سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جامعه علمی در شوک ادعای شکسته شدن سرعت نور!

ارسال شده توسط رضا در 90/7/3:: 8:53 عصر

جیم الخلیلی، فیزیکدان عراقی الاصل دانشگاه ساری (سمت راست) و استفان هاوکینگ

در پی ادعای دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن) مبنی بر مشاهده حرکت سریعتر از نور ذرات ریز نوترینو بسیاری از دانشمندان جهان با حیرت بسیار این ادعا را یک اشتباه شرم‌آور خواندند.

 یک فیزیکدان انگلیسی حتی قول داده در صورت درست بودن این ادعا، شورت ورزشی خود را در یک برنامه زنده تلویزیونی ببلعد!

این ادعای محققان مرکز سرن که در ژنو قرار دارد، در صورت تایید با نظریه نسبیت خاص انشتین به عنوان پایه فیزیک مدرن تناقض خواهد داشت.

به گفته این فیلسوف آلمانی، هیچ چیزی نمی‌تواند سریعتر از نور حرکت کند.

محققان به قدری از یافته خود متحیر بودند که ماه‌های بسیاری را به بررسی اطلاعات خود پرداخته و سپس به دلیل عدم وجود اشتباه در این یافته‌ها، آن را علنی کرده و محتاطانه جهان را به مبارزه طلبیدند.

دانشمندانی که بر روی این پروژه موسوم به اپرا در حال کار هستند، بر نیاز به بررسی نتایج پیش از هرگونه نتیجه‌گیری تاکید کردند.

جیم الخلیلی، استاد فیزیک در دانشگاه سوری اظهار کرد: این دانشمندان حق دارند که در مورد تفسیر این یافته‌ها با احتیاط رفتار کنند. اگر نوترینو سرعت نور را شکسته باشد، می‌تواند یک نظریه اساسی از فیزیک قرن گذشته را براندازد.

وی در ادامه افزود: این امر ممکن است اما بیشتر احتمال وجود خطا در داده‌های اولیه وجود دارد. اگر نتایج سرن درست از آب در بیاید و نوتیرونوها سرعت نور را شکسته باشند، شورت خود را در یک برنامه زنده تلویزیونی خواهم بلعید!

پروفسور استفان هاوکینگ، شناخته‌شده‌ترین فیزیکدان جهان همچنین با ابراز تردید اظهار کرد: اکنون نظر دادن در مورد این مساله کاملا زودهنگام بوده و به آزمایش‌ها و توضیحات بیشتری نیاز است.

به گفته سایر دانشمندان، با وجود نیاز به تایید دقت این آزمایشات، تاثیر این نتایج بر درک انسان از علم و دنیای اطراف او بسیار بی‌نظیر خواهد بود.

برایان کاکس، مجری تلویزیون و فیزیکدان اظهار کرد: در صورت تایید این ادعا، یکی از مهمترین کشفیات دنیای فیزیک در حداقل 100 سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: این مساله بزرگی است و نیاز به یک بازنویسی کامل درک ما از جهان دارد. این ادعا به قدری عجییب بوده که باور آن سخت است.

این در حالی است که دکتر جان کاستلا، فیزیکدان استرالیایی این محققان را به یک اشتباه شرم‌آور در محاسبات خود متهم کرد.

وی گفت: هر فیزیکدانی با ارزش حتی کسری از وزن خود به اندازه نوترینو با شنیدن این ادعا سر خود را با تاسف تکان داده و کاملا می‌داند که نتیجه پروژه OPERA اشتباه است.

تاکنون بنا به فرضیات انشتین، هیچ چیزی سریعتر از سرعت نور نبوده، اما تیمی از محققان سرن از نتایج جدید آزمایش‌های خود خبر داده‌اند که در صورت اثبات این قانون اساسی فیزیک را شکسته و یکی از قابل اطمینان‌ترین اصول این علم را زیر سوال خواهد برد.

فیزیکدانان سرن دریافته‌اند که ذرات ریز موسوم به نوترینوها به یک سفر زیرزمینی 730 کیلومتری با سرعتی بالاتر از سرعت نور می‌پردازند.

این نتایج در پی آزمایش اوپرا به دست آمده که افشانه‌های نوترینو را از مرکز سرن در ژنو به آزمایشگاه گران ساسوی موسسه ملی فیزیک اتمی(INFN) در ایتالیا ارسال می‌کند. پس از تحلیل نتایج 15 هزار ذره، به نظر می‌رسد که نوتیرینوها فاصله را در سرعت 20 بخش بر میلیون سریعتر از سرعت نور طی می‌کند.

محققان با استفاده از سیستم‌های جی‌پی‌اس پیشرفته و ساعت‌های اتمی توانستند این سرعت را با دقت کمتر از 10 نانوثانیه تعیین کنند.

دانشمندان پژوهش اوپرا به رهبری انتونیو اردیتاتو از دانشگاه برن با آگاهی کامل در مورد فاجعه‌بار بودن عدم تایید این نظریه تصمیم گرفته‌اند تا اطلاعات خود را با امید انجام بررسی دقیقتر عمومی کنند.

این دانشمندان همچنین به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و تحلیل سنجش‌های خود در جهت کاملتر کردن یا رد آنها هستند.





بازدید امروز: 34 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330801
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ