سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انقلابی بزرگ در فیزیک با بطلان فرضیه انشتین/ کشف بی سابقه ذراتی

ارسال شده توسط رضا در 90/7/3:: 8:27 صبح

تاکنون بنا به فرضیات انشتین، هیچ چیزی سریعتر از سرعت نور نبوده، اما به نظر می‌رسد براساس نتایج جدید آزمایشگاه سرن در سوئیس این قانون اساسی فیزیک شکسته شده و یکی از قابل اطمینان‌ترین قوانین این علم زیر سوال رفته است.

 فیزیکدانان دریافته‌اند که ذرات ریز موسوم به نوترینوها به یک سفر زیرزمینی 730 کیلومتری با سرعتی بالاتر از سرعت نور می‌پردازند.

در صورت تایید این نتایج، انقلابی بزرگ در بخش بزرگی از فیزیک نوین اتفاق خواهد افتاد.

این نتایج در پی آزمایش اوپرا به دست آمده که افشانه‌های نوترینو را از مرکز سرن در ژنو به آزمایشگاه گران ساسوی موسسه ملی فیزیک اتمی(INFN) در ایتالیا ارسال می‌کند. پس از تحلیل نتایج 15 هزار ذره، به نظر می‌رسد که نوتیرینوها فاصله را در سرعت 20 بخش بر میلیون سریعتر از سرعت نور طی می‌کند.

محققان با استفاده از سیستم‌های جی‌پی‌اس پیشرفته و ساعت‌های اتمی توانستند این سرعت را با دقت کمتر از 10 نانوثانیه تعیین کنند.

دانشمندان پپژوهش اوپرا به رهبری انتونیو اردیتاتو از دانشگاه برن با آگاهی کامل در مورد فاجعه‌بار بودن عدم تایید این نظریه تصمیم گرفته‌اند تا اطلاعات خود را با امید انجام بررسی دقیقتر عمومی کنند.

این دانشمندان همچنین به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و تحلیل سنجش‌های خود در جهت کاملتر کردن یا رد آنها هستند. نتایج این تحقیقات قرار است بر روی سایت ArXiv منتشر شود.

پژوهشهای پیشین دریافته بودند که برخی ذرات خاص می‌توانند از طریق واسطه از سرعت نور پیشی بگیرند. برای مثال ذرات خاصی قادرند در زمان گذر از آب یا روغن، سریعتر از نور حرکت کنند. اما هیچ چیز نمی‌تواند در خلا از نور سریعتر باشد.

تا پیش از این تصور می‌شد که محدودیتی در این زمینه وجود داشته و سرعت نور در خلا برتر است. این محدودیت سرعت کیهانی که 299 میلیون و 792 هزار و 458 متر بر ثانیه است، پایه اصلی نظریه نسبیت خاص انیشتین را تشکیل می‌دهد. بازنویسی این قانون می‌تواند پیامدهای بسیار گسترده‌ای از جمله احتمال سفر در زمان را داشته باشد.

(ایسنا)





بازدید امروز: 44 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330811
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ