سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطع پوشش زنده ناسا از گذر تاریخی ناهید به دلیل بی دقتی کارگران ج

ارسال شده توسط رضا در 91/3/17:: 1:10 عصر

قطع کابل های فیبر نوری باعث توقف پوشش زنده ناسا از گذر ناهید از مقابل خورشید در یکی از بهترین مناطق رصدی جهان شد.

منطقه ماتارانکا در شمال استرالیا یکی از دو منطقه رصدی در خارج از آمریکا بود که ناسا برای پوشش زنده رویداد تاریخی گذر ناهید انتخاب کرده بود؛ اما در اثر بی دقتی کارگران جاده سازی، کابل های فیبر نوری بعد از ظهر روز سه شنبه دچار آسیب شد که این مساله باعث قطع اینترنت و خطوط تلفن و به تبع آن توقف پوشش مستقیم گذر ناهید از این منطقه در وب سایت ناسا شد.

سخنگوی شرکت مخابرات منطقه اعلام کرده است که این مشکل تا بعد از ظهر روز چهارشنبه بر طرف نخواهد شد.

گذر بعدی ناهید از مقابل خورشید 105 سال آینده (سال 2117 میلادی) روی خواهد داد.


هفتمین گذر زهره از مقابل خورشید، فرصتی تاریخی برای کشف رازهای کی

ارسال شده توسط رضا در 91/3/17:: 1:7 عصر

گذر روز چهارشنبه زهره از مقابل خورشید، فرصت تاریخی دیگری است برای دانشمندان در اندازه‌گیری دقیق‌تر قطر خورشید و همچنین یافتن سیارات دیگر.

ساکنین کره زمین امروز شاهد هفتمین گذر زهره در پنج قرن بودند. عبور بعدی این سیاره در سال 2117 خواهد بود.

به گفته دانشمندان، لکه سیاه زهره که بخشی از خورشید را تیره می‌کند، ممکن است به ستاره‌شناسان در خصوص کشف رازهای کیهان کمک کند.

به گفته «جی پاساچوف» پروفسور ستاره‌شناسی در کالج ویلیامز ماساچوست، گذر زهره از یک واقعه تاریخی به یک موضوع جذاب علمی در قرن بیست‌ویکم تبدیل شده و می‌تواند سوژه داغی برای علم سیارات فراخورشیدی باشد.

ادامه مطلب...

10 حقیقت جالب درباره «زهره»، خواهر خوانده زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/3/17:: 1:5 عصر

پدیده گذر تاریخی زهره (ناهید) از مقابل خورشید که تا 105 سال دیگر روی نخواهد داد، بهانه‌ای است تا نگاه دقیق‌تری به نزدیک ترین همسایه زمین داشته باشیم.

 سیاره ناهید (زهره) دومین سیاره از سامانه خورشیدی است که میان زمین و عطارد واقع شده و دارای ویژگی‌های خاصی در بین سیارات منظومه شمسی است.

آتشفشان ناهیدی

تعداد آتشفشان های ناهید بسیار بیشتر از سیارات دیگر منظومه شمسی است. محققان نجوم تاکنون وجود بیش از 1600 آتشفشان بر سطح این سیاره را شناسایی کرده‌اند، اما به نظر می رسد تعداد زیادی آتشفشان کوچک و غیر قابل رویت بر سطح این سیاره وجود داشته باشند.

بیشتر آتشفشان‌ها خاموش هستند؛ اما به گمان دانشمندان برخی از آنها می‌توانند همچنان فعال باشند.

ادامه مطلب...

گذر تاریخی زهره از مقابل خورشید به روایت تصویر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/17:: 12:48 عصر

سیاره زهره امروز در یک رویداد تاریخی که بار دیگر در سال 2117 رخ خواهد داد، از مقابل خورشید عبور کرد. این رویداد در بسیاری از کشور های جهان به ویژه منطقه شرق و جنوب شرق آسیا از سوی علاقه مندان مشاهده شد.

ادامه مطلب...

تجهیزات مریخنوردی در کوه های آلپ آزمایش شد

ارسال شده توسط رضا در 91/3/16:: 3:14 عصر

محققان در ادامه تلاش‌ها برای آماده‌سازی سفر اکتشافی به سیاره سرخ، مرحله جدیدی از آزمایش تجهیزات مریخ نوردی را در کوه‌های آلپ با موفقیت به اتمام رساندند.

 محققان طی سال های اخیر برای شبیه‌سازی سفر به سیاره سرخ، مناطق مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌اند و در جدیدترین گام تیمی از داوطلبان یک سفر پنج روزه را در غارهای یخی رشته کوه آلپ تجربه کردند.

در این سفر شبیه سازی که در اواخر ماه آوریل (اردیبهشت ماه) در غارهای یخی منطقه Eisriesenwelt در مرکز اتریش انجام شد، داوطلبان لباس های فضانوردی و تجهیزات کاوش در مریخ را مورد آزمایش قرار دادند.

ادامه مطلب...

واکنش زمین در برابر یک انفجار خورشیدی و سردرگمی دانشمندان!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/16:: 3:12 عصر

getty-112.jpg

پس از یک دوره نامعمول طولانی‌مدت سکون، خورشید در روز 17 مه (28 اردیبهشت) سال جاری به انتشار یک جرقه خورشیدی پرداخت که دانشمندان را در مورد تاثیر آن بر زمین سردرگم کرده است.

 دستگاه‌های نظارت نوترون در سراسر جهان در واکنش به این انفجار برای نخستین بار در شش سال اخیر روشن شدند، هر چند که این توفان از نوع M یا متوسط بود.

ادامه مطلب...

آیا فضاپیماهای روسی عامل مرگ بزهای کوهی هستند؟

ارسال شده توسط رضا در 91/3/16:: 3:10 عصر

دانشمندان در مورد مرگ نزدیک به هزار بز کوهی در قزاقستان که سومین مرگ دسته‌جمعی این گونه حیوانی طی دو سال اخیر محسوب می‌شود، مشکوک بوده و پرواز فضاپیماهای سایوز را یکی از علل آن دانسته‌اند.

 حداقل 12 هزار راس بز کوهی سایگا در مه 2010 و 450 راس در مه 2011 به طرز مرموزی مردند.

اکنون پس از گذشت یک سال و آخرین موج این مرگ و میرها، طیفی از فرضیات در مورد علت مرگ این حیوانات از عفونت‌های باکتریایی تا کودهای مضر و حتی انتشارات یک فضاپیما مطرح شده است.

وزارت کشاورزی قزاقستان یکی از مهمترین علل مرگ این گونه را از یک عفونت ریه موسوم به « پاستورلوز» دانسته که با نوعی باکتری ایجاد می‌شود که نهایتا حیوانات دارای سیستم ایمنی ضعیف را مبتلا می‌کند.

ادامه مطلب...

سفر بین ستارهای تا یک قرن آینده!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/16:: 3:3 عصر

درحالیکه با پرتاب نخستین فضاپیمای باری خصوصی به فضا، سفرها و اکتشافات فضایی وارد عصر جدیدی شده است، محققان از برنامه بلند مدتی برای امکان سفر به خارج از منظومه شمسی تا یک قرن آینده خبر می‌دهند.

 موسسه تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) پروژه ای تحت عنوان برنامه سفر بین ستاره ای(100Year Starship) در دستور کار داشته و قصد دارد با حمایت از سازمان های مختلف، امکان سفر به خارج از منظومه شمسی و ستارگان دور دست را تا سال 2112 میلادی فراهم کند.

بخشی از برنامه موسسه DARPA حمایت مالی از سازمان‌هایی است که به توسعه تکنیکی، فرهنگی، اقتصادی مأموریت سرنشین‌دار به خارج از منظومه شمسی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب...

کشف کمنورترین کهکشان دور جهان

ارسال شده توسط رضا در 91/3/16:: 8:35 صبح

getty0-112.jpg

ستاره‌شناسان دانشگاه آریزونا موفق به شناسایی یکی از کم‌نورترین کهکشانهای دور در جهان شده‌اند که حدود 800 میلیون سال پس از آغاز جهان بوجود آمده است.

 این کهکشان که جزء 10 کهکشان بسیار دور در فضا قرار دارد، در پی اسکن یک بخش از آسمان به اندازه ماه با تلسکوپهای ماگلان رصدخانه لاس کامپاناس در شیلی شناسایی شده است.

ادامه مطلب...

پرتاب جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا/ تقویت مطالعه سیاه چالهها

ارسال شده توسط رضا در 91/3/15:: 2:25 عصر

پس از ماه‌ها تأخیر جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا ظرف دو هفته دیگر مأموریت خود را برای یافتن سیاه چاله‌های جهان و تحقیق درباره ماهیت اسرار آمیز آنها آغاز می‌کند.

تلسکوپ جدید فضایی ناسا که از آن با عنوان نوستار (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) یاد می شود قرار است 13 ژوئن (24 خرداد) از جزایر مارشال به فضا پرتاب شود.

این تلسکوپ فضایی اشعه ایکس توسط موشک Pegasus XL به فضا پرتاب می شود.

این مأموریت مدتها به تأخیرافتاده و سرانجام تا 2 هفته آینده اجرایی می شود.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 5 ، بازدید دیروز: 18 ، کل بازدیدها: 329801
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ