سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاهده یک سیاره فراخورشیدی از زمین برای نخستین بار

ارسال شده توسط رضا در 91/4/12:: 6:9 عصر
getty-197.jpg

ستاره‌شناسان برای اولین بار موفق به مشاهده مستقیم نور بازتابی از یک سیاره در حال گردش در اطراف یک ستاره شده‌اند که به آنها اجازه تعیین جزئیات بسیار دقیقی را در مورد این «مشتری داغ» داده است.

 در گذشته محققان تنها زمانی قادر به کسب اطلاعات در مورد جو چنین سیاراتی بودند که آنها از میان ستاره خود و زمین عبور کرده و برای مدت کوتاهی نور ستاره را کم کنند؛ اما سیاره جدید موسوم به «Tau Bootis b» ااز جلوی ستاره خود عبور نکرده و دستیابی به چنین اطلاعاتی را غیرممکن کرده است. علاوه بر آن، نور این سیاره تنها 0.01 درصد از نور منتشر شده از سیستم ستاره‌یی را تشکیل داده که شناسایی آن را به شدت سخت می‌کند.

ادامه مطلب...

فرود موفقیتآمیز سکنه ایستگاه فضایی بینالمللی

ارسال شده توسط رضا در 91/4/11:: 10:13 عصر
space-15.jpg

کپسول فضایی سایوز روسیه امروز یکشنبه به همراه سه فضانورد از ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت در قراقستان فرود آمد.

 دون‌پتیت ‌فضانورد ناسا، اولگ کانوننکوی روسی و آندره کویپر هلندی پس از 193 روز ماموریت در ساعت 08:14 به وقت گرینویچ و 14:14 به وقت محلی در استپهای جنوبی قزاقستان با چتر نجات فرود آمدند.

ادامه مطلب...

اعزام نخستین انسانهای مهاجر به سیاره مریخ تا سال 2023

ارسال شده توسط رضا در 91/4/10:: 4:1 عصر
1-881.jpg

یک شرکت هلندی در نظر دارد در راستای نخستین گام به سوی تاسیس یک کولونی دائم، مسافرانی را تا سال 2023 روانه مریخ کند.

به گفته مسوولان این شرکت، پروژه موسوم به Mars One در آوریل سال 2023 چهار فضانورد را بر روی سیاره سرخ پیاده می‌کند.

پس از آن اعضای جدید هر دو سال یک‌بار به کولونی تازه‌تاسیس وارد شده و هیچ یک از آن‌ها هرگز به زمین باز نخواهند گشت.

شرکت پیشرو امیدوار است یک ماهواره ارتباطی و ماموریت تجهیزاتی را در سال 2016 روانه مریخ کرده و سپس کاوشگر عظیمی را در سال 2018 به این سیاره پرتاب کند.

ادامه مطلب...

فضاپیمای روسی متهم شد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/9:: 12:26 عصر

مرگ بیش از صد راس بز کوهی سایگا در منطقه کاستانای قزاقستان، از یک سو موجب حیرت دانشمندان و از سوی دیگر باعث شده است فرضیه‌های مختلفی درباره دلیل مرگ آنها ارائه کنند.

مرگ این تعداد بز کوهی، سومین مرگ دسته‌جمعی این گونه حیوانی طی دو سال اخیر محسوب می‌شود. حداقل 12هزار راس بز کوهی سایگا در می 2010 و 450 راس نیز در می 2011 به طرز مرموزی مردند.

اکنون پس از گذشت یک سال و آخرین موج این مرگ‌ومیرها، طیفی از فرضیه‌ها در مورد علت مرگ این حیوانات مطرح شده است؛ از عفونت‌های باکتریایی گرفته تا کودهای مضر و حتی مواد شیمیایی منتشر شده از موشک‌های پرتاب‌شده به فضا.

ادامه مطلب...

بازتاب هزاران ستاره راه شیری در دریاچه!

ارسال شده توسط رضا در 91/4/8:: 2:14 عصر
58-59.jpg

یک عکاس نجومی در تلاشی نفس گیر و پس از دو سال تلاش بی وقفه موفق شد انعکاس بازوی مارپیچی کهکشان راه شیری را درون آب یک دریاچه به تصویر بکشد.

«لوک پرت» عکاس فرانسوی که در حوزه نجوم فعالیت می کند، اوایل ماه ژوئن (خرداد ماه) موفق شد انعکاس هزاران ستاره در بازوی جبار را درون آب یک دریاچه به تصویر بکشد.

ادامه مطلب...

تصویری از قلب غبارآلود یک کهکشان عظیم

ارسال شده توسط رضا در 91/4/7:: 6:33 عصر
space-11.jpg

جدیدترین تصویر رصدخانه جنوب اروپا، نمای جالبی از قلب درخشان کهکشان عظیم قنطورس A‌ از میان ابرهای متراکم غبار کیهانی را به نمایش گذاشته است.

 این تصویر توسط مجموعه بزرگ تلسکوپ‌های میلیمتری بزرگ آتاکاما(آلما) در کوههای آند شیلی و در طول موج تابشی طولانی‌تری نسبت به نور اپتیکال برای کنار زدن پرده غبار نوار مرکزی قنطورس A به ثبت رسیده است.

این تصویر که در 31 مه منتشر شده، به ترکیب مشاهدات آلما در حدود یک میلی‌متر و دیگر رصدها در نور نزدیک به مادون قرمز از تلسکوپ سوفی رصدخانه لاسیلا پرداخته است

ادامه مطلب...

سرسختترین موجود زمین در آزمون فضایی!

ارسال شده توسط رضا در 91/4/7:: 6:31 عصر
49-70.jpg

نتایج تحقیقات سازمان فضایی اروپا نشان می‌دهد، گلسنگ 18 ماه شرایط دشوار خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحمل کرده و همچنان به رشد خود ادامه داده است.

 آزمایشگاه فضایی کلمبوس که توسط محققان سازمان فضایی اروپا (ESA) ساخته شده است، بخشی از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) محسوب می شود که محققان از فضای داخلی و خارجی آن برای انجام تحقیقات مختلف از جمله بررسی شرایط دشوار فضا بر گونه های مختلف موجودات و ارگانیسم ها استفاده می کنند.

ادامه مطلب...

طراحی بزرگترین موشک ناسا

ارسال شده توسط رضا در 91/4/7:: 6:28 عصر
52-65.jpg

مراحل طراحی و ساخت سیستم پرتاب فضایی (SLS) ناسا به عنوان بزرگ ترین موشک جهان در بخش‌های مختلف با جدیت در حال پیگیری است.

سیستم پرتاب فضایی (SLS) جدیدترین نسل از موشک های ناسا محسوب می شود که قرار است برای انتقال فضاپیمای «اوریون» در مأموریت های باری و سرنشین دار به ماه، سیارک ها و سفر به مریخ مورد استفاده قرار بگیرد.

«ویلیام گرستن مایر» مدیر برنامه مأموریت های اکتشافی ناسا تأکید می کند: موشک SLS‌ فصل جدیدی در اکتشافات فضایی می گشاید.

ادامه مطلب...

تصویری از ترس و شادی نخستین شامپانزه فضانورد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/7:: 6:26 عصر
nasa-10.jpg

شاید دیگر دو شامپانزه ای که مسیر را برای پروازهای فضایی انسان با آزمایشاتی در سال 1960 هموار کرده‌اند در خاطره‌ها باقی نمانده باشند اما این دو شامپانزه در زمان خود بسیار مشهور بودند.

«هام» و «انوس» شامپانزه‌هایی بودند که به سلامت از فضا بازگشتند، اما میمون‌ها و سگ‌هایی نیز بودند که در راه پیشرفت بشر جان خود را فدا کردند.

 

«هام» نخستین شامپانزه فضایی بود که پیش از «آلان شفرد»، اولین آمریکایی حاضر در فضا، حضور در مدار را به شکلی موفقیت‌آمیز تجربه کرده بود.

ادامه مطلب...

گرمای داخلی مشتری به اثبات رسید

ارسال شده توسط رضا در 91/4/7:: 6:10 عصر

براساس اطلاعات کاوشگر ناسا در مدار سیاره مشتری و تحقیق دانشمندان بر روی 560 تصویر از ابرهای این سیاره دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مشتری دارای گرمای داخلی است.جت استریم آمریکا شمالی که از غرب به شرق در فراز این قاره می وزد سهم مهمی در آب و هوا دارد و هوای سرد را از شمال پایین می آورد یا مناطق غربی را از دمای هوای زمستانی محافظت می کند.

جت استریمها (Jet stream) یک جریان هوای با سرعت بالا هستند که به صورت یک تونل باد فرضی در ارتفاعات بالای اتمسفر زمین در لایه تروپوپاز قرار گرفته است.

ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8      >



بازدید امروز: 78 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330093
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ