سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توفان عظیم خورشیدی به زمین رسید/امکان مشاهده پدیده شفق قطبی

ارسال شده توسط رضا در 91/4/24:: 3:38 عصر
182-10.jpg

توفان عظیم خورشیدی روز پنجشنبه آغاز شده و ابری از ذرات باردار با سرعت 4.8 میلیون کیلومتر در ساعت به سمت زمین حرکت کرده است.

 توفان عظیم خورشیدی در کلاس M5.6‌ که در منطقه لکه خورشیدی AR1515‌ به وقوع پیوسته است، طی روزهای شنبه و یکشنبه میدان مغناطیسی زمین را تحت تأثیر قرار می دهد.

«جو کانچز» از مرکز پیش بینی آب و هوایی بولدر تأکید می کند: از آغاز سال جاری میلادی تاکنون شش توفان عظیم خورشیدی به وقوع پیوسته است که این توفان نیز مانند چند نمونه قبلی تغییرات عمده ای بر روی سیستم های مختلف ناوبری ایجاد نخواهد کرد.

این توفان عظیم بخشی از چرخه 11 ساله خورشیدی است که سال آینده به حداکثر فعالیت خود می رسد.

«کانچز» خاطر نشان می کند: با بمباران میدان مغناطیسی زمین توسط ذرات باردار، ساکنان مناطق مرزی آمریکا و کانادا، همچنین بخش های اروپای شمالی می توانند شاهد پدیده زیبای شفق قطبی (نورهای شمالی) طی روزهای شنبه و یکشنبه باشند.

توفان های خورشیدی می تواند باعث اختلال در سیستم ناوبری هواپیماها، آسیب به ماهواره ها، قطع سیگنال های GPS‌ و ارتباطات رادیویی با فرکانس بالا شود؛ همچنین تغییرات ناشی از توفان های خورشیدی بر دو قطب زمین باعث می شود که خطوط هوایی در برخی موارد مجبور به تغییر مسیرهای پروازی شوند.





بازدید امروز: 62 ، بازدید دیروز: 105 ، کل بازدیدها: 330762
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ