سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ثبت نخستین تصویر فضای عمیق توسط بزرگترین تلسکوپ جهان

ارسال شده توسط رضا در 90/7/14:: 2:3 عصر

مجموعه بزرگ تلسکوپهای میلی‌متری آتاکاما (آلما) نخستین تصویر خود را از کهکشان‌های آنتن به وسیله تلسکوپ رادیویی 1.3 میلیارد دلاری خود در کوه‌های آند شیلی به ثبت رساند.

 این تلسکوپ اکنون به طور رسمی افتتاح شده و پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و ساخت رصدخانه بزرگی که در آن جای گرفته، در کنار چند تلسکوپ پیچیده زمینی جهان برای کاوش کیهان آماده است.

«مارک مک‌کینون»، مدیر پروه «آلما» در آمریکای شمالی در رصدخانه ملی نجوم رادیویی در ویرجینیا در گفت‌وگو با سایت «اسپیس» اظهار کرد: ما برای ساخت بزرگترین مجموعه تلسکوپهای میلی‌متری، به یکی از افراطی‌ترین محیط‌های زمین رفتیم. این تلسکوپها از چنان پیچیدگی فنی برخوردار است که تا یک دهه پیش مانند یک رویا محسوب می‌شد.

این تصویر جالب از کهکشان‌های آنتن یا «NGC 4038» و«NGC 4039» نشان دهنده دو کهکشان دارای تعامل در صورت ‌فلکی کلاغ است.

فاصله این کهکشان‌ها حدود 70 میلیون سال نوری بوده و توسط «آلما» با دو طیف طول ‌موج متفاوت به ثبت رسیده است.

محققان، این تصویر را در طول مرحله آزمایشی برای نمایش قابلیتهای «آلما» منتشر کردند، اما اظهار کرده‌اند که تصاویر آینده از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود.

این تلسکوپ 12 متری در صحرای آتاکامای شیلی واقع بوده و هر کدام از 66 آنتن آن برای شناسایی اجسام بسیار سرد مانند ابرهای گازی شکل گرفته شده توسط ستاره‌ها و سیارات استفاده می‌شوند.

 

هر کدام از این آنتن‌ها نور را در یک طیف حدود هزار بار طولانی‌تر از طول ‌موج نور مرئی موسوم به طیف میلیمتری/کمتر از میلیمتر دریافت می‌کنند.

به گفته دانشمندان با این طیف‌ها می‌توان به مشاهده شکل‌گیری سیارات، بررسی اخترشیمی و شناسایی نوری که در انتها از کهکشان‌های اولیه جهان به زمین می‌رسند، پرداخت.

«آلما» یک پروژه مشترک بین‌المللی بین اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی با همکاری شیلی است و در حال حاضر بزرگترین مجموعه نجومی جهان به شمار می‌رود.

ایسنا





بازدید امروز: 31 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330798
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ