سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر مار رباتیک به سیاره سرخ

ارسال شده توسط رضا در 92/6/28:: 10:26 صبح

دانشمندان نروژی قصد دارند با الهام از مارها، مارهای رباتیک را برای انجام مطالعات فضایی بر سطح خشن سیاره سرخ توسعه دهند.

 به گزارش ایسنا، مارها موجوداتی هستند که در نقاط منجمد تا بیابان های خشک دیده می شوند و توانایی بالقوه ای برای تطبیق پذیری با شرایط برخودار هستند.

ادامه مطلب...

نوع جدیدی از خوشههای خورشیدی کشف شدند/ عکس

ارسال شده توسط رضا در 92/6/27:: 9:48 صبح

به گزارش باشگاه نجوم ساری، یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق به کشف خوشه‌های خورشیدی با ویژگی‌هایی شده‌اند که تاکنون دیده نشده است، محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ 10 متری کِک در هاوایی، چندین خوشه ستاره ای را با اندازه‌ها و جرمهایی شناسایی کرده‌اند که تا پیش از این ناشناخته بوده است.

محققان وجود تعدادی خوشه ستاره‌ای متفاوت را تائید کرده‌اند و این نظریه که آنها از انواع خاص برخوردارند را رد می‌کند.

این محققان همچنین رنگ خوشه‌های ستاره‌ای را اندازه‌گیری کرده و دریافتند که خوشه‌های با جرمهای کمتر به رنگ قرمز و جرمهای بالاتر به رنگ آبی هستند که نشانگر تفاوت در ترکیبات شیمیایی آنهاست.

این پژوهش در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.


خورشید چشمآبی +عکس

ارسال شده توسط رضا در 92/6/27:: 9:47 صبح


 این تصویر شگفت‌انگیز، خورشید را به هنگام گرفت کلی 13 نوامبر 2012 / 23 آبان 1391 که از شمال استرالیا قابل مشاهده بود، نشان می‌دهد و نخستین تصویر در نوع خود است که سطح و جو خورشید را در ترکیب تصاویر زمینی و ماهواره‌ای نشان داده است.

ادامه مطلب...

خشم خورشید را به این شکل دیده بودید؟+عکس

ارسال شده توسط رضا در 92/6/27:: 9:46 صبح

در عکس زیر، خورشید به واسطه زبانه‌های فوق‌العاده عظیم پلاسمای مغناطیسی خود به اعماق فضا چنگ زده است؛ زبانه‌هایی که فوران تاج خورشیدی (CMS) نامیده می‌شوند. زمانی‌که جهت این فوران‌ها به سمت زمین باشد، ذرات حاصل از آن پس از سفری 2 تا 4 روزه به زمین برخورد و باعث وقوع شفق در نواحی قطبی زمین می‌شود. فوران‌های قدرتمندتر حتی باعث می‌شوند تا در کارکرد ماهواره‌های مخابراتی و نیروگاه‌های برق زمین اختلال ایجاد شود.

به گزارش پاپ‌ساینس، عکس اصلی این تصویر توسط رصدخانه خورشید و خورشیدسپهر (SOHO) و در سال 2002 / 1381 گرفته شده؛ رصدخانه‌ای که پروژه مشترک سازمان فضایی اروپا و ناسا محسوب می‌شود. اخترشناسان پروژه به تازگی اقدام به رنگ‌آمیزی کاذب این عکس کرده‌اند تا بتوانند شدت فوران‌های تاج خورشیدی را در آن به تصویر کشند. نواحی سفید در عکس نشان دهنده بیشترین شدت، نواحی قرمز رنگ نشانگر شدت متوسط، و نواحی آبی‌رنگ نشانگر کمترین شدت هستند.

ادامه مطلب...

نخستین پیام «وویجر1» از فضای بین ستاره ای به زمین مخابره شد

ارسال شده توسط رضا در 92/6/24:: 8:52 عصر

فضاپیمای وویجر 1 پس از خروج از منظومه شمسی و ورود به فضای بین ستاره‌ای، نخستین پیام خود را به زمین مخابره کرد.

 203-7.JPGبه گزارش ایسنا، فضاپیماهای دوقلوی وویجر 2 و 1 با هدف بررسی سیارات منظومه شمسی بویژه مشتری و زحل در سال 1977 میلادی به فاصله 16 روز از یکدیگر به فضا پرتاب شدند.

 ناسا روز پنج شنبه 12 سپتامبر (21 شهریور) بطور رسمی از خروج فضاپیمای وویجر 1 از منظومه شمسی و ورود به فضای بین ستاره‌ای در آگوست 2012 میلادی خبر داد؛ بر اساس داده‌های دریافتی، این فضاپیما در یک منطقه انتقالی خارج از حباب منظومه شمسی در مکانی که تأثیرات خورشید هنوز در آن مشهود است، حضور دارد.

ادامه مطلب...

خانههای مریخی چه شکلی خواهند بود؟+تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 92/6/24:: 10:29 صبح
 

متکران آلمانی طرحی خلاقانه را برای ساخت خانه‌های زیرزمینی مریخی ارائه داده‌اند.

 

3-1435.jpgبه گزارش ایسنا، بناکردن خانه بر روی مریخ فرایندی انرژی‌گیر و زمانبر خواهد بود.

 به منظور تسهیل در انجام این عمل، دیمیتری زویکوف، آرینا آگیوا و کراسیمیر کراستو از شرکت معماری ZA در آلمان، مفهوم معماری را برای مستعمره‌های آینده مریخ ارائه داده‌اند که پیش از ورود ساکنان ابدی سیاره سرخ، توسط ربات‌ها در زیر زمین ساخته می‌شوند.

ایده موجود در پس این مفهوم، استفاده از سازه‌هایی است که توسط ربات‌ها و با استفاده از مواد زمینی به ویژه بازالت، ساخته می‌شوند.

 کاوشگرهای ناسا بازالت را بر روی مریخ شناسایی کرده‌اند و این مولفه رایج‌ترین ماده موجود در بستر صخره‌ای سیاره مزبور به شمار می‌آید.

 بازالت دارای ویژگی‌های عایق‌کننده بوده و سازه زیرزمینی که از آن ساخته شود، حفاظت بالایی را در مقابل تشعشع ارائه خواهد داد.

ادامه مطلب...

خروج فضاپیمای ویجر 1 از منظومه شمسی قطعی شد

ارسال شده توسط رضا در 92/6/23:: 10:11 صبح
 
دانشمندان ناسا که روی پروژه وویجر 1 کار می کنند دیروز پنجشنبه 21 شهریور ماه به طور رسمی اعلام کردند که این فضاپیما یک سال است که منظومه شمسی خارج شده و در فضای بین ستاره ای قرار گرفته است.

به گزارش  مهر، دانشمندان بیش از یک سال است که درباره این که آیا فضاپیمای 36 ساله ناسا منظومه شمسی را ترک کرده یا خیر و به نخستین جرم انسان سازی تبدیل شده که به وارد فضای بین ستاره ای شده بحث می کنند.

ادامه مطلب...

کشف بزرگ ترین خوشه های ستاره ای در کائنات

ارسال شده توسط رضا در 92/6/23:: 10:7 صبح
 
 
ستاره شناسان آمریکایی می گویند تلسکوپ فضایی هابل بزرگ ترین جمعیت شناخته شده از خوشه های ستاره ای کروی را در هسته یک گروه بزرگ از کهکشانها رصد کرده است.

به گزارش  مهر، موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور اعلام کرد: تخمین زده می شود 160 هزار خوشه کروی مانند زنبور درون یک هسته پرازدحام از کهکشانها موسوم به "آبل 1689" حضور دارند.

در مقام مقایسه باید گفت: کهکشان راه شیری میزبان 150 خوشه ستاره ای است.

خوشه های ستاره ای می توانند سرنخی از شناخت فصول اولیه شکل گیری ستاره ها در اختیار دانشنمدان قرار دهند و می توانند شواهد قابل اعتمادی از میزان ماده تاریک نهفته در خوشه های کهکشانی عظیم باشند.

خوشه های کروی حاوی برخی از قدیمی ترین ستاره های کائنات هستند.

"جان بلیکسلی" از شورای تحقیقات ملی آمریکا گفت: خوشه های کروی فسیل هایی از شکل گیری نخستین ستاره ها در آبل 1689 هستند و تحقیقات ما نشان می دهد در شکل گیری مناطق پرچگال تر ماده تاریک در نزدیکی مرکز خوشه کهکشان نقش دارند. 

جمعیت این خوشه ها در آبل 1689 دو برابر بیشتر از هر جمعیت ستاره ای شناخته شده دیگر در تحقیقات خوشه های کروی پیشین است. این جمعیت همچنین دور دست ترین خوشه مطالعه شده در 2.25 میلیارد سال نوری دور تر از ماست.


«کنجکاوی» در پیادهروی مریخی رکورد زد

ارسال شده توسط رضا در 92/6/23:: 9:53 صبح
 

مریخ‌نورد «کنجکاوی» با پیمودن مسیر 141 متری، رکورد طولانی‌ترین مسیرپیمایی در طول یک روز مریخی را شکست.

 

18-418.jpgبه گزارش (ایسنا)، مریخ نورد یک تنی ناسا از ماه آگوست 2012 فعالیت اکتشافی خود را بر سطح سیاره سرخ آغاز کرده است.

 

کنجکاوی در سیصد و هشتاد و پنجمین روز مریخی به دو موفقیت تازه دست یافت که شامل طولانی ترین مسیرپیمایی در یک روز و مسیریابی خودکار به تنهایی بود.

 

بر اساس اعلام آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، کنجکاوی در تاریخ پنجم سپتامبر (14 شهریور) مسافت 42 متری را با استفاده از سیستم هوشمند آنبورد خود پیمود.

 

«جف بیسیادکی» برنامه ریز مریخ نورد کنجکاوی تأکید می کند: مسیر طولانی بسمت کوه شارپ در پیش داریم و با فعال کردن سیستم اجتناب از خطر مریخ نورد امیدواریم که بتوانیم موانع را براحتی پشت سر بگذاریم.

 

پس از پیمودن این مسیر و با ارزیابی عملکرد مریخ نورد و تکمیل نقشه راه در تاریخ هشتم سپتامبر، کنجکاوی به نخستین توقفگاه پنجگانه در مسیر رسیدن به کوه شارپ در فاصله 5.5 کیلومتری از مرکز دهانه گیل موسوم به توقفگاه Waypoint 1 رسید.

 

با پایان یافتن تحقیقات علمی در منطقه Waypoint 1 ادامه مأموریت به سمت چهار توقفگاه دیگر و رسیدن به مقصد نهایی کوه شارپ از سر گرفته خواهد شد.

 

مریخ نورد کنجکاوی در طول بیش از یکسال فعالیت بر سطح سیاره سرخ به هدف نخست مأموریت خود یعنی کشف شواهدی از محیط باستانی مریخ که از تکامل حیات میکروبی حمایت می کند، دست یافته است.


حیرت ناسا از قورباغهای که قصد سفر به ماه داشت+ تصویر

ارسال شده توسط رضا در 92/6/23:: 9:49 صبح

ناسا تصویر حضور یک قورباغه کوچک در کنار سکوی پرتاب کاوشگر ماه LADEE را تأیید کرد.

 

به گزارش ایسنا، کاوشگر جدید ماه ناسا هفته گذشته از پایگاه فضایی والوپس در ویرجینیا به فضا پرتاب شد؛ اما در بین تصاویر این پرتاب، مشاهده یک قورباغه کوچک در میان دودهای سکوی پرتاب باعث حیرت کارشناسان شد.

 

ناسا ضمن تأیید این تصویر، علت دقیقی برای حضور این قورباغه در نزدیکی سکوی پرتاب موشک اعلام نکرده است.

 

تصور بر این است که این دوزیست بخت برگشته، متعلق به استخر آب نزدیک سکوی پرتاب والوپس باشد؛ این استخر توسط سیستم‌های بارانی فشار بالا به منظور پیشگیری از آتش‌سوزی ایجاد شده است.

 

به گفته سخنگوی ناسا، این عکس کاملا واقعی بوده و تنها در یک فریم از دوربین های کنترل از راه دور مخصوص لحظه پرتاب ثبت شده است؛ وضعیت قورباغه و احتمال نجات یافتن حیوان مشخص نیست.

 

پیش از این در سال 2009 میلادی یک خفاش با چسبیدن به بدنه شاتل فضایی، سفر به فضا با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت را تجربه کرد!

 

 

انتهای پیام

 

 

پرش یک قورباغه به هوا در کنار سکوی پرتاب کاوشگر ماه ناسا

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >



بازدید امروز: 84 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330851
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ