سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقشهبرداری از آسمان به دنبال طبیعت انرژی تاریک

ارسال شده توسط رضا در 91/1/15:: 2:1 عصر

منجمان انگلیسی موفق به اندازه گیری فاصله دقیق تا بیش از 250 هزار کهکشان برای دستیابی به دوره مهمی از تاریخ کیهانی شده اند.

 یک نقشه سه‌بعدی از آسمان به دانشمندان اجازه خواهد داد تا به کاوش زمانی در حدود شش میلیارد سال پیش که انرژی تاریک به قدرت غالب بر انبساط جهان تبدیل شده، بپردازند. هنوز کسی از طبیعت واقعی این نیروی دافع آگاهی ندارد اما اطلاعات دقیق پژوهش اسپکتروسکوپی نوسان باریون(BOSS) به آزمایش فرضیه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

محققان دانشگاه پورتسموث با اندازه گیری جایگاههای سه‌بعدی بیش از 250 هزار کهکشان توانستند وسیعترین گستره از جهان را تا کنون تحت پوشش قرار داده و گامی جدید در درک چگونگی شتاب گسترش جهان بردارند.

کشف واقعیت انبساط جهان با سرعت روز افزون یکی از بزرگترین دستاوردهای قرن بیستم به شمار می رود.

پژوهش BOSS با دو شیوه در جهت درک این پدیده به فعالیت می‌پردازد. یکی از این شیوه‌ها از نوسانهای آکوستیک باریون استفاده می‌کند که این نوسانها در حقیقت امواج ناشی از فشار بوده که در آغاز جهان بوجود آمده و در توزیع ماده در زمان سرد شدن شرایط نقش مهمی ایفا کرده‌اند. امروزه این امواج خود را در یک مقیاس ارجح در جدا سازی کهکشانها نشان داده و می‌توان از آنها به عنوان نوعی خط‌کش استاندارد برای اندازه‌گیری هندسه کیهان استفاده کرد.

شیوه دیگر شامل انحرافات فضایی انتقال به سرخ است. این شیوه به توصیف اجزای شتاب کهکشانها می پردازد که از رشد ساختارهای موجود در جهان ناشی می‌شوند.

کیفیت نقشه BOSS نسبت به پژوهشهای پیشین یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. این نقشه به ارائه جزئیاتی در مورد جایگاه کهکشانها تا فاصله شش میلیارد سال نوری از زمین پرداخته و این سنجشها را تا 1.7 درصد از میزان واقعی آنها نشان می‌دهد.

تنها یک سوم پروژه BOSS که داده‌های خود را با استفاده از تلسکوپ اسلوان در نیومکزیکو به دست آورده، تکمیل شده و نقشه‌برداری از جایگاه‌های سه‌بعدی کهکشانها ادامه خواهد داد.





بازدید امروز: 47 ، بازدید دیروز: 53 ، کل بازدیدها: 330965
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ