عکس‌های یک سیاه‌چاله می‌تواند علاوه بر آزمایش نسبیت عام، وجود سیاه‌چاله‌ها را نیز اثبات کند! نیوساینتیست گفتگویی خواندنی با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

ادامه مطلب...

راز تشکیل حلقههای زحل در گرو یک پرونده قتل کهکشانی!

ارسال شده توسط رضا در 90/11/20:: 10:41 صبح

 

تحقیقات جدید پرده از راز تشکیل حلقه‌های سیاره زحل برداشته که احتمالا ما را با پرونده‌ای جنایی در حوزه کهکشان روبرو می‌کنند!

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قربانی این جریان یکی از قمرهای ناشناس زحل بوده که 4.5 میلیارد سال قبل ناپدید شده است.

 

محققان موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در کلورادو معتقدند که احتمالا یک لایه گاز هیدروژن مسبب انهدام این قمر بوده و اینکه آن گاز نیز ناپدید شده و تنها این حلقه‌های با شکوه به عنوان شاهد از آن رویداد باقی‌مانده‌اند.

 

همچنین بر اساس یک نظریه جدید، حلقه‌های یخی زحل زمانی به وجود آمده‌اند که این سیاره یک لایه یخ را از قمر منهدم شده گرفته ‌است.

ادامه مطلب...

   1   2   3      >



بازدید امروز: 11 ، بازدید دیروز: 39 ، کل بازدیدها: 329422
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ