سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در عطارد آفتابسوخته با دمای سطحی 350 درجه سانتیگراد، یخ آب وجود

ارسال شده توسط رضا در 91/1/13:: 10:14 عصر

سطح سیاره عطارد خراش‌های زیادی برداشته و گرمای آفتاب نیز صدمه‌های زیادی به آن وارد آورده، اما از سوی دیگر مدت‌های طولانی است که درست در کنار ستاره ما جا خوش کرده است.
به گزارش نیوساینتیست، یک سال پیش از این، کاوشگری با نام با مسمای مسنجر (پیام رسان) به سیاره عطارد رسید و چرخش در مداری به دور این سیاره کوچک آفتاب سوخته را آغاز کرد. اکنون تحلیل بیش از 100 هزار عکسی که این کاوشگر به زمین فرستاده، به ما درک بهتری از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید می‌دهد.


ادامه مطلب...

دهانه برخوردی زیبا بر سطح سیاره عطارد / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/1/13:: 10:9 عصر

این تصویر پرکیفیت از دهانه برخوردی هاجکینز که توسط فضاپیمای مسنجر ثبت شده، نمایی جالب از داخل یک حفره برخوردی و سرنوشت مواد فوران‌یافته بر اثر این برخورد را نمایش می‌دهد. برآمدگی مرکز این دهانه نشانه واضحی است از منشأ برخوردی این دهانه. دهانه‌های آتشفشانی در مرکز خود حفره دارند، اما در دهانه‌هایی که بر اثر برخوردی اجسام سماوی به‌وجود می‌آیند، بازتاب موج شوک از دیواره‌ها باعث پدیدآمدن برآمدگی در مرکز دهانه می‌شود.


سیارک عبوری دوباره میآید!

ارسال شده توسط رضا در 91/1/13:: 9:58 عصر

پیش‌بینی‌های جدید ستاره‌شناسان نشان داده که سیارکی که در اواخر ماه فوریه از فاصله‌ای برابر با هفت برابر فاصله ماه با زمین از کنار سیاره ما عبور کرده، دوباره در اواسط فوریه سال 2013 و این‌بار در فاصله بسیار نزدیک‌تر از زمین عبور خواهد کرد

سیارک غیرمعمول DA14 2012 که ابتدا توسط یک تیم آماتور مشاهده شده بود، به قدری کوچک است که تنها پس از عبور آن از کنار زمین مورد شناسایی قرار گرفته بود؛ اما گذر بعدی این جسم از فاصله نزدیک‌تر در حدود 24 هزار کیلومتری زمین بوده که از بسیاری از ماهواره‌های زمینی به سیاره نزدیک‌تر خواهد بود.

به گفته دتلف کوچنی، مسوول پروژه اجسام نزدیک به زمین در اداره آگاهی موقعیت فضا در آشنایی فضایی اروپا، فاصله این سیارک با زمین بی‌خطر است اما می‌تواند فرصت مناسبی را برای رصد در اختیار ستاره شناسان و علاقه‌مندان نجوم قرار دهد.

ادامه مطلب...

پرتاب نخستین فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی در اردیبهشت ماه

ارسال شده توسط رضا در 91/1/10:: 11:21 عصر
space-1.jpg

مقامات فضایی ناسا از تاریخ جدید پرتاب اولین فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در اواخر ماه آوریل خبر دادند.

 طبق خبر ناسا در سایت توئیتر، شرکت اسپیس ایکس اکنون قصد دارد فضاپیمای بدون سرنشین دراگون خود را در روز 30 آوریل(11 اردیبهشت) در ساعت 16:22 به وقت گرینویچ در یک پرواز نمایشی به پایگاه مداری ارسال کند.

ادامه مطلب...

فضانوردان ایستگاه فضایی در خارج ایستگاه پناه گرفتند

ارسال شده توسط رضا در 91/1/10:: 11:16 عصر

همزمان با عبور یک تکه زباله فضایی از نزدیک ایستگاه بین المللی فضایی، ساکنان این ایستگاه برای مدتی کوتاه در کپسول های اضطراری پناه گرفتند.

این تکه که بخش جداشده از یک موشک روسی بود، روز جمعه مورد شناسایی قرار گرفت، زمانی که دیگر برای جابه جا کردن ایستگاه فضایی دیر شده بود.

ناسا اعلام کرده که فاصله این زباله با ایستگاه آن قدر کم نبوده که تهدیدی جدی برای ایستگاه به شمار بیاید ولی اقدام احتیاطی در این باره ضرورت داشته است.

طی 12 سال گذشته این سومین بار است که ایستگاه بین المللی فضایی در معرض برخورد احتمالی با زباله های فضایی قرار می گیرد.

ادامه مطلب...

کشف ابر مرموز در آسمان مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/1/10:: 8:15 عصر

دانشمندان هفته گذشته ابر مرموزی را روی سیاره مریخ کشف کردند.

 به نقل از دیسکاوری نیوز، ستاره شناسان دانشگاه آریزونا از وجود پدیده عجیبی بر روی سیاره مریخ موسوم به "آسیدالیا" خبر می دهند که با این سیاره حرکت می کند.

فضاپیمای اودیسه مریخ ناسا تلاش خواهد کرد تا از این ابر با دوربینی که می تواند به طور همزمان در نور مرئی و فروسرخ عکس بگیرد تصویر برداری کند.

محققان می گویند این پدیده نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر دمایی نیز ساختاری شبیه ابر دارد.

صرف نظر از آنکه این پدیده دقیقا چیست، مهم آن است که اندازه آن در حال کوچک شدن است.

این امر موجب شده برخی از دانشمندان باور کنند این پدیده نوعی رویداد موقت است.

این پدیده ممکن است یک ابر غبار ناشی از تاثیر یک شهاب سنگ، یک سامانه طوفانی عظیم و یا فقط یک نور باشد.


آیا می دانستید خورشید 330،000 مرتبه از زمین بزرگتر است!

ارسال شده توسط رضا در 91/1/9:: 10:39 عصر

 آیا می دانستید خورشید 330،000 مرتبه از زمین بزرگتر است!



سیارات منظومه خورشیدی کدامند؟

ارسال شده توسط رضا در 91/1/9:: 10:38 عصر



سیارات منظومه شمسی از نزدیکترین سیاره به خورشید تا به آخر عبارت اند از:(نام دیگر بعضی سیارات نیز ذکر شده است)

1)عطارد یا تیر
2)زهره یا ناهید
3)زمین
4)مریخ یا بهرام
5)مشتری یا برجیس
6)زحل یا کیوان
7)اورانوس
8)نپتون
9)پلوتون

تعداد اقمار سیارات منظومه خورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/9:: 10:37 عصر
قمر به معنای ماه میباشد.از 9 سیاره موجود در منظومه شمسی تنها 6 سیاره دارای ماه میباشند،که به دور سیارات خود میچرخند.این اقمار عبارت اند از:

1)زمین:1 ماه     2)مریخ:2 ماه     3)مشتری:14 ماه      4)زحل:10 ماه    5)اورانوس:5 ماه   6)نپتون:2 ماه 

 


مهمترین پدیدههای نجومی سال90

ارسال شده توسط رضا در 91/1/7:: 10:58 عصر

سال 90 با بارشهای شهابی شلیاقی، اسدی و برساوشی آغاز شد و در حالی پایان یافت که پس از خورشید گرفتگی 4 آذرماه شاهد پدیده ماه گرفتگی در روز 19 آذرماه در سال 90 بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علم نجوم علم مطالعه حرکات، ساختار، تکامل و سرنوشت اجرام آسمانی و علم پاسخ به سوالات و چراهای آدمی درباره جهان آفرینش و ماهیت آن است. در این راستا بشر با اختراع تلسکوپ سعی کرد تا پاسخ سوالات خود را در اعماق آسمان جستجو کند که گذر پژوهشهای خود توانست مشکلات زمینی خود را حل کند.

از سوی دیگر ستاره شناسی از معدود علومی است که آماتورها همچنان در آن نقش فعالی به ویژه در کشف و مشاهده حوادث زودگذر نجومی دارند. ستاره شناسان آماتور با برگزاری تورهای رصدی سعی می کنند تا با ابزارهای نجومی خود اعماق آسمانها را جستجو کنند.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 20 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329727
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ