سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«داماد فضایی» با «رکورددار زنان فضانورد» به ایستگاه بینالمللی می

ارسال شده توسط رضا در 91/4/21:: 10:36 صبح
tnaa-1.jpg

فضانوردان سایوز

روسکاسموس- سازمان فضایی روسیه- اعلام کرد که کیهان نوردان ناو فضایی سایوز تی.ام.آ -05 ام در مرکز پرتاب های بایکونور واقع در قزاقستان، آخرین مراحل تمرین خود را طی می کنند تا در تاریخ 15 جولای 2012 (25 تیرماه جاری) راهی مدار زمین شوند.

 این سفینه به فرماندهی یوری مالنچنکو پرواز خواهد کرد که یکی از با تجربه ترین فضانوردان روسیه است.

سونیتا ویلیامز از آمریکا و آکیهیکو هوشیده از ژاپن دیگر سرنشینان این ناو خواهند بود. طبق برنامه تنظیمی، ناو کیهانی تی.ام.آ -05 ام دو روز بعد از پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست.

 

مالنچنکو، متولد 22 دسامبر1961 در اسوتلووسک اوکراین در 1987 به عنوان فضانورد انتخاب شد. نخستین سفرش را در 1994 به انجام رساند. وی طی چهار پرواز فضایی، 515 شبانه روز از عمر خود را در مدار زمین گذرانده و ماجرای ازدواجش در ایستگاه فضایی بین المللی در پرواز قبلی در حالی که عروس خانم در زمین بود و خطبه عقد از طریق مرکز کنترل پرواز خوانده شد، جنجالی رسانه‌یی آفرید و او را به شهرت بین المللی رساند.

این در حالی بود که عمل قهرمانانه اش در جریان نخستین سفر مداری او، یعنی رساندن و اتصال مجتمع مداری به ناو باربری از کار افتاده پروگرس، هیچ عکس العملی در مطبوعات نداشت!

 

 سونیتا ویلیامز، فضانورد هندی تبار آمریکایی، نیز از زنان بسیار با تجربه در زمینه فضانوردی است. وی در سال 2006 با کیهان پیمای دیسکاوری به همراه شش تن دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد. او در پایان ماموریت شاتل، در ایستگاه ماند تا شش ماه در آن فعالیت کند اما به دلیل تاخیرهای پی در پی کیهان پیمای بعدی که باید او را به زمین باز می گرداند، توفیق اجباری یافت و توانست 194 روز و 18 ساعت در فضا بماند و به این ترتیب رکورد 188 روزه شانون لوسید در پرواز زنان را شکست.

وی همچنین در چهار راهپیمایی فضایی شرکت داشت و رکورد 29 ساعت و 17 دقیقه ای از خود به جا گذاشت.

اما هوشیده کیهان نورد ژاپنی متولد 28 دسامبر 1968 انتخاب شده برای پرواز های فضایی توسط سازمان فضایی ژاپن در 1999 با تجربه 14 شبانه روز پرواز مداری، کم تجربه ترین سرنشین سایوز در این سفر به شمار می رود.





بازدید امروز: 64 ، بازدید دیروز: 105 ، کل بازدیدها: 330764
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ