سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در یکی از قمر زحل، اکسیژن کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 91/1/28:: 5:13 عصر

طیف‌سنج پلاسمایی کاسینی نشان می‌دهد یون‌های مولکولی اکسیژن (O2+) در جو بالایی این قمر وجود دارند. بمباران دائمی دایونی توسط مغناطیس‌کره قوی زحل باعث شکل‌گیری این یون‌ها شده است.

 فضاپیمای کاسینی که سال 1997/1376 زمین را به مقصد زحل ترک کرد، موفق به کشف جدیدی شده است. محققان آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس و تیم تحقیقاتی بین‌المللی همکار آنها می‌گویند ابزارهای مورد استفاده در این فضاپیما از وجود یون‌های مولکولی اکسیژن (O2+)در جو بالایی قمر دایونی، یکی از 62 قمری که به دور سیاره زحل در گردش هستند، خبر می‌دهند. به گزارش ساینس دیلی، وجود یون‌های مولکولی اکسیژن توسط حسگر CAPS یا طیف‌سنج پلاسمایی کاسینی در حالی که این فضاپیما در سال 2010/ 1389 در اطراف قمر دایونی در حرکت بوده، کشف شده است.

ادامه مطلب...

کشف دو ستاره کوتوله سفید پیر در نزدیکترین فاصله با زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/1/28:: 4:51 عصر

محققان نجوم دانشگاه اوکلاهاما موفق به شناسایی دو ستاره کوتوله سفید در فاصله 100 سال نوری با زمین شدند که احتمالا جزء قدیمی‌ترین ستاره‌های موجود در کیهان محسوب می‌شوند.

 در طول سه سال تحقیق و با استفاده از تلسکوپ رصدخانه MDM‌ در نزدیکی توسان ایالت آریزونا، دو ستاره کوتوله سفید WD 0346+246 و SDSS J110217 در صورت‌های فلکی ثور و دب اکبر کشف شدند.

سن دو ستاره کوتوله سفید بین 11 تا 12 میلیارد سال تخمین زده می‌شود و به گفته محققان این ستارگان نزدیک‌ترین نمونه از قدیمی‌ترین ستاره‌های کیهان هستند که پس از انفجار بزرگ (Big Bang)‌ شکل گرفته‌اند.

ستارگان در آخرین مرحله از تکامل خود با جرم زیاد به سیاهچاله و با جرم کم به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند. کوتوله سفید، ستاره بسیار داغی است که سوخت هسته‌ای آن پایان یافته و به مرور زمان دمای خود را از دست می‌دهد و سرد می‌شود.

خورشید نیز در مدت پنج میلیارد سال سوخته و به کوتوله سفید بسیار متراکم در اندازه زمین تبدیل خواهد شد.

با اندازه گیری مدت زمان سرد شدن یک کوتوله سفید می‌توان سن ستاره را تخمین زد.

به گفته پروفسور «کیلیچ» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه اوکلاهاما، روند سرد شدن این دو کوتوله سفید میلیاردها سال ادامه داشته و بر این اساس سن این دو ستاره حدود 12 میلیارد سال است.

محققان با استفاده از تصاویر مادون قرمز تلسکوپ فضایی Spitzer ناسا موفق به اندازه گیری دمای دو کوتوله سفید شدند. دمای سطح دو ستاره سه هزار و 700 تا سه هزار و 800 درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود.

نتایج کشف اخیر در مجله Royal Astronomical Society منتشر شده است.


دستاورد بیسابقه دانشمندان درباره شتاب انبساط جهان

ارسال شده توسط رضا در 91/1/28:: 4:46 عصر

محققان مؤسسه فیزیک و ریاضیات جهان کاولی و دانشگاه ملی فناوری نارا، در مطالعه‌ای بی‌سابقه از کوازارهای دارای عدسی گرانشی برای سنجش تاریخ انبساط جهان استفاده کرده‌اند.

 نتایج این پژوهش به ارائه شواهد قدرتمندی از شتابنده بودن انبساط جهان پرداخته است.

تا کنون مشاهداتی از این انبساط کیهانی شتابنده از جمله ابرنواختر دور که نوبل فیزیک 2011 را برای محققان خود به ارمغان آورد، انجام شده است.

نتایج این تیم تحقیقاتی که در مجله Astronomical Journal منتشر خواهد شد، به تائید این انبساط فزاینده با استفاده از رویکرد کاملا متفاوت پرداخته‌اند که شرایط را برای انرژی تاریک تقویت می‌کند.

کوازار یا اخترنما به اجسام بسیار نورانی گفته می‌شود که نیروی خود را از به هم پیوستگی گاز در ابرسیاه‌چاله‌های مرکز کهکشان‌های دور بدست می‌آورند. یک کوازار معمولا در فاصله بسیار دور قرار دارد.

همگرایی گرانشی که در آن یک جسم دور در اثر گرانش یک جسم پس زمینه به دو یا چند تصویر تقسیم می‌شود ابتدا در سال 1979 کشف شده و از آن زمان بیش از 100 کوازار دارای همگرایی گرانشی گزارش شده‌اند.

محققان به بررسی مجموعه عظیم داده‌های تلسکوپ اسلوان برای کوازارهای دارای همگرای گرانشی پرداختند. طی 10 سال آزمایش دقیق 100 هزار کوازار، این تیم با موفقیت توانستند نزدیک 50 کوازار دارای همگرایی گرانشی را کشف کرده و نمونه‌های سراب جهان را افزایش دهند.

فراوانی همگرایی گرانشی که با شمارش تعداد کوازارها در یک کاتالوگ قابل سنجش بوده، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سرعت انبساط جهان را استنباط کنند؛ چرا که انبساط فزاینده، فاصله بین کوازارها و در نتیجه امکان همگرایی گرانشی را افزایش می‌دهد.

این محققان امکان همگرایی گرانشی را در میان کوازارهای دور تا حدود 0.05 درصد اندازه‌گیری کردند که با محاسبات دقیق نظری برای استخراج اطلاعات در مورد تاریخ انبساط به مقایسه گذاشته شد.

نتیجه این مقایسه نشان داده که در حقیقت انبساط جهان با شتاب انجام می‌گیرد که از وجود انرژی تاریک در آن خبر می‌دهد.


پرتاب ساعت اتمی به فضا برای بهبود جهتیابی فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/26:: 1:42 عصر

 

محققان ناسا در حال طراحی ساعت اتمی جدیدی هستند که جهت‌یابی فضاپیماها را ارتقا بخشیده و باعث بهبود تحقیقات فضایی خواهد شد.

، ساعت اتمی جدید در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در حال طراحی و ساخت است و در سال 2015 میلادی به فضا پرتاب می‌شود.

ساعت اتمی یون جیوه یک سال در فضا باقی می‌ماند و در این مدت محققان شرایط بهبود جهت یابی فضاپیماها از طریق ساعت اتمی و بررسی شرایط دشوار فضایی بر عملکرد ساعت را مورد بررسی قرار خواهند داد.

ادامه مطلب...

طراحی «گل خورشیدی» برای تبدیل نور به امواج مایکروویو

ارسال شده توسط رضا در 91/1/26:: 1:39 عصر

محققان ناسا در حال بررسی طرحی هستند که امکان هدایت امواج تضعیف شده مایکروویو از فضا به زمین برای تولید برق را فراهم می‌کند.

 «جان مانکینز» از مهندسان سابق ناسا طرح خود را برای تبدیل نور خورشید به امواج مایکروویو و ارسال آن به زمین در کنفرانس نوآوری‌های ناسا ارائه کرده است.

این پروژه که به اختصار SPS-ALPHA نامیده می‌شود، شامل یک آرایه فضایی به شکل گل مخروط است که بر سطح آن آینه‌های خمیده‌ای نصب می‌شود.

ادامه مطلب...

تصویری از درخت کریسمس در صورت فلکی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/24:: 11:39 صبح

در صورت فلکی «مونوسروس» که به «اسب تک شاخ» نیز شهرت دارد، یک توده عظیم از غبار و گازهای کیهانی در فاصله دو هزار و 700 سال نوری دیده می‌شود که منطقه تشکیل ستاره‌ای موسوم به NGC 2264 است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، یک نور قوی ناشی از ستاره‌های تازه متولد شده به رنگ قرمز در کنار گرد و غبار ستاره‌های جوان و داغ به رنگ آبی، در مرکز تصویر دیده می‌شوند.

ستاره‌های منطقه NGC 2264 به خوشه ستاره‌ای «درخت کریسمس» شهرت دارند و «سحابی روباه» نیز در سمت چپ و «سحابی مخروطی» نیز در بالای خوشه درختی دیده می شود.


شاتل دیسکاوری بر فراز آسمان واشنگتن پرواز میکند

ارسال شده توسط رضا در 91/1/24:: 11:28 صبح

هواپیمای شاتل بر 747 ناسا شاتل دیسکاوری را به ارتفاع 457 متری شهر واشنگتن می برد تا به مناسبت اولین سالگرد بازنشستگی شاتل دیسکاوری آن را در فراز آسمان پایتخت آمریکا به پرواز در آورد.

این پرواز با همکاری اداره هوانوردی فدرال بین ساعت 10 تا 11 صبح به وقت محلی رخ می دهد و تلویزیون و وب سایت ناسا پوشش خبری زنده ای از این رویداد ارائه می کنند.

براساس گزارش ناسا، مسیر دقیق و زمان این پرواز بستگی به شرایط جوی و محدودیتهای عملیاتی دارد. این درحالی است که انتظار می رود این شاتل در نزدیکی ساختمانهای شاخص واشنگتن چون نشنال مال، فرودگاه ملی ریگان، بندر ملی و موزه ملی هوافضای اسمیتسونین پرواز کند و زمانی که این پرواز به پایان برسد این هواپیمای شاتل‌بر در فرودگاه بین المللی دالاس به زمین خواهد نشست.

دیسکاوری 39 مأموریت را به اتمام رسانده، 365 روز را در فضا سپری کرده، 5830 بار به دور مدار زمین چرخیده و کیلومترها سفر کرده است.

ناسا دیسکاوری را به موزه ملی هوا و فضا منتقل می کند تا دوره جدیدی از مأموریت خود را برای به نمایش گذاشتن دستاورهای گذشته خود در فضا و الهام بخشیدن به نسلهای آینده کاوشگران فضا را انجام دهد.


زیباترین تصاویر نجومی هفته/ شفق هنرمندانه و زنبق کیهانی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/24:: 11:24 صبح

مجله نشنال جغرافی این هفته نیز با ارائه تصاویری چون شفق هنرمندانه، زنبق کیهانی و توپ تیتانی به معرفی گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی هفته پرداخت.گلهای بهاری حتی در فضا نیز شکوفا شده اند. این عکس جدید، NGC 7023 را که همچنین به خاطر شکل ظاهری اش با عنوان سحابی زنبق نیز شناخته می شود نشان می دهد. این تصویر را رصدخانه قله کیت در آریزونا گرفته است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، همانند هفته های گذشته مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.

زنبق گلدار

 

این گل کیهانی، ابری بین ستاره ای از گاز و گرد و غبار است که ماده درونی آن از انعکاس نور تابیده از ستارگان همسایه می درخشد.
 

ادامه مطلب...

کشف پدیدهای عجیب در خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/1/23:: 5:24 عصر

دانشمندان در رصدهای خود بر روی خورشید، متوجه الگویی از سلولهایی با مرکز درخشان و مرزهای تاریک در تاج یا جو خورشیدی شده‌اند. به گزارش ایسنا، طبق این رصدها که در پاییز 2011 توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا انجام شده، این سلولها تا حدی شبیه به الگوی سلولی موجود در سطح خورشید بوده اما کشف این الگوها در بخش بالایی جو خورشید تا حدی عجیب بنظر می‌رسد. خصوصیات این ویژگیهای خورشیدی موسوم به سلولهای تاجی که تا کنون گزارش نشده بود، در مجله Astrophysical منتشر شده است. این سلولهای خورشیدی در مناطقی میان گودالهای تاجی سردتر و کم‌تراکم‌تر و کانالهای رشته‌ای نمایشگر مرز میان بخشهای میدانهای مغناطیسی رو به بالا و پائین رخ می‌دهند

ادامه مطلب...

اندازه گیری شعاع خورشید در یک تحقیق 3 ساله

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 9:42 عصر

اندازه گیری شعاع خورشید در یک تحقیق 3 ساله

گروهی از دانشمندان در برزیل ، هاوایی و کالیفرنیا توانستند توسط یک فضاپیما که در مدار در حال چرخش بود در بین سال های 2003 تا 2006 قطر خورشید را با دقت بالایی اندازه گیری کنند .

آنها توانستند اندازه ی شعاع خورشید را با دقت زیادی اندازه گیری کنند .این عدد اعلام شده برابر است با 432?687 مایل یعنی 696?342 کیلومتر (با اندازه مثبت و یا منفی 65 کیلومتر) .این که از روی زمین هدایت می شد این اندازه ها را ثبت کرده است .

میلیو مارسلو،جف کوهن، و شول ایزابل از دانشگاه هاوایی موسسه در همکاری با راک بوش از دانشگاه استانفورد کالیفرنیا، با همکاری هم به اندازه گیری شعاع خورشید پرداختند.این کار در جایگاه خود فوق العاده بوده است و موفقیتی برای دست اندرکاران به حساب می اید.

 


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 47 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329754
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ