سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به دنبال زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 8:16 عصر

1391-02-20-16

تلسکوپ اسپیتزر ناسا موفق به شناسایی سیاره ای غول آسا و شبیه به زمین  در پشت کهکشان راه شیری شد . با اینکه این سیاره اسکان پذیر نیست، اما جست و جو برای یافتن حیات در عالم هستی قدمی مثبت است.

 

 

 بیل دانچیدر این باره می گوید:"اسپیتزر دوباره ما را متعجب کرد. این فضاپیما پیشگام تحقیقاتی جوی سیارات دور است و راه ناسا را برای تلسکوپ در حال ساخت جیمز وب ، در جهت کشف سیارات اسکان پذیر هموار می کند."

این سیاره که 55  کانسری نام دارد، در گروه سیارات ابرزمین قرار می گیرد، سیاراتی که از زمین بسیار بزرگ ترند اما وزنشان از سیارات چگال نظیر نپتون بسیار کم تر است.  این سیاره دو برابر زمین است و 8 برابر زمین حجم دارد.


سیاه چاله ها وجود ستارگان را می مکند

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 8:13 عصر

1391-02-21-16

داد که با وجود سیاه چاله هایی بسیار بسیار قدرتمند و فعال در قلب خود نسبت به کهکشان های دیگر با سیاه چاله های ضعیف تر، ستاره های کمتری تولید می کنند.

 

 نتیجاین تحقیق برای اولین بار توضیح خواهد داد زمانیکه عالمنصف عمر حالش را داشته است، سیاه چاله ها چگونه بر شکل گیری ستاره ها تأثیر می گذاشته اند.

متیو پیج از دانشگاه هوا-فضای مولارد واقع در لندن در این باره می گوید:" ما می خواهیم بدانیم که چگونه شکل گیری ستارگان و فعالیت سیاه چاله ها با یکدیگر ارتباط دارند. این دو پروسه تا بدین جا با یکدیگر رشد کرده اند اما به نظرمی رسد که سیاه چاله های فوق فعال از شکلگیری ستارگان جلوگیری می کنند."

ابرسیاه چاله ها چندین میلیون برابر خورشید وزن دارند و ثابت شدهاست که در قلب هر کهکشان بسیار بزرگ حضور دارند. زمانی که گاز به نزدیکی این هویلاها می رسد، مواد داخل سیاه چاله شتاب می گیرند وداغ می شوند و امواجمهیبی ازانرژی از جناح سیاه چاله به اطراف منتشر می شود. در ابتدای تاریخ عالم، این سیاه چاله های عظیم و درخشان با نام هسته کهکشانی، در گذشته بسیار درخشان تر و پرانرژیتر بوده اند. شکل گیری ستارگان نیز در گذاشته بسیار زنده تر صورت می گرفته است.

ثابت شده است که سیاه چاله های فعال گازهای سرد درون کهکشانی را می بلعند ، گازهایی که بدنه اصلی ستارگان راتشکیل می دهند.


راز پیدایش عناصر سنگین جدول مندلیف / شبیه سازی ابرنواخترها امکان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 8:12 عصر

1391-02-21-14تحقیقی بسیار مفصل در ارتباط با فیزیک هسته ای در دانشگاه اوسلو، می تواند به فیزیکدانان هوا و فضا کمک کند تا به چگونگی تولید عناصر سنگین را پی ببرند.

 بیگ بنگ یا همان برخورد بزرگ تنها عناصر سبک مانند هیدروژن و هلیوم را تولید کرد. یکی از سوالات رایج که در ذهن تمام فیزیکدانان هوا و فضا به وجود می آید این است که عناصر دیگر چگونه شکل گرفته اند

ادامه مطلب...

دانستنیها فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 12:13 صبح

آیا میدانید طبق نظریه دانشمندان تا پنج ملیون سال دیگر قاره اروپا به قاره افریقا می چسپد ؟


آیا میدانید قطر یخ در قطب شمال به سه هزار و هفتصد متر میرسد ؟


آیامیدانید سال سیاره نپتون 164 برابر سال زمین است! حرارت سطح آن 230 درجه است و سه حلقه از سنگهای سرگردان به دور آن می چرخند؟


آیامیدانید جاذبه خورشید تا هفتاد و پنج میلیارد کیلومتر اثر دارد و هرگز صفر نمیشود؟


آیامیدانید جرم زمین6 هزار میلیارد میلیارد تن است؟


آیامیدانید مساحت سطح کره زمین 515 میلیون کیلومتر مربع است؟


آیامیدانیدفاصله زمین تاسیارات دیگررا؟
1)اززمین تاماه9ساعت...
2)اززمین تامشتری1سال و9ماه و15روز...
3)از زمین تا زهره 43 روز...
4)از زمین تا زحل 3 سال و 7 ماه و 15 روز...
5)از زمین تا عطارد 95 روز…
6) از زمین تا اورانوس 7 سال و 8 ماه…


احتمال تولد منظومه شمسی جدید!

ارسال شده توسط رضا در 91/2/21:: 4:44 عصر

غباری به وسعت 14 میلیارد مایل، ستاره‌های جوانی را نشان می‌دهد که سیارات را به طرف خود می‌کشند و می‌تواند نشانه‌ای از بوجود آمدن منظومه شمسی تازه باشد.

 این دیسک گازی - غباری عظیم تصویری باورنکردنی و دیدنی از سالهای نخست یک منظومه شمسی جوان را نشان می‌دهد.

یک ستاره در فاصله 400 سال نوری با زمین و در صورت فلکی گرگ (Lupus) قرار دارد. این ستاره جوان با نام SAO 206462‌ توسط یک دیسک گازی عظیم احاطه و نیروی گرانشی باعث تبدیل شدن دیسک به دو بازوی مارپیچی شده است.

«کارول گرادی» محقق نجوم ناسا تأکید می‌کند: در شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مشخص شده بود که نیروی گرانشی یک سیاره داخل دیسک می‌تواند باعث پیچش گاز و غبار در یکدیگر و ایجاد حالت مارپیچی شود و برای نخستین بار موفق شدیم این پدیده را در اطراف ستاره SAO 206462 مشاهده کنیم.

این پدیده بی‌سابقه و کم نظیر که توسط تلسکوپ پرقدرت سوبارو مستقر در رصدخانه مونوکی هاوایی تهیه شده‌ است، می‌تواند نحوه شکل‌گیری سیارات بدور ستاره و شکل‌گیری یک منظومه شمسی جدید را نشان دهد.


اعلام مرگ بزرگترین ماهواره اکتشافی زمین

ارسال شده توسط رضا در 91/2/21:: 4:30 عصر

محققان آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ پس از گذشت یک ماه از خاموشی ماهواره اکتشافی انویسات، مرگ کامل این ماهواره را اعلام کردند.

 ماهواره انویسات (Envisat) به عنوان بزرگترین ماهواره اکتشافی زمین با کاربردهای غیرنظامی با هزینه‌ای بالغ بر 2.9 میلیارد دلار ساخته شد.

این ماهواره برای یک مأموریت پنج ساله طراحی شده بود؛ اما توانست طی 10 سال گذشته تصاویر بی‌نظیری از فراز زمین تهیه و مخابره کند.

مشکلات انویسات از هشتم آوریل (بیستم فروردین) آغاز و ارتباط ماهواره با ایستگاه‌های زمینی قطع شد و تلاش کارشناسان برای برقراری ارتباط مجدد و دریافت سیگنال ناکام ماند.

ادامه مطلب...

نیمه عمر اتمی، طول عمر کهکشان ها

ارسال شده توسط رضا در 91/2/19:: 9:22 عصر

1391-02-13-2

منظومه شمسی ما 4.5 میلیارد سال عمر دارد، اما شکل گیری آن بسیار سریع تر از آنی است که در گذشته تصور می کرده اند.

 

 ایجاد کرونولوپی های اتفاقاتی که در گذشته روی داده و یا اندازه گیری عمر اجسام، نیازمند ساعت هایی است که با سرعت های متفاوت کار کنند و این مسئله کاملا به اصل فاصله باز می گردد. ساعت های اتمی که برای تاریخ نگاری استفاده می شوند، طبق زمان نیمه عمر یک هسته اتم خاص تنظیم می شوند، زمانی که آن هسته به نیمه عمر خود می رسد یک ثانیه خواهد بود.

به طور مثل تاریخ نگاری توسط رادیوکربن در سال 1940 در شیکاگو پایه گذاری شد و هنوز از این تکنیک برای یافتن طول عمر اشیاء استفاده می شود چرا که نیمه عمر رادیو کربن چند هزار سال طول خواهد کشید و رادیو کربن ها معمولا به دوران ماقبل تاریخ باز می گردند. اندازه گیری طول عمر تاریخ زمین و یا منظومه شمسی نیازمند ساعت های اتمی است که نیمه عمری بسیار طولانی تر دارند.

یکی از این اتم های کشف شده ساماریوم نام دارد که همزمان با خورشید منظومه شمسی متولد شده و می توان چند صد میلیون سال را توسط میزان ساماریوم (146Sm) باقی مانده در مواد معدنی مختلف تاریخ نگاری کرد تا جایی که این ماده کاملا از بین برود.


ابرنواخترها، لامپ های آسمان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/19:: 9:20 عصر

1391-02-19-10

ستاره های انفجاری با نام Ia Supernova نقش مهمی در اندازه گیری ابعادی عالم و کشف مواد تاریک، ایفا می کنند.

 

 

 این ابرنواخترها آن قدر روشنایی دارند که برای دیدن مسافتی بسیار طولانی کافی هستند و تقریبا مانند یک شمع عمل می کنند. جایزه نوبل فیزیک 2011 به کشف شتاب جهان به کمک Ia Supernova ها تعلق گرفت. اما متأسفانه دانشمندان هنوزنمی دانند که چه نوع سیستم ستاره ای می تواند Ia Supernova تولید کند. دو مدل متفاوت می توانند ذات Ia Supernova راتوضیح دهند و البته که هر یک از مطالعات مختلف، یکی از این مدل ها را پشتیبانی می کنند. مدارک جدید ثابت می کند که هر دو مدل صحیح هستند ، برخی از این ابرنواخترها از یک راه به وجود آمده اند و برخی از راهی متفاوت.

رایان فولی، اخترشناس سابق سمیتسونیان در اینباره می گوید:" مطالعات قبلی ، نتایجی مخالف را بازگو کردند. اگر هر دو مدل صحیح باشد برخوردها و تفاوت ها میان نتایجتحقیقاتاز بین می رود.

ذات گونه Ia Supernova از کهکشان های دارف نشأت می گیرد – هسته ای چگال از اجساد ستارگان. دارف های سپید به ستاره های در حال مرگ نیز مشهورند به این علت که از جناح فشاری کوانتومی رو به انحطاط ، پشتیبانی می شوند.


آیا مشتری قابل سکونت است؟

ارسال شده توسط رضا در 91/2/19:: 9:18 عصر

1391-02-19-11

در جستجوی سیارات مانند زمین، سرنخ ها و مدل های مفیدی وجود داشت که به دانشمندان فهماند برخی از سیستم هایی که به نظر قابل اسکان بوده اند، هیچ گاه برای زندگی مفید نخواهند بود.

 

 تحقیق جدید از طرف تیم تحقیقاتی شامل آلن باس از کارنگی تحقیق بر روی سیاراتی با اندازه مشتری را متوقف کرده اند، چرا که سایاراتی با حرارت مشتری مسلما شکل گیری حیات را مختل می کنند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی جیسون ایتیفن از مرکز تحقیقات فضایی فرمی با استفاده از داده های مأمور فضایی کپلر، به بررسی سیاراتی شبیه به مشتری پرداخت، سیاراتی کاملا شبیه به مشتری و طول روزی سه روزه. اگر این سیارات بسیار داغ باشند و همراهانی کوچکتر در اندازه های زمین در اطرافشانحضور داشته باشد، آن گاه تقریبا زمین و خورشید را تداعی می کنند.

در حال حاضر 63 سیاره در اندازه های مشتری توسط کپلر کشف شده که در هیچ یک نشانه ای از وجود سیاره ای همراه در اندازه زمین وجود ندارد. البته در این میان دو فرضیه وجود دارد یکی اینکه در اطراف این سیارات اصلا سیاره کوچکی حضور ندارد یا اینکه این سیارات آنقدر کوچکند که با این روش ها قابل مشاهده نیستند. در نهایت امکان وجود این سیارات در اطراف مشتری ها هست اما احتمالا نوع گردش آن ها باعث می شود دانشمندان قادر به دیدن آن ها نباشند.


شکار شهابسنگ با بالن!

ارسال شده توسط رضا در 91/2/19:: 5:24 عصر

روز 22 آوریل / 3 اردیبهشت، ساکنان ایالات کالیفرنیا و نوادا آمریکا روز خود را با مجموعه‌ای از غرش‌های مهیب گذراندند و شاهد گوی آتشین عظیمی در آسمان بودند. این کره آتشین حاصل ورود سیارکی به اندازه یک مینی‌بوس به درون جو زمین و قطعه قطعه شدن آن در مسیر برخورد با سطح سیاره بود. این گوی آتشین سقوط خود را در کوه‌های Sierra نوادا به پایان رساند، جایی‌که دانشمندان موفق شدند چندین تکه از آن را بازیابی کنند. اما گروه مشترک ناسا-ستی گمان می‌کنند که می‌توان قطعات بیشتری از این سیارک را پیدا کرد، و به همین دلیل یک زپلین بزرگ را کرایه کرده‌اند تا از آسمان به جستجوی سطح زمین بپردازند.
به گزارش پاپ‌ساینس، استفاده از زپلین به محققان اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک سیستم اپتیکی قدرتمند که قابلیت زوم کردن روی مناطق جالب توجه و ارزیابی قطعات احتمالی را دارد، به شکار قطعات شهاب‌سنگ بپردازند. اگر به نظر برسد که چیزی وجود دارد که ارزش بازرسی دقیق‌تر را دارد، گروه مستقر در آسمان با استفاده از یک فرستنده رادیویی به گروه‌های زمینی خبر می‌دهد تا به منطقه مورد رفته و از نزدیک نگاهی بیاندازند.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 47 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330062
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ