سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روسیه به مأموریت اکتشافی مریخ اروپا می پیوندد

ارسال شده توسط رضا در 91/1/20:: 3:5 عصر

مقامات آژانس فضایی روسیه از پیوستن این کشور به برنامه کاوش مریخ آژانس فضایی اروپا خبر دادند.

 روز جمعه و پس از دیدار «ژان ژاک دوردین»، مدیر آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) و «ولادیمیر پوپووکین» رئیس آژانس فضایی روسیه در مسکو، خبر پیوستن روسیه به برنامه کاوش مریخ موسوم به ExoMars‌ منتشر شد.

یکی از منابع وابسته به صنایع هوا فضای روسیه پیش بینی کرد، قرارداد همکاری میان آژانس فضایی روسیه و آژانس فضایی اروپا در برنامه کاوش مریخ در ماه نوامبر به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید و میزان بودجه تحقیقاتی نیز تعیین می شود.

در برنامه کاوش مریخ محققان قصد دارند تا سال 2016 میلادی یک فضاپیمای اکتشافی و دو سال بعد یک روبات اکتشافی را به سیاره سرخ ارسال کنند.

ناسا نیز که پیش از این به برنامه ExoMars پیوسته بود، به دلیل کاهش بودجه سالانه از حضور در این پروژه کناره گیری کرد و موشک اطلس را که برای پرتاب فضاپیمای اکتشافی در نظر گرفته شده بود، آماده نخواهد کرد.

عضویت روسیه در برنامه کاوش مریخ روز جمعه به تصویب شورای هوافضای آکادمی علوم این کشور رسید.


تصویر روز ابری در مریخ و سلام فضانورد آینده/ گردهمایی سیارات در

ارسال شده توسط رضا در 91/1/18:: 9:19 صبح

مجله نشنال جغرافی در زیباترین تصاویر نجومی این هفته خود عکسهایی زیبا از تماشای نمایش شفقی از ایستگاه فضایی بین المللی، گردهمایی سیارات در آسمان شب زمین و رگه های مریخی را انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مروارید سبز، فضانورد نسل آینده، دانه های ابر در سیاره سرخ و نمایش شفقهای قطبی در فضا تنها بخشی از زیباترین تصاویر نجومی این هفته از نگاه مجله نشنال جغرافی است.

رگه های مریخی
 
در عمق حفره ای در مریخ که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، خطوطی به چشم می خورند که به نظر می رسند رگه های معدنی باشند. این تصویر را به تازگی کاوشگر مدارگرد Mars Reconnaissance ناسا گرفته است. در زمین، این رگه ها زمانی تشکیل می شوند که آب از میان شکافهای سنگها عبور و رسوبات معدنی را با خود حمل کند.
 

ادامه مطلب...

ساکت ترین مکان جهان/عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/1/17:: 11:37 صبح

ساکت ترین مکان جهان/عکس

 

اگرچه سکوت همیشه با ارزش تصور شده اما اتاقی در آمریکا وجود دارد که به دلیل سکوت بسیار بالای آن تنها برای زمان کوتاهی قابل تحمل است.
 طولانی‌ترین زمانی که انسان می‌تواند در «اتاق بدون پژواک» کتابخانه اورفیلد در جنوب مینیاپولیس دوام بیاورد، تنها 45 دقیقه است.


این اتاق تا 99.99 درصد جاذب صدا بوده و رکورد گینس را برای ساکت‌ترین مکان جهان در اختیار دارد؛ اما اقامت طولانی در آن در برخی موارد فرد را دچار اوهام می‌کند. این اتاق خاصیت فوق سکوت خود را از طریق مثلثهای صوتی پشم شیشه، دیوارهای دو طرفه عایق‌دار فلزی و سیمان بدست آورده است.

ادامه مطلب...

شناسایی قدیمیترین سیارات بیگانه

ارسال شده توسط رضا در 91/1/17:: 11:31 صبح

دانشمندان مؤسسه مکس‌پلانک آلمان از کشف دو سیاره در مدار ستاره‌ای در فاصله 375 سال نوری از زمین خبر داده‌اند که قدیمی‌ترین جهان‌های بیگانه شناخته‌شده هستند.

 این ستاره میزبان و سیاره‌های آن با سن تخمینی 12.8 میلیارد سال احتمالا در آغاز جهان و کمتر از یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند.

این ستاره HIP 11952 نام داشته و از دو سیاره به بزرگی مشتری و دیگری در حدود سه برابر مشتری برخوردار بوده که مدار اولی حدود هفت روز و دیگری 9.5 ماه بطول می‌انجامد.

محققان این سیارات را با استفاده از شیوه‌ای موسوم به سرعت شعاعی کشف کرده اند که در آن ستاره‌شناسان به رصد لرزشهای دوره‌ای در نور یک ستاره که در اثر کشش‌های گرانشی سیارات مداری ایجاد می‌شود، می‌پردازند.

ادامه مطلب...

نصب تلسکوپ 3.5 متری در رصدخانه ملی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/16:: 11:10 صبح

رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی با اشاره به آغاز عملیات ساخت رصدخانه ملی در سال جاری گفت: بر اساس برنامه های تعیین شده امیدواریم تا پایان سال جاری و یا اوایل سال 92 اولین نورگیری این رصدخانه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه رصدخانه ملی اولین طرح کلان ملی ایران در دهه 70 به شمار می رود. هم اکنون طراحی مفهمومی و مکان یابی آن به اتمام رسیده و کلنگ ساخت این رصدخانه در ایام دهه فجر سال گذشته بر زمین زده شد.

 

ادامه مطلب...

ساخت موتور رانش ماهواره با قدرت سفر به ماه با سوخت یک دهم لیتر!

ارسال شده توسط رضا در 91/1/16:: 10:56 صبح

محققان سوئیسی دست به ساخت سیستم رانش ماهواره زده‌اند که می‌تواند مسیر زمین تا ماه را با یک دهم لیتر سوخت بپیماید.

 وزن این موتور کوچک تنها چند صد گرم بوده و با یک ترکیب شیمیایی یونی کار کرده که از برق برای استخراج یون و تولید نیروی محرکه استفاده می‌کند. این موتور کوچک برای پرتاب ماهواره به مدار ساخته نشده بلکه در عوض به مانور فضاپیما در فضا کمک می‌کند که پیش از این نیازمند موتورهای عظیم‌الجثه و گران بود.

اولین پیش ساخت این موتور قرار است توسط آزمایشگاه‌های موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان رونمایی شود و محققان امیدوارند این فناوری بتواند آغازگر عصر جدید اکتشاف فضایی کم هزینه باشد.

ماهواره های کوچک از هزینه بسیار کمتری نسبت به انواع بزرگتر آن برخوردار بوده اما اخیرا از کمبود یک سیستم رانش موثر رنج می‌برد.

این در حالیست که محققان سوئیسی امیدوارند که این موتور «ریز رانشی (MicroThrust)» که به ماهواره قابلیت تغییر مسیر در مدار با سرعت 40 هزار کیلومتر در ساعت را می‌دهد، بتواند پاسخی برای این نیاز باشد.

این موتور قرار است بر روی ماهواره CleanSpace One که در حال حاضر توسط این مؤسسه برای پاکسازی فضا از ضایعات فضایی در حال ساخت بوده، مورد استفاده قرار بگیرد.

ماهواره 11 میلیون دلاری قرار است به جمع‌آوری توده‌های ضایعات مداری پرداخته و آنها را به سوی جو زمین پرتاب کند تا در زمان ورود مجدد در آن بسوزند.

 

ایسنا


نقشهبرداری از آسمان به دنبال طبیعت انرژی تاریک

ارسال شده توسط رضا در 91/1/15:: 2:1 عصر

منجمان انگلیسی موفق به اندازه گیری فاصله دقیق تا بیش از 250 هزار کهکشان برای دستیابی به دوره مهمی از تاریخ کیهانی شده اند.

 یک نقشه سه‌بعدی از آسمان به دانشمندان اجازه خواهد داد تا به کاوش زمانی در حدود شش میلیارد سال پیش که انرژی تاریک به قدرت غالب بر انبساط جهان تبدیل شده، بپردازند. هنوز کسی از طبیعت واقعی این نیروی دافع آگاهی ندارد اما اطلاعات دقیق پژوهش اسپکتروسکوپی نوسان باریون(BOSS) به آزمایش فرضیه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

محققان دانشگاه پورتسموث با اندازه گیری جایگاههای سه‌بعدی بیش از 250 هزار کهکشان توانستند وسیعترین گستره از جهان را تا کنون تحت پوشش قرار داده و گامی جدید در درک چگونگی شتاب گسترش جهان بردارند.

ادامه مطلب...

شاهکار جدید ناسا: شب پرستاره ونگوگ بر پهنه اقیانوسهای جهان / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/1/14:: 7:48 عصر

یکی از مشهورترین آثار ونسان ون‌گوگ، هنرمند هلندی شب پرستاره نام دارد که در آن ستاره‌ها مانند گردابی سفید و بزرگ به نمایش درآمده‌اند. مدل‌سازی ناسا از جریان‌های اقیانوسی شب پرستاره دیگری را به نمایش گذاشته که توسط طبیعت روی صفحه اقیانوس‌ها طراحی شده و شباهت زیادی به نقاشی این هنرمند پست‌امپرسیونیست دارد.  

شب پرستاره

ادامه مطلب...

پس از 43 سال، موتورهای آپولو 11 از کف دریا بیرون کشیده میشود

ارسال شده توسط رضا در 91/1/13:: 10:26 عصر

جف بیزوس بیشتر شهرت خود را مدیون بنیان‌گذاری سایت آمازون است، اما به خاطر چیزهای دیگری نیز مشهور است: وی یکی از طرفداران پر و پا قرص فضا و فضانوردی است. چند هفته پیش از صدمین سالگرد غرق شدن کشتی تایتانیک، وی کشف یکی دیگر از یادگارهای تاریخ بشریت را در کف اقیانوس اعلام کرد: موتورهایی که فضاپیمای آپولو 11 را به ماه بردند.
به گزارش نیوساینتیست، یک هیئت اکتشافی خصوصی که توسط بیزوس تامین مالی می‌شود، با استفاده از جدیدترین فناوری ردیابی صوتی توانست پنج موتور F-1 (که در قسمت جلو تصویر پایین دیده می‌شود) را در عمق 4.3 کیلومتری زیر سطح آب و در اقیانوس اطلس شناسایی کند.
بیزوس قصد دارد تا برای بیرون آوردن حداقل یکی از این موتورها تلاش کند. پس از 43سال ماندن زیر آب، هیچ کس نمی‌داند که این موتورها در چه شرایطی قرار دارند. بیزوس در وب‌سایت خود در این خصوص نوشته است: «از طرف دیگر، آنها از مواد سختی ساخته شده‌اند. بنابراین باید منتظر ماند و دید.»

ادامه مطلب...

این کهکشان طغیانگر به شکل مستطیل است / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/1/13:: 10:18 عصر

اگر یک انسان اندامی چهارگوش داشت خیلی عجیب نبود؛ اما در خصوص یک کهکشان، چهارگوش بودن نشانه آشکاری از طغیانگری است. کهکشان مستطیلی شکلی که در فاصله 700 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی نهر (Eridanus) شناسایی شده، چهارگوش‌ترین کهکشان شناخته شده است. این کهکشان می‌تواند درک جدیدی از نحوه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها را در اختیار اخترشناسان قرار دهد.


ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 31 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329738
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ