سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این حباب سبزرنگ به اندازه کهکشان راهشیری است / عکس

ارسال شده توسط رضا در 89/10/25:: 7:43 صبح

دوربین دیدگسترده3 تلسکوپ فضایی هابل، نمای بزرگی از جرم مرموز هَنی را ثبت کرده است، حباب درخشان، سبز رنگ و عجیبی که در سال 2007 توسط معلمی آلمانی به نام هَنی فون‌آرکل کشف شد. فون‌آرکل این جسم را با بررسی تصاویر برنامه آنلاین گالکسی‌زو کشف کرده بود که طی آن، پژوهشگران برنامه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان، اس.دی.اس.اس؛ تصاویر اعماق آسمان را به رایگان در اینترنت قرار داده‌اند تا با مشارکت مردم بتوانند کهکشان‌های دوردست و نوع آن‌ها را شناسایی کنند.

نخستین تصویر از اختروشی دوگانه در فاصله 9 میلیارد سال نوری

ارسال شده توسط رضا در 89/10/25:: 7:42 صبح

با تجهیز مجموعه تلسکوپ رادیویی ای-مرلین به فناوری فیبر نوری، توان این مجموعه حدود 100 برابر افزایش یافته و این رادیوتلسکوپ می‌تواند تصاویر دقیقی از اجرامی به فاصله 9 میلیارد سال‌نوری از زمین تولید کند.
نخستین تصویر از اختروشی دوگانه در فاصله 9 میلیارد سال نوری / عکس و فیلم

ادامه مطلب...

سفرهای میانستارهای، شاید 200 سال دیگر

ارسال شده توسط رضا در 89/10/25:: 7:36 صبح

آخرین محاسبات دانشمندان برای آینده سفرهای میان‌ستاره‌ای حاکی از آن است که فرستادن فضاپیمایی بی‌سرنشین به نزدیک‌ترین ستاره یعنی آلفاقنطورس، در بهترین حالت نیازمند 10 برابر انرژی مصرفی یک سال زمین است.
سفرهای میان‌ستاره‌ای، شاید 200 سال دیگر

ادامه مطلب...

زیباترین تصاویر نجومی

ارسال شده توسط رضا در 89/10/23:: 7:53 صبح

یک جریان تاریک از ذرات گرد و غبار از طریق گازهای نورانی سحابی مرداب در فاصله حدود 5 هزار سال نوری از زمین عبور می‌کند. این تصویر را تلسکوپ «ویستا» در رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی (اسو) گرفته است. هدف از تهیه این عکس ایجاد دقیق ترین نقشه ممکن از منطقه مرکزی راه شیری است.
 
از آنجا گرد و غبار در نور مرئی دیده نمی‌شوند ستاره شناسان برای رویت اجرام آسمانی در طیف مادون قرمز مطالعات خود را انجام می‌دهند. برای مثال در سحابی مرداب، تصاویر مادون قرمز در پنج سال گذشته انفجار تولد ستارگان جدید را نشان داده است.

ادامه مطلب...

تراپیکسل واقعی: بزرگترین نقشه عالم رونمایی شد / عکس

ارسال شده توسط رضا در 89/10/23:: 7:27 صبح

دانشمندان پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان از بزرگ‌ترین تصویر رنگی تمام آسمان که با ترکیب میلیون‌ها قطعه عکس 2.8 مگاپیکسلی ساخته شده، رونمایی کردند.

به‌نقل از بی‌بی‌سی، پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان، پروژه‌ای است که تصاویر خود را ویژه اخترشناسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای منتشر می‌کند تا با مشارکت عموم، میلیون‌ها جرم کیهانی پنهان در این تصاویر شناسایی و دسته‌بندی شوند.

ادامه مطلب...

بزرگترین عکس جهان از سراسر آسمان

ارسال شده توسط رضا در 89/10/22:: 2:0 عصر

خواهر بزرگتر زمین پیدا شد

ارسال شده توسط رضا در 89/10/21:: 3:16 عصر

پس از یک سال، اخترشناسان کشف کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی را تایید کردند. سیاره زمین‌مانند کپلر10b 1.4 برابر زمین قطر، 4.6 برابر زمین جرم و دمایش 1370 درجه سانتی‌گراد است.

سیاره جدید قطر این سیاره حدود 18000 کیلومتر، وزن آن 26 میلیون میلیارد میلیارد کیلوگرم و چگالی‌اش 8800 کیلوگرم بر مترمکعب است که بسیار نزدیک به چگالی آهن خالص است. بنابراین این سیاره باید سنگی و مملو از عناصر سنگین باشد. نیروی گرانش در سطح این سیاره 2.35 برابر زمین است و بنابراین فردی که روی زمین 100 کیلوگرم وزن دارد، در سطح این سیاره 235 کیلوگرم وزن خواهد داشت. این سیاره در فاصله نزدیکی از ستاره میزبانش در حرکت است و هر 20 ساعت به دور آن می‌چرخد؛ بنابراین نمی‌تواند میزبان مناسبی برای حیات باشد. این منظومه 560 سال‌نوری از زمین فاصله دارد.خواهر بزرگ‌تر زمین پیدا شد

ادامه مطلب...

نجوایی ناشناخته از کهکشانی نزدیک

ارسال شده توسط رضا در 89/10/8:: 8:3 صبح

اخترشناسان نجوم رادیویی رد امواج رادیویی تازه‌ای را از کهکشان M82 گرفته‌اند که علیرغم تمامی تلاش‌ها، منبع آن هنوز ناشناخته است. شاید این امواج مربوط به نوعی از اختروشهای کوچک در این کهکشان همسایه باشد.
سیاه چاله

ادامه مطلب...

کشف 5 کهکشان نامرئی توسط تلسکوپ فضایی هرشل / عکس

ارسال شده توسط رضا در 89/10/8:: 7:57 صبح

 تازه ترین کشف تلسکوپ فضایی هرشل متعلق به آژانس فضایی اروپا که سال گذشته به فضا پرتاب‌شده، کهکشان‌های نامرئی دور دستی هستند که می‌توانند به پرسش‌هایی در زمینه ماده تاریک و تولد ستارگان پاسخ دهند.

ادامه مطلب...

تصاویر شگفتانگیز از هسته یک دنبالهدار / عکس

ارسال شده توسط رضا در 89/10/8:: 7:55 صبح

شب گذشته، فضاپیمای دیپ‌ایمپکت (اپوکسی) ناسا از فاصله 696 کیلومتری هسته دنباله‌دار هارتلی2 عبور و پس از تهیه شفاف‌ترین تصاویر از هسته یک دنباله‌دار، آنها را به زمین مخابره کرد.

این دنباله‌دار، شبیه دَمبلی از یخ بسیار کثیف است که به دلیل نزدیکی به خورشید و افزایش حرارت، توده‌های متعددی از گردوخاک و یخ آب از ابتدا و انتهای آن به فضا فوران کرده است. 

ادامه مطلب...

   1   2      >



بازدید امروز: 8 ، بازدید دیروز: 39 ، کل بازدیدها: 329419
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ