سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرواز آزمایشی تاکسی فضایی ناسا؛ تابستان آینده

ارسال شده توسط رضا در 90/7/20:: 11:58 صبح

مقامات ناسا اخیرا از برنامه این سازمان برای انجام اولین پرواز آزمایشی یک تاکسی فضایی دارای هفت سرنشین تحت حمایت ناسا برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تابستان آینده خبر داده‌اند.

هواپیمای فضایی «دریم چیسر (Dream Chaser) شرکت «سیرا نوادا» که شبیه یک شاتل فضایی کوچک است، یکی از چهار تاکسی فضایی بوده که توسط شرکتهای خصوصی با پشتیبانی آمریکا در حال ساخت هستند.

برای این پرواز آزمایشی که بدون سرنشین انجام خواهد شد، این فضاپیما بر روی فضاپیمای ناقل «وایت نایت دو »(WhiteKnightTwo)» به آسمان پرتاب خواهد شد که قرار است فضاپیمای مسافربری «اسپیس‌شیپ دو»، متعلق به شرکت «اسپیس گالکتیک» را حمل کند.

این پرواز آزمایشی در پی افزایش 25.6 میلیون دلاری بودجه شرکت سیرا نوادا به بودجه 80 میلیون دلار اولیه آن برای ساخت این فضاپیما توسط ناسا، افزوده شده است.

«اد مانگو» مدیر برنامه کارکنان تجاری ناسا در یک نشست خبری در مرکز فضایی کندی در فلوریدا اظهار کرد:‌ این پرواز آزمایشی از پایگاه نیروی هوایی ادوارد در صحرای «موهاوی کالیفرنیا» یا محدوده موشکی شنهای سفید در نیومکزیکو پرتاب خواهد شد.

با پایان کار شاتلهای فضایی ناسا در تابستان امسال، ناسا اکنون برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی به هزینه‌های بیش از 50 میلیون دلار برای هر فرد بر روسیه تکیه دارد.

این سازمان بر این امید است که بتواند خدمات انتقال فضانوردان را پیش از پایان سال 2016 به شرکت‌های خصوصی واگذار کند.

علاوه بر «سیرا نوادا»، ناسا بر روی کار توسعه فضاپیماها در شرکتهای خصوصی دیگری از جمله بوئینگ، اسپیس ایکس و بلو اوریجین نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

ایستگاه فضایی که یک پروژه 100 میلیارد دلاری مشترک بین 16 کشور جهان است، امسال با گذشت بیش از یک دهه از ساخت و ساز در 362 کیلومتری زمین تکمیل شد. این آزمایشگاه مدارگرد که به اندازه یک خانه پنج خوابه است، به اجرای انواع پژوهشها و فناوری‌ها می‌پردازد.

ناسا در کنار کمک به شرکتهای خصوصی برای ساخت تاکسی‌های فضایی، در حال کار بر روی یک موشک سنگین بالابر و فضاپیما برای اعزام فضانوردان و محموله به سیارکها، ماه، مریخ و دیگر مقاصد فضایی در خارج از مدار ایستگاه فضایی است.

این فضاپیما که سیستم پرتاب فضایی (SLS) نام دارد، قرار است تا سال 2017 آماده شود.

باب کابانا، رییس مرکز فضایی کندی اظهار کرد که این پرواز آزمایشی بدون سرنشین قرار است در سال 2021 با یک پرواز آزمایشی با سرنشین دنبال شود.





بازدید امروز: 31 ، بازدید دیروز: 67 ، کل بازدیدها: 330798
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ