سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نخستین سفر خصوصی به فضا با تأخیر انجام میشود

ارسال شده توسط رضا در 91/2/5:: 10:29 عصر

شرکت تجاری که قرار بود نخستین سفر فضایی خصوصی به ایستگاه فضایی را انجام دهد اعلام کرد که این سفر تا یک هفته به تأخیر افتاده و احتمال می‌رود که این سفر تا سوم یا هفتم ماه می ( 14 یا 18 اردیبهشت) انجام نشود.

ادامه مطلب...

زمین از بالا

ارسال شده توسط رضا در 91/2/5:: 11:3 صبح

ترکیبات آلی پیچیده را ستارگان می سازند

ارسال شده توسط رضا در 91/2/4:: 2:40 عصر

 آنالیزهای صورت گرفته از طریق تلسکوپ‌های فضایی و کاووش‌گران نشان می‌دهد که مواد اولیه ترکیبات پیچیده غیر منتظره در جهان وجود دارد و توسط ستاره‌ها ایجاد می‌شود.

پروفسور کوک و ژانگ از دانشگاه هونگ کنگ فرضیه‌های خود را براساس طیف‌های گازهای گلخانه‌ای مادون قرمز به دست‌آمده از ستارگان گذاشته اند. از زمان اولین ضبط این گازها، تمام متخصصان، تئوری وجود ذاتی این گازها و به وجود آمدنشان از مولکول‌های آلی  کربن و هیدروژن با نام پلی‌سایکلیک آروماتیک هیدروکربون را قبول کردند.اما کوک و ژانگ با استفاده از داده‌های مادون قرمز از رصدخانه فضایی مادون قرمز و تلسکوپ فضایی اسپیتزر بهاین نتیجه رسیدند که این طیف‌ها ویژگی‌هایی دارند که نمی‌توان توسط مژولکول‌های هیدروکربنی PAH تعریفشان کرد. آن‌ها معتقدند که ذراتی که این طیف‌ها ایجاد می‌کنند دارای ساختار شیمایی بسیار پیچیده‌تر هستند. با بررسی گازهای غبارات ستاره‌ای شکل‌گرفته از افجار ستاره‌ها، آن‌ها متوجه شدند که ستارگان این ترکیبات بسیار پیچیده و آلی را تنها در طول چند هفته می‌سازند.


در سرعت نور چگونه می بینیم؟

ارسال شده توسط رضا در 91/2/4:: 2:33 عصر

در سرعت نزدیک به سرعت نور جلوه های دیداری شگفت انگیزی مشاهده خواهند شد.  اول از همه،اجسام جلوی شما جمع شده و به شکل توده درآیند. سپس، پدیده ی دوپلر به تغییر رنگ اجسام روبرو و متمایل شدن آن ها به رنگ آبی می انجامد (آبیگرایی یا انتقال به آبی)، در حالی که اجسام پشت سر به سمت سرخ تغییر رنگ می دهند (سرخگرایی یا انتقال به سرخ). به همین گونه، چنین به نظر می رسد که حرکت دنیای روبروی شما به شکلی شگفت آور سریع می شود، در حالی که به نظر می رسد از سرعت دنیای پشت سر کاسته می شود. اجسام کناری تاب برداشته و به حالت چرخیده و اریب در می آیند، و احتمالا باعث می شود سطحی از اجسام که در حالت عادی پنهان از دید ماست را ببینیم. مسلما چون حرکت ثابت نسبی است، اگر شما بی حرکت بایستید و دنیای اطراف به سوی شما جابجا شود نیز همین پدیده ها رخ خواهند داد.


نظریه ماده تاریک در یک قدمی درک راز این ماده مرموز

ارسال شده توسط رضا در 91/2/4:: 2:32 عصر

1391-01-31-9

مطالعه حرکت ستارگان در کهکشان راه شیری هیچ مدرکی دال بر وجود مواد تاریک  به دست نمی‌دهد. براساس تئوری قبول شده وایدلی، تصور می‌شد که منظومه خورشیدی همسایه، باید دارای ماده تاریک باشد – با استناد به حجم تشکیل دهنده 83 درصدی کل دنیا از ماده تاریک

 مظالعه تازه توسط تیم تحقیقاتی رصدخانه اروپایی لاسیلادر شیلی دریافت که این تئوری‌ها با دیده‌های دانشمندان هیچ سنخیتی ندارد .

این تیم تحقیقاتی مبنای کار خود را براساس حرکت بیش از 400 ستاره در حداکثر فاصله 13 هزار کیلومتری از سطح خورشید طرح‌ریزی کردند. با استفاده از این داده‌ها، دانشمندان میزان مواد اطراف خورشید را 4 برابر بیشتر از اندازه‌گیری‌های قبلی محاسبه کردند.

گمان می‌رود که مواد تاریک موادی هستند که دیده نمی‌شوند، بلکه خود را با نیروی گرانشی که بر روی مواد اطرافشان اعمال می‌کنند نشان می‌دهند. این مسئله دقیقا تئوری را بیان می‌کرد که پاسخ این سوال بود:"چرا قسمت‌های بیرونی کهکشان‌ها سریع‌تر نقاط درونی می‌چرخند؟"

تئوری مواد تاریک همچنان در حال تکامل است و حال نقشی بسیار اساسی در تئوری پیدایش جهان هستی ایفا می‌کند. امروزه کاملا ثابت شده که این ماده مرموز بیشترین جرم کل کهکشان را تشکیل می‌دهد علی‌رغم این حقیقت که تمام تلاش‌ها برای مشاهده و یا به دست آوردن ویژگی‌های این ماده بی‌نتیجه مانده است.


تماشای اروپای مرکزی و خاورمیانه از فضا/ ثبت یک ستاره دنباله دار

ارسال شده توسط رضا در 91/2/4:: 1:9 عصر

سازمان ملی هوانوری و فضا آمریکا (ناسا) مجوعه تصاویر زیبایی از نقاط مختلف سیاره زمین منتشر کرده که از سوی فضانوردان از ماه نوامبر تاکنون گرفته شده است.

مجموعه تصاویر زیبای منتشر شده در قالب یک ویدئو منتشر شده است. این ویدئو 4 دقیقه ای تصاویر گرفته شده از زمین از ایستگاه بین المللی فضایی را نشان می دهد که از سوی گروه اکتشاف 30 گرفته شده که در نوامبر به ایستگاه بین المللی فضایی رفتند.

این تصاویر نشان دهنده نور و سیستمهای هوایی واضح سطح زمین طی پنج ماه گذشته است.

تصویر اروپای مرکزی و خاورمیانه توسط گروه اکتشاف 30 که از ماه نوامبر در ایستگاه بین المللی فضایی اقامت دارند

ادامه مطلب...

منجم ایرانی مؤسسه نجوم دانشگاه هاوایی، برنده جایزه بنیاد «الکسان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/3:: 3:22 عصر

دکتر نادر حقیقی پور، عضو هیات علمی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی به پاس تحقیقاتش در زمینه به وجود آمدن سیاره‌ها به خصوص سیاره‌های قابل حیات در سیستم‌های دو ستاره‌ای موفق به کسب جایزه بنیاد «الکساندر فون هومبولت» شد.

 بنیاد الکساندر فون هومبولت، مستقر در شهر بن آلمان در جهت ترویج همکاری میان دانشمندان و پژوهشگران آلمانی و غیر آلمانی فعالیت می کند.

دکتر نادر حقیقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، درباره جایزه تحقیقاتی موسسه‌ هامبولت آلمان گفت: این موسسه هر ساله در تمامی رشته‌های علوم دانشمندان برتر را انتخاب می کند و به آنها جایزه می‌دهد.

وی افزود: اعطای این جایزه به من به دلیل فعالیتهای تحقیقاتی انجام شده درباره به وجود آمدن سیاره‌ها به خصوص سیاره‌های قابل حیات در سیستم‌های دو ستاره‌‌یی بوده است.

ادامه مطلب...

مرکز جهان کجاست؟

ارسال شده توسط رضا در 91/2/3:: 2:16 عصر

 یکی از سوالاتی که مدتها ذهن اکثر محققان و ستاره‌شناسان را به خود معطوف کرده، شناسایی مرکز کهکشان بوده که می‌توان پاسخ آن را با توجه به انبساط سریع فضا پیدا کرد. به گفته ستاره‌شناسان، انفجار بزرگ یک انفجار ماده در فضای خالی نبوده بلکه، انبساط سریع جهانی بوده که بر مبنای آن هر نقطه از جهان می‌تواند یک مرکز باشد. در صورتی که جهان را به شکل یک بادکنک خالی با نقاطی بر روی آن در نظر بگیریم، این نقاط نمایشگر خوشه‌های کهکشانی هستند که با باد شدن بادکنک هر نقطه به مسافتهای دورتری از نقطه نزدیک آن حرکت می‌کند. در این حالت، فاصله میان خوشه‌های کهکشانی مانند دیگر بخشهای جهان با سرعت فزاینده‌ای منبسط می‌شود.

ادامه مطلب...

زیباترین تصاویر نجومی در هفته گذشته

ارسال شده توسط رضا در 91/2/2:: 3:28 عصر

مجله نشنال جغرافی در گزیده زیباترین تصاویر نجومی این هفته عکسهایی تماشایی از آسمان شب کاکتوسی، کهکشان یوفو و یک قوی شکننده را برگزیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله نشنال جغرافی این هفته نیز گزارش زیباترین تصاویر نجومی را که در هفته گذشته در سایتهای مختلف نجومی منتشر شده اند، معرفی کرد.
 

شب روی کاکتوسها
به نظر می رسد که این کاکتوسهای بزرگ می خواهند آسمان را لمس کنند. این عکس با نوردهی بالایی در جزیره Isla de Pescado گرفته شده است. این جریزه در بولیوی قرار دارد.
 

ادامه مطلب...

ماده تاریک از اطراف خورشید مفقود شد

ارسال شده توسط رضا در 91/2/1:: 8:6 عصر

نتایج تحقیقات انجام شده از سوی گروهی که ریاست آن را کریستین مونی بدین، فضانورد دانشگاه کانسپسیون شیلی، در رابطه با مفقود شدن ماده تاریک در اطراف خورشید می تواند برای افرادی که استدلال می کنند ماده تاریک به عنوان یک ماده غیرقابل رویت تنها یک توهم و خیال است جالب باشد.

کریستین مونی بدین اظهار داشت: این تحقیقات نشان دهنده عدم وجود ماده تاریک نیست، اما این ماده در محلی که ما انتظار داشتیم و به آن نیاز داشتیم نیست.

حتی ذرات ماده تاریک را نمی توان با ابزارهای موجود تشخیص داد، دانشمندان اعتقاد دارند که این ماده براساس تأثیر گرانشی که برماده قابل رویت چون کهکشانها و خوشه های کهکشانی دارد، یک چهارم از جهان را تشکیل داده است.

ادامه مطلب...

<   <<   6      



بازدید امروز: 53 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330068
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ