سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احداث دو یادبود گذر زهره 2012/ ارسال نامه برای آیندگان

ارسال شده توسط رضا در 91/3/15:: 2:21 عصر

عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با بیان اینکه گذر بعدی سیاره زهره از مقابل خورشید در سال 1496 خورشیدی رخ خواهد داد، افزود: پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید روز 17 خردادماه رخ می دهد از این رو اقدام به احداث دو بنای یادبود به عنوان میراث ماندگار برای آیندگان خواهد شد.

ادامه مطلب...

راز انفجارهای یک میلیون ساله راه شیری/ توضیحی برای حبابهای کهکشا

ارسال شده توسط رضا در 91/3/14:: 12:11 عصر

"منگ سو" ستاره شناس مرکز فیزیک نجومی سمیتسونیان – هاروارد پس از آن که تلسکوپ فضایی فرمی از این انفجارها را دنبال کرده، گفت: جریانهای ضعیفی که امروز مشاهده می کنیم، پس دید چیزی است که یک میلیون سال پیش وجود داشته است.

ادامه مطلب...

کشفی که غرب آن را نادیده گرفت/ بازگشت به نخستین شواهد وجود آب در

ارسال شده توسط رضا در 91/3/13:: 9:41 عصر

فضاپیمای روباتیک شوروی سابق در سال 1976 میلادی موفق به کشف آب بر سطح کره ماه شده بود، اما غرب این تحقیقات را نادیده گرفت.

در آگوست سال 1976 میلادی فضاپیمای روباتیک Luna-24 متعلق به شوروی سابق با فرود بر سطح ماه و حفاری تا عمق 1.8 متری، سنگ هایی به وزن 200 گرم را با خود به زمین باز گرداند که 0.1 درصد حجم این سنگ‌ها را آب تشکیل می‌داد.

این نخستین باری بود که یک فضاپیما شواهد مستدل و قطعی از وجود آب در ماه بدست آورده بود.

خبر کشف آب در ماه در آن مقطع زمانی بسیار حائز اهمیت بود، اما غرب این کشف محققان شوروی سابق را نادیده گرفت. نتیجه این تحقیق که در مجله Geokhimiia منتشر شده بود، هیچ گاه از سوی دانشمندان غربی مورد استناد قرار نگرفت.

 

ادامه مطلب...

رصد گروهی گذر زهره از مقابل خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/13:: 1:0 عصر

انجمن نجوم آسمان مهر برنامه رصد گروهی گذر زهره را در روزهای 16 و 17 خرداد برگزار می کند.

انجمن نجوم آسمان مهر (زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی) با همکاری خانه نجوم پرفسور گنجی برنامه رصد گروهی گذر زهره را در روزهای 16 و 17 خرداد برگزار می کند.

در این برنامه، از آغاز تا پایان گذر کردن سیاره زهره از مقابل قرص خورشید رصد می شود. این رصد در منطقه «سه قلعه» پیش بینی شده است.

شهر «سه قلعه» در استان خراسان جنوبی بوده و در جنوبی ترین نقطه شهرستان «سرایان» و در فاصله 24 کیلومتری این شهرستان  و 61 کیلومتری شهر «فردوس» قرار دارد.

پدیده نجومی گذر زهره از مقابل قرص خورشید در روز 17 خرداد رخ می دهد.(مهر)


سایه ماه بر چهره خورشید گرفته زمین از چشمانداز آسمان

ارسال شده توسط رضا در 91/3/13:: 11:59 صبح
getty-107.jpg 

خورشیدگرفتگی اخیر توجه افراد زیادی را به یکی از جذابترین نمایش‌های طبیعت جلب کرد؛ اما بینندگان کمی از فرصت مشاهده آن از فضا برخوردار بودند.

 این چشم انداز که کاملا متفاوت بوده، به نمایش پنهان شدن رنگهای درخشان زمین در زیر یک لکه سیاه کوچک پرداخته است.

ادامه مطلب...

عکسهای دیدنی بازی با خورشید

ارسال شده توسط رضا در 91/3/13:: 8:22 صبح

عکاسی آماتور به نام "ملک محمود" 23 ساله با استفاده از سایه روشنی که در هنگام طلوع و غروب خورشید به وجود می‌آید و همچنین تکنیک عکاسی ضد نور تصاویر جالب توجهی از بازی دوستانش با خورشید به ثبت رسانده است.

وی این عکس‌ها را در بیابانی در عربستان به ثبت رسانده است. به گفته وی خورشید در این منطقه بیابانی طلوع‌های بسیار زیبایی دارد اما وی در تلاش بوده تا خورشید را از زاویه‌ای متفاوت به نمایش بگذارد.

ادامه مطلب...

بهترین عکس نجومی هفته / عکس

ارسال شده توسط رضا در 91/3/13:: 7:59 صبح

کالین پینسکی، عکاس کلرادویی با ثبت این منظره زیبا از خورشیدگرفتگی حلقوی هفته گذشته موفق شد نام خود را در صدر بهترین تصاویر نجومی هفته نشنال‌جئوگرافیک ثبت کند.

برای اطلاع از چگونگی رخ دادن خورشیدگرفتگی حلقوی می‌توانید اینجا را کلیک کنید.


جزئیات سامانه نصیر اعلام شد/ استفاده از ستاره ها برای تحلیل موقع

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 8:34 عصر

رئیس دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیر گفت: سامانه ستاره یاب ملی از طریق موقعیت ستاره‌ها، موقعیت ماهواره را تعیین می کند و برای این کار از سه نرم افزار پردازش تصویر، تعیین موقعیت و تشخیص الگو استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جعفر روشنیان پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاح سامانه ستاره یاب ملی ایران با اشاره به جزئیات این سامانه افزود: سامانه ستاره یاب ملی نصیر 1 به منظور کمک ناوبری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: طبق چشم انداز 1404 ایران باید به صورت فعال در فضا ظاهر شود که یکی از فناوری های مورد نیاز در این زمینه فناوری ناوبری و سامانه‌های ردیاب ستاره است.

ادامه مطلب...

افتتاح 12 پروژه فضایی در سال 91/ ایجاد آزمایشگاه موتور و تولید ر

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 8:32 عصر

رئیس ستاد هوافضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تا پایان سال 12 پروژه در حوزه هوافضا رونمایی می‌شود، گفت: این پروژه ها در زمینه آزمایشگاه های موتور، تونل باد و رادار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فرحی در حاشیه مراسم افتتاح سامانه ستاره یاب ملی با اشاره به طراحی و ساخت این سامانه افزود: در حال حاضر بخش‌های مختلف تحقیقاتی دستاوردهای قابل توجهی در حوزه هوافضا داشته اند و پروژه‌هایی را در این حوزه تعریف و اجرا می کنند.

رئیس ستاد هوافضا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سامانه ستاره یاب ملی ایران یکی از این 12 پروژه است، اظهار داشت: یکی از کاربردهای این سامانه ناوبری و کمک ناوبری سیستم‌های هوایی و فضایی است که بر روی کاوشگرها، فضاپیماها و همچنین هواپیماها به کار می رود.

وی با بیان اینکه این سامانه‌ها قادر به تعیین موقعیت فضاپیماها با دقت بالا هستند، خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل توجه در اجرای این پروژه پدیده مدیریت منسجم در حوزه هوافضا است که از آن جمله می توان ایجاد ارتباط مناسب میان ستاد توسعه هوافضا، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و وزارت علوم را برشمرد.

فرحی با تاکید بر اینکه این پروژه با کمترین هزینه اجرایی شد،‌ ادامه داد: سامانه ستاره یاب ملی تا این مرحله 500 میلیون تومان هزینه داشته است که براساس سفارش سازمان هوافضا و صنایع فضایی اجرایی شد.

وی از اجرای 12 پروژه در حوزه هوا و فضا در سال 91 خبر داد و اضافه کرد: در سال جاری به ازای هر ماه یک پروژه هوافضا افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها در حوزه‌های آزمایشگاه موتور، تونل باد، رادار و ردیاب‌های مختلف هستند.


نخستین فضاپیمای خصوصی جهان به زمین بازگشت

ارسال شده توسط رضا در 91/3/11:: 8:20 عصر

نخستین فضاپیمای خصوصی جهان پس از یک هفته اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی امروز پنجشنبه از این آزمایشگاه مدارگرد جدا شده و با محموله‌ای از تجهیزات اضافی به زمین بازگشت.

 دراگون در ساعت 9:49 به وقت گرینویچ (14:19) امروز از ایستگاه فضایی 100 میلیارد دلاری در بالای قاره آفریقا جدا شده و قرار است در ساعت 15:44 به وقت گرینویچ در حدود 900 کیلومتری جنوب غرب لس آنجلس در اقیانوس آرام فرود بیاید.

این فضاپیما که اولین خودروی خصوصی جهان در ایستگاه فضایی بوده، توسط شرکت اسپیس ایکس ساخته شده و در روز جمعه پنج خرداد توسط ساکنان این مدارگرد با استفاده از بازوی روباتیک با موفقیت به ایستگاه ملحق شده بود.

ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9   10      >



بازدید امروز: 17 ، بازدید دیروز: 18 ، کل بازدیدها: 329813
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ