سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشف دو ستاره کوتوله سفید پیر در نزدیکترین فاصله با زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/1/28:: 4:51 عصر

محققان نجوم دانشگاه اوکلاهاما موفق به شناسایی دو ستاره کوتوله سفید در فاصله 100 سال نوری با زمین شدند که احتمالا جزء قدیمی‌ترین ستاره‌های موجود در کیهان محسوب می‌شوند.

 در طول سه سال تحقیق و با استفاده از تلسکوپ رصدخانه MDM‌ در نزدیکی توسان ایالت آریزونا، دو ستاره کوتوله سفید WD 0346+246 و SDSS J110217 در صورت‌های فلکی ثور و دب اکبر کشف شدند.

سن دو ستاره کوتوله سفید بین 11 تا 12 میلیارد سال تخمین زده می‌شود و به گفته محققان این ستارگان نزدیک‌ترین نمونه از قدیمی‌ترین ستاره‌های کیهان هستند که پس از انفجار بزرگ (Big Bang)‌ شکل گرفته‌اند.

ستارگان در آخرین مرحله از تکامل خود با جرم زیاد به سیاهچاله و با جرم کم به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند. کوتوله سفید، ستاره بسیار داغی است که سوخت هسته‌ای آن پایان یافته و به مرور زمان دمای خود را از دست می‌دهد و سرد می‌شود.

خورشید نیز در مدت پنج میلیارد سال سوخته و به کوتوله سفید بسیار متراکم در اندازه زمین تبدیل خواهد شد.

با اندازه گیری مدت زمان سرد شدن یک کوتوله سفید می‌توان سن ستاره را تخمین زد.

به گفته پروفسور «کیلیچ» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه اوکلاهاما، روند سرد شدن این دو کوتوله سفید میلیاردها سال ادامه داشته و بر این اساس سن این دو ستاره حدود 12 میلیارد سال است.

محققان با استفاده از تصاویر مادون قرمز تلسکوپ فضایی Spitzer ناسا موفق به اندازه گیری دمای دو کوتوله سفید شدند. دمای سطح دو ستاره سه هزار و 700 تا سه هزار و 800 درجه سانتیگراد تخمین زده می‌شود.

نتایج کشف اخیر در مجله Royal Astronomical Society منتشر شده است.





بازدید امروز: 104 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330699
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ