سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استیون هاوکینگ :خداوند خالق جهان نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 9:26 عصر

اظهارنظرهای جدید پروفسور هاوکینگ در کتاب تازه خود نشان می‌دهد که وی دیدگاه‌های قبلی خود در مورد آفرینش و دین را کنار گذاشته است.

بخشی از مقاله:
او می‏نویسد، “علتی که شرایط سیاره‏ ی ما را منطبق و مناسب می‏سازد – خورشید واحد، ترکیب خوش اقبالانه‏اش با زمین – فاصله‏ی خورشید و جرم خورشیدی، بسیار کمتر قابل توجه است، و به مراتب شواهد قانع کننده‏ی کمتری وجود دارد که زمین فقط برای لطف به نوع بشر طراحی شده باشد.”

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/4/47/%D8%AC%D9%84%D8%AF_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B7%D8%B1%D8%AD_%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF.JPG/200px-%D8%AC%D9%84%D8%AF_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B7%D8%B1%D8%AD_%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF.JPG

استیون هاوکینگ: خداوند خالق جهان نیست
به نقل از پژوهشکده تخصصی فیزیک و فلسفه
لندن (رویترز) – فیزیکدان برجسته‏ی بریتانیایی، استیون هاوکینگ، در کتاب جدید خود استدلال کرده است که خداوند جهان را نیافریده و “انفجار بزرگ” پیامد اجتناب ناپذیری از قوانین فیزیک بوده است.
مطابق با روزنامه‏ی تایمز که در روز سه‏شنبه منتشر شد؛ او در “طرح عظیم،” اثر مشترکش با فیزیکدان آمریکایی، لئونارد ملودینو، می‏گوید که سری جدید نظریه‏‏ها یک آفریننده برای جهان ساخته است.

ادامه مطلب...

بادهای شیطانی بر روی مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 6:57 عصر

جدید ترین اطلاعات دریافتی از فونیکس نشان می دهد که خاک مریخ توانایی پشتیبانی از حیات را دارد. فونیکس با تجزیه خاک سطح مریخ یا سنگپوش مریخ ، نشان داد که مواد معدنی به وفور در خاک مریخ یافت می شوند و خاصیت اسیدی آن هم به اندازه ای نیست که مانع شکل گیری حیات در آن شود . این نتایج شگفت انگیز حاصل تحلیل های اولیه از یک بیلچه از عمق 2 سانتی متری خاک مریخ است که توسط ابزار MECA (Microscopy, Electrochemistry and Conductivity Analyzer )، انجام شده است .

فونیکس: خاک مریخ می تواند میزبان حیات باشد

MECA یکی از ابزار های مهم نصب شده بر روی فونیکس است که به "wet lab" نیز معروف است . این ابزار اولین آزمایشگاه رطوبتی است که در خارج از زمین کار می کند .

ادامه مطلب...

بادهای شیطانی بر روی مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 6:51 عصر

بادهای شیطانی بر روی مریخدوربین HiRISE این عکس را هنگامی که مدارگرد در حال عبور از فراز منطقه Amozonis Planitia در شمال مریخ بود ثبت کرد. در منطقه عکس برداری شده، آثار و نشانه‌های بسیاری از طوفان‌ها و گردبادهای گذشته نیز به صورت رگه‌ها و نوارهایی بر سطح منطقه رویت پذیر بود.

این گردباد (به چنین گردبادهایی در سیاره سرخ اصطلاحا غبار شیطانی یا Dust Devils گفته می‌شود.) که به صورت یک کمان در تصویر مشخص است به وسیله بادهای غربی در مریخ به وجود آمده است. طول این گردباد در حدود 27 متر است.

ادامه مطلب...

حیات این گونه کشف خواهد شد

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 6:49 عصر
حیات این گونه کشف خواهد شد

دو دهه پس از کشف نخستین سیاره در ماورای منظومه شمسی، تلاش‌برای دستیابی به پاسخی مستدل برای این قدیمی‌ترین و بنیادی‌ترین سوال بشر همچنان ادامه دارد. وجود گونه‌های متفاوتی از حیات در سیارات ماورای منظومه شمسی با توجه به پهنه بی‌انتهای گیتی و انبوه بی شمار ستارگان کاملا محتمل است؛ اما دانشمندان امیدوارند برای پاسخ به این سوال به ورای آمار و ارقام رفته و چیزی متقن تر و گویاتر پیدا کنند. با شناسایی صد‌ها سیاره فراخورشیدی که به دور ستارگانی مانند خورشید ما در حال گردشند، امید دانشمندان به کشف حیات در ماورای منظومه شمسی هر روز پررنگ‌تر می‌شود. اگر چه بیشتر سیارات کشف شده، غول‌های گازی بیش از حد بزرگی با حرکت وضعی فوق‌العاده سریع هستند که به دلیل قرار داشتن در فاصله‌ای نزدیک به ستاره مادر شرایط چندان مساعدی برای زندگی ندارند اما در این بین سیاراتی هم وجود دارند که به نحو شگفت انگیزی شبیه زمین خودمان هستند.

ادامه مطلب...

فرار از دست پسماند فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 6:45 عصر

یک پسماند فضایی کوچک که از یک ماهواره قدیمی روسی جدا شده و در فضا سرگردان است، چندی پیش هر شش خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور کرد تا از ترس جانشان به دو قایق نجات مستقر در این ایستگاه فضایی پناه برده و آماده بازگشت اضطراری به زمین شوند. آژانس فضایی روسیه اعلام کرد این قطعه فلزی سرگردان که بخشی از ماهواره روسی کوسموس 2251 بود از فاصله 23 کیلومتری ایستگاه عبور کرد و خدمه دوباره توانستند لباسهای فضایی را از تن درآورده و به خانه فضایی

فرار از دست پسماند فضایی

خود در ارتفاغ 400 کیلومتری زمین بازگردند.

تابستان سال 1372 خورشیدی، زمانی که تکنسین‌ها در پایگاه فضایی پلستسک مشغول آماده‌سازی یکی دیگر از ماهواره‌های مخابراتی سری استلار برای ارتش روسیه بودند هرگز گمان نمی‌بردند که ماهواره کاملا سری زیر دست آنها زمانی به یکی از خبرسازترین ماهواره‌های جهان تبدیل شود. کوسموس 2251 یک ماهواره مخابراتی نظامی به وزن 900 کیلوگرم بود که اولین نمونه‌های آن در سالهای دهه 40 خورشیدی به فضا پرتاب شد. مجموعه ماهواره‌های استلار در ارتفاع متوسط 800 کیلومتری زمین مستقر هستند تا تشکیل یک زنجیره پیوسته ارتباطات مخابراتی برای نیروی فضایی ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی را فراهم آورند. تا به امروز پنج مدل مختلف از این ماهواره موفق مخابراتی ساخته شده که کوسموس2251 از نسل چهارم آنها بوده است.

ادامه مطلب...

انتشار نتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی روی دادههای تلسکوپ فضایی ژاپن

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 3:15 عصر

نتایج تحقیق فیزیکدان ایرانی بر روی داده‌های تلسکوپ فضایی ژاپن مورد تائید واقع شد.

 مقاله دکتر احسان توابی، استادیار گروه فیزیک دانشگاه پیام‌ نور مرکز زنجان با عنوان «A statistical analysis of the SOT-Hinode observations of solar spicules and their wave-like behavior» در مجله علمی «New Astronomy» چاپ و به ‌عنوان یکی از مقالات داغ این مجله شناخته شده است.

به گفته توابی، این مقاله با همکاری گروهی از محققان دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه نوشته شده و گروه‌های علمی از دانشگاه‌های مسکو و هاروارد و سازمان فضایی ژاپن (ماموریت فضایی هینوده) در آن نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به ویژگی این مقاله در مقایسه با مقالات مشابه، به استفاده از روش آنالیز فوریه کوپل شده به موجکهای مورلت اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام ‌نور زنجان با اشاره به قابلیت این روش در تشخیص دقیق نوسانات امواج مگنتوهیدرواستاتیکی منتشره در طول سیخک‌های خورشیدی و روش خودکار ثبت امواج پیچشی آلفن که از عوامل گرمایش جو خارجی خورشید شناخته می‌شود، اظهار کرد: روش جدید گامی بلند در عرصه تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ‌های فضایی محسوب می‌شود.

وی افزود: این روش همچنین از محاسبات لاپلاسی که الگوریتم آن برای ردگیری ساختارهای بسیار ریز پایه‌گذاری شده، بر روی داده‌های تلسکوپ ایستگاه فضایی ژاپن (هینوده) مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن تایید شده است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: دستاوردهای این تحقیق در چندین کارگاه‌ تخصصی بین‌المللی از جمله در دانشگاه بروکسل بلژیک (Proba2/SWAP) و مرکز فضایی اروپا (ESA) و همچنین دانشگاه مارسی (LAM) و ماری کوری پاریس (IAP) برای محققان و پژوهشگران ارائه شده است.


کشف نیروهای جدید تاثیرگذار بر وقوع زمینلرزههای قدرتمند خورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 3:9 عصر

دانشمندان دانشگاه کالج لندن از توده‌های عظیم ذرات باردار از جو خورشیدی به عنوان علت وقوع زمین‌لرزه‌های قدرتمند روی این ستاره نام بردند.

 محققان پیش از این خورشید‌لرزه‌ها را با جرقه‌های خورشیدی مرتبط دانسته بودند که به ارسال انفجارهای قدرتمند از پرتوهای ایکس، نور فرابنفش و ماده به فضا می‌پردازند.

در اواسط فوریه 2011 محققان موفق به شناسایی دو خورشید‌لرزه و و یک جرقه خورشیدی شدند که تقریبا در یک زمان وقوع یافتند اما این جرقه از حرارت کافی برای ایجاد این امواج لرزشی برخوردار نبود.

به گفته سرگئی زارکوف، دانشمند فضایی دانشگاه کالج لندن، باورها بر این است که حرارت و تابش ناشی از جرقه‌های خورشیدی باعث بروز یک موج فشار در سطح می‌شود اما در رویداد فوریه، این اثر ارتباطی با لرزش نداشت.

ادامه مطلب...

رکورد منظومه شمسی شکست

ارسال شده توسط رضا در 91/1/22:: 3:7 عصر

محققان موفق به کشف یک منظومه ستاره‌ای شده‌اند که با شکست رکورد منظومه شمسی، از 9 سیاره برخوردار است.

طبق آخرین یافته‌ها که در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده، تعداد دقیق سیارات موجود در مدار ستاره HD 10180 تاکنون 9 عدد بوده و بررسی‌ها همچنان در اطراف آن ادامه دارد.

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپی در شیلی از سالها پیش به بررسی این ستاره که در فاصله 130 سال نوری از زمین قرار داشته، پرداخته‌اند که به دلیل فاصله نزدیکتر آن از درخشش بیشتری برخوردار است.

HD 10180 در صورت فلکی «آب‌مار» قرار داشته و پیش از این تصور می‌شد که تنها هفت سیاره در اطراف آن وجود دارد. اما تحقیقات اخیر از وجود دو سیاره دیگر در مدار آن خبر داده است.

اندازه این سیارات بسیار متفاوت بوده و یکی از آنها 65 برابر جرم زمین بوده و یکی از آنها تنها 1.4 برابر سنگینتر از زمین است. این موضوع آن را به کوچکترین سیاره خارج از منظومه شمسی کشف شده تاکنون تبدیل کرده است.

وزن دو سیاره تازه کشف شده در حدود 1.9 و 5.1 برابر زمین بوده که آنها را در گروه ابرزمین‌ها قرار می‌دهد. این سیارات در مدارهای داغ قرار داشته و طول مدار آنها زیر 10 روز برای سیاره کوچکتر و 68 روز برای سیاره بزرگتر است.

یکی از این دو سیاره و همچنین سیاره هفتم HD 10180 بسیار به این ستاره نزدیک هستند. یکی از آنها با جرم 1.3 برابر زمین تنها سه میلیون کیلومتر با آن فاصله داشته که بسیار نزدیکتر از سیاره عطارد با خورشید محسوب می‌شود.

طبق این پژوهش، ستاره مورد نظر بسیار آرام بوده و امکان ارتباط فعالیت دو سیاره جدید با پدیده ستاره‌ای وجود ندارد.

همچنین دوره مداری این سیارات با هیچکدام از دور‌ه‌های زمانی حرکت اجسام در منظومه شمسی مصادف نبوده، از این رو این دو جسم مسلما ریشه سیاره‌ای دارند.

به گفته محققان، منظومه‌های ستاره‌ای دیگر در جهان معمولا از چهار سیاره یا کمتر برخوردارند.


تصویر دیدنی یک فیل بر سطح مریخ!

ارسال شده توسط رضا در 91/1/21:: 2:15 عصر

مدارگرد اکتشافی مریخ تصویری دیدنی به شکل یک فیل از جریان گدازه آتشفشانی بر سطح سیاره سرخ ثبت کرده است.

ناسا به تازگی تصویر دیدنی از جریان گدازه بر سطح مریخ منتشر کرده است که توسط دوربین های مدارگرد مریخ «های رایز» در دومین منطقه آتشفشانی سیاره سرخ موسوم به Elysium Planitia تهیه شده است.

نقش فیل که بر سطح مریخ نقش بسته است، نگاه اجمالی از تغییرات زمین شناسی سیاره سرخ در طول میلیاردها سال را در اختیار محققان قرار می دهد.

ادامه مطلب...

تصاویر شگفت انگیز از یک پیاده روی فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/1/20:: 3:16 عصر

ناسا فیلم جالبی را منتشر کرده است که اولین پیاده روی فضایی آمریکا را در 3 ژوئن 1965 در ارتفاع بیش از 287 متری نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این فیلم که در 3 ژوئن 1965 گرفته شده است "اد وایت" فضانورد فضاپیمای "جمینی 4" به عنوان اولین پیاده روی فضایی یک آمریکایی را انجام داد که 23 دقیقه به طول انجامید.

"اد وایت" از پیاده روی فضایی به عنوان سخت ترین لحظه زندگی خود یاد کرده است. زمانی که این فضانورد در فضای بیرون "جمینی 4" معلق شد این فضاپیما با سرعت 28 هزار و 969 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 287 کیلومتر بالای هاوایی در حال سفر بود.

براساس گزارش دیلی میل، وی در این پیاده روی فضایی از طریق یک کابل 762 سانتیمتری به فضاپیما متصل شده بود. لبه کلاه لباس فضانوردی "اد وایت" با یک روکش طلا اندوده شده بود تا وی را از پرتوهای فیلترنشده خورشید محافظت کند. این فضانورد با کمک یک دستگاه تزریق نیروی نیتروژنی توانست در اطراف حرکت کند.

اولین پیاده روی فضایی انسان را "الکسی لیئونوف" از روسیه، چند ماه زودتر در 18 مارس 1965 انجام داد و این پیاده روی آمریکا در واقع پاسخی تبلیغاتی به این اقدام روسیه بود.

بین سالهای 1965 و 1966 در مجموع 10 فضانورد با ماموریتهای جمینی پرواز کردند. این ماموریتها راه ناسا را برای رسیدن به ماه باز کردند.

بیرون از دنیا- در سال 1965 اد وایت به عنوان اولین آمریکایی پیاده روی فضایی خود را انجام داد
 
 

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 18 ، بازدید دیروز: 95 ، کل بازدیدها: 329725
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ