سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فاتح ماه با لبخند به ناباوران:دوربینی که درماه گذاشتم به زمین بر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/6:: 12:21 عصر

نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر روی ماه گام برداشته، در یک مصاحبه نادر به کوبیدن نظریه پردازان توطئه پرداخته که سفر وی را به سطح ماه باور ندارند.

 این فضانورد منزوی تصمیم گرفت تا به صحبت در مورد ماموریت خود با یک منبع غیر عادی که یک مجله حسابداری استرالیایی بوده بپردازد.

آرمسترانگ که اکنون 82 سال داشته، از زمان ماموریت خود در سال 1969 تنها در مصاحبه‌های انگشت‌شماری حضور یافته است.

وی در پاسخ به سوال در مورد نظریه‌های توطئه، خندید و اظهار کرد که راهی وجود ندارد که 800 هزار کارمند ناسای حاضر در این پروژه بتوانند یک راز را تا این مدت نگهدارند.

ادامه مطلب...

تصویر زیبای تغییر شبانهروزی زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/3/6:: 11:42 صبح



جدیدترین ماهواره هواشناسی روسیه به ثبت ویدیوئی از سیاره زمین پرداخته و در آن لحظات زیبایی از تبدیل روز به شب را به تصویر کشیده است.

این تصاویر توسط ماهواره هواشناسی « Electro-L» روسیه ثبت شده که از وضوح بسیار بالای 121 میلیون پیکسل برخوردار است.

این تصویر زمین از ارتفاع 36 هزار کیلومتری سطح گرفته شده که ذر آن آبهای غنی دریا با زمین در تضاد قرار گرفته و ابرهای سفید از روی آنها عبور می‌کنند.

ادامه مطلب...

جزئیات مأموریت سفینه فالکن SpaceX +تصاویر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/6:: 11:35 صبح

سفینه بدون سرنشین فالکن 9 حامل کالاهای مورد نیاز ایستگاه بین المللی فضایی روز سه شنبه با موفقیت از ایستگاه فضایی فلوریدا پرتاب شده بود،روز جمعه در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفت و تصاویری را نیز به زمین مخابره کرد.پرتاب شد.

به گزارش روزگارنو، این سفینه که ساخت شرکت اسپیس ایکس آمریکا است نخستین موشک حمل و نقل خصوصی به شمار می رود.

پس از توقف ساخت شاتل های فضایی ناسا که وظیفه انتقال اقلام مورد نیاز به ایستگاه بین الملی فضایی را داشت اکنون شرکت های خصوصی درصدد جایگزینی این شاتل ها برآمده اند.

تصاویری که در زیر مشاهده می کنید، از شروع این پروزه و اقدامات اولیه آن تا پرتاب به آسمان و عکسهای منتشره تهیه شده است.



ادامه مطلب...

دقایقی پیش صورت گرفت: الحاق تاریخی نخستین فضاپیمای خصوصی جهان به

ارسال شده توسط رضا در 91/3/5:: 7:14 عصر

نخستین کپسول فضایی باری خصوصی جهان پس از انجام موفقیت‌آمیز آزمایشات خود در مواجهه با ایستگاه فضایی بین‌المللی و کسب تائیدیه ناسا برای انجام آخرین مرحله و نزدیک شدن به این مدارگرد، توانست با موفقیت گام بزرگی را در تاریخ صنعت خصوصی فضایی آمریکا بردارد.

ادامه مطلب...

درباره مریخ خوب است بدانید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/5:: 3:55 صبح

 

زمین در برابر مریخ کم می‌آورد!جو مریخ سرخ‌فام است و در آسمان شب از زمین نیز سرخی آن دیده می‌شود. این سیاره دو ماه کوچک به نام‌های فوبوس و دِیموس دارد که شکلی نامنظم دارند. این دو ماه احتمالاً شهاب‌سنگ‌هایی هستند که در مدار بهرام به دام افتاده‌اند.

مریخ، سیاره سرخ‌فام منظومه خورشیدی، نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی‌های روی زمین است. همانند زمین، یخ‌های قطبی، دره‌های عمیق، کوه، غبار، طوفان و فصل دارد. در دشت‌های آن مانند ماه، گودال‌هایی حاصل از برخورد سنگ‌های آسمانی دیده می‌شود. با وجود اندازه کوچکش، بلندترین قله سامانه خورشیدی یعنی کوه المپوس و بزرگ‌ترین دره سامانه خورشیدی در این سیاره پیدا شده‌است.
فرسوده بودن بیشتر دهانه‌های برخوردی سیاره بهرام نشان‌دهنده فعالیت زیاد زمین‌شناختی در این سیاره است.
روزهای بهرام 24 ساعت و 37 دقیقه طول می‌کشد. از آن‌جا که محور سیاره بهرام همانند زمین 24 درجه کج است در این سیاره نیز فصل‌های سال وجود دارند. اما هر سال بهرامی تقریباًدو برابر سال زمینی یعنی 678 روز به‌درازا می‌کشد.
مریخ از نظر اندازه، جرم و جاذبه سطح، حالتی بین زمین و ماه (ماه زمین) دارد؛ ماه قطری برابر نصف قطر مریخ دارد، در حالیکه قطر زمین دو برابر قطر مریخ است، زمین دارای جرمی در حدود ده برابر جرم مریخ است، در حالیکه جرم ماه ده برابر کم تر از مریخ است. ظاهر سرخ-نارنجی رنگ این سیاره در اثر وجود آهن(III) اکسید، که بیشتر به هماتیت یا زنگ آهن مشهور است، به وجود آمده‌است.


زمین در برابر مریخ کم میآورد!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/5:: 3:51 صبح

علی‌رغم آب‌وهوای به شدت خشک مریخ، بوران‌هایی شدیدتر از آن‌چه تا کنون در زمین مشاهده شده است سطح این سیاره را درنوردیده‌اند؛ اتفاقی که احتمال دارد در آینده هم گاه و بی‌گاه رخ بدهد.
زمین در برابر مریخ کم می‌آورد!
به گزارش نیوساینتیست، هیچ باران یا بورانی (کولاک برف) تاکنون در مریخ مشاهده نشده است، سیاره‌ای که اساسا برای 3.5 میلیارد سال اخیر سرد و خشک بوده است. اما شواهد معدنی نشان می‌دهد که به طور متناوب، دریاچه‌های کوتاه عمری بر روی سطح این سیاره شکل گرفته‌اند. این دریاچه‌ها احتمالا زمانی شکل گرفته‌اند که برخورد شهاب‌سنگ‌ها یخ موجود در پوسته مریخ را گرم کرده یا زمانی‌که مخازن زیرزمینی آب که توسط حرارت درونی سیاره گرم می‌شدند، راهی به سطح مریخ یافته‌اند.

ادامه مطلب...

آخرین وضعیت نخستین فضاپیمای خصوصی جهان پس از پرتاب

ارسال شده توسط رضا در 91/3/4:: 11:48 صبح

کپسول فضایی «دراگون» روز پنجشنبه با ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین دیدار خواهد کرد.

 نخستین فضاپیمای بدون سرنشین خصوصی جهان روز سه‌شنبه 22 می (دوم خرداد) از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شد.

«الون ماسک» مدیرعامل شرکت SpaceX به عنوان مجری پروژه فضاپیمای «دراگون» تأکید کرد: تمام سیستم‌های فضاپیما در وضعیت سبز قرار دارند و «دراگون» امروز پنج شنبه در ساعت 7:47 دقیقه به وقت گرینویچ ( 12:17 به وقت ایران) با ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) دیدار خواهد کرد.

در صورت عدم بروز مشکل در انجام مانور در اطراف ایستگاه، این فضاپیما روز جمعه 25 می (پنجم خرداد) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، دو فضانورد از ناسا و آژانس فضایی اروپا بوسیله یک بازوی روباتیک کار اتصال فضاپیمای «دراگون» به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام خواهند داد.

نخستین فضاپیمای باری خصوصی جهان حامل 544 کیلوگرم تجهیزات از جمله لباس، غذا، باتری، لپ تاپ و تجهیزات آزمایشگاهی برای شش فضانورد مستقر در ISS است.


معجزه شق القمر+عکس از ناسا

ارسال شده توسط رضا در 91/3/4:: 9:26 صبح

 

 


 

در روایات اسلامی آمده که کفار مکه از پیامبر اسلام (ص) تقاضا کردند برای صدق دعوی خود ماه را به دو نیم بشکافد و به او قول دادند که اگر چنین نماید به دین اسلام و صدق گفتار او ایمان خواهند آورد... آن شب آسمان صاف و ماه به صورت کامل (بدر) بود، پیامبر (ص) از خداوند خواست تا آنچه را که کفار مکه از او خواسته اند به آنها نشان بدهد تا ایمان بیاورند... خداوند دعای پیامبرش را اجابت کرد... و سپس ماه به دو نیم شکافته شد، نیمی در کوه صفا و نیم دیگر در کوه قیقعان در مقابل آن قرار گرفت.

ادامه مطلب...

ستون های دنیا کشف شدند

ارسال شده توسط رضا در 91/3/3:: 7:43 عصر

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رصدخانه فضایی هرشل موفق به مشاهده و کشف یک کهکشان غول آسا، متشکل از تارهایی به آتش کشیده و میلیاردها ستاره جدید، شدند.
 این رشته ها، دو کهکشان خوشه ای را به هم متصل کرده اند و البته خوشه سومی نیز در کاراست که یک ابرکهکشان خوشه ای بسیار بزرگ را در کنار یکدیگر تشکیل داده اند.
این رشته اولین ساختار از نوع خود است که برای چنین محیط کیهانی، زمانی که مجموعه های غول آسا از چندین کهکشان بانام ابرخوشه ها در حال شکل گیری هستند، بسیار ضروری است،

این پل های درخشان کهکشانی سبب می شود که دانشمندان بتوانند بیشتر در باره پیدایش جهان و کهکشان ها اطلاعات به دست بیاورند.

کریستین کوپن در این باره می گوید:" ما بامشاهده این طناب ها بسیار هیجان زده شدیم، چرا که فکر می کنیم، شکل گیری خشن ستارها دراین منطقه، توسط تمام این خوشه ها تقویت می شود و عامل اصلی این مسئله نیز این طناب ها هستند."


سیاره دنباله دار / گردش 15 روزه به دور خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/3:: 7:41 عصر

محققین در مرکز MIT-Nasa و مناطق دیگر وجود یک سیاره را در فاصله 1500 سال نوری از زمین کشف کردند که به نظرمی رسد زیر فشار ستاره خود در حال تصعید شدن است.

 دانشمندان پی بردند که بازمانده ای دم شکل ، که بیشتر شبیه دنباله یک شهاب سنگ ، به دنبال سیاره راه افتاده که احتمالا بازگو کننده داستان تجزیه این سیاره است. با استناد به محاسبات محققان، این سیاره کوچک که از نظر اندازه، به عطارد می ماند، تقریبا حدود 100 میلیون سال آینده کاملا تجزیه خواهد شد.

دانشمندان متوجه شدند که این سیاره غبارآلود،هر 15 روز یک بار به دور خورشیدش گردش می کند، یکی از کوتاه ترین چرخش ها کهتا به حال کشف شده است. این مدت زمان کمدر چرخش بسیار طاقت فرساست و اینچنین گردش سیاره به دور ستاره نارنجی رنگ، دمای آن را تا 3600 درجه فارنهایت بالا می برد. دانشمندان معتقدند که در چنین دما و فشاری تمام صخره ها و فلزات سطحی سیاره ذوب و کم کم تجزیه می شوند.


<   <<   6   7   8   9   10      >



بازدید امروز: 30 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330625
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ