سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطعه سیاره وستا و زیبایی هایش

ارسال شده توسط رضا در 91/2/24:: 10:6 عصر

1391-02-23-3

وقتی کریستوفر ت.راسل به عکس یک قطعه سیاره، فرستاده شده از سوی فضانورد Dawn ،نگاه می کرد، همانقدر که در باره مسائل علمی این عکس سخن گفت در باره زیبایی های این عکس نیز سخن بسیار گفت.

 

راسل در این باره می گوید:" وستا (Vesta) دقیقا شبیه به یک سیاره است. سطحی بسیار زیبا دارد، با ارزش تر و متنوع تر از آنچه ما فکر می کردیم. ما می دانستیم که سطح وستا رنگارنگ است ، اما فکر نمی کردیم چنین تنوع و وضوح رنگ و جزئیات و ارتباط آن ها با یکدیگر را این چنین ببینیم. ما معدن طلایی در وستا یافت نکردیم اما همچنان وستا یک معدن طلاست."

فضانورد Dawn از جولای 2012 در حال گردش به دور وستا و جمع آوری اطلاعات از این قطعه سیاره است. این قطعه سیاره که بین مریخ و مشتری قرار دارد، 321 میلیون مایل با زمین فاصله دارد.


گردش های کپلری / گردشی دو بعدی در فضایی سه بعدی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/24:: 10:5 عصر

1391-02-23-4

در حدود 150 سال پیش، قبل از اینکه نپتون در تاریکی شب دیده شود، ریاضیدان فرانسوی ، اروباین له وریر حدس زد که وجود سیارات بر پایه انحرافات جزئی اورانوس استوار است.

 

 

 تیمی تحقیقاتی به رهبری دکتر دیوید نسورنی از مرکز تحقیقاتی جنوب غربی، سیاره کشف نشده دیگری را مشاهده کردند، البته سیاره ای که به دور ستاره ای دور از ما گردش می کند و برای اولین بار برای کشف این سیاره از تکنیک کشف سیاراتی مانند نپتون در خارج از منظومه شمسی استفاده کردند.
با استفاده از شیوه محاسباتی بسیار دشوار برای یافتن تأثیرات جاذبه، مشهور به تئوری اختلال جاذبه، له وریر از دیدگاه وجود نپتون دفاع کرد و از وجوداین دنیای پنهان در درجه ای قوس دار که در گذشته توسط یوهان گاله در رصدخانه برلین کشف شده بود، خبر داد.

تلسکوپ های امروزی می توانند سیارات را در منظومه های بسیار دور شناسایی کنند و تلسکوپ کپلر ناسا که در سال 2009 به بهره برداری رسید، جزو پیش تازان این عرصه بوده است. این تلسکوپ به طور مرتب در حال بررسی نور ناشی از بیش از 150 هزار ستاره است و اگر نور ستاره ای کمرنگ شود به این معنی است که سیاره ای به دور ستاره در حال گردش است.

دکتر نسورنی دراین باره می گوید:" برای سیاره ای که به صورت کپلری به دور ستاره خود می چرخد، حرکت، زمان بندی و دیگر ویژگی ها مشاهده شده نباید تغییر داشته باشد. هر چند رویدادهای بسیاری می توانند انواری نظیر گردش کپلری ایجاد کنند اما باید دقت داشت که این انوار انحرافی دوره ای هستند و مانند گردش سیارات همیشگی نیستند."

 


شکل گیری ستارگان وابسته به محیط است

ارسال شده توسط رضا در 91/2/24:: 10:2 عصر

1391-02-23-18

با استفاده از هنر شبیه سازی کامپیوتری، اخترشناسان دانشگاه بن دریافتند که کدام ستارگان با تأثیرپذیری از محیط تولدشان به وجود می آیند.

 

 

 تصور می شد که ستارگان از ابرهای سیاه گاز و غبار موجود در فواصل ستاره ای تشکیل می شوند. پیش بینی می شد که وضعیت این ستارگان به غبار محیطی بود که از آن به وجود می آیند، همانطور که ابر ها در زمین باعث تغییرات محیطی مانند باران بادانه های درشت و یا کوچک می شوند. تا به حال تصورمی شد که ستارگان همه از طریقی یکسان به وجود می آیند.
پروفسور دکتر پاول کروکا در این باره می گوید:" مناطقی که ستارگان در آن ها شکل می گیرند مناطقی با شرایطی محیطی بسیار بد هستند و تولد این ستاره ها مانند دانه های باران از این محیط ها با رنگی بسیار افروخته بیرون می زنند."

حال دانشمندان متوجه شدند که تعداد تو.لد ستارگان دقیقا به منطقه محیطی مربوط می شود. در حقیقتاین ستارگاناز مناطقی جوان و تازه ایحاد شده متولد نمی شوند بلکه در مناطقی بسیار کهن به نام خوشه های دوار شکل می گیرند. خوشه های دوار مرکز جمع شدن صد ها هزار ستاره هستند که میلیاردها سال از عمرشان می گذرد.


انتشار جرقههای عظیم از لکه هیولای خورشیدی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/24:: 9:3 عصر
لکه خورشیدی AR 1476

 

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این لکه خورشیدی موسوم به AR 1476 که توسط تلسکوپهای فضایی مشاهده شده، از مساحت 100 هزار کیلومتر برخوردار است و دانشمندان رصدخانه دینامیک خورشیدی پس از مشاهده آن برای اولین بار،‌این لکه را «هیولا» نامیده‌اند.

ادامه مطلب...

کشف حرکت آهسته تر خورشید نسبت به تصورات پیشین

ارسال شده توسط رضا در 91/2/24:: 9:0 عصر

 

 

دانشمندان دریافته‌اند که خورشید با سرعت بسیار کمتر از تصورات پیشین در فضای میان ستاره‌ای حرکت کرده، از این رو موج شوک بزرگی که تاکنون تصور می‌شد در برابر این ستاره میزبان وجود داشته، در حقیقت وجود ندارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این یافته‌های جدید ممکن است بر دانسته‌های دانشمندان در مورد پرتوهای کیهانی پر انرژی پر خطر برای فضانوردان تاثیر بگذارد.

ادامه مطلب...

خوشه های دوار به مرکزیت کهکشان راه شیری

ارسال شده توسط رضا در 91/2/23:: 10:0 صبح

1391-02-21-13

عکس جدید از Messier55 توسط تلسکوپ نقشه بردار مادون قرمز ESO ده ها هزار ستاره را درحالی که مانند چندین هزار زنبور دور یک نقطه جمع شده بودند، به تصویر کشید.

 

 

 علاوه براینکه این ستارگان همگی در یک فضای کوچک از فضا جمع شده اند، جزو کهن ترین ستارگان عالم هستی نیز محسوب می شوند. دانشمندان با مطالعه Messier 55 و دیگر اشیاء کهن، با نام خوشه های دوار، قصد دارند به چگونگی تکامل عالم و سن ستارگان پی ببرند.

خوشه های دوار از طریق جاذبه ای که در آن ها وجود دارد باقی می مانند و شکلی کروی به خود می گیرند. همان طور که می بینید در Messier55 ستارگان به یکدیگر بسیار نزدیک اند:تقریبا صدها هزار ستاره در فضایی به اندازه فاصله خورشید تا نزدیک ترین منظومه ستاره ای، آلفا سانتور، جای گرفته اند.

نزدیک به 160 خوشه ستاره ای در اطراف کهکشان راه شیری کشف شده است و به نظر می رسد که راه شیری مرکز گردش این خوشه هاست.  هر کهکشان قابلیت آنرا دارد که هزاران خوشه مانند این خوشه ها را در اطراف خود، تحت جاذبه نگاه دارند.


گنجهای فضایی مال کیست؟

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 10:21 عصر

معدنکاران فضایی بعد از 8 ساعت کار سخت و در حالی که لباس‌های فضاییشان به خاطر الکتریسیته ساکن از گرد و خاک پوشیده شده است تلاش می‌کنند دستگیره‌ای پیدا کنند و همان طور که در فضا معلقند خود را به کابین استراحتشان در آن سوی یک خرده سیارک خاکستری برسانند.

در همین حال گروه دوم که فقط اندکی سرحال‌تر از آنها به نظر می‌رسد در حالی راهی محل کارشان هستند که دوستی زیادی بین دو گروه دیده نمی‌شود. نزدیک‌ترین مسیر بازگشت آنها به خانه زمینیشان حداقل 3 ماه زمان می‌برد. به آنها قول داده شده اگر بتوانند تولیدشان را 20 درصد افزایش دهند، مدت ماموریتشان 6 ماه کاهش پیدا خواهد کرد و به همین خاطر تلاش می‌کنند تیتانیوم بیشتری استخراج کنند. مشکلات پزشکی، روان شناسی و فناوری معدنکار فضایی بودن از آنها که روزگاری مردانی پولادین بودند، شیشه‌های کدر نازکی ساخته که با تلنگری می‌شکنند. روزنامه‌نگاران زیادی درباره کار سخت و طاقت‌فرسای آنها مقاله‌های متنوعی می‌نویسند و شاید روزی یکی از آنها که از همه باهوش‌تر است و از زندگی سخت خود به ستوه آمده، مسیر یکی از آن خرده سیارک‌ها را کج کند و به عملیات تروریستی بر ضدسیاره مادری خود اقدام نماید که حالا او و زندگیش را به بردگی کشیده است.

ادامه مطلب...

آینده درخشان اکتشافات فضایی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 10:17 عصر

 

خورشید منبع عظیمی از انرژی است و این حقیقتی خوشحال‌کننده برای بشری است که بتدریج وارد بحران بزرگی به نام «کمبود انرژی» می‌شود.

از این رو می‌توان گفت پیدا کردن هر راه تازه‌ای برای بهره‌‌گیری از انرژی خورشیدی می‌تواند وضعیت بحرانی یادشده را به حالت طبیعی بازگرداند.

در سال‌های گذشته دانشمندان زیادی در مراکز تحقیقاتی سراسر جهان روی این مقوله کار کرده اند که ناسا از جمله آنها بوده است.

ادامه مطلب...

موجودات فرازمینی

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 9:42 عصر
دید کلی
هر چند زمانی غیر عادی به نظر می‌رسید، اما اکنون جستجو برای یافتن هوشمندی فرازمینی (SETI) به طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته و به یک رشته علمی تبدیل شده است. این رشته با علوم متفاوت از قبیل نجوم ، فیزیک ، شیمی ، فناوری اطلاعات «It) و زیست شناسی درگیر است. پیشتر پژوهشگران این رشته (SETI) برای گوش دادن به سیگنالهای مصنوعی که از فضا می‌آیند، از تلسکوپهای رادیویی استفاده می‌کردند. این در حالی است که تعداد اندکی نیز در جستجوی روشهای انتقال لیزری هستند.
 
مخابره پیام به فضا
هر پیام آگاهانه‌ای ، باید به شکلی که بتوان آن را رمزگشایی کرد. بشر زمینی قبلا پیامهای خود را فرستاده است، ولی همچنان در جستجوی دریافت سیگنالی از فضا است. راستی فکر کرده‌اید که امکان دارد در حالی که این مقاله را می‌خوانید کاوشگر ویجر پیامی بفرستد که نشان دهنده برخورش با موجودات زنده و هوشمند فضایی باشد؟ آیا از شنیدن چنین خبری خوشحال شده‌اید؟

ادامه مطلب...

انسان پس از عصر یخبندان

ارسال شده توسط رضا در 91/2/22:: 8:18 عصر

1391-02-20-15

دانشمندان با بررسی DNA چگونگی بازسازی جمعیت انسانی پس از پایان عصر یخبندان را دریافتند.

 

 

 دکتر ماریا پالا اعتقاد دارد که منشأ بازسازی جمعیت انسانی  در 19 هزار سال پیش که زمین پس از عصر یخبندان ، به منطقه ای قابل اسکان تبدیل شد، جمعیتی در شرق بوده اند. در تحقیقات گذشته دانشمندان اعتقاد داشتند که منابع حفظ جمعیت انسانی به دو دسته تقسیم می شده اند: 26 هزار سال پیش گروهی پیوندی در شمال اسپانیا و جنوب فرانسه و گروهی در مراتع اوکراین.

اما دکتر پالا با بررسی تعداد بسیاری از DNAهای میتوکوندری از اروپایی هایی که به یکی از این دو گروه بزرگ تعلق داشته اند، متوجه شدند که گروه اصلی به خاور میانه مربوط می شوند که 9 هزار سال پیش به اروپا نقل مکان کرده اند.


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 41 ، بازدید دیروز: 56 ، کل بازدیدها: 330056
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ