سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف دورترین کهکشان جهان با همکاری دانشمند ایرانی

ارسال شده توسط رضا در 92/8/3:: 12:31 عصر
 تیمی از ستاره‌شناسان با همکاری یک دانشمند ایرانی موفق به کشف دورترین کهکشان تا کنون، در فاصله 30 میلیارد سال نوری با زمین شدند.

 به گزارش ایسنا نور کهکشان z8_GND_5296 پس از حدود 13.1 میلیارد سال به تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کک در هاوایی رسیده که هر دو آنرا در نور مادون قرمز شناسایی کرده بودند.

 جالب اینجاست که از میان 43 کهکشان دور کاندید، این کهکشان تنها نمونه‌ای است که از شواهد شیمیایی کلیدی مورد نیاز برای تائید مسافت آن برخوردار است.

ادامه مطلب...

فضاییها زمین را چگونه میبینند؟/ عکس

ارسال شده توسط رضا در 92/8/2:: 11:34 عصر

بهت دانشمندان از کشف سیاره نوزادی که ستاره ندارد

ارسال شده توسط رضا در 92/7/19:: 8:23 عصر
 
ستاره شناسان یک سیاره جوان و تازه متولد شده را کشف کرده اند که به تنهایی در کهکشان راه شیری شناور است و هیچ ستاره ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، این سیاره که " PSO J318.5-22 " نام گذاری شده، ستاره میزبان ندارد، 80 سال نوری از زمین فاصله دارد و جرم آن شش برابر مشتری است.

این ستاره 12 میلیون سال پیش شکل گرفته و از آنجا که این مدت زمانی در بین عمر سیارات بسیار کم تلقی می شود، این سیاره نوزاد محسوب می شود.

ادامه مطلب...

باران الماس در کجا می بارد؟

ارسال شده توسط رضا در 92/7/18:: 8:44 عصر
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم؛ به گفته دانشمندان، رعدوبرق‌ها و توفان‌های شدید در جو این دو سیاره باعث تولید ذرات کربن به شکل دوده می‌شود و زمانی که این ذرات در جو پایین می‌آیند بر اثر فشار تبدیل به گرافیت می شوند. گرافیت همانطور که در جو سقوط می‌کند بر اثر فشار و حرارت بیشتر تبدیل به الماس جامد می‌شود.
 
به نوشته سایت Space، کوین بینز سیاره‌شناس دانشگاه ویسکانسین- مدیسون می‌گوید: "به این ترتیب سالانه هزاران تن الماس تولید می‌شود و من تخمین می زنم لایه ای به ضخامت 30000 کیلومتر که حاوی حدود ده میلیون تن الماس است شکل می گیرد."
 
محاسبات اختر فیزیک‌دانان نشان می دهد شرایط در برجیس (مشتری) و کیوان (زحل) به گونه‌ای است که امکان تولید اقیانوس‌هایی دائمی الماس مذاب در آنها وجود دارد. پیش از دانشمندان می دانستند که به احتمال زیاد در اورانوس و نپتون الماس وجود دارد اما این برای اولین بار است که آن‌ها این امر را در مشتری و کیوان محتمل دانسته‌اند.
 
اما شرایط در اورانوس و نپتون متفاوت است زیرا این دو سیاره بسیار خنکتر هستند و دمای آنها هیچگاه به 8000 درجه کلوین (7727 درجه سانتی‌گراد) نمی‌رسد. بنابراین الماس در این دو سیاره به احتمال زیاد هیچوقت ذوب نمی شود. پیش از این هم دانشمندان بر وجود الماس در اورانوس و نپتون تاکید کرده بودند.
 
به عقیده پروفسور پیتر رید استاد دانشگاه آکسفور، این که کربن به شکل الماس در مشتری و زحل وجود داشته باشد پذیرفتنی است، اما بعید است این الماس به شکلی باشد که روی زمین وجود دارد: "به جای قطعات الماس، به احتمال زیاد ابرهایی از الماس فشرده وجود خواهد داشت."
 
اگر هم الماس به شکلی که در کره زمین وجود دارد در آنجا وجود داشته باشد، دسترسی به آن بسیار سخت است؛ دما بسیار بالاست و فشار یک میلیون برابر کره زمین است.

پژوهشگران موفق شدند در محیط آزمایشگاه و بر روی زمین، ابرهای سیار

ارسال شده توسط رضا در 92/7/17:: 3:11 عصر
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان با ایجاد شرایط شبه مریخی در یک محفظه ابر سه طبقه ای بلند در آلمان و تنظیم دمای محفظه و رطوبت نسبی برای هماهنگی شرایط بر روی سیاره سرخ، توانستند ابرهای مریخی را بر روی زمین شکل دهند.

"دن سیزکو" استادیار شیمی جو در دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) و همکارانش بخش عمده ای از این آزمایش را در طول تابستان 2012 در کالسروه آلمان در تاسیسات تعامل و دینامیک افشانه (AIDA) – راکتور هسته ای پیشین که به بزرگ ترین محفظه ابر جهان تبدیل شده است انجام دادند.

این تاسیسات در اصل برای مطالعه شرایط جوی زمین طراحی شده است. اما سیزکو دریافته است با اندکی تغییر این محفظه می تواند برای شبیه سازی شرایط مریخ سازگار شود.

محققان برای این کار نخست تمامی اکسیژن را از محفظه به بیرون کشیدند و در عوض جای آن با نیتروژن یا دی اکسید کربن رایج ترین گازهای موجود در اتمسفر مریخ پر کردند.

سپس ذراتی را که از نظر اندازه و ترکیب به غبار معدنی یافته شده در مریخ شبیه هستند به محفظه پمپ کرده و یک توفان از غبار ایجاد کردند. در شرایطی مانند زمین، این ذرات به عنوان دانه های ابر عمل می کنند که بخار آب به آنها چسبیده و ذرات ابر را شکل می دهند.

پس از دانه گذاری این محفظه به این شکل، محققان دما را تنظیم کردند. نخست آن را به سردترین دما رساندند یعنی دمایی که ابرها بر روی زمین شکل می گیرند.

در طول این آزمایش آنها به طور پیشرونده ای دما را کاهش دادند و در نهایت آن را به پایین ترین دمای محفظه یعنی در حدود منفی 120 درجه فارنهایت رساندند که معادل یک روز گرم تابستانی بر روی مریخ می شود.

با تنظیم رطوبت نسبی محفظه تحت هر شرایط دمایی محققان توانستند ابرها را زیر دمای گرم تر و زمین مانند با رطوبت نسبی مورد انتظار شکل دهند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Geophysical Research: Planets منتشر شده است.


کشف سیاره غولپیکری که 2500 برابر زمین است

ارسال شده توسط رضا در 92/7/17:: 11:12 صبح

تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای عظیمی شده‌اند که اندازه آن دو هزار و 500 برابر زمین و هشت برابر مشتری است.

 

2-1809.jpgایسنا، این شیء کیهانی که MOA-2011-BLG-322 نام گرفته، حول ستاره‌ای می‌چرخد که 25 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و جرم آن یک سوم خورشید است.

 

این جرم غول‌پیکر با استفاده از تکنیکی به نام «میکرولنزینگ» (میکروبزرگنمایی) شناسایی شد.

 

میکروبزرگنمایی از نظریه عام اینشتین استفاده می‌کند که بر اساس آن، آنچه انسان به عنوان نیروی گرانش درک می‌کند، در واقع، از انحنای زمان و فضا ناشی می‌شود.

 

اینشتین معتقد بود، گرچه به نظر می‌رسد زمین به سمت خورشید کشیده می‌شود، در واقع، شکلی از زمان-فضا حول خورشید است که مسیر حرکت زمین را تغییر می‌دهد.

 

میکروبزرگنمایی بر اندازه‌گیری این موضوع که چگونه نور یک ستاره دوردست به دلیل میدان گرانشی یک ستاره نزدیک‌تر تشدید می‌شود، تکیه دارد.

 

بر اساس نظریه اینشتین، این امر با خمیدگی فضا-زمان احاطه‌کننده ناشی می‌شود که کشف ستاره‌های دوردست را توسط رصدهانه‌های زمینی بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

شفافیت گذرای MOA-2011-BLG-322 در سال 2011 توسط منجمانی از ژاپن، نیوزیلند و لهستان رصد شد.

 

داده‌های حاصل از این رصدخانه‌ها نشان می‌دهد این جهان عظیم از نوع M است که معمول‌ترین نوع ستاره در فضا به شمار می‌آید.

 

تصور می‌شود، این سیاره دارای فاصله مداری چهار برابر فاصله زمین از خورشید است.

 

نتایح این تحقیق نشان می‌دهد چنانچه چنین سیاره عظیمی بتواند در این فاصله از ستاره‌اش وجود داشته باشد، نظریه‌های شکل‌گیری حاضر در خصوص سیاره‌ها ممکن است نادرست باشند.


نظریه جدید درباره بذرهای حیات در سیارکها

ارسال شده توسط رضا در 92/7/15:: 1:54 صبح

مطالعه انجام‌شده در خصوص منظومه شمسی آغازین، نظریه جدیدی را در مورد چگونگی شکل‌گیری مولکول‌های زیستی در درون سیارک‌ها معرفی می‌کند.

 9-806.jpgایسنا، محققان «موسسه پلی‌تکنیک Rensselaer» تئوری جدید خود را بر اساس تصاویر دقیق‌تر و غنی‌تری از میدان‌های مغناطیسی و بادهای خورشیدی در منظومه شمسی آغازین بنا نهادند.

 این محققان همچنین از مکانیسمی موسوم «هیدرودینامیک مغناطیسی چندمایعی» برای توضیح حرارت‌دهی باستانی کمربند سیارکی بهره برده‌اند.

 گرچه امروزه کمربند سیارکی واقع در بین مریخ و مشتری خشک و سرد است، اما دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که شرایط گرم و مرطوب مناسب شکل‌گیری مولکول‌های زیستی (بلوک‌های سازنده حیات) زمانی وجود داشته است.

 ردپاهای مولکول‌های زیستی یافت‌شده در درون سیارک‌ها (که در کمربند سیارک‌ها پایه‌ریزی شدند) می‌تواند در حضور گرما و رطوبت شکل گرفته باشد.

ادامه مطلب...

تصاویر ماهوارهای خیرهکننده از مناظر دیدنی سیاره سرخ!

ارسال شده توسط رضا در 92/7/15:: 1:53 صبح

امکان سفر به چشم‌اندازهای تحسین‌برانگیز مریخ با استفاده از مجموعه تصاویری که سطح سیاره قرمز را با جزئیات دقیق نمایش داده، در کتاب جدید یک نویسنده فرانسوی ارائه شده است.

 ایسنا، این تصاویر به انسانها اجازه می‌دهند تا در اعماق نفس‌گیر تاریکترین دره‌های سیاره مریخ سرنگون شده، روی تپه‌های سیاره آن شناور شده و از زیبایی گردبادهای مارپیچی این سیاره لذت ببرند.

 این تصاویر توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال 2006 ثبت شده‌اند و مناظر مشاهده نشده‌ای از سیاره سرخ را به نمایش گذاشته‌اند که در بیش از سه میلیارد سال گذشته شکل گرفته‌اند.

ادامه مطلب...

مشاهده زمین از فضا

ارسال شده توسط رضا در 92/7/14:: 9:50 عصر


عکس/خورشید 5 میلیارد سال بعد چه شکلی خواهد شد؟

ارسال شده توسط رضا در 92/7/14:: 9:44 عصر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >



بازدید امروز: 14 ، بازدید دیروز: 47 ، کل بازدیدها: 330217
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ