سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه آب به زمین رسید

ارسال شده توسط رضا در 90/7/15:: 6:28 عصر

رصدخانه فضایی هرشل در تازه ترین بررسیهای خود بر روی یک ستاره دنباله دار یک اقیانوس یخی مشابه اقیانوسهای زمین را شناسایی کرد.

 یک تیم بین المللی به سرپرستی "پل هارتوگ" از موسسه ماکس پلانک آلمان چند ستاره دنباله دار در منظومه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.

در این راستا، این ستاره شناسان با استفاده از تازه ترین اطلاعات جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا بر روی ستاره دنباله‌دار 103P/Hartley 2 اقیانوسی یخی را شناسایی کردند که شباهت بسیاری به اقیانوسهای زمین دارد.

ادامه مطلب...

«اقلیدوس»، پرده از اسرار انرژی تاریک بر میدارد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/7/15:: 3:24 عصر

ایده داغ سازمان فضایی اروپا(اسا) در پاسخ به برخی از جدی‌ترین معماهای نجومی، قرار است در سال 2017 با ارسال یک کاوشگر به سوی خورشید،‌ صورت واقعیت به خود بگیرد.

 کاوشگر مدارگرد خورشید قرار است در فاصله 41 میلیون کیلومتری منبع عظیم حرارتی منظومه شمسی قرار بگیرد.

ابزار فناوری پیشرفته این کاوشگر قرار است به تحلیل و بررسی چگونگی تولید توفان‌های خورشیدی یا همان تابش‌هایی که سیستم‌های ارتباطی زمین را مختل کرده و منجر به ایجاد شفق‌های قطبی در آسمان زمین می‌شوند، بپردازند.

ادامه مطلب...

عکس های شگفت انگیز و زیبای دیلی میل از آنسوی جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/15:: 12:47 صبح

عکس های شگفت انگیز و زیبای دیلی میل از آن‌سوی جهان

فضانورد ISS «ران گاران» از 16 طلوعی که او و همکارانش در فضا مشاهده کرده اند، عکس گرفته است
 

فضانورد ISS «ران گاران» از 16 طلوعی که او و همکارانش در فضا مشاهده کرده اند، عکس گرفته است

اختر PSR J0357 در فاصله ی حدود 1600 سال نوری از زمین قرار گرفته و حدودا یک میلیون سال سن دارد. تصویر ترکیبی ناسا دم طولانی و درخشان این ستاره را با اشعه X مشخص ساخته است.

اختر PSR J0357 در فاصله ی حدود 1600 سال نوری از زمین قرار گرفته و حدودا یک میلیون سال سن دارد. تصویر ترکیبی ناسا دم طولانی و درخشان این ستاره را با اشعه X مشخص ساخته است.

تصویر سه بعدی از استوای سیارک وستا با دو عکس واضح و پاکسازی شده در 24 جولای توسط یکی از دوربین های جاسازی شده در فضاپیمای ناسا گرفته شده است.

تصویر سه بعدی از استوای سیارک وستا با دو عکس واضح و پاکسازی شده در 24 جولای توسط یکی از دوربین های جاسازی شده در فضاپیمای ناسا گرفته شده است.

تجلی درخشان و عظیم نور مرکز  کهکشان M87 با طول 5000 سال نوری، انفجار نور به دلیل خروج الکترون ها از سطح این کهکشان با سرعتی نزدیک به سرعت نور رخ می دهد

تجلی درخشان و عظیم نور مرکز کهکشان M87 با طول 5000 سال نوری، انفجار نور به دلیل خروج الکترون ها از سطح این کهکشان با سرعتی نزدیک به سرعت نور رخ می دهد

سحابی تاریکی از گاز و غبار، ابر ترکیبی رائو اوفیناچی یکی از نزدیکترین نواحی تشکیل یک ستاره در نزدیکی منظومه ی شمسی ماست

سحابی تاریکی از گاز و غبار، ابر ترکیبی رائو اوفیناچی یکی از نزدیکترین نواحی تشکیل یک ستاره در نزدیکی منظومه ی شمسی ماست

یکی از چندین ستون گرد و غبار از سحابی عقاب که ده سال نوری طول دارد و اشعه های تابانش بسیار داغ تر از آتش معمولی است

یکی از چندین ستون گرد و غبار از سحابی عقاب که ده سال نوری طول دارد و اشعه های تابانش بسیار داغ تر از آتش معمولی است

شاپلی وان، از سوخت هسته ای جدا میشود و منجر به متراکم شدن هسته و تشکیل کوتوله سفید می گردد  و لایه های خارجی به سمت فضا گسترده می شوند و شبیه یک سحابی سیاره ای به نظر می رسند.

شاپلی وان، از سوخت هسته ای جدا میشود و منجر به متراکم شدن هسته و تشکیل کوتوله سفید می گردد و لایه های خارجی به سمت فضا گسترده می شوند و شبیه یک سحابی سیاره ای به نظر می رسند.

فضانورد «ران گاران» این تصویر را از ماه از پنجره ی ISS گرفته است. از آنجا که این ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می گردد، خدمه روزی 16 بار می توانند از ماه عکس بگیرند.

فضانورد «ران گاران» این تصویر را از ماه از پنجره ی ISS گرفته است. از آنجا که این ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می گردد، خدمه روزی 16 بار می توانند از ماه عکس بگیرند.

 


بارش برف صورتی رنگ در یکی از قمرهای زحل

ارسال شده توسط رضا در 90/7/14:: 7:59 عصر
در انسلادوس، یکی از قمرهای زحل که همیشه زمستان در آن پابرجاست، کریستال‌های پودری و نرم همانند برف به رنگ صورتی بسیار کمرنگ می‌بارد.
 
«انسلادوس» که یکی از قمرهای سیاره زحل است، 2 آتشفشان یخی دارد که یخ از آن تراوش می‌کند. کریستال‌های پودری و نرم آن، مانند برف فرو می‎ریزند.

رنگ این دانه‌ها صورتی بسیار کمرنگ است. گمان می‌رود برف یخی و نمکی «انسلادوس» رنگ ملایمی داشته باشد.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات کاوشگر کاسینی ناسا، مدل‌های رایانه‌ای ساختند و دریافتند مسیر بازگشت ذرات یخ که از منافذ سطح داغ قمر تراوش می‌شوند، قابل پیش بینی و منظم است.

بر اساس گزارش دیسکاوری، این ذرات کریستال بسیار کوچک هستند. طول آن‌ها کم‌تر از یک میلی‌متر و قطرشان حدود یک و یا 2 میکرون است. (یک میکرون معادل عرض یک سلول قرمز است.)

ثبت نخستین تصویر فضای عمیق توسط بزرگترین تلسکوپ جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/14:: 2:3 عصر

مجموعه بزرگ تلسکوپهای میلی‌متری آتاکاما (آلما) نخستین تصویر خود را از کهکشان‌های آنتن به وسیله تلسکوپ رادیویی 1.3 میلیارد دلاری خود در کوه‌های آند شیلی به ثبت رساند.

 این تلسکوپ اکنون به طور رسمی افتتاح شده و پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و ساخت رصدخانه بزرگی که در آن جای گرفته، در کنار چند تلسکوپ پیچیده زمینی جهان برای کاوش کیهان آماده است.

«مارک مک‌کینون»، مدیر پروه «آلما» در آمریکای شمالی در رصدخانه ملی نجوم رادیویی در ویرجینیا در گفت‌وگو با سایت «اسپیس» اظهار کرد: ما برای ساخت بزرگترین مجموعه تلسکوپهای میلی‌متری، به یکی از افراطی‌ترین محیط‌های زمین رفتیم. این تلسکوپها از چنان پیچیدگی فنی برخوردار است که تا یک دهه پیش مانند یک رویا محسوب می‌شد.

ادامه مطلب...

زیباترین عکسهای نجومی: نگینهای کیهانی

ارسال شده توسط رضا در 90/7/13:: 7:6 عصر

 

مجله نشنال جئوگرافی همانند هفته‌های گذشته گزیده‌ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که در میان آنها می‌توان به ویژه از تماشای مه- کمان رویایی قطب شمال، کهکشان حبابها و نگین‌های کیهانی لذت برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکس‌های این هفته که مجله نشنال جئوگرافی طبقه بندی کرده است تصاویری از تلسکوپهای فضایی هابل، چاندار و اسپیتزر دیده می‌شوند.

نگین‌های کیهانی ـ ستارگان بسیار عظیم در رنگهای جواهر- مانندی در این تصویر جدید از سحابی NGC 281 می‌درخشند. این عکس را ناسا از ترکیب اطلاعات جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی پرتوهای ایکس چاندار و تلسکوپ فضایی اسپیتزر تهیه کرده است.
 


ستارگان با جرم بالا اغلب به سختی دید می‌شوند؛ چرا که در فاصله بسیار دوری از زمین قرار دارند و توده‌های گاز و گرد و غبار کهکشان ما مانع رسیدن نور آنها به زمین می‌شوند. اما NGC 281 در بالای سطح کهکشانی قرار دارد و به همین دلیل ستاره شناسان توانستند یک چشم انداز باز از ستارگان این سحابی را که در فاصله 9 هزار و 200 سال نوری از زمین قرار دارد ارائه کنند.

ادامه مطلب...

فضانورد نامآور شوروی در تهران: دوست دارم سفر انسان به ماه و مریخ

ارسال شده توسط رضا در 90/7/13:: 11:26 صبح

مراسم آغاز هفته جهانی فضا در ایران، روز سه شنبه با سخنرانی ویکتور گارباتکو، فضانورد نام آور روسی و عضو نخستین گروه فضانوردان شوروی سابق برگزار شد.

 ویکتور گارباتکو که در سال 1960 در نخستین گروه کیهان نوردان شوروی به همراه گاگارین انتخاب شده بود در سخنرانی خود با اشاره به سال‌های نخست فعالیت خود در عرصه کیهان نوردی گفت: تمام افرادی که در گروه بودند همانند گاگارین دوست داشتند که به عنوان نخستین انسان به فضا سفر کنند اما امروز که به آن سال‌ها فکر می‌کنم، متوجه می‌شوم که گاگارین بهترین انتخاب برای سفر به فضا بود.

ادامه مطلب...

ثبت تصویری از کهکشان بینظم کوتوله توسط تلسکوپ هابل

ارسال شده توسط رضا در 90/7/11:: 2:39 عصر

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی موفق به ثبت تصاویری از یک کهکشان نامنظم کوتوله شده که به نظر حبابهای سبزرنگی از آن در فضا منتشر می‌شود.

 تصاویر مشهور هابل از کهکشانها معمولا به نمایش کهکشانهای باشکوه مارپیچی می‌پردازد. اما این تصاویر تنها نمایشگر کهکشانهای بزرگ هستند. کهکشانهای کوچک مانند کهکشان کوتوله نامنظم هولمبرگ دوم در شکلها و گونه‌های مختلف بوده که طبقه‌بندی آنها را مشکل می‌کند. شکل نامعلوم این کهکشان نیز با حبابهای سبز رنگ گاز در تصویر هابل نشانه‌گذاری شده است.

ادامه مطلب...

تازه ترین خبرها از برنامههای فضایی ایران

ارسال شده توسط رضا در 90/7/11:: 2:36 عصر

در حالی که مسوولان هوافضای کشور پیش از این از پرتاب «کاوشگر 5» حامل میمون در اوایل سال جاری و سپس تابستان امسال خبر داده بودند، رییس سازمان فضایی ایران در آستانه هفته جهانی فضا، پرتاب کاوشگر 5 را منوط به اعلام آمادگی کامل دانشمندان فضایی کشور در آینده نزدیک خواند.

 دکتر حمید فاضلی در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران که در پژوهشکده تحقیقات فضایی سازمان فضایی ایران برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره کاوشگر 5 حامل موجود زنده (میمون) گفت: دانشمندان فضایی پژوهشگاه هوافضا با تلاش مستمر پروژه پرتاب کاوشگر 5 را در دست مطالعه و اجرا دارند و در فاصله بین پرتاب کاوشگر 4 همکاران ما در سازمان فضایی مشغول کار مطالعاتی و انجام اصلاحات و آزمایشات زیر سیستمی هستند.

ادامه مطلب...

داغترین ستارگان کهکشان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/10:: 8:38 عصر

این حلقه سبز درخشان که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر در نور فروسرخ مشاهده شده، سحابی گردوغباری است که در اطراف یکی از داغ‌ترین ستارگان کهکشان ما تشکیل شده که دمای سطح آن حدود 50هزار کلوین است.

این سحابی RCW 120 نام دارد و در محدوده دم صورت‌فلکی عقرب نزدیک به قلب کهکشان واقع شده است. در مرکز تصویر، دو ستاره ابرغول از رده طیفی O را می‌بینید که دمای سطح آنها بین 30هزار تا 50هزار کلوین تخمین زده می‌شود که بین 5 تا10 برابر از سطح خورشید داغ‌تر است. درخشندگی فوق‌العاده زیاد این ستارگان بخصوص پرتوهای فرابنفش آنها موجب داغ‌شدن و پرتوافشانی سحابی اطراف این ستارگان شده و تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانسته این درخشش را که در طیف فروسرخ منتشر می‌شود، به این رنگ‌های کاذب نمایش دهد. برای مشاهده عکس بزرگ از آسوشیتدپرس در ابعاد بزرگ و حجم 107کیلوبایت،اینجا را کلیک کنید. 

سحابی حلقه سبز


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 86 ، کل بازدیدها: 330114
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ