سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امواج KH وگرداب های فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/3/3:: 7:38 عصر

باید به لیست چیزهای وحشتناکی که از فضا سراغ دارید، گرداب های فضایی عظیم الجثه را نیز اضافه کنید.

چرخش های عظیم در لبه مگنتوسفر عطارد – محلی که میدان مغناطیسی عطارد با ذرات باردار بادهای خورشیدی برخورد می کند – باعث شده تا براین سیاره پلاسما ببارد.
امواج کلوین-هلمهوتز که در مرز برخورد دو جبهه هوایی تشکیل می شوند، درست مانند دو جریان باد که در اتمسفر زمین با یکدیگر برخورد می کنند. این برخوردها به شکل ابرهایی عجیب و قابل رویت ظاهر می شوند. امواج KH همچنین در مگنتوسفر برخی سیارات پدید می آید و البته فضاپیمای ناسا این امواج را شناسایی در نزدیکی عطارد شناسایی کرده است.

همچنین داده های مخابره شده از این فضاپیما نشان داد که گردابه های به وجود آمده ناشی از امواج KH بسیار بزرگتر و 10 تا 30 بار بیشتر از آن چیزی که در گذشته تصورش می شد اتفاق می افتند.


کدام زمان برای مطالعه ستارگان مناسبتر است، گذشته، حال یا آینده

ارسال شده توسط رضا در 91/3/3:: 7:36 عصر

 

به راستی که جهان هستی محلی بس پیچیده است، پر شده از کهکشان ها و ساختارهای بسیار بزرگ که در طی عمر 13.7 میلیارد ساله آن تکامل یافته اند.

 

 آن ها موادی کوچک و آشفته ای بودند که که در طول زمان ، درست مانند امواج یک برکه، همراه رشد جهان، بزرگ شده اند. با مشاهده چین و چروک های کیهانی، می توانیم از اوظاع ابتدایی جهان آگاه شویم. اما زمان ما بهترین زمان برای یافتن اطلاعات است یا اینکه باید میلیاردها ستاره را در آینده یا گذشته مورد بررسی قرار دهیم؟

محاسبات جدید توسط تئوریسین هاروارد، آوی لوئب نشان می دهد که بهترین زمان مطالعه کیهان، 13 میلیارد پیش بوده است، 500 میلیون سال پس از بیگ بنگ و هرچه به سمت آینده پیش برویم اطلاعات کمتری از جهان برای ما باقی خواهد ماند.
لوئب دراین باره می گوید:"من بسیار خوشحالم که در یک زمان کیهانی، کیهانشناس شده ام چرا که هنوز وقت هست تا به راز پیدایش جهان پی ببریم و سرنخ ها به طور کامل محو نشده اند."

زمانی که یک کهکشان جوان است، شما نمی توانید آن را ببینید و وقتی کمی پای به سن می گذارد  تازه نور انتشار یافته به چشم شما می رسد. هر چند در کهکشان های قدیمی تر و متکامل تر، ماده تجزیه می شود و پیوندهای جاذبه ای ایجاد می کند و به خاطر همین گل و لای در دریاچه کیهانی شما اطلاعات اولیه راازدست می دهید . ایندو اثر، همدیگر را خنثی می کنند،اول اینکه رشد می کنند و دوم اینکه متلاشی می شوند.


دروازه ورود به اودیسه فضایی 2001 / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/3/3:: 7:30 عصر

 

رد ستارگان دورقطبی یکی از جذاب‌ترین و آسان‌ترین سوژه‌های عکاسان نجومی است؛ اما برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، این کار یکی از سخت‌ترین و در عین حال هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های فضایی است.

 

 

ادامه مطلب...

میرود تا 105 سال دیگر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/2:: 6:8 عصر

105 سال بعد شما کجا خواهید بود؟ من که دیگر در میان شما نیستم، اما امیدوارم شما عمر دراز و باعزتی داشته باشید. اما غرض از یادآوری گذر ایام مکدر کردن خاطر شما نبود، بلکه قصد داشتم به یادتان بیاورم که این فرصت استثنایی را غنیمت بشمارید. کدام فرصت؟ عرض خواهم کرد.

 

 

ادامه مطلب...

نخستین فضاپیمای باری خصوصی جهان سرانجام پرتاب شد

ارسال شده توسط رضا در 91/3/2:: 5:36 عصر

نخستین فضاپیمای باری خصوصی جهان سرانجام دقایقی قبل از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

 موشک فالکون 9 حامل نخستین کپسول فضایی متعلق به بخش خصوصی سرانجام امروز سه شنبه ساعت 3:44 دقیق بامداد به وقت آمریکا (12:14 دقیقه به وقت تهران) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

کپسول فضایی «دراگون» در نخستین مأموریت خود حمل 640 کیلوگرم بار شامل تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات سخت افزاری و غذا و لباس مورد نیاز فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) منتقل می کند.

شرکت خصوصی SpaceX طی قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ناسا، قرار است 12 کپسول فضایی باری «دراگون» را ساخته و به ایستگاه بین المللی بفرستد.

این شرکت چندی قبل نیز از نمونه کپسول سرنشین دار «دراگون» رونمایی کرد که در سال های آینده برای انتقال مسافران به مدار زمین مورد استفاده قرار می گیرد.


زیباترین عکس آسمان شب 2012 + عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/3/2:: 5:15 عصر

سومین رقابت بین‌المللی عکاسی زمین و آسمان که توسط پروژه TWAN (برنامه جهان در شب) برگزار شد، برندگان خود را شناخت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبر آ«‌لاین، این رقابت در دو شاخه زیبایی‌های آسمان شب و در برابر نور برگزار شد.جایزه بهترین تصویر به جیا هائو از استرالیا رسید. موضوع این عکس «طلوع دنباله‌دار لاوجوی» است.

این تصویر در آسمان استرالیا گرفته شده و علاوه بر دنباله‌دار لاوجوی، می‌توانید نوار مه‌آلود کهکشان راه‌شیری، ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک و ستاره سهیل، دومین ستاره پرنور آسمان شب را تشخیص دهید.


عکسی جدید از خانه ما

ارسال شده توسط رضا در 91/3/1:: 7:16 عصر

بسیاری از تصاویر فضایی که تاکنون از قرص کامل سیاره‌‌های منظومه شمسی و بخصوص زمین دیده‌اید، مجموعه به هم چسبیده‌ای از عکس‌‌های مختلف هستند که در کنار هم مونتاژ شده و یک نمای زیبا از یک جرم سماوی را تشکیل می‌دهند.

اما این تصویر خیره‌کننده از سیاره زمین کار بی‌نظیری از دوربین 121 مگاپیکسلی ماهواره هواشناسی الکترو‌‌ ـ‌ ال روسیه است که در طول جغرافیایی 76 درجه شرقی و روی مدارزمین ثابت (geostationary) معلق ایستاده و 24 ساعته به زمین نگاه می‌کند.

ادامه مطلب...

لوگوی پپسی را در شامگاه 5 ژوئن (16 خرداد 91) روی کره ماه ببینید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/1:: 5:49 عصر

به گزارش نیو ادز نیوز بالاخره پس از مدتها شرکت پپسی توانست طرح تبلیغاتی خود برای تاباندن لوگوی پپسی بر روی کره ماه که با مخالفت سازمان محیط زیست ملل متحد یو.اِن.ئی.پی مواجه بود را به مرحله ی اجرا برساند. بر اساس این برنامه اولین پروژه ی آزمایشی تابش نور بر سطح کره ی ماه در تاریخ 5 ژوئن 2012 (16 خرداد 91) در منطقه خاورمیانه که شرایط مناسب تری را برای انجام این کار دارا میباشد انجام خواهد شد.



زمان دقیق این پدیده غیرطبیعی و جالب شامگاه شانزدهم خرداد 91 به وقت ایران در ساعت 23:30 دقیقه است که در سرتاسر ایران نیز به صورت کامل قابل رویت خواهد بود بطوریکه مدت تابش احتمالا تنها حدود 15 دقیقه به طول خواهد انجامید. در صورت موفقیت کامل پروژه، این طرح تبلیغاتی به صورت رسمی در نقاط دیگر جهان توسط شرکت پپسی و احتمالا دیگر غول های عرصه ی تجارت جهانی اجرا خواهد شد.


اعتصاب غذای هشت روزه در فضا!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/1:: 5:16 عصر

همزمان با سالگرد مأموریت آپولو 10 موزه ملی هوا فضا «اسمیت سونیان» تصاویری از غذای فضانوردان در دهه 60 میلادی را منتشر کرده است.

فضاپیمای آپولو 10 چهارمین برنامه فضایی آپولو محسوب می‌شد و هدف از این مأموریت، آمادگی نهایی در انجام مأموریت آپولو 11 برای فرود بر سطح کره ماه بود.

مأموریت آپولو 10 حامل سه فضانورد در ماه می سال 1969 میلادی از پایگاه فضایی کیپ کندی به فضا پرتاب شد و نخستین دوربین تلویزیونی رنگی در این فضاپیما نخستین تصاویر زنده رنگی از فضا را به زمین مخابره کردند.

 

ادامه مطلب...

موشک فضاپیمای «اوریون» انتخاب شد

ارسال شده توسط رضا در 91/3/1:: 5:14 عصر

235-5.jpg

بر اساس اعلام ناسا، نخستین پرتاب آزمایش کپسول فضایی «اوریون» به فضا توسط موشک Delta IV انجام خواهد شد.

 کپسول اوریون (Orion) وسیله نقلیه فضایی چند منظوره با ظرفیت چهار سرنشین است و ناسا قصد دارد از این فضاپیما برای انتقال فضانوردان به سیارک های دور دست و حتی سفر به مریخ استفاده کند.

کپسول فضایی اوریون توسط محققان لاکهید مارتین طراحی شده است و به گفته طراحان، امنیت آن 10 برابر شاتل‌های فضایی است.

بر اساس اعلام آژانس فضایی آمریکا، موشک Delta IV برای انتقال کپسول اوریون به فضا انتخاب شده است.

 

ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10      >



بازدید امروز: 38 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330633
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ