سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شایعه احمقانه «پایان جهان»، روسها را هم به زحمت انداخت!

ارسال شده توسط رضا در 91/9/13:: 1:46 عصر
4-827.jpg

در پی افزایش شایعات مضحک در مورد «پایان جهان در 21 دسامبر»!! روسیه از شهروندان خود خواسته که نگران این امر نباشند.  وزیر شرایط اضطراری روسیه در پی افزایش هراس در میان برخی از مردم در مورد شایعه پایان جهان در 21 دسامبر 2012 ابراز نگرانی کرد.

 

طبق یک پیشگویی جنجال برانگیز از سوی قوم باستانی مایاها، در این روز یک دوره 5125 ساله موسوم به «شمارش بلند» در تقویم مایاها به پایان می‌رسد. با وجود این که مراکز علمی از جمله ناسا با قاطعیت این قبیل شایعات بی اساس را رد کرده اند بسیاری از مردم در روسیه و کشورهای دیگر به هراس افتاده‌اند به طوری که حتی یک گذرگاه طاقدار بزرگ به سبک مایاها از یخ در جنوب روسیه برپا شده است و برخی افراد ساده لوح اقلام روزانه مانند شکر، کبریت و شمع احتکار کرده‌اند!

 

ترس و نگرانی پوچ این گروه از مردم دولت روسیه را ناچار به انتشار اعلامیه‌ای مبنی بر پایان نیافتن جهان در این تاریخ کرده است.

 

وزارت شرایط اضطراری روسیه از دستیابی به شیوه‌های ارزیابی


همه شایعات مریخی! نگاهی به عجیبترین اغراقهای دهه اخیر درباره سیا

ارسال شده توسط رضا در 91/9/13:: 1:43 عصر
140-42.jpg

در پی اعلام انتشار یک خبر مهم درباره یافته‌های مریخ نورد کنجکاوی از سوی ناسا، شایعات و گمانه زنی‌های فراوانی درباره این خبر مطرح شد که داغ ترین آنها کشف شواهد احتمالی حیات فرازمینی بود، شایعاتی که ناسا را در آستانه نشست خبری اعلام دستاورد اخیر کنجکاوی به تکذیب واداشت.

 به گزارش (ایسنا)، این اولین بار نیست که سیاره سرخ، کانون خیال پردازی شایعه پردازاران قرار می گیرد. این گزارش مروری دارد بر مهمترین شایعات و گزارش های اغراق آلود درباره سیاره سرخ منظومه شمسی در چند دهه‌ اخیر.

 کانال‌های مریخی

 یکی از معروف ترین کشفیات در سیاره سرخ، به ادعای یک ستاره شناس آمریکایی دهه 1870 میلادی باز می گردد که مدعی شناسایی کانال هایی بر سطح پوسته مریخ و در نتیجه اثبات وجود حیات در این سیاره بود. بر اساس فرضیه ارائه شده توسط «پرسیوال لوول»، مریخ باستانی سیاره ای سرسبز و دارای آب بوده است که به مرور زمان خشک می شود و ساکنان مریخ با حفر کانال های مهندسی ساز، آب را از قطب یخ زده به سراسر مریخ منتقل می کنند.

ادامه مطلب...

ثبت تغییرات فصول در قمر «تیتان» زحل

ارسال شده توسط رضا در 91/9/12:: 10:9 عصر
109-87.jpg

کاوشگر «کاسینی» برای نخستین بار موفق به ثبت تأثیر تغییرات فصول بر روی قمر «تیتان» شد.

 

 «تیتان» دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی و تنها نمونه دارای اتمسفر مشابه زمین محسوب می شود. طول یک سال در این قمر 29.5 سال زمینی است.

 

کاوشگر «کاسینی» ناسا با استفاده از دوربین ISS برای نخستین بار تغییرات صورت گرفته در گردش جوی تیتان را که هر 15 سال یکبار روی داده و از زمین قابل مشاهده نیست به تصویر کشیده است.

 

«نیک تینبی» سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه بریستول تأکید می کند: رصد نمای نزدیک کاسینی از قمر «تیتان» برای نخستین بار تغییرات سریعی را نشان می‌دهد که معمولا به ندرت روی می‌دهد.

 

تغییرات فصلی در قطب جنوب تیتان روی داده و ورود آن به زمستان را نشان می دهد. این تغییرات فصلی با توجه به انحراف محور تیتان از خورشید که مشابه زاویه زمین با خورشید است با تغییر فصول بر روی زمین قابل مقایسه است.

 

محققان با ردیابی تغییرات شیمیایی و اندازه گیری دمای جوی «تیتان» با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز، موفق به ثبت جزئیات دقیق تغییرات فصلی در این قمر شدند.

 

نتایج یافته جدید محققان در خصوص تغییرات فصلی قمر «تیتان» در شماره جدید مجله Nature‌ منتشر شده است.


کشف پرانرژیترین شیء جهان

ارسال شده توسط رضا در 91/9/12:: 7:55 عصر
quasar_1.jpg

منجمان موفق به کشف کهکشانی شده‌اند که هسته فوق درخشان آن کوازاری است که 100 برابر کل کهکشان راه شیری انرژی می‌سوزاند.

 

 اگرچه بر اساس نظریات علمی چنین اخترنماهایی باید وجود داشته باشند، اما اخترنمای تازه کشف شده موسوم به SDSS J1106+1939 پرانرژی‌ترین شیء عالم لقب گرفته است.

 

انرژی این کوازار از یک سیاه‌چاله فوق عظیم تامین می‌شود که در مرکز آن جای گرفته است.

 

دانشمندان کشف بزرگ خود را از طریق ابزار طیف‌نگار شلیک‌کننده ایکس متصل به «تلسکوپ بسیار بزرگ» متعلق به سازمان تحقیقات نجومی اروپا صورت دادند.

 

این طیف‌نگار، نور حاصل از کوازار را به طول موج‌های جزئی تفکیک می‌کند و در نتیجه به منجمان امکان مشاهده حرکت ماده نزدیک آن را می‌دهد.

 

محاسبات تیم علمی نشان می‌دهد که معادل 400 خورشید سالانه حاوی گاز و غبار با سرعتی برابر پنج هزار مایل بر ثانیه از این کوازار فوران می‌کنند.

 

چنین فوران‌هایی ممکن است پاسخگوی تعدادی از اسرار بزرگ کیهان باشند. پرسش‌هایی از قبیل این که سیاه‌چاله‌های واقع در مرکز کهکشان‌ها چگونه بر اندازه آن‌ها اثر می‌گذارند و این که چرا تعداد کهکشان‌های اندکی در عالم وجود دارند.


آیا شب یلدای امسال پایان دنیاست؟/پاسخ به سوالاتی درباره 21 دسامب

ارسال شده توسط رضا در 91/9/12:: 6:29 عصر
خبرگزاری فارس: آیا شب یلدای امسال پایان دنیاست؟/پاسخ به سوالاتی درباره 21 دسامبر

 

به گزارش خبرگزاری فارس، مدت‌هاست که شایعات مختلفی در مورد به پایان رسیدن دنیا در سال 2012 و در روز 21 دسامبر (مصادف با اول دی ماه) در وبلاگ‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود و هر روز ابعاد گسترده‌تری نیز به خود می‌گیرد.

برای این شایعات منابع و استنادات مختلفی نیز مطرح می‌شود. تقویم قوم مایا، پیش‌گویی‌های نوستراداموس و حتی منابع مذهبی و باستانی از جمله مواردی هستند که مطرح‌کنندگان این شایعه به آن استناد می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که دنیا باید در این روز به پایان برسد.

این موضوع مختص ایران نبوده و در سرتاسر دنیا مطرح شده است. شایعه دیگری نیز که در این زمینه مطرح شده بحث خاموشی سه روزه زمین و ورود زمین به دوره جدیدی از حیات خود است. تمام این شایعات و گسترش آن موجب شد تا سازمان هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) به این ادعاها واکنش نشان دهد. مطلب زیر از پایگاه اطلاع‌رسانی ناسا برداشت شده و در آن به سوالات مطرح در این مورد پاسخ داده شده است:

سوال) آیا در سال 2012 خطری زمین را تهدید می‌کند؟ بسیاری می‌گویند که جهان در دسامبر 2012 به پایان می‌رسد.

ناسا) جهان در سال 2012 به پایان نمی‌رسد. سیاره ما بیش از 4 میلیارد سال به خوبی عمر کرده و دانشمندان معتبر دنیا هم می‌گویند در سال 2012 هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌کند.

ادامه مطلب...

رونمایی از آرایه رادیوتلسکوپی رصد توفانهای خورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/9/12:: 6:18 عصر

مرکز بین المللی تحقیقات ستاره شناسی رادیویی در پرت، اعلام کرد: این رادیو تلسکوپ فرکانس پایین 51 میلیون دلاری خواهد توانست توفانهای مهیب خورشیدی را تشخیص دهد و نظارت کند.

این توفانها که ممکن است به ارتباطات ماهواره ها، شبکه های برق، سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای GPSآسیب وارد کنند در سال 1989 و در طول آخرین اوج چرخه فعالیت خورشید برق شش میلیون نفر را در کانادا قطع کرد.

هدف "آرایه رادیو تلسکوپی دید گسترده مورچیسون" (MWA) شناسایی توفانهای خورشیدی در چهار برابر دوره ای است که در حال حاضر توسط ماهواره های نزدیک به زمین فراهم می شود.

استیون تینگی مدیر MWAمی گوید این تلسکوپ در طول دوره آتی اوج فعالیت خورشید به تنها ستاره منظومه شمسی چشم می دوزد.

این تلسکوپ فواید واقعی و فوری برای کل جمعیت زمین دارد و دستاورد فوق العاده ای است که می تواند از تجهیزات و فناوری های زمینی موجود در مدار و فضای اطراف محافظت کند.

این تلسکوپ علاوه بر رصد خورشید، به دانشمندان کمک می کند نگاه و دید بی سابقه ای از کل تاریخ کائنات از جمله چگونگی شکل گیری نخستین ستاره ها و کهکشانها داشته باشند.


کشف بزرگترین سیاه چاله فضایی/ دانشمندان شگفت زده شدند

ارسال شده توسط رضا در 91/9/11:: 1:10 عصر

 این سیاه چاله فوق بزرگ 17 میلیارد برابر خورشید ماه است و در داخل کهکشان NGC 1277 در صورت فلکی پرسئوس قرار دارد.

سیاه‌ چاله ناحیه ‌ای از فضا- زمان است که هیچ چیز، حتی نور نمی ‌تواند از میدان جاذبه آن بگریزد. وجود سیاه‌ چاله‌ ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می ‌شود. این نظریه پیش بینی می‌ کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌ تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا- زمان و تشکیل سیاه چاله شود.

ادامه مطلب...

کشف بزرگترین سیاه چاله فضایی/ دانشمندان شگفت زده شدند

ارسال شده توسط رضا در 91/9/11:: 1:10 عصر

 این سیاه چاله فوق بزرگ 17 میلیارد برابر خورشید ماه است و در داخل کهکشان NGC 1277 در صورت فلکی پرسئوس قرار دارد.

سیاه‌ چاله ناحیه ‌ای از فضا- زمان است که هیچ چیز، حتی نور نمی ‌تواند از میدان جاذبه آن بگریزد. وجود سیاه‌ چاله‌ ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می ‌شود. این نظریه پیش بینی می‌ کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌ تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا- زمان و تشکیل سیاه چاله شود.

ادامه مطلب...

کشف آب منجمد بر روی عطارد

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 3:7 عصر

کاوشگر مسنجر که اکنون در حال بررسی سیاره عطارد است، وجود آب منجمد را در قطب شمال نزدیک ترین سیاره به خورشید تایید کرد.

دانشمندان اعلام کردند این آب منجمد در منطقه ای در قطب شمال عطارد که دائما در سایه قرار دارد یافت شده است.

تصور می شود این یخ حدود دستکم  45.72 سانتی متر و احتمالا تا 19 متر عمق دارد.

دانشمندان ناسا می گویند احتمالا قطب جنوب عطارد نیز دارای یخ و آب منجمد هست اگرچه هنوز داده هایی که از این نظریه پشتیبانی کند وجود ندارد. مسنجر در مدار نزدیک تری به قطب شمال می گردد تا قطب جنوب.

سالها اندازه گیری های راداری حاکی از وجود یخ بر روی عطارد انجام می شد اما اکنون دانشمندان برای تئوریهای خود شاهد و مدرک یافته اند.

مسنجر نخستین فضاپیمایی است که در حال مطالعه و گردش به دور عطارد است.


کشف سیاهچاله غولپیکر عجیب و بی همتا!

ارسال شده توسط رضا در 91/9/10:: 3:5 عصر
73-7.JPG

دانشمندان سیاهچاله عظیمی با جرمی معادل 17 میلیارد ستاره در فاصله 220 میلیون سال نوری شناسایی کرده‌اند.

 کهکشان کوچک و مسطح NGC1277 میزبان یکی از عظیم‌ترین و پرجرم‌ترین سیاهچاله‌هایی است که تاکنون کشف شده است.

 این سیاهچاله غول‌پیکر با رنگ نارنجی درخشان، 14 درصد جرم کلی کهکشان را تشکیل می‌دهد، درحالی که سیاهچاله‌های کشف شده در مرکز کهکشان‌های دیگر تنها 0.1 درصد جرم کهکشان را به خود اختصاص می دهند.

 پهنای این سیاهچاله غول پیکر 11 برابر بزرگتر از مدار سیاره نپتون است که در صورت فلکی برساووش در فاصله 220 میلیون سال نوری واقع شده است.

 دکتر «کارل گبهارت» سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس تأکید می کند: کهکشان NGC1277 ساختاری بسیار عجیب و پیچیده دارد و تقریبا تماما سیاهچاله است که می تواند نخستین نمونه در کلاس جدید سیستم های کهکشان- سیاهچاله محسوب شود.

 کشف این سیاهچاله عظیم می تواند فرضیه های شکل گیری و تکامل سیاهچاله و کهکشان ها را دستخوش تغییرات کند.

 این سیاهچاله عظیم با استفاده از تلسکوپ 9 متری Hobby-Eberly‌ در تگزاس شناسایی و جزئیات این کشف نیز در مجله Nature‌ منتشر شده است.

قطر سیاهچاله غول پیکر در قلب کهکشان در مقایسه با مدار زمین و نپتون

 

 

 


   1   2   3      >



بازدید امروز: 39 ، بازدید دیروز: 31 ، کل بازدیدها: 329481
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ