سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ثبت تصویری از کهکشان بینظم کوتوله توسط تلسکوپ هابل

ارسال شده توسط رضا در 90/7/11:: 2:39 عصر

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی موفق به ثبت تصاویری از یک کهکشان نامنظم کوتوله شده که به نظر حبابهای سبزرنگی از آن در فضا منتشر می‌شود.

 تصاویر مشهور هابل از کهکشانها معمولا به نمایش کهکشانهای باشکوه مارپیچی می‌پردازد. اما این تصاویر تنها نمایشگر کهکشانهای بزرگ هستند. کهکشانهای کوچک مانند کهکشان کوتوله نامنظم هولمبرگ دوم در شکلها و گونه‌های مختلف بوده که طبقه‌بندی آنها را مشکل می‌کند. شکل نامعلوم این کهکشان نیز با حبابهای سبز رنگ گاز در تصویر هابل نشانه‌گذاری شده است.

 

پوسته‌های درخشان و پیچیده گاز در کهکشان هولمبرگ دوم با چرخه حیات پرانرژی نسلهای زیادی از ستارگان ایجاد شده است. ستارگان با جرم بالا در مناطق متراکم گازی شکل گرفته و بعدها در طول حیات از خود بادهای قوی ستاره‌ای منتشر می‌کنند که مواد اطراف را با ضربات خود دور می‌کنند.

این ستاره‌ها در پایان عمر خود به ابرنواختر تبدیل می‌شوند. امواج شوک از میان این مناطق کمتر متراکم گذشته و باعث پرتاب و داغ شدن گاز و منجر به تشکیل پوسته‌های نازک کنونی می‌شوند.

هولمبرگ دوم یک بخش بهم پیوسته از مناطق شکل‌گیری ستاره متراکم و مناطق گسترده و بی‌ثمر با مواد کمتر است که به عنوان یک کهکشان کوتوله از بازوهای مارپیچی معمول کهکشانهایی مانند راه شیری یا هسته متراکم کهکشانهای بیضوی برخوردار نیست. این امر هولمبرگ دوم را از لحاظ گرانشی به یک پناهگاه آرام تبدیل کرده که ساختارهای شکننده‌ای مانند این حبابها می‌توانند شکل خود را در آن حفظ کنند.

علاوه بر اندازه کوچک این کهکشان، هولمبرگ دوم از خصوصیات جذاب دیگری نیز برخوردار است. این کهکشان علاوه بر ظاهر غیرمعمول که به آن جایگاهی در اطلس کهکشانهای عجیب هالتون آرک اعطا کرده، میزبان یک منبع بسیار درخشان در وسط سه حباب گازی آن است.

نظریات رقیب زیادی برای منبع این پرتو قوی وجود دارد؛ از جمله احتمال در مورد یک سیاه‌چاله متوسط که مواد را از اطراف خود به داخل فرو می‌کشد.

تلسکوپ هابل یک پروژه بین‌المللی بین سازمان فضایی اروپا و ناسا است.





بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330780
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ