سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه علمی در شوک ادعای شکسته شدن سرعت نور!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/3:: 8:53 عصر

جیم الخلیلی، فیزیکدان عراقی الاصل دانشگاه ساری (سمت راست) و استفان هاوکینگ

در پی ادعای دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن) مبنی بر مشاهده حرکت سریعتر از نور ذرات ریز نوترینو بسیاری از دانشمندان جهان با حیرت بسیار این ادعا را یک اشتباه شرم‌آور خواندند.

 یک فیزیکدان انگلیسی حتی قول داده در صورت درست بودن این ادعا، شورت ورزشی خود را در یک برنامه زنده تلویزیونی ببلعد!

این ادعای محققان مرکز سرن که در ژنو قرار دارد، در صورت تایید با نظریه نسبیت خاص انشتین به عنوان پایه فیزیک مدرن تناقض خواهد داشت.

ادامه مطلب...

انقلابی بزرگ در فیزیک با بطلان فرضیه انشتین/ کشف بی سابقه ذراتی

ارسال شده توسط رضا در 90/7/3:: 8:27 صبح

تاکنون بنا به فرضیات انشتین، هیچ چیزی سریعتر از سرعت نور نبوده، اما به نظر می‌رسد براساس نتایج جدید آزمایشگاه سرن در سوئیس این قانون اساسی فیزیک شکسته شده و یکی از قابل اطمینان‌ترین قوانین این علم زیر سوال رفته است.

 فیزیکدانان دریافته‌اند که ذرات ریز موسوم به نوترینوها به یک سفر زیرزمینی 730 کیلومتری با سرعتی بالاتر از سرعت نور می‌پردازند.

در صورت تایید این نتایج، انقلابی بزرگ در بخش بزرگی از فیزیک نوین اتفاق خواهد افتاد.

ادامه مطلب...

روشناییهای شهر

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 3:28 عصر

 فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، این نمای هیجان‌انگیز را از کالیفرنیای جنوبی و منطقه باجا در مکزیک ثبت کرده‌اند. روشنایی شهرهای پرجمعیت این منطقه از زیر ابر نیز مشخص است.

فضانوردان ایستگاه فضایی در توفیقی اجباری به‌واسطه تعلیق ماموریت سرنشین‌دار سایوز روسیه مجبورند چند هفته‌ای بیشتر در ایستگاه فضایی به‌سر ببرند و این، فرصتی بی‌نظیر برای ثبت مناظری این‌چنین و انجام آزمایش‌های بیشتر است.

برای مشاهده عکس بزرگ از نشنال‌جئوگرافیک، اینجا را کلیک کنید.


خوشمنظرهترین اتاق ساخته دست بشر

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 3:25 عصر

مایک فاسوم، فضانورد ناسا به کاپولا، اتاق دیدبانی ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته و از پنجره‌های متعدد آن چشم‌انداز غیرقابل‌تصور مروارید سفیدآبی منظومه شمسی را تماشا می‌کند.

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، پس از مشکلات ماه گذشته در پرتاب فضاپیمای باری پروگرس و تعلیق برنامه‌های پرتاب کپسول سرنشین‌دار سایوز، برنامه سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی تغییر کرد و زمان اقامت آن‌ها در فضا افزایش یافت.

هفته گذشته 3 فضانورد سوار بر یکی از دو کپسول سایوز پارک‌شده در ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند و در حال حاضر، فاسوم و دو فضانورد دیگر در ایستگاه به‌سر می‌برند.طبق برنامه قرار است سرنشینان جدید ایستگاه فضایی با عنوان اکسپدیشن29 در نیمه نوامبر / اواخر آبان آینده رهسپار مدار 350 کیلومتری شده و در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شوند. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید. 

 

برای آن‌که منظره بی‌نظیر زمین را از درون اتاقک تماشا کنید، اینجا را کلیک کنید. برای تماشای آرشیو خبرآنلاین از تصاویر ایستگاه فضایی بین‌المللی و آن‌چه فضانوردان از زمین می‌بینند، به بخش مطالب مرتبط که اندکی پایین‌تر قرار گفته مراجعه کنید.


فوری: ماهواره 6 تنی ناسا تا دقایقی دیگر سقوط میکند / بهروز شد

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 9:47 صبح

فوری: ماهواره 6 تنی ناسا تا دقایقی دیگر سقوط می‌کند / به‌روز شد

ماهواره هواشناسی UARS ناسا طبق آخرین پیش‌بینی‌ها تا ساعت 8:15 صبح امروز وارد جو زمین می‌شود و احتمال بسیار کمی وجود دارد برخی از قطعات آن در مناطق مسکونی کانادا یا آفریقا سقوط کنند.

به گزارش ناسا، مهندسان اعلام کرده‌اند در آخرین اعلامیه خود (2:50 صبح شنبه 24 سپتامبر به وقت جهانی) اعلام کرده‌اند ماهواره در مداری به بیشترین و کمترین ارتفاع 140 و 135 کیلومتر از سطح زمین قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در بازه یک‌ساعته 3:45 تا 4:45 بامداد (7:15 تا 8:15 صبح شنبه 2 مهر به وقت مرکزی ایران) وارد جو داخلی شود.

ماهواره UARS ناسا که پس از 15 سال بررسی لایه ازن و جو فوقانی زمین در سال 2005 / 1384 بازنشسته شد، نتوانست در مدار سقوط کنترل‌شده قرار بگیرد و از آنجاکه طراحی آن قبل از تدوین استانداردهای ناسا در سقوط ماهواره‌ها انجام شده بود، پس از ورود به جو داخلی می‌تواند 26 قطعه سنگین با وزن مجموع بیش از 532 کیلوگرم تولید کند که به سطح زمین می‌رسند. 

در طول این مدت، ماهواره از اقیانوس آرام، کانادا، اقیانوس اطلس، آفریقا و اقیانوس هند عبور می‌کند و علی‌رغم آن‌که بیشتر مسیر از فراز آب‌های اقیانوس عبور می‌کند، احتمال برخورد یکی از 26 قطعه سنگین (که بزرگ‌ترین آنها 150 کیلوگرم وزن خواهد داشت) به مناطق مسکونی بسیار اندک خواهد بود.

به‌روزشده در 8:05 صبح: در ساعت 4:30 صبح 24 سپتامبر به وقت جهانی / 8:00 صبح 2 مهر به وقت مرکزی ایران، ماهواره UARS هنوز در مدار زمین می‌گردد و پس از عبور از آمریکای شمالی وارد اقیانوس اطلس شده است.

به‌روزشده در 8:35 صبح: برخی مقامات ناسا در ساعت 4:34 به وقت جهانی / 8:04 به وقت مرکزی ایران گفتند شاید ماهواره وارد زمین شده باشد، اما تا ساعت 4:58 به وقت جهانی / 8:28 به وقت ایران، فرماندهی استراتژیک نیروهای هوایی ایالات متحده و ناسا هیچ تایید یا بیانیه‌ای درمورد سقوط این ماهواره و محل فرود قطعات آن منتشر نکرده‌اند.


ماشین زمان، منشاء عالم و درمان تومورهای سرطانی!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 9:4 صبح
ماشین زمان، منشاء عالم و درمان تومورهای سرطانی!
جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های علمی جهان
 برای بهبود درک بشر از جهان، دانشمندان آزمایش‌های بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. ابزارهایی مورد نیاز این آزمایش‌ها تقریبا به همان پیچیدگی دنیاهایی جدیدی است که دانشمندان به دنبال کشف آنها هستند.

 برای بهبود درک بشر از جهان پیچیده و بیکران پیرامون، دانشمندان آزمایش‌های فوق‌العاده بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. پروژ‌هایی که اجرای آنها به هیچ عنوان آسان نیست، چرا که علوم برجسته و بزرگ نیازمند ده‌ها سال تعهد پرهزینه از جانب ملل مختلف است. ابزارهایی که برای این آزمایش‌ها  نیاز است، تقریبا به همان پیچیدگی و الهام‌بخشی دنیاهایی جدیدی است که قرار است دانشمندان به کمک این ابزارها کشف کنند.

ادامه مطلب...

کشف ردپای انرژی تاریک در باستانیترین تابش جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 9:0 صبح
کشف ردپای انرژی تاریک در باستانی‌ترین تابش جهان 
جهان ما با شتابی تند شونده در حال انبساط است که برای توجیه آن، مفهومی به نام انرژی تاریک خلق شد. اکنون محققان آثار این انرژی مرموز را در قدیمی‌ترین تابش کیهان ردیابی کرده‌اند.

 بر خلاف انتظار کیهان‌شناسان، جهان ما با شتابی تندشونده در حال انبساط است؛ موضوعی که برای توجیه آن مفهومی به نام انرژی تاریک خلق شده است. اما اکنون آثار این انرژی مرموز در قدیمی‌ترین تابش کیهان نیز دیده شده است.

ادامه مطلب...

بوزون هیگز کشف شد!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 8:58 صبح

بوزون هیگز کشف شد! 

 نزدیک به 30 سال است که محققان فیزیک بنیادی برای کشف بوزون هیگز، ذره‌ای که می‌تواند منشاء جرم در دیگر ذرات بنیادی باشد، تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد محققان ال.اچ.سی موفق به کشف این ذره بنیادی شده‌ باشند.

این روزها نتایج حاصل از عملکرد «برخورددهنده بزرگ هاردونی» یا به اختصار ال.اچ.سی، به بحث داغ فیزیکدانان در فضای آنلاین تبدیل شده است و آنطور که از صحبت‌های اخیر برمی‌آید، می‌توان امیدوار بود آخرین ذره گم‌شده از ذرات بنیادی مدل استاندارد یعنی بوزون هیگز کشف شده باشد.

ادامه مطلب...

چطور در یک لحظه در دو جا حضور داشته باشیم

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 8:55 صبح

چطور در یک لحظه در دو جا حضور داشته باشیم

 

 

 شاید در عالم واقع حضور در دو محل مختلف به طور هم زمان امکان پذیر نباشد؛ اما از نظر قوانین کوانتومی چنین چیزی ممکن است. اکنون دانشمندان آزمایشی ترتیب داده اند تا به بررسی این موضوع بپردازند.

 آزمایش جاه‌طلبانه‌ای که طی آن قرار است یک گوی شیشه‌ای به طور هم‌زمان در دو محل وجود داشته باشد، می‌تواند حساس‌ترین امتحانی باشد که تا کنون در خصوص نظریه کوانتوم مطرح شده است. به گفته محققان، این آزمایش یک گوی محتوی میلیون‌ها اتم را در یک وضعیت برهم‌نهی در مکان‌های مختلف قرار خواهد داد.

ادامه مطلب...

نقض نظریه اینشتین؟!/کشف ذراتی که سریعتر از نور حرکت میکنند

ارسال شده توسط رضا در 90/7/2:: 8:48 صبح

کشف ذراتی که سریع‌تر از نور حرکت می‌کنند

دانشمندان پروژه اوپرا نوترینوهایی را ردیابی کرده‌اند که با سرعتی بیش‌تر از سرعت نور در خلأ از سرن به ایتالیا رسیده‌اند. آیا مهم‌ترین اصل بنیادی فیزیک نوین نقض شده است؟
  انتشار مقاله‌ای آنلاین در پایگاه‌های خبری علمی زلزله‌ای در دنیای فیزیک به‌پا کرد. آنتونیو اردیتاتو و همکارانش در آزمایشگاه OPERA واقع در ایتالیا اعلام کرده‌اند بیش از 2 سال است ذرات نوترینوی تولیدشده در شتاب‌دهنده‌های سرن را ردیابی می‌کنند و 16هزار مورد را ثبت کرده‌اند که این ذرات سریع‌تر از سرعت نور به این آزمایشگاه می‌رسند. هرچند این موضوع با شک و تردید بسیاری از فیزیک‌دانان جهان روبرو شده، اما کنفرانسی اضطراری امروز در سرن برگزار خواهد شد تا نتایج این تحقیق در آن ارایه شود.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 35 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330136
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ