سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناو کیهانی سایوز، فردا به ایستگاه فضایی می رسد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/26:: 2:41 عصر
187-7.jpg

کیهان نوردان سایوز تی.ام.آ -05 ام که دیروز راهی ایستگاه فضایی بین المللی شدند، فردا به ساکنان این ایستگاه مداری ملحق می شوند.

 

 

 ناو فضایی سایوز تی.ام.آ -05 ام در ساعت 0240 روز 15 ژوئن به وقت بین المللی گرینویچ - بامداد 25 تیرماه - سکوی شماره1 مرکز پرتاب های بایکونور واقع در قزاقستان را ترک کرد تا برای ماموریتی طولانی راهی مدار زمین شود.

 

 

طبق برنامه تنظیمی، ناو کیهانی تی.ام.آ -05 ام فردا به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست.

ادامه مطلب...

سایوز 3 فضانورد را به مدار زمین برد/ دومین فرمانده زن ایستگاه فض

ارسال شده توسط رضا در 91/4/25:: 4:41 عصر

کپسول فضایی سایوز روسیه شب گذشته از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد تا سه سرنشین جدید را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کند.

کپسول فضایی سایوز شب گذشته با سه سرنشین جدید ایستگاه بین المللی فضایی به سمت این ایستگاه حرکت کرد و انتظار می رود که این فضانوردان آمریکایی، روسی و ژاپنی صبح روز سه شنبه به ایستگاه بین المللی فضایی برسند.

براساس آنچه که تلویزیون ناسا ( سازمان فضایی اروپا) نشان داد، این سایوز در آسمانی که چند لکه ابر داشت به فضا رفت و حفره ای را در لایه های ابری برجای گذاشت.

این سه فضانورد به سه فضانوردی که درحال حاضر در ایستگاه فضایی اقامت دارند ملحق می شوند و مأموریت اکتشاف 32 را رقم خواهند زد.

ادامه مطلب...

تنفس در ماه و ابتلا به سرطان/ آسیب سنگ فرشهای شیشه ای ماه به پوس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/25:: 4:34 عصر

اگرچه زندگی بر روی ماه همیشه آرزو و هدف انسان بوده است اما ظاهرا این همسایه زمین با انسان رفتار مناسبی نخواهد داشت چرا که گرد و خاک موجود بر روی سطح آن برای بشر سمی است.

سطح ماه با لایه ضخیمی از گرد و خاک دست نخوره پوشیده شده است که فوق العاده ریز و ظریف هستند و از این رو استنشاق آنها آسان است. همچنین مانند تنفس کردن آزبست و خاکستر آتشفشانی، خطر ابتلا به سرطان های مختلف را نیز افزایش می دهد.

محققان دانشگاه تنسی با اشاره به نخستین گام های نیل آرمسترانگ بر روی ماه می گویند: فضانوردان ماموریت آپولو تاثیرات نامطلوب پوستی، چشمی و تنفسی را گزارش کرده بودند که می تواند با قرارگرفتن در معرض گرد و خاکی باشد که به لباس های فضایی آنها در طول فعالیت هایشان بر روی ماه چسبیده باشد و در نتیجه وارد فضاپیما شده باشد.

انسان توانسته حداکثر دو یا سه روز بر روی ماه باشد و این مدت نیز یا در فضاپیما بوده و یا در لباس فضایی.

این محققان می گویند اما با قرارگرفتن طولانی مدت در ماه،‌ این گرد و خاک حتی با پوشیدن لباس های محافظ خاک، می تواند به مقر فضانوردان راه یابد و مضر باشد.

این غبارهای ریز، سیستم تنفسی انسان را مختل می کنند و موجب بروز التهاب در مسیر هوایی انسان و افزایش خطر ابتلا به سرطانهای مختلف می شوند. این غبار و گرد و خاک که میلیونها سال در معرض پرتو فرابنفش بوده است می تواند به اعماق ریه نفوذ کند.

سنگ فرش های تند و تیز ماه نیز مانند شیشه عمل می کنند و می توانند برای چشم و پوست آسیب زا باشند.


دی ان ای خود را به ماه بفرستید!

ارسال شده توسط رضا در 91/4/25:: 10:15 صبح
180-17.jpg

علاقه‌مندان به مشارکت در برنامه‌های فضایی می‌توانند با پرداخت مبلغ 10 هزار دلار، دی ان ای خود را به وسیله یک فضاپیمای روباتیک به ماه ارسال کنند.

 

 گروه های دانشجویی و بخش خصوصی قصد دارند با طراحی و ساخت فضاپیمای روباتیک و فرستادن آن به ماه، جایزه 30 میلیون دلاری رقابت X Prize‌ را از آن خود کنند.

 

در رقابت X Prize‌ فضاپیمای روباتیک باید پس از فرود بر روی ماه، تصاویری از مناطق مختلف تهیه کرده و مجددا به زمین بازگردد.

 

تیم دانشجویی Omega Envoy دانشگاه فلوریدا قصد دارد با جمع آوری 200 هزار دلار کمک مالی، پروژه فضاپیمای روباتیک خود را تکمیل کند.

 

اعضای این تیم قصد دارند با دریافت مبلغ 10 هزار دلار از هر حامی مالی این طرح، DNA وی را به وسیله فضاپیمای روباتیک در دسامبر 2014 میلادی به ماه منتقل کنند.

 

تیم Omega Envoy قصد دارد با این مبلغ، ماشین CNC‌ با قابلیت تولید قطعات فضاپیمای روباتیک از روی الگوی رایانه‌یی خریداری کند.

 

در حال حاضر نمونه اولیه ای از فضاپیمای روباتیک ماه نورد این تیم با استفاده از یک پرینتر سه بعدی ساخته شده است.

 

این تیم اخیرا موفق به عقد قرارداد همکاری با ناسا برای در اختیار قرار دادن داده های مأموریت روباتیک به ماه به ارزش تقریبی 10 میلیون دلار شده است.


توفان عظیم خورشیدی به زمین رسید/امکان مشاهده پدیده شفق قطبی

ارسال شده توسط رضا در 91/4/24:: 3:38 عصر
182-10.jpg

توفان عظیم خورشیدی روز پنجشنبه آغاز شده و ابری از ذرات باردار با سرعت 4.8 میلیون کیلومتر در ساعت به سمت زمین حرکت کرده است.

 توفان عظیم خورشیدی در کلاس M5.6‌ که در منطقه لکه خورشیدی AR1515‌ به وقوع پیوسته است، طی روزهای شنبه و یکشنبه میدان مغناطیسی زمین را تحت تأثیر قرار می دهد.

ادامه مطلب...

مسکو و حومه آن، در شب / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/23:: 1:51 عصر

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی از ارتفاع حدود 400 کیلومتری سطح زمین، چشم‌اندازهای زیبایی از سطح سیاره مادری مشاهده می‌کنند، مانند این تصویر زیبا از شهر مسکو (پایتخت روسیه) و اطراف آن.

یکی از پنل‌های خورشیدی ایستگاه فضایی بین‌المللی که مسوولیت تولید انرژی الکتریکی مصرفی آی.اس.اس را برعهد دارد، در کادر نیز دیده می‌شود. در شمال، تلألو سبزرنگ شفق قطبی و در شرق، سپیدی پرتوهای خورشید را در جو زمین مشاهده می‌کنید. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ،اینجا را کلیک کنید.


هلال نازک زمین / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/23:: 1:46 عصر

این نمای کم‌نظیر از زمین، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و جنوبگان را نشان می‌دهد. این تصویر توسط دوربین OSIRIS فضاپیمای روزتا و از فاصله 350هزار کیلومتری در نوامبر 2009/آبان 1388 گرفته شده است.

روزتا، فضاپیمایی است که آژانس فضایی اروپا برای بررسی دنباله‌دارها و بررسی ترکیبات آلی در آنها ارسال کرده است. هر پیکسل عکس متناظر با منطقه‌ای به قطر 6.5 کیلومتر روی زمین است.


هابل قمر تازه ای را در اطراف پلوتون کشف کرد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/23:: 10:48 صبح

تلسکوپ فضایی هابل قمر تازه ای که حول پلوتون می گردد را کشف کرده است و حدس زده می شود که این قمر تازه، که در تصاویر هابل فقط به اندازه یک نقطه نور ظاهر می شود، دارای شکلی غیرمنظم و قطری از 10 تا 25 کیلومتر باشد.

منجمان از اینکه کره کوچکی مثل پلوتون می تواند دارای چنین مجموعه پیچیده ای از اقمار باشد شگفت زده شده اند.

این قمر – موسوم به پی 5 – می تواند به روشن شدن چگونگی تشکیل سیستم پلوتون و تکامل آن کمک کند.

براساس یک نظر، همه این اقمار بازماندگان برخوردی میان پلوتون و یک شیء بزرگ دیگر یخی در میلیاردها سال قبل هستند.

مارک شوالتر از موسسه ستی در "مانتن ویو" در آمریکا که هدایت تیم کاشفان را به عهده داشت گفت: "این اقمار رشته ای از مدارهای به زیبایی اشغال شده، کمی شبیه به عروسک های روسی، را تشکیل می دهند."


«داماد فضایی» با «رکورددار زنان فضانورد» به ایستگاه بینالمللی می

ارسال شده توسط رضا در 91/4/21:: 10:36 صبح
tnaa-1.jpg

فضانوردان سایوز

روسکاسموس- سازمان فضایی روسیه- اعلام کرد که کیهان نوردان ناو فضایی سایوز تی.ام.آ -05 ام در مرکز پرتاب های بایکونور واقع در قزاقستان، آخرین مراحل تمرین خود را طی می کنند تا در تاریخ 15 جولای 2012 (25 تیرماه جاری) راهی مدار زمین شوند.

 این سفینه به فرماندهی یوری مالنچنکو پرواز خواهد کرد که یکی از با تجربه ترین فضانوردان روسیه است.

سونیتا ویلیامز از آمریکا و آکیهیکو هوشیده از ژاپن دیگر سرنشینان این ناو خواهند بود. طبق برنامه تنظیمی، ناو کیهانی تی.ام.آ -05 ام دو روز بعد از پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست.

ادامه مطلب...

نخستین نقشه توپوگرافی ماه با واضحترین تصویر

ارسال شده توسط رضا در 91/4/21:: 10:18 صبح
getty01-77.jpg

تیم علمی مدارگرد اکتشافی ماه ناسا نقشه توپوگرافی تقریبا سراسری از ماه را با بالاترین وضوح تصویر تا کنون منتشر کرد.

 این نقشه توپوگرافی به نمایش شکل سطح و ویژگی‌های تقریبا کل ماه با مقیاس پیکسل نزدیک به 100 متر پرداخته است.

اگرچه ماه نزدیکترین همسایه زمین محسوب می‌شود، دانش انسان در مورد ریخت شناسی آن هنوز بسیار محدود است. بنابر محدودیت‌های ماموریت‌های پیشین، یک نقشه سراسری از توپوگرافی ماه با وضوح بالا تا کنون ایجاد نشده بود.

با دوربین زاویه گسترده مدارگرد اکتشافی ماه و ابزار ارتفاع‌سنج لیزری مدارگرد ماه، دانشمندان اکنون می‌توانند به طور دقیق به طراحی شکل کل ماه با وضوح بالا بپردازند.

اگرچه ماه در طول تاریخ انسان تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده، درک انسان در مورد آن و چگونگی تکامل این قمر در طول زمان بطور چشمگیری متحول شده است. با ابزارهای سنجش جدید، دانشمندان از نمایش‌های دقیق و جدیدی از سطح ماه همراه با بینش‌های جدید در مورد شکل‌گیری این قمر و دیگر سیارات صخره‌ای منظومه شمسی برخوردار شده‌اند.


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 66 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330081
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ