سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سومین محموله ایرانی در راه فضا، پس از قرآن مجید و مینیاتورهای اس

ارسال شده توسط رضا در 90/7/6:: 10:34 صبح

سیروس برزو، پژوهشگر تاریخ کیهانوردی مقیم روسیه که پیش از این با همکاری فضانوردان روسی موفق به انتقال مجموعه‌ای از کارت پستال‌های منقش به آثار استاد فرشچیان و یک جلد کلام الله مجید به ایستگاه فضایی بین‌المللی شده، انتخاب محموله فضایی ایرانی بعدی را به فراخوان عمومی گذاشت.

 

برزو که چند سال پیش با انتقال مجموعه‌ای از کارت پستال‌های منقش به مینیاتورهای استاد فرشچیان توسط یک فضانورد روسیه، مبتکر برپایی نخستین نمایشگاه هنری در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بوده به خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: چند سال پیش نخستین محموله ایرانی را که شامل کارت پستال هایی از کارهای استاد فرشچیان و کتاب تالیفی‌ام بود از طریق پاول وینوگرادوف، کیهان‌نورد سایوزتی.ام.آ-8 به فضا فرستادم.

 

چند سال بعد با توجه به نگاه الکساندر کالری، کیهان‌نورد نامدار روسیه به ایران و مردم ما و همچنین احترامی که وی به عقاید دینی‌مان دارد، پس از آن که مشخص شد، او فرماندهی ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-01 ام را بر عهده گرفته است، تصمیم گرفتم بار دیگر محموله‌ای ایرانی را توسط او راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کنم.

وی گفت: در پاسخ به اهانتی که در امریکا به قرآن مجید صورت گرفت به این نتیجه رسیدم که فرستادن قرآن مجید، می‌تواند عکس‌العمل مناسب و پاسخ شایسته‌ای به این حرکت زشت باشد. به همین دلیل پیشنهاد خود را با الکساندر کالری مطرح کردم. وی نیز که بارها با ارسال نامه‌های تبریک به مناسبت موفقیت‌های علمی ایران، احترام خود را به ایران و ایرانیان نشان داده با کمال میل پذیرفت و قرار بر این شد که قرآن مجید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و در پایان ماموریت به زمین بازگرداند.

برزو خاطرنشان کرد: این قرآن به همت الکساندر کالری فرمانده ناو سایوز تی.ام.آ-01 ام به ایستگاه فضایی منتقل و پس از سفری 159 روزه در 16 مارس 2011 به زمین بازگردانده شد.

وی گفت: پاول وینوگرادوف که در سال 2006 به درخواست من مجموعه ای از مینیاتورهای استاد فرشچیان را به ایستگاه فضایی بین المللی برد، در حال حاضر برای انجام سومین ماموریت فضایی خود در سال 2013 آماده می‌شود. وی موافقت کرده که در سفر آتی خود نیز یک محموله ایرانی دیگر را به فضا ببرد.

برزو خاطرنشان کرد: مینیاتورهای استاد فرشچیان در 2006 و قرآن مجید در سال 2010 را خودم انتخاب کردم اما می خواهم محموله بعدی را هموطنانم انتخاب کنند که مدتی است این مطلب را در وبلاگ شخصی خود به نشانی www.cborzu.mihanblog.com به نظرخواهی گذاشته‌ام تا این‌بار مردم ایران تصمیم بگیرند که چه چیزی به فضا برود.

گفتنی است، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و رباعیات خیام از بیشترین پیشنهادهای مطرح شده در پاسخ به این فراخوان تا کنون بوده است.





بازدید امروز: 40 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330807
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ