سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نخستین نقشه جهانی ناسا از «میزان نمک اقیانوسها» ارائه شد

ارسال شده توسط رضا در 90/7/6:: 10:44 صبح

یک ابزار ساخت ناسا بر روی ماهواره بین‌المللی، تنها پس از گذشت سه ماه ورود به مدار، اولین نقشه جهانی از شوری سطح اقیانوس‌ها را ارائه کرد.

بر روی این نقشه رنگارنگ، رنگهای زرد و قرمز، نماد مناطق شوری بالا یا محتوی نمک، آبی و بنفش، نشانگر مناطق کم نمک و رنگ سیاه، نشانگر شکاف در داده‌هاست.

این ابزار که آکواریوس نام دارد، برای اولین بار به رصد تغییرات در نمک سطح اقیانوس‌ها به عنوان یک عنصر مهم در آب‌وهوای زمین پرداخته که بر گردش اقیانوسی تاثیر گذاشته و با چرخه آب تازه در سراسر سیاره نیز مرتبط است.

تا کنون این ابزار بسیار بهتر از انتظارات دانشمندان ناسا عمل کرده است.

ابزار ساخته شده ناسا، در ژوئن 2011 به فضا پرتاب شد و از اواخر ماه اوت شروع به کار کرد.

نقشه جدید آکواریوس، عمدتا به آشکارسازی ویژگی‌های شناخته‌شده شوری اقیانوس‌ها مانند سطح بالای نمک در نواحی زیر گرمسیری، درجه شوری بالاتر از حد متوسط در اقیانوس اطلس در مقایسه با اقیانوس آرام و هند و سطح پایین شوری در نوارهای بارانزا در نزدیکی استوا، شمالی‌ترین بخش اقیانوس آرام و مناطق دیگر پرداخته است.

این ویژگی‌ها با الگوهای بارش باران و تبخیر در مقیاس بزرگ در اقیانوسها، جریان خروجی رودخانه‌ها و گردش اقیانوسی مرتبط است. ابزار آکواریوس برای نظارت بر چگونگی تغییر این ویژگی‌ها در طول زمان و بررسی ارتباط آنها با تغییرات آب‌وهوایی ساخته شده است.

علاوه بر الگوهای مقیاس بزرگ، این نقشه به نمایش تناقضات منطقه‌ای در سطوح نمک سطح آب مانند یک منطقه بسیار بزرگ عجیب از سطح شوری پایین که با آب خارج شده از رودخانه آمازون مرتبط است، می‌پردازد.

با وجود عملکرد قابل تقدیر این ابزار، داده‌های اولیه با تردیدهایی نیز مواجه است که کار بیشتری باید برای سنجیدن و تایید اعتبار این اطلاعات انجام شود. برای مثال، بادهای تند و سطوح پایین دما بدین معنی است که اندازه‌گیری نمک در اقیانوسهای جنوبی‌تر اعتبار ندارد؛ با این حال دانشمندان هنوز برای استفاده از داده‌های خود به بهترین شکل، زمان زیادی دارند.

آکواریوس قرار است هر هفت روز یکبار برای سه سال به نقشه‌برداری از نمک اقیانوسهای باز که در نزدیکی ساحل نیستند، بپردازد.





بازدید امروز: 50 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330817
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ