سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناسایی دومین منطقه پشتیبان حیات در منظومه شمسی/ اروپا دوقلوی زم

ارسال شده توسط رضا در 92/5/21:: 9:14 صبح
 
یافته های جدید دانشمندان حاکی از آن است، اروپا ششمین قمر نزدیک به سیاره مشتری به احتمال زیاد پس از زمین دومین منطقه پشتیبان حیات در منظومه شمسی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همانطور که دانشمندان ناسا به تحقیقات خود برای یافتن نشانه ای از حیات در مریخ باستان ادامه می دهند، از سوی دیگر امیدوار به یافتن حیات در قمر اروپا نیز هستند.

بخش عمده ای از اطلاعات دانشمندان در مورد قمر اروپا، از پروازهای فضاپیمای "وویجر 2" ناسا در سال 1979 و فضاپیمای گالیله در اواسط تا اواخر دهه 1990 به دست آمده است.

ادامه مطلب...

جهان زیبای درون شهابسنگها +تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 92/5/21:: 9:10 صبح
6-1177.jpg

صخره‌های فضایی معمولا به دلیل نمای خارجی خاکستری‌شان شهره‌اند، اما دانشمندی به نام «جف بارتون» جهان زیبای زیر این سطح خاکستری را به نمایش گذاشته است.

  وی از صدها شهاب‌سنگ 4.5 میلیارد ساله با استفاده از دوربین استاندارد، فیلتر، طیف‌نگار، نرم‌افزار ساده و همچنین یک میکروسکوپ قدرتمند جهت زوم‌کردن عکس گرفته است.

ادامه مطلب...

تعداد ثبتنامکنندگان سفر بیبازگشت به مریخ به بیش از 100 هزار رسید

ارسال شده توسط رضا در 92/5/21:: 9:5 صبح
284-4.JPG

پروژه «مارس وان» ناسا برای مسکونی کردن سیاره مریخ که قرار است در سال 2022 آغاز شود، تاکنون توانسته بیش از 100 هزار انسان مشتاق برای سفر بی‌بازگشت به مریخ را جذب کند.

 این افراد برای یک سفر یک طرفه به سیاره سرخ ثبت نام کرده‌اند با این امید که بقیه عمر خود را در قلمرو کشف نشده زندگی کنند.

 باس لاندسدراپ، رئیس شرکت مارس وان از ثبت‌نام افراد زیادی خبر داده که در حال کار بر روی مشخصات خود برای این ماموریت هستند.

ادامه مطلب...

حل اسرار 40 ساله جریان ماژلانی کهکشانی توسط «هابل»

ارسال شده توسط رضا در 92/5/21:: 9:2 صبح
116-10.JPG

اخترشناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل موفق به رمزگشایی از منشأ جریان ماژلانی شده‌اند.

  ابر ماژلانی بزرگ و کوچک (Large & Smal Magellanic Clouds) دو کهکشان کوتوله قهوه ای هستند که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند.

ادامه مطلب...

تصاویر بینظیر از سحابی قو و کهکشانهای دوردست

ارسال شده توسط رضا در 92/5/21:: 8:52 صبح
121-15.JPG

جدیدترین ابزار تخصصی رصدخانه جمینی در شیلی برای تهیه تصاویر منحصر به فرد از سحابی قو و کهکشان‌هایی در فاصله چند میلیون سال نوری دورتر مورد استفاده قرار گرفته است.

 ایسنا، نسل نخست این ابزار موسوم به فلامینگو-1 در زمان برنامه‌ریزی نهایی برای راه اندازی در اوایل سال 2012 دچار آسیب دیدگی لنزها شد؛ این حادثه ناشی از تغییرات دمایی در اطراف لنزها در زمان تهیه تصاویر چندگانه اسپکتروسکوپی روی داد.

ادامه مطلب...

سرنخ جدید از تصویر جهان در 100 هزار سال پس از انفجار بزرگ

ارسال شده توسط رضا در 92/5/19:: 9:5 صبح
2-1647.jpg

پژوهش محقق ایرانی مؤسسه «جهان اولیه» کره جنوبی با همکاری محققان آزمایشگاه ملی «لاورنس برکلی» و «مرکز کیهان‌شناسی تاریک» دانمارک به ارائه سرنخ‌های جدید از آنچه ممکن است بین 100 تا 300 هزار سال پس از انفجار بزرگ رخ داده باشد، پرداخته است.

 ایسنا، علیرضا حجتی و همکارانش، تجزیه و تحلیل گسترده‌ای در مورد تابش حرارتی باقی مانده از انفجار بزرگ موسوم به تابش زمینه کیهانی انجام داده‌اند.

ادامه مطلب...

کشف کمجرمترین سیاره فراخورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 92/5/17:: 4:41 صبح
2-1630.jpg

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از شیوه‌های تصویربرداری مستقیم با تلسکوپی در هاوایی موفق به کشف کم‌جرمترین سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره شبیه خورشید شده‌اند.

 

ایسنا، محققان با استفاده از داده‌های مادون قرمز تلسکوپ سوبارو توانستند وزن این سیاره دور را که حدود چهار برابر جرم سیاره مشتری بوده، تعیین کنند.

 

سیاره GJ 504b با فاصله نزدیک به 9 برابر فاصله بین مشتری و خورشید در مدار ستاره خود قرار گرفته که چالشی برای ایده‌های نظری در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر بوجود آورده است.

 

در پذیرفته‌شده‌ترین مدل برای شکل‌گیری سیارات موسوم به مدل یکپارچگی هسته، سیارات شبیه مشتری در دیسکهای غبار غنی از گاز در اطراف ستاره‌های جوان با فاصله نسبتا نزدیک آغاز می‌شوند.

 

فاصله سیاره GJ 504b تا ستاره میزبان خود بیش از 43 برابر میانگین مسافت بین زمین و خورشید بوده که بسیار دورتر از نقطه محاسبه شده توسط مدل یکپارچگی هسته است.


هشدار ناسا نسبت به توفانهای فضایی جدید و اختلال عملکرد ماهوارهها

ارسال شده توسط رضا در 92/5/17:: 4:40 صبح
101-21.JPG

میدان مغناطیسی خورشید طی سه تا چهار ماه آینده قطب‌های خود را معکوس می‌کند که این مسأله منجر به بروز توفان‌های فضایی و بروز اختلال در عملکرد ماهواره‌ها خواهد شد.

 

ایسنا، معکوس شدن قطب‌های خورشید موسوم به حداکثر خورشیدی (Solar Maximum) هر 11 سال یک بار و در اوج فعالیت خورشیدی روی می‌دهد.

 

این رویداد خورشیدی منجر به توفان‌های عظیم فضایی، تغییرات چشمگیر در دمای زمین و بروز اختلال در ارتباطات ماهواره‌ای و رادیویی می‌شود.

 

دکتر «تاد هوکزما» از فیزیکدانان دانشگاه استنفورد تأکید می‌کند: در این دوره از اوج فعالیت خورشید، طغیان انرژی خورشید باعث افزایش حجم پرتوهای کیهانی و فرابنفش بسمت زمین شده و بر دمای زمین بشدت تأثیر می گذارد.

 

به گفته دکتر «تاد»، تغییر میدان مغناطیسی خورشید هر 11 سال یکبار و در اوج چرخه خورشیدی روی می دهد و حداکثر زمان باقی مانده تا حداکثر خورشیدی بعدی تنها سه تا چهار ماه است.

 

دوره قبلی حداکثر خورشیدی در سال 2000 میلادی روی داد و پیش بینی می شد که دوره بعدی بین سال های 2011 و 2012 روی دهد، اما این رویداد تا سال 2013 به تعویق افتاد.

 

فیزیکدانان هشدار می دهند که دوره حداکثر خورشیدی سال 2013 پس از ابر توفان خورشیدی 1859 میلادی، یک از قوی ترین دوره‌ها بوده و منجر به وقوع توفان های فضایی عظیم،‌ اختلالات ماهوراه‌ای و رادیویی، انتشار پرتوهای اشعه ایکس و فرابنفش و به تبع آن تغییرات دمایی در سیاره زمین شود.


سرود «تولدت مبارک» «کنجکاوی» در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 92/5/17:: 4:39 صبح
6-1174.jpg

ابزار «تحلیل نمونه‌موردی در مریخ» (SAM) با ارتعاش در فرکانس‌های مختلف، سرود «تولدت مبارک» کنجکاوی را خواند.

 ایسنا، این کاوشگر سال گذشته فرود آرام خود را بر روی سیاره سرخ تجربه کرد و با کشف امکان حمایت مریخ از حیات، ماموریتش را از پیش به انجام رسانده است.

ادامه مطلب...

تعطیلات آینده ثروتمندان در فضا با بلیت 200 هزار دلاری + تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 92/5/17:: 4:37 صبح
232-7.JPG

با گسترش صنعت گردشگری فضایی و توسعه فضاپیماهای تجاری، علاقه‌مندان می توانند تا سال 2017 میلادی با خرید بلیت 200 هزار دلاری، سفر هیجان انگیزی به فضا را تجربه کنند.

 ایسنا، شاید پرداخت این رقم برای بسیاری از مردم عادی امکانپذیر نباشد، اما با معرفی پروژه های جدید توسط بخش دولتی یا سرمایه گذاران خصوصی و ساخت فضاپیماهای تجاری مختلف، مردم قطعا شاهد کاهش قیمت ها خواهند بود.

ادامه مطلب...

<   <<   16   17   18   19   20   >>   >



بازدید امروز: 90 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330857
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ