سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موج اسرارآمیز کهکشان راه شیری، یادگار تصادم 100 میلیون ساله

ارسال شده توسط رضا در 91/4/21:: 10:14 صبح
space-17.jpg

یک موج اسرارآمیز کشف شده در راه شیری نشان از آن دارد که این کهکشان هنوز از یک برخورد کهکشانی به خود می‌لرزد، تصادمی که به گفته دانشمندان احتمالا در 100 میلیون سال گذشته رخ داده است.  محتمل‌ترین توضیح برای این رویداد آن است که یک کهکشان ماهواره‌ای کوچک یا انبوهی از ماده تاریک نامرئی با راه شیری برخورد کرده و پژواکهای قابل مشاهده امروزی را از خود بجا گذاشته است.

برایان یانی، از آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی فرمی در بیانیه‌ای اظهار کرد: بخش کهکشان راه شیری که ما در آن هستیم، مانند یک ناقوس زنگ می‌زند، اما هنوز نتوانسته‌ایم جسم سماوری که از میان راه شیری عبور کرده را شناسایی کنیم.

ادامه مطلب...

تصویر فضایی ناسا از پدیده نوری رنگین کمانی

ارسال شده توسط رضا در 91/4/18:: 10:14 عصر

 

69-43.jpg

در جدیدترین تصویر ارسالی ماهواره ناسا، پدیده نوری رنگین کمان مانند موسوم به glory از فضا قابل مشاهده است.

در تصویری که توسط ماهواره Aqua ناسا تهیه شده است، خطوط درخشان و رنگارنگ پدیده نوری رنگین کمان glory دیده می شود.

در این پدیده طیف نوسانی رنگ شامل آبی تا سبز، قرمز تا بنفش و سیاه تا آبی تکرار می شوند.

ادامه مطلب...

پیش بینی استفان هاوکینگز درباره ذره بوزون هیگز اشتباه از آب درآم

ارسال شده توسط رضا در 91/4/18:: 10:10 عصر

مشاهده ذره گریزپای بوزون هیگز پس از 40 سال توسط دانشمندان سرن به عنوان توضیحی برای جرم داشتن ماده موجب شد که استفان هاوکینگز فیزیکدان و نظریه پرداز معروف 100 دلار از دست بدهد.

 استفان هاوکینگز فیزیکدان و نظریه پرداز معروف بریتانیایی که در حال حاضرریاست مرکز تحقیقاتی کیهان شناسی نظری دانشگاه کمبریج را برعهده دارد، پس از مشاهده ذره بوزون هیگز توسط دانشمندان سرن در گفتگویی با بی بی سی اظهار داشت: این کشف مهمی است و پیترهیگز باید به خاطر آن جایزه نوبل دریافت کند.

وی افزود: جای تأسف است، چرا که پیشترفتهای بزرگ در فیزیک از آزمایشهایی ناشی می شود که نتایجی دارند که ما انتظار نداشته ایم. به این دلیل من با گوردن کین (از دانشگاه میشیگان) شرط بسته بودم که ذره هیگز پیدا نخواهد شد.
هاوکینگز گفت: حالا به نظر می رسد که 100 دلار باخته ام.

ادامه مطلب...

شبیه سازی مریخی برای بهترین راه تغذیه فضانوردان

ارسال شده توسط رضا در 91/4/18:: 10:7 عصر

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند شش نفر برای شبیه سازی ماموریت مریخ انتخاب شده اند تا شکل های جدیدی از غذا و راهبردهای آماده سازی غذا را برای سفر فضانوردان در اعماق فضا آزمایش کنند.

گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در مانائو و دانشگاه کورنل در نیویورک این شش نفر را از بین صدها داوطلب برای این ماموریت که (HI-SEAS) " اکتشافات آنالوگ و شبیه سازی فضایی هاوایی" نام دارد، انتخاب کرده اند.

این ماموریت بخشی از مطالعه ای برای ناسا است تا بهترین راه را برای تغذیه مناسب فضانوردان در طول سفر چندین ساله به مریخ یا ماه بیابد.

این داوطلبان دو روز را به آموزش آشپزی در آشپزخانه های آزمایشی دانشگاه کورنل می گذرانند و سپس در تمرین های گروهی آزمایش های حسی و آماده سازی های آکادمیک برای این سفر شرکت می کنند.

در این سفر که اوایل سال 2013 آغاز می شود، قرار است این شش خدمه در شرایط قرنطینه در منطقه ای خشک و بایر در هاوایی سرکنند.

در این ماموریت همچنین یک دانشمند فضایی، یک محقق روباتیک، یک روزنامه نگار حوزه علم و فناوری، یک دانشمند مواد ، یک استاد زمین شناسی و یک زیست شناس نیز حضور خواهد داشت.

در طول این ماموریت شبیه سازی چهار ماهه، داوطلبان باید مانند فضانوردان زندگی و کار کنند از جمله پوشیدن لباس فضایی در هنگام شبیه سازی ساخت پایگاه در مریخ.


پرتاب ابزار اسکن میدان مغناطیسی خورشید به فضا

ارسال شده توسط رضا در 91/4/17:: 3:1 عصر
125-22.jpg

موشک حامل ابزار بررسی تغییرات میدان های مغناطیسی خورشید موسوم به SUMI روز پنجشنبه از مرکز تحقیقاتی در نیومکزیکو به فضا پرتاب شد.

 بر اساس اعلام ناسا، مگنتوگراف اشعه فرابنفش خورشیدی (SUMI)‌ ابزاری برای بررسی وضعیت مغناطیسی بسیار پیچیده و دائما متغیر در جو پایین خورشید موسوم به «کروموسفر» است.

ادامه مطلب...

زمین با قویترین توفان خورشیدی تابستان بمباران شد

ارسال شده توسط رضا در 91/4/17:: 2:19 عصر
getty-214.jpg

پرقدرت‌ترین توفان خورشیدی تابستان امسال روز جمعه از سوی یک لکه خورشیدی جدید تهاجمی به سوی زمین منتشر شد که به گفته کارشناسان هواشناسی فضایی، جدیدترین مورد در زنجیره توفانهای خورشیدی قوی هفته اخیر از سوی این ستاره محسوب می‌شود.

این توفان در ساعت 23:00 به وقت گرینویچ روی داده و به عنوان یک جرقه خورشیدی طبقه X1.1 ثبت شد که به گفته مرکز پیش‌بینی وضع هوای فضای آمریکا، یکی از قویترین جرقه‌های خورشیدی ممکن به شمار می‌رود.

ادامه مطلب...

ماکت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/17:: 12:18 صبح

تلسکوپ رصدخانه ملی ایران دارای آینه اصلی به قطر 3.5 متر است که با نصب سیستم اپتیک فعال روی آن، می‌توان اثرات مخرب جو را خنثی کرد و شفافیت تصاویر را به حد تصاویر تلسکوپ فضایی هابل رساند. این تلسکوپ روی استقرار سمتی-ارتفاعی نصب می‌شود (شبیه به حرکت دوربین روی سه پایه عکاسی) و به کمک کنترل‎های دقیق کامپیوتری می‌توان آن را به هر نقطه دلخواه هدایت کرد.

ادامه مطلب...

رکورد سالانه فاصله زمین از خورشید شکسته شد: 151,209,362,000 متر

ارسال شده توسط رضا در 91/4/17:: 12:15 صبح

صبح دیروز (پنج‌شنبه 15 تیر 1391 / 5 جولای 2012) بین ساعت 8 و 9 صبح، زمین به دورترین فاصله از خورشید رسید و با مقدار 151میلیون و 209هزار و 362 کیلومتر، رکورد فاصله از خورشید را در سا ل 1391/2012 شکست.

منظور از فاصله زمین و خورشید، فاصله مرکز زمین و مرکز خورشید از یکدیگر است. زمین هر سال حوالی نیمه تیرماه به دورترین فاصله از خورشید و حوالی نیمه دی‌ماه به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید می‌رسد. مقدار دقیق این فاصله تحت تاثیر عوامل زیادی مانند وضعیت ماه و دیگر سیارات بخصوص مشتری و زحل تغییر می‌کند.

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که دور و نزدیک شدن زمین به خورشید باعث پدید آمدن توالی فصول می‌شود، درحالی‌که فاصله زمین تا خورشید فقط 5 میلیون کیلومتر تغییر می‌کند که در متوسط 150 میلیون کیلومتر خیلی زیاد نیست و تنها تاثیر آن بر آب‌وهوای زمین، زمستان‌های سردتر قطب جنوب (مقارن شدن زمستان قطبی با دورترین فاصله از خورشید) و پرپشت‌تر بودن جنگل‌های استوایی نیم‌کره جنوبی زمین (مقارن شدن تابستان با نزدیک‌ترین فاصله از خورشید) است.


خورشید امروز این شکلی بود / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/4/17:: 12:12 صبح

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، پیشرفته‌ترین ابزاری است که تاکنون برای مطالعه خورشید ساخته شده است. تصویر این رصدخانه از خورشید که وضعیت امروز ستاره منظومه شمسی را نشان می‌دهد، ظهور لکه خورشیدی جدیدی را نوید می دهد.

ادامه مطلب...

شکارچی جدید سیارکها راهی فضا میشود

ارسال شده توسط رضا در 91/4/16:: 3:35 عصر
117-22.jpg

محققان قصد دارند با پرتاب تلسکوپ فضایی مادون قرمز Sentinel به فضا، سیارک های بالقوه خطرناک برای زمین را شناسایی و ردیابی کنند.

 یکی از تهدیدهای بالقوه ای که زمین با آن مواجه است، احتمال برخورد سیارک های بسیار بزرگ است. بر اساس اعلام ناسا حدود چهار هزار و 700 سیارک بالقوه خطرناک (PHAs)‌ با قطر بیش از 100 متر وجود دارند که تاکنون نقشه یک درصد از این سیارک ها تهیه شده اند.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 67 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330082
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ