سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«اقلیدوس»، پرده از اسرار انرژی تاریک بر میدارد؟

ارسال شده توسط رضا در 90/7/15:: 3:24 عصر

ایده داغ سازمان فضایی اروپا(اسا) در پاسخ به برخی از جدی‌ترین معماهای نجومی، قرار است در سال 2017 با ارسال یک کاوشگر به سوی خورشید،‌ صورت واقعیت به خود بگیرد.

 کاوشگر مدارگرد خورشید قرار است در فاصله 41 میلیون کیلومتری منبع عظیم حرارتی منظومه شمسی قرار بگیرد.

ابزار فناوری پیشرفته این کاوشگر قرار است به تحلیل و بررسی چگونگی تولید توفان‌های خورشیدی یا همان تابش‌هایی که سیستم‌های ارتباطی زمین را مختل کرده و منجر به ایجاد شفق‌های قطبی در آسمان زمین می‌شوند، بپردازند.

 

دو سال بعد از این کار، «اسا» یک کاوشگر دیگر موسوم به «اقلیدوس» را برای حل معمای انرژی اسرارآمیز ماده تاریک که به نظر مسوول انبساط پرسرعت جهان است، به فضا ارسال می‌کند.

«آلوارو گیمنز»، مسوول کاوش‌های علمی و فضایی «اسا» اظهار کرد: کاوشگر «اقلیدوس» به روشنگری در مورد ماهیت یکی از اساسی‌ترین نیروهای جهان می‌پردازد، درحالی که مدارگرد خورشیدی به دانشمندان در درک فرآیندهایی مانند انتشار تاج خورشیدی که موجب اختلالاتی در سیستم‌های ارتباطی زمین می‌شوند، کمک خواهد کرد.

مدارگرد خورشیدی در زمان گردش به دور این منبع حرارت باید دمای 500 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. ابزار این کاوشگر باید از میان شیارهای کوچک سپرهای حرارتی این کاوشگر به بررسی بپردازند.

دانشمندان بر این باورند که این ابزار می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را از رفتار خورشید در اختیار آنها قرار دهد.

به گفته تیم «هوربوری»، یکی از دانشمندان این مدارگرد از امپریال کالج لندن، این کاوشگر قرار نیست به ثبت تصاویر وضوح بالا از خورشید بپردازد، بلکه باید به خورشید نزدیک شده و اتفاقات درون خورشید را با رویدادهای فضا مرتبط کند.

این در حالی است که کاوشگر «اقلیدوس» در همین زمان به نقشه‌برداری از ساختار عظیم جهان با دقت بسیار بالا خواهد پرداخت.

این مشاهدات تا فاصله 10 میلیارد سال نوری در جهان کشیده شده و به آشکار کردن تاریخچه انبساط و رشد ساختار آن طی این دوره خواهد پرداخت.

یکی از جدی‌ترین سوالات مطرح، درباره سرعت انبساط جهان است.

پاسخ این پژوهش که موضوع کار برندگان نوبل فیزیک امسال هم بوده، ممکن است مرتبط با انرژی تاریک باشد.

جایزه نوبل فیزیک امسال به طور مشترک به «شائول پرموتر» آمریکایی، «برایان اشمیت» آمریکایی استرالیایی و «آدام رایز» آمریکایی برای کشف انبساط پرشتاب جهان از طریق مشاهدات ابرنواخترهای دور اعطا شد.

ستاره‌شناسان امیدوارند با استفاده از کاوشگر «اقلیدوس» به بررسی تاثیرات این امر بر کهکشانها و خوشه‌های کهکشانی که ساختار بزرگ جهان را دنبال می‌کنند، پرداخته و بتوانند ماهیت دقیق انرژی تاریک را درک کنند.

مدارگرد خورشیدی قرار است به وسیله موشک «اطلس» ناسا از پایگاه فضایی ناسا در کیپ کاناورال به فضا پرتاب شود. کاوشگر «اقلیدوس» نیز سال 2019 بر روی یک فضاپیمای سایوز از فرودگاه فضایی اروپا در «گویان» فرانسه به فضا پرتاب خواهد شد.

طوفانهای خورشیدی در پی انفجار لکه‌های خورشیدی بوجود می‌آیند




بازدید امروز: 30 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330797
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ