سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناو کیهانی سایوز، فردا به ایستگاه فضایی می رسد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/26:: 2:41 عصر
187-7.jpg

کیهان نوردان سایوز تی.ام.آ -05 ام که دیروز راهی ایستگاه فضایی بین المللی شدند، فردا به ساکنان این ایستگاه مداری ملحق می شوند.

 

 

 ناو فضایی سایوز تی.ام.آ -05 ام در ساعت 0240 روز 15 ژوئن به وقت بین المللی گرینویچ - بامداد 25 تیرماه - سکوی شماره1 مرکز پرتاب های بایکونور واقع در قزاقستان را ترک کرد تا برای ماموریتی طولانی راهی مدار زمین شود.

 

 

طبق برنامه تنظیمی، ناو کیهانی تی.ام.آ -05 ام فردا به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست.

 

 

 

فرماندهی این سفینه را یوری مالنچنکو بر عهده دارد که یکی از با تجربه ترین فضانوردان روسیه به شمار می رود و این پنجمین ماموریت فضایی او است.

 

مالنچنکو در مجتمع مداری میر و ایستگاه فضایی بین المللی پرواز هایی طولانی را صورت داده و با 515 شبانه روز سفر مداری، اینک نه فقط به عنوان یک کیهان نورد با تجربه، بلکه دانشمند و کارشناسی برجسته در زمینه فضانوردی از وی نام برده می شود.

 

 

سونیتا ویلیامز از آمریکا و آکیهیکو هوشیده از ژاپن دیگر سرنشینان این ناو هستند که هر کدام قبلا یک ماموریت در ایستگاه فضایی بین المللی داشته اند به همین دلیل با گوشه و کنار این مجتمع عظیم مداری به خوبی آشنا هستند.

 

 

سونیتا ویلیامز فضانورد هندی تبار آمریکایی، نیز از زنان بسیار با تجربه در زمینه فضانوردی است. وی در سال 2006 با کیهان پیمای دیسکاوری به همراه شش تن دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد در پایان ماموریت شاتل، او در ایستگاه ماند تا شش ماه در آن فعالیت کند اما به دلیل تاخیرهای پی در پی کیهان پیمای بعدی که باید او را به زمین باز می گرداند، توفیق اجباری یافت و توانست 194 روز و 18 ساعت در فضا بماند و به این ترتیب رکورد 188 روزه شانون لوسید در پرواز زنان را شکست.

 

 

وی همچنین در چهار راهپیمایی فضایی شرکت داشت و رکورد 29 ساعت و 17 دقیقه ای از خود به جا گذاشت.

 

 

اما هوشیده کیهان نورد ژاپنی متولد 28 دسامبر 1968 انتخاب شده برای پرواز های فضایی توسط سازمان فضایی ژاپن در 1999 با تجربه 14 شبانه روز پرواز مداری، کم تجربه ترین سرنشین سایوز در این سفر به شمار می رود.

 

 

هوشیده که دوره کاملی در نمونه زمینی بخش ژاپنی ایستگاه را گذرانده، به بررسی سامانه های مختلف داخلی و خارجی آن خواهد پرداخت تا هم خود و هم کیهان نوردان آینده موسسه فضایی ژاپن – جاکسا- بتوانند از امکانات این بخش برای انجام آزمایش ها بهره گیرند.

 

 

این سه نفر به عنوان بخش تازه نفس سی و سومین گروه کشیک ایستگاه فضایی بین المللی به فضانوردان سایوز تی.ام.آ- 4 ام خواهد پیوست که شامل گنادی پادالکا، سرگئی روین و جوزف آکابا هستند. این گروه در 16 ازدیبهشت امسال راهی فضا شدند و تا چندی پیش که سرنشینان سایوز تی.ام.آ-3 ایستگاه را ترک نکرده بودند با هم فعالیت های مشترکی در این بزرگترین مجتمع فضایی تاریخ کیهان نوردی را صورت می‌دادند.

 

 

پس از اتصال ناو سایوز تی.ام.آ- 5 ام به ایستگاه فضایی بین المللی، شش کیهان نورد فعالیت های خود را هم به صورت مشترک و هم مستقل آغاز خواهند کرد. این پژوهش ها در بخش های روسی، آمریکایی و ژاپنی ایستگاه انجام خواهد شد.

 

 

کار مشترک شش کیهان نورد تا 27 شهریور که کیهان نوردان سایوز تی.ام.آ- 4 ام ایستگاه را به مقصد زمین ترک خواهند کرد ادامه دارد. پس از آن مالنچنکو، ویلیامز و هوشیده تا 26 مهر ماه باید به تنهایی کار را پیش ببرند اما در این روز گروه جدیدی شامل دو کیهان نورد روس به نام‌های الگ نویسکی و یوگنی ترلکین و یک فضانورد آمریکایی به اسم کوین فورد به آنها محلق می شوند. این سه نفر قرار است با ناو سایوز تی.ام.آ- 6 ام در 24 مهر به فضا پرتاب شوند.

 

 

ماموریت فضانوردان سایوز تی.ام.آ- 5 ام تا اول آذر ماه ادامه دارد و در این تاریخ، آنان ایستگاه فضایی بین المللی را به گروه تازه سپرده و به زمین باز می گردند.





بازدید امروز: 64 ، بازدید دیروز: 105 ، کل بازدیدها: 330764
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ