سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیارکی در ابعاد یک کامیون از کنار زمین عبور کرد

ارسال شده توسط رضا در 92/8/8:: 4:28 عصر

50-16.JPGسیارک 2013UV3 بامداد روز چهارشنبه از فاصله ایمن از بین زمین و ماه عبور کرد.

 ایسنا، بر اساس اطلاعات آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، سیارک 2013UV3 با پهنای 12 تا 27 متر نخستین بار در تاریخ 25 اکتبر (سوم آبان) رصد شد. برنامه اجرام نزدیک به زمین ناسا با انتشار بیانیه یی اعلام کرد که این سیارک در ساعات پایانی روز سه شنبه 29 اکتبر (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) از داخل مدار ماه و از فاصله 384 هزار کیلومتری زمین عبور کرد.

 در نزدیک ترین فاصله تا زمین، این سیارک در فاصله 283 هزار کیلومتری قرار گرفت که 0.7 فاصله زمین تا ماه است.

 بدلیل اندازه کوچک، سیارک 2013UV3 جزو سیارک های بالقوه خطرناک برای زمین محسوب نمی شود.

 محققان ناسا از شناسایی حدود 30 درصد از 15 هزار سیارک نزدیک به زمین با پهنای بیش از 140 متر خبر می دهند؛ در حال حاضر بیش از یک میلیون اجرام نزدیک به زمین با پهنای 30 متر در فضا وجود دارند که تنها یک درصد آنها شناسایی شده اند.

 طی ماه جاری میلادی، دانشمندان و منجمان آماتور 122 جرم نزدیک به زمین و سه دنباله دار را شناسایی کردند و در سال 2013 نیز در مجموع 840 جرم نزدیک به زمین و 50 دنباله دار شناسایی شدند.


تصویر جدید «کاسینی» از سیاره زحل با رنگهای قابل مشاهده برای چشم

ارسال شده توسط رضا در 92/8/8:: 4:27 عصر

فضاپیمای «کاسینی» در جریان یک چرخش بلند در بالای سیاره زحل، موفق به ثبت یک تصویر چشمگیر از این سیاره و حلقه‌های آن به رنگ طبیعی شده است که اگر انسان در آن زمان در آنجا حضور داشت، به همان رنگ می‌توانست آنرا مشاهده کند.

 3.jpg-14.jpgایسنا، به گفته آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، این نمای با رنگ طبیعی که در روز 10 اکتبر(18 مهر) ثبت شده، به نمایش گروههای رنگی متفاوت از آب‌هوا در بالای سیاره زحل از جمله یک جریان درخشان موجدار از ابرها پرداخته که بنظر می‌رسد نشانگر برخی از پسامدهای یک توفان عظیم باشند که در اوایل سال 2011 به اوج شدت خود رسیده بود.

 هنگامی که فضاپیمای کاسینی در سال 2004 به زحل رسید، نیمه شمالی این سیاره از یک هاله آبی رنگ برخوردار بود چرا که در آن زمان، فصل زمستان در این نیمکره برقرار بود.

 اما با گردش فصول در سال زحل که 30 برابر سال زمینی است، تابستان به نیمکره شمالی بازگشته و رنگها تغییر کرده است. به گفته ستاره‌شناسان اکنون بیشتر رنگ طلایی بر این نیمکره غالب است.

 فضاپیمای کاسینی اکنون در یک مدار مورب قرار داشته که به آن اجازه تاب خوردن در بالای قطب شمال و زیر قطب جنوب این سیاره حلقه دار را داده است.

 این تغییر بزرگی است چرا که بیشتر سفر کاسینی شامل مدارهایی در اطراف صفحه استوایی بوده که اکثر حلقه‌ها و قمرهای زحل در آنجا واقع هستند.


شلیک آزمایشی توپ فضایی ژاپن به یک سیارک

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:53 عصر
پرتاب گلوله توپی بسمت سیارک توسط فضاپیمای Hayabusa2

آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن (JAXA) در قالب بخشی از پروژه بررسی یک سیارک دوردست، توپ فضایی را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد.

 به گزارش ایسنا، پروژه فضایی Hayabusa2با هدف افزایشآگاهی در خصوص سیارکی از نوع C به نام 1999JU3 در دست انجام است که احتمالا حاوی غلظت بالایی از مواد آلی یا همان بلوک های سازنده حیات است.

 با استفاده از یکی از موشک های اختصاصی H2A، فضاپیمای Hayabusa2 در سال 2014 راهی فضا خواهد شد و پیش بینی می شود که چهار سال بعد (اواخر 2018) به سیارک هدف برسد.

 با قرار گرفتن فضاپیما در ارتفاع مناسب، گلوله توپی بسمت سیارک 1999JU3 شلیک می شود و فضاپیما با قرار گرفتن در سمت دیگر از موج انفجار توپ در امان می‌ماند.

 گلوله توپی شکل پس از حرکت بر سطح سیاره، در منطقه مناسب منفجر شده و یک دهانه کوچک ایجاد می کند که محل مناسبی برای جمع آوری نمونه خاک از عمق سیارک محسوب شده و امکان دسترسی به لایه های سنگی تازه تر، عمیق تر و دست نخورده را فراهم می کند.

 با جمع آوری نمونه خاک، فضاپیمای Hayabusa2 در سال 2020 به زمین بازمی گردد و با آنالیز نمونه ها محققان می توانند به اطلاعات ارزشمندی در خصوص شکل گیری این سیارک ارائه می کند.

 مرحله دیگری از تست شلیک توپ فضایی هفته قبل در استان گیفو ژاپن با موفقیت آزمایش شد و پیش بینی می شود که پرتاب فضاپیمای Hayabusa2 بسمت سیارک 1999JU3 طبق برنامه ریزی در سال آینده میلادی انجام شود.

 


آغاز ماموریت تپه نوردی مریخنورد «فرصت»

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:52 عصر
 

مریخ‌نورد «فرصت» ناسا سفر خود را برای بالا رفتن از بلندترین تپه‌ای که تاکنون در طول 10 سال اکتشاف خود در سیاره سرخ با آن مواجه شده، آغاز کرده است.

5-1033.jpg

 به گزارش ایسنا، این کاوشگر در حال بالا رفتن از نقطه«Solander» بوده که قله شمالی یک تپه 40 متری در لبه دهانه اندوور سیاره مریخ است.

 به گفته مقامات ناسا، کاوشگر فرصت در حال حاضر در حال بررسی رخنمون های سنگی موجود در ارتفاع 1.9 متری و شش متری بالای دشتهای اطراف بوده و احتمالا در روزها و هفته‌های آینده به ارتفاعات بالاتر حرکت کند.

 مدیران این ماموریت اظهار کرده‌اند که این عملیات بالا رفتن از نقطه Solander در روز هشتم اکتبر(16 مهر) آغاز شده بود و از آن زمان تاکنون خود را در سه حرکت دیگر به ارتفاعات بالاتر رسانده است.


تصاویر خارقالعاده مونتاژی زمین از منظر فضاپیمای «جونو»

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:51 عصر

آماتورهای علاقه‌مند به مونتاژ، تصاویر خارق‌العاده‌ای از زمین خلق کرده‌اند که در پی یک مانور تیرکمانی فضاپیمای جونو در اطراف سیاره ثبت شده‌اند.

 ایسنا، فضاپیمای جونو دو هفته پیش با سرعت 125.5 هزار کیلومتر در ساعت از کنار زمین عبور کرد که شتابی کافی برای عبور از کمربند سیارکی به سوی سیاره مشتری محسوب می‌شود و قرار است در سال 2016 به مدار آن وارد شود.

ادامه مطلب...

گام محققان برای تحقق رؤیای آسانسور فضایی

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:48 عصر
 

محققان چینی موفق به تولید نانولوله‌های کربنی به طول نیم متر شدند که این رشته‌های بلند برای تحقق رؤیای ساخت آسانسور فضایی ضروری است.

 id31326_1.jpgایسنا تولید آسانسورهایی از جنس نانولوله‌های کربنی یکی از ایده‌هایی بود که در دهه 1950 مطرح شد، ایده‌ای که نحوه انجام و پیاده‌سازی آن برای همگان در هاله‌ای از ابهام بود.

 پیشرفت‌های انجام شده در این موضوع در کنفرانس آسانسور فضایی مورد بحث قرار می‌گیرد.

 یک شرکت ژاپنی اخیرا اعلام کرده که برنامه‌ای برای ساخت این آسانسور تا سال 2050 دارد. این برنامه بر اساس استفاده از نانولوله‌های کربنی به طول 100 هزار کیلومتر است، در واقع باید ابتدا چنین نانولوله‌ای را تولید کرد سپس به سراغ ساخت آسانسور رفت. تا کنون چنین نانولوله‌ای تولید نشده است.

ادامه مطلب...

شکلگیری دریاچههای مایع بر سطح قمر تیتان+ تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:47 عصر

با تابش نور خورشید بر سطح قطب شمال بزرگترین قمر سیاره زحل، فضاپیمای کاسینی موفق به تهیه تصاویر جدید از دریاها و دریاچه‌های متان و اتان مایع بر سطح تیتان شده است.

 ایسنا، تصاویر جدید فضاپیمای کاسینی سرنخ‌های جدیدی از نحوه شکل‌گیری دریاچه‌ها و چرخه هیدرولوژیک شبه زمینی قمر تیتان را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب...

پایان یک قرن محرومیت شهر نروژ از نور خورشید! +عکس

ارسال شده توسط رضا در 92/8/7:: 8:44 عصر

ریوکان با جمعیت 3 هزار و 500 نفر به گونه ای در محاصره کوههای اطراف قرار گرفته که بین ماههای سپتامبر تا مارس نمی تواند پذیرای نور خورشید باشد.

صد سال پیش به همت فردی به نام " سام اید " برای بهره گیری از قدرت طبیعی آبشار این منطقه به منظور تولید کودهای شیمیایی شرکت موسوم به نورسک هیدرو تاسیس شد، و ازهمان زمان هم کارگران شرکت با سکونت دراین محل شهر ریوکان را ایجاد کردند.


ساکنان شهر و موسس شرکت نورسک هیدرو از آن زمان پی به مشکل کمبود نور خورشید در سکونتگاه خود پی بردند؛ ولی تحقق آرزوی آنان برای نصب آینه های غول پیکر صد سال طول کشید.

3 آینه 17 متر مربعی در ارتفاع 400 متری از شهر قرار است روز پنجشنبه این هفته رسما افتتاح شود.

این آینه ها که با هزینه ای معادل 610 هزار یورو ساخته و نصب شده است با بهره گیری از برنامه های رایانه ای به صورت مداوم مانند آفتابگردان به سمت خورشید حرکت می کند و نور خورشید را به مرکز شهر می تاباند.

ساکنان ریوکان البته در یکصد سال گذشته با کمی زحمت به مدد نصب یک تله کابین که آنان را در ساعاتی از روز به ارتفاعات منتقل می کرد، می توانستند از نورخورشید بهره برند.


ریشه مریخی برخی شهاب سنگها تأیید شد

ارسال شده توسط رضا در 92/8/3:: 12:44 عصر
 

داده‌های جدید که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا جمع‌آوری شده‌اند، نسبت دقیق دو شکل از گاز بی‌اثر آرگون در جو مریخ را نشان می‌دهد.

 

164-12.JPG

ایسنا، اندازه‌گیری های جدید توسط مریخ نورد کنجکاوی نه تنها به تأیید ریشه تعدادی از شهاب‌سنگ‌های کشف شده روی زمین کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به محققان برای درک چگونگی و زمان از بین رفتن بخش عمده‌یی از جو مریخ و تبدیل شدن از یک سیاره گرم و مرطوب به بیابانی سرخ کمک می‌کند.

 

با درک میزان دقیق ایزوتوپ های سبک تر آرگون-36 در جو مریخ و مقایسه آن با ایزوتوپ های سنگین تر آرگون-38، دانشمندان قادر به تأیید ترکیبات شهاب سنگ های کشف شده بر روی زمین می شوند.

«سوشیل آتریا» از محققان دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این تحقیق تأکید می کند: مطالعه مستقیم بر روی مریخ و مقایسه داده های کنجکاوی به حل اسرار شهاب سنگ های کشف شده روی زمین با ریشه احتمالی مریخ منجر می‌شود.

 

نتایج داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهد، نسبت آرگون در مریخ 4.2 است و شکل سبک‌تر آرگون فرارتر از ایزوتوپ سنگین تر است؛ اگر در تاریخچه حیات سیاره سرخ، جو آن از بین نرفته باشد، نسبت آرگون باید 5.5 باشد که مشابه وضعیت خورشید و مشتری با گرانش بیشتر است و این گرانش امکان فرار ایزوتوپ ها را فراهم نمی‌کند.

 

اما ابزار قدرتمند آنالیز نمونه در مریخ (SAM) مریخ نورد کنجکاوی اجازه اکتشافات دقیق تر را در سیاره سرخ فراهم کرده است.

 

به گفته «آتریا»، سایر ایزوتوپ‌های اندازه گیری شده توسط SAM از نظریه از بین رفتن جو مریخ حمایت می‌کند؛ آرگون روشن‌ترین نشانه از دست رفتن جو است؛ چراکه در تعامل یا تبادل با سطح مریخ نیست.

 

مریخ نورد کنجکاوی نمی‌تواند بطور مستقیم میزان جو از دست رفته سیاره سرخ را محاسبه کند و ناسا قصد دارد در مأموریت کاوشگر مریخ MAVEN که تا ماه نوامبر به فضا پرتاب خواهد شد، جو مریخ و تغییرات آن را مورد بررسی قرار دهد.

 

کاوشگر 650 میلیون دلاری MAVEN با هدف بررسی تغییرات جو سنگین دی اکسید کربن طی چند میلیارد سال به فضا پرتاب می شود؛ این کاوشگر در اندازه یک اتوبوس طراحی شده و پس از رسیدن به مریخ، در ارتفاع 128 کیلومتری با سرعت 20 هزار کیلومتر چرخیده و اقدام به جمع‌آوری داده از جو بالای این سیاره می‌کند.

 

نتایج این مطالعه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.


تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یکهزار گذشت

ارسال شده توسط رضا در 92/8/3:: 12:39 عصر

بر اساس جدیدترین داده‌های نجومی، تعداد سیارات فراخورشیدی کشف شده در مدار ستارگان دور دست از مرز یک هزار سیاره عبور کرد.

 

7-57.JPGایسنا، نخستین سیاره فراخورشیدی دو دهه پیش کشف شد، اما تأیید رسمی سیارات بیگانه در حال چرخش بدور یک ستاره عادی مانند خورشید تا سال 1995 میلادی بطول انجامید.

 

در پنج پایگاه داده مسئول جمع‌آوری اطلاعات سیارات فراخورشیدی، میانگین تعداد سیارت کشف شده تا 26 سپتامبر (چهارم مهر) بیش از 900 سیاره اعلام شده بود، اما روز سه شنبه 22 اکتبر (30 مهر) تعداد سیارات بیگانه کشف شده در پایگاه داده های اروپا از مرز یک هزار عبور کرد.

در وب سایت دایره‌المعارف سیارات فراخورشیدی (Extrasolar Planets Encyclopedia) با همکاری مرکز SuperWASP، تعداد سیارات بیگانه کشف شده از 999 به رقم 1010 رسید.

 

تمامی 11 سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده در دوره‌های بین هشت تا کمتر از دو روز بدور ستاره میزبان در حال چرخش هستند که آنها را به ابر مشتری های بسیار داغ تبدیل می‌کند.

 

شمارش سیارات فراخورشیدی یک فرآیند دقیق نیست و تعداد این سیارات در پایگاه داده‌های مختلف، متغیر است؛ بطور مثال در نتایج قبلی تعداد سیارات فراخورشیدی در دایره المعارف سیارات فراخورشیدی 986، کاتالوگ سیارات بیگانه دانشگاه پورتو ریکو 986، آرشیو سیارات بیگانه ناسا 905، پایگاه داده سیارات بیگانه اوربیت 732 سیاره و کاتالوگ سیارات بیگانه اوپن 948 سیاره اعلام شده بود.

 

در مطالعات تکمیلی، بسیاری از سیارات تازه کشف شده در کلاس کوتوله های قهوه یی یا ستارگان گم شده جای می‌گیرند و طبیعتا از فهرست سیارات فراخورشیدی حذف می‌شوند که این مسأله علت تفاوت آمار در پایگاه داده‌های مختلف است.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 35 ، کل بازدیدها: 330245
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ