سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذر زهره و کشف سیارههای فراخورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 10:57 صبح

رصد و بررسی گذر تاریخی زهره از مقابل خورشید، این امکان را به دانشمندان و منجمان می‌دهد تا تحقیقاتی درباره سیارات فراخورشیدی به عمل آورند.

 

17 خرداد، سیاره زهره از مقابل خورشید عبور می‌کند و مانند لکه یا خال سیاه‌رنگی دیده می‌شود. گذر بعدی زهره حدوداً 105 سال دیگر خواهد بود.

البته این اتفاق برای رصدگران فقط یک رویداد نادر نجومی‌ نیست؛ بلکه فرصت مناسبی برای بررسی و تحقیق درباره سیارات فراخورشیدی (سیارات سایر منظومه‌ها) است.

ادامه مطلب...

اقیانوسی مایع در سطح زیرین بزرگترین قمر زحل کشف شد

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 10:50 صبح

ستاره‌شناسان ایتالیایی و امریکایی در تحقیقات مستقلی با کمک تصاویر ارسالی کاوشگر "کاسینی" کشف کردند که زیر سطح تیتان ، بزرگترین قمر زحل ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد.

 محققان دانشگاه ساپینزای رم و لابراتوار Jet Propulsion ناسا که نتایج یافت‌ های خود را در تازه‌ترین شماره مجله "ساینس" منتشر کرده‌اند، در تحقیقات مستقلی با کمک اطلاعات دریافتی از کاوشگر "کاسینی" در زیر سطح یخی تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل، موفق به کشف اقیانوسی شدند.

ادامه مطلب...

تصویر 6 ضلعی مرموز زحل

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 10:48 صبح

تصویر ساختار 6 ضلعی عظیم زحل، ساختاری مرموز که در اتمسفر قطب شمال این سیاره قرار گرفته است برای اولین بار توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسید.

این ساختار 6 ضلعی از زمانی که فضاپیمای وویاجر در دهه 1980 آن را کشف کرد به صورت علامت سئوالی بزرگ در ذهن دانشمندان باقی مانده است. کاسینی از سال 2006 تا کنون با استفاده از طیف سنج خود به رصد این 6 ضلعی مرموز در نور مادون قرمز و نور مرئی پرداخته است اما تمامی تصاویر به ثبت رسیده نسبت به تصویر اخیر از وضوح بسیار پایین تری برخوردار بودند.

ادامه مطلب...

راز بزرگ زحل فاش شد

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 10:46 صبح

دانشمندان و اخترشناسان از زمان آغاز به کار فضاپیمای کاسینی تا به امروز، تلاش می‌کنند تصاویر ارسالی این فضاپیما را بررسی کنند و محصول آن صدها غافلگیری علمی جدید بوده که دنیای علم را مبهوت کرده است.

 


بتازگی آنها تصاویری از اجرام ناشناخته‌ای را دریافت کرده‌اند که حدود یک کیلومتر طول دارند و روی حلقه F سیاره زحل‌ می‌درخشند.

ادامه مطلب...

علت تاخیر پرتاب ماهواره فجر/ پرتاب کاوشگر 5 با موجود زنده در تیر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/10:: 6:30 عصر

untitled-20.JPG

رییس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌ فجر در آینده‌‌ای نزدیک خبر داد و همچنین اعلام کرد: کاوشگر 5 که توسط پژوهشگران سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، به همراه موجود زنده، تیر ماه امسال به فضا پرتاب می‌شود.

 دکتر حمید فاضلی روز چهارشنبه، در حاشیه‌ رونمایی از اولین سامانه‌ ستاره‌یاب ملی ایران (نصیر1) که در دانشکده‌ هوا فضای دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران، درباره زمان پرتاب ماهواره‌ی ملی فجر که چهارمین ماهواره بومی ایران بوده و توسط شرکت صاایران طراحی و ساخته شده است، گفت: این ماهواره در حال تکمیل شدن است که در آینده‌‌ای نزدیک به فضا پرتاب می‌شود.

ادامه مطلب...

عکس/زمین زیبا را از بالای آسمان ببینید ...

ارسال شده توسط رضا در 91/3/10:: 8:57 صبح

آذرخش در مریخ

ارسال شده توسط رضا در 91/3/9:: 1:39 عصر

 اولین دلیل از وجود آذرخش در مریخ آشکارسازی شده است.محققان با استفاده از یک آشکارساز ریزموجی نشانه هایی از تخلیه ی الکتریکی در طی توفان های غباری سیاره ی سرخ یافتند.چیزی که آنها در مریخ مشاهده کردند تعدادی تخلیه الکتریکی ناگهانی بود که در اثر یک توفان غباری عظیم ایجاد شده بود.آنچه واضح است این است که هیچ نوع بارندگی که با این تخلیه الکتریکی در مریخ در ارتباط باشد رخ نداده است.هرچند اینگونه اتفاقات می توانند بسیار هیجان انگیز باشند.


 

فعالیتهای الکتریکی در توفانهای غباری مریخ ، بر ساختار شیمیایی ، قابلیت زندگی و سکونت و جستجوهای آتی انسان در این سیاره تأثیر دارند و حتی ممکن است پیرامون حیات در این سیاره نیز اطلاعاتی به دست آوریم.

 


درخواست ناسا از مسافران ماه: لطفا به وسایل ما دست نزنید!

ارسال شده توسط رضا در 91/3/7:: 10:35 عصر

کاوشگران محترم و دلیر ماه، ناسا محترما از شما درخواست می‌کند وقتی که به ماه مسافرت می‌کنید از دست زدن به چیزهایی که نشان پرچم آمریکا را بر خود دارند اجتناب کنید.»
به گزارش پاپ‌ساینس، شرکت گوگل و بنیاد ایکس‌پرایز تحت عنوان جایزه Google Lunar X Prize قول داده‌اند به نخستین کسی که بتواند با سرمایه‌گذاری شخصی یک روبات کاوشگر را بر روی ماه فرود آورد 20 میلیون دلار جایزه بدهند. اما مسئولان ناسا دوست ندارند طی این فرایند، کسی به وسایلی که آنها آن بالا جا گذاشته‌اند دست بزند. به همین دلیل چند راهنمای دم‌دستی از چیزهایی که باید از دسترس دور بماند تهیه کرده‌اند.
این مدرک 93 صفحه‌ای -که در واقع ماه جولای / تیرماه گذشته منتشر، اما روز جمعه مجددا بر آن تاکید شد- همانند یک راهنمای کاربری برای شاتل‌های فضایی خصوصی است و شامل حجم قابل توجهی از هر مباحث فنی و حقوقی است. اما تمام این مدرک را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «در دهانه‌های برخوردی ما فرود نیائید و ما هم در املاک شما فرود نمی‌آییم، اساسا در املاک ما فرود نیائید.»

ادامه مطلب...

وجود کربن آلی بر سطح مریخ به اثبات رسید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/6:: 1:57 عصر

مولکول های شامل اتصالات بزرگ کربن و هیدروژن – مواد سازنده حیات بر روی کره زمین – بر روی سطح مریخ، از زمان وایکینگ ها تا به امروز مورد بررسی فضاپیماها و دانشمندان قرار گرفته اند.

 این مولکول ها در دوره های پیش از طریق شهاب سنگ هایی که از خاک مریخ جدا می شدند به زمین می افتادند مورد بررسی قرار گرفته بودند و دانشمندان در باره چگونگی شکل گیری این کربن های آلی بر روی سطح مریخ به تضاد برخورده بودند.

تحقیقات جدید به رهبری اندرو استیل نشان می دهد که این کربن ها مطمئنا بر روی مارس تشکیل شده اند با این تفاوت که کربن های زیستی نیستند. این داده ها دید تازه ای را برای محققان در باره پروسه های شیمایی که در مریخ در حال وقع است، به وجود خواهد آورد و کمک می کند تا مأموریت های آینده مرتبط به زندگی مریخ در دوره کهن و همچنین آینده با موفقیت هرچه بیشتر به وقوع بپیوندد.


سیاره دنباله دار / گردش 15 روزه به دور خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/6:: 1:56 عصر

محققین در مرکز MIT-Nasa و مناطق دیگر وجود یک سیاره را در فاصله 1500 سال نوری از زمین کشف کردند که به نظرمی رسد زیر فشار ستاره خود در حال تصعید شدن است.

 دانشمندان پی بردند که بازمانده ای دم شکل ، که بیشتر شبیه دنباله یک شهاب سنگ ، به دنبال سیاره راه افتاده که احتمالا بازگو کننده داستان تجزیه این سیاره است. با استناد به محاسبات محققان، این سیاره کوچک که از نظر اندازه، به عطارد می ماند، تقریبا حدود 100 میلیون سال آینده کاملا تجزیه خواهد شد.

دانشمندان متوجه شدند که این سیاره غبارآلود،هر 15 روز یک بار به دور خورشیدش گردش می کند، یکی از کوتاه ترین چرخش ها کهتا به حال کشف شده است. این مدت زمان کمدر چرخش بسیار طاقت فرساست و اینچنین گردش سیاره به دور ستاره نارنجی رنگ، دمای آن را تا 3600 درجه فارنهایت بالا می برد. دانشمندان معتقدند که در چنین دما و فشاری تمام صخره ها و فلزات سطحی سیاره ذوب و کم کم تجزیه می شوند.


<   <<   6   7   8   9   10      >



بازدید امروز: 44 ، بازدید دیروز: 100 ، کل بازدیدها: 330639
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ